Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-17, 01:26   #1
halliewuud
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
150kg - viktminskning och muskelbyggnad

Hej alla! mitt första inlägg här på Kolozzeum!

Jag behöver hjälp! Det är såhär att jag tidigare vägde runt 155kg och minskade i vikt till 138kg genom simning och ett rejält underskott på kalorier. Den viktminskningen tog mig ungefär 6v. Efter den perioden gick jag upp 3kg pga gamla vanor och för att jag slutade simma.

Detta ledde till att jag gick med i xtravaganza(för er som inte vet så dricker man shakes motsvarande 500kcal/dag) med en kompis. Det fungerade inte alls för mig, jag blev otroligt trög i magen och de gånger jag skulle på toa var en mardröm. Jag avslutade kuren efter 2v, jag hade gått ner 8kg MEN jag kände att jag förlorar alltför mycket muskelmassa och det var också en stor faktor till varför jag avbröt. Så fort jag började äta igen gick jag upp 3kg snabbt som fan.

Mitt mål är att komma ner till runt 90kg (tror inte jag skulle se bra ut under 90kg) MEN jag vill inte minska i muskler, tvärtom jag vill bygga mer! Jag läste deff-guiden och enligt den så ska jag ligga på ungefär 3000kcal för att inte gå ner eller upp.

Nu till frågan. Skulle jag kunna börja äta runt 1500kcal/dag samtidigt som jag styrketränar 5dagar/v? Är det bra om jag typ löper 40min och sedan styrketränar 40min? Eller bör jag istället gå ner till 90kg och sedan tänka på muskeluppbyggnaden?

En grej som jag alltid undrat som kompisar alltid säger. Är det bättre med lätta vikter och många reps än tunga vikter och få reps vid viktminskning?

Skulle vara otroligt tacksam för svar då jag börjar bli deprimerad pga av min kropp, behöver hjälp! tack.

Senast redigerad av halliewuud den 2010-09-17 klockan 01:30.
halliewuud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 05:46   #2
Virtual1339
Mycket Flitig Medlem

Virtual1339s avatar

Reg.datum: Jan 2009
Längd?

Lägg dig på 1500 kcal, med en massa protein i kosten så ska det nog bli bra. Styrketräna också. Återkom efter x antal månader Ta det lungt med löpningen då du e tungviktare, så du inte överbelastar knäna. Jag gjorde det mistaget och har ännu efter flera år problem med knäna..

Också tänkvärt är ju att försök ändra på dina vanor och gå inte på extrem dieter, så håller sig viktnedgången i längden också.

mvh.

Senast redigerad av Virtual1339 den 2010-09-17 klockan 05:47.
Virtual1339 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 06:42   #3
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
1500 kcal blir säkert bra om du äter riktig mat istället för pulver. Fokusera på proteinrik mat och mycket grönsaker för att hålla dig mätt (och för att bevara muskelmassa).

Styrketräning 5 dagar i veckan låter onödigt och dessutom kontraproduktivt.
3 ggr i veckan är förmodligen optimalt för någon i din situation (återhämtning är viktig och kaloriintaget är i 9 av 10 fall det avgörande för fettförlust, inte träningen). Håller även med Virtual1339 om att någon i din storlek inte bör springa. Har stött på allt för många som har långvariga knäproblem pga att de skulle börja springa för att bli av med lite hull, och då menar jag även folk som har ett normalt bmi.
Ska man börja springa så tycker jag man för det första ska vara normalviktig, för det andra börja lugnt och för det tredje, inte deffa/banta under tiden.
Obs, personlig åsikt.
Sen finns det förstås annan konditionsträning man kan göra som är mer skonsam!
Det finns ju konditionsmaskiner på gymmet som fungerar utmärkt.
Löpband som man kan på (med lutning om man vill öka intensiteten), crosstrainer, roddmaskin, cykel.
40 minuter konditionsträning följt av 40 minuter styrketräning kan vara ett bra upplägg. Ska man vara petig är det omvända nog något bättre (styrketräningen först). Men den bästa träningen är den som blir gjord!
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2010-09-17 klockan 06:44.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 11:37   #4
halliewuud
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Virtual1339 Visa inlägg
Längd?
187cm

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
1500 kcal blir säkert bra om du äter riktig mat istället för pulver. Fokusera på proteinrik mat och mycket grönsaker för att hålla dig mätt (och för att bevara muskelmassa).

Styrketräning 5 dagar i veckan låter onödigt och dessutom kontraproduktivt.
3 ggr i veckan är förmodligen optimalt för någon i din situation (återhämtning är viktig och kaloriintaget är i 9 av 10 fall det avgörande för fettförlust, inte träningen). Håller även med Virtual1339 om att någon i din storlek inte bör springa. Har stött på allt för många som har långvariga knäproblem pga att de skulle börja springa för att bli av med lite hull, och då menar jag även folk som har ett normalt bmi.
Ska man börja springa så tycker jag man för det första ska vara normalviktig, för det andra börja lugnt och för det tredje, inte deffa/banta under tiden.
Obs, personlig åsikt.
Sen finns det förstås annan konditionsträning man kan göra som är mer skonsam!
Det finns ju konditionsmaskiner på gymmet som fungerar utmärkt.
Löpband som man kan på (med lutning om man vill öka intensiteten), crosstrainer, roddmaskin, cykel.
40 minuter konditionsträning följt av 40 minuter styrketräning kan vara ett bra upplägg. Ska man vara petig är det omvända nog något bättre (styrketräningen först). Men den bästa träningen är den som blir gjord!
Liten fråga bara varför föredrar du 3ggr/v ist för 4 eller 5ggr/v

Tack för svaren!

Senast redigerad av halliewuud den 2010-09-17 klockan 11:39.
halliewuud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 11:48   #5
Skjaves
Lulz

Skjavess avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av halliewuud Visa inlägg

Tack för svaren!
Gå inte ut för hårt.

Sen är 3ggr/v fullt tillräckligt för att behålla massa under diet.
Skjaves är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 12:01   #6
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av halliewuud Visa inlägg

Tack för svaren!
Det är väldigt sällan jag själv fått bra resultat av att träna mer än 3 ggr i veckan. Återhämtningen är viktig speciellt om man inte är van vid träningen. Under viktnedgång blir återhämtningen om än mer viktig vilket borde vara ännu ett argument till att träna mer sällan.
Ju bättre återhämtningsförmåga man har desto oftare kan man nog också träna. Sen är det ju förstå så också att man kan träna sig till bättre återhämtningsförmåga, men man får inte glömma att ju mer tränad man blir, desto mer stress utsätter man kroppen för vid varje träningspass.
Jag tycker helt klart att 3 ggr i veckan kan vara en bra startrekommendation och sen kan man experimentera när man får lite erfarenhet om man skulle kunna få bättre resultat av fler gånger i veckan. Jag har dock sett få exempel på folk som får bättre resultat (möjligtvis lika bra) av fler gånger än 3 (ordentliga pass) i veckan. Självklart beror det på hur upplägget ser ut (vilket jag måste nämna innan jag får en drös med kommentarer) men de som verkar få bra resultat av 4, 5 och 6 ggr i veckan verkar även vara de som har talang för att bygga muskler och kommer lika långt på 2 år som en själv har kommit på 12 :P

De med medelmåttiga förutsättningar tycker jag överlag verkar få bättre resultat av att träna lagom ofta. Och de flesta är medelmåttor.

Och detta är alltså mina erfarenheter, jag vet att många inte håller med mig

edit: och en sak till. Kör man konditionsträning ställer ju även det krav på återhämtningsförmåga vilket borde tala emot att träna styrketräning 4 ggr i veckan eller mer.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2010-09-17 klockan 12:04.
Gammal 2010-09-17, 12:27   #7
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
De som inte får bättre resultat av att träna 4-7 gnr i veckan jämfört med 3 tränar helt enkelt fel...

Mer träning ger mer resultat. Kolla vilken elitnivå som helst inom vilken kondition/styrkekrävande sport som helst. Kolla även de som inte är på elitnivå men inte så långt därifrån.. Kolla sen de som är riktigt riktigt bra strax under dom och fortsätt sedan neråt till alla oss medelmåttor...
Gemensamt för alla där över är att de tränar väääldigt mycket och får väääldigt bra resultat...
Sen kanske de med bra gener kan få lika bra eller bättre resultat som någon med sämre gener trots mindre träning men det är inte intressant.
Vilka gener du än har får du bättre resultat av mer träning(ja det finns en gräns, men den ligger garanterat låååångt över tre entimmespass i veckan....

Alla, precis ALLA borde träna varje dag med varierande aktivitet och intensitet.

Att direkt placera sig i ett fack där man sätter en gräns på att tre nog är bäst för mig för det är så alla medelmåttor tränar är rätt dumt.

Bättre att gå ut med daglig träning på en gång om man vill det och trivs med det, och sen reglera ner det om man inte trivs att träna ofta.
Gammal 2010-09-17, 12:38   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
De som inte får bättre resultat av att träna 4-7 gnr i veckan jämfört med 3 tränar helt enkelt fel...

Mer träning ger mer resultat. Kolla vilken elitnivå som helst inom vilken kondition/styrkekrävande sport som helst. Kolla även de som inte är på elitnivå men inte så långt därifrån.. Kolla sen de som är riktigt riktigt bra strax under dom och fortsätt sedan neråt till alla oss medelmåttor...
Gemensamt för alla där över är att de tränar väääldigt mycket och får väääldigt bra resultat...
Sen kanske de med bra gener kan få lika bra eller bättre resultat som någon med sämre gener trots mindre träning men det är inte intressant.
Vilka gener du än har får du bättre resultat av mer träning(ja det finns en gräns, men den ligger garanterat låååångt över tre entimmespass i veckan....

Alla, precis ALLA borde träna varje dag med varierande aktivitet och intensitet.

Att direkt placera sig i ett fack där man sätter en gräns på att tre nog är bäst för mig för det är så alla medelmåttor tränar är rätt dumt.

Bättre att gå ut med daglig träning på en gång om man vill det och trivs med det, och sen reglera ner det om man inte trivs att träna ofta.
Det rödmarkerade är ju på den nivån de är för att de har någon typ av talang för vad de sysslar med. Kanske inte ska kolla hur dessa tränar? Möjligtvis den senaste kategorin då. Dock verkar vi ha sett olika saker hos de som gör bra ifrån sig efter en inledande halvdan karriär t ex (de som inte växer sig stora per automatik utan får kämpa för att få uppseendeväckande resultat, medelmåttor alltså).

Det blåmarkerade håller jag absolut med om. Jag menar inte i mitt tidigare inlägg att man ska direkt placera sig i ett fack men det kan vara bra att börja nånstans. Och 4 ggr i veckan tycker jag inte är nånstans man "börjar". Det är vanligare med 2 eller 3 pass i veckan, och då tänker jag inte ens på viktnedgång eller att en större mängd konditionsträning också ska vara med i bilden.
Jag skrev ju dessutom
Citat:
sen kan man experimentera när man får lite erfarenhet om man skulle kunna få bättre resultat av fler gånger i veckan
Jag har dock testat det mesta tycker jag och skulle vilja träna många gånger i veckan men har för det mesta, vid flera tillfällen i min karriär, sett att jag gjort framsteg (från att tidigare stått stilla) så fort jag skurit ner på antalet träningspass (styrka) per vecka till 3. Samt även då jag håller konditionsträningen på en lägre nivå. Jag ger mig dock inte och experimenterar fortfarande!
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2010-09-17 klockan 12:40.
Gammal 2010-09-17, 12:41   #9
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Tycker Fredrik är inne på något faktiskt. Men är man stor så är det mesta träning, så tänk snarare att det inte skadar att vara i rörelse.. man behöver inte sätta etiketten träning på allt man gör. Men rör på dig, använd kroppen, hoppa av tidigare osv.

Tror folk överlag är rädda att bli övertränade, men grejen är att om man rör på sig mycket så lär man känna sin kropp, särskilt när man är på väg ner tror jag det är bra att göra detta måttligt och lyhört. Känner man sig toksliten, jamen jösses, då vilar man! Inte flera dagar, man sover nån extra timme, tar ett lättare genomblödningspass snarare än att dunka på järnet..

Sen vad gäller kosten, bra att hitta en rytm tycker jag personligen, några fasta mål som är sig hyfsat lika dag till dag gör det enklare, man slipper tänka så mkt.

Har också vägt massor och varit deppad över kroppen, alla sätt som leder framåt är bra, tycker absolut det är helt ok att göra som du gjort, testa lite olika vägar. Så länge det går mer framåt än bakåt blir det bra, och det som är ens "grej" en period behöver inte vara det stadigvarande.

Själv gillar jag nu fettmätning eftersom det känns konkret och man slipper fundera, använda våg och spegel som känns mer förrädiska, iaf för mig.

Varmt lycka till, det här fixar du!

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 12:46   #10
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

halliewuud: Jag har ganska nyligen påbörjat exakt samma resa som du tänker ge dig in på. Men jag har gjort såhär.
Jag var från början totalt otränad och vägde 128kg vid start 1 aug.
Det viktigaste jag gjorde var att börja äta måttligt. Jag ändrade kosten i den mån att jag lägger på mer grönsaker samt kött,fisk eller kyckling på tallriken. Jag har än inte börjat räkna kalorier men jag är ganska säker att jag ligger under dagligt behov, för min vikt och mått minskar dag för dag.

Jag har helt slutat dricka alkohol på helgerna, slutat med läsk och dricker vatten istället. Jag ser helt enkelt till att äta ordentligt och skippa skräpet. Men jag går inte på någon rymddiet där man bara äter banan eller majs eller liknande. Vanlig mat, i måttlighet!
Det betyder, en portion och inte ta om en enda gång!

Sedan har jag börjat träna ca 1 timme om dagen styrketräning. Det betyder också att man ser snabbare resultat kan jag lova. Ingen säger att det är lätt att gå till gymmet 4 gånger i veckan, men välj det eller fortsätt vara missnöjd med din kropp. Jag valde att släpa mig upp 06:20 måndag till torsdag för att få gymma. Jag hoppas se extremt bra resultat om ca 6 månader, även om mitt projekt löper till den 1 aug 2011

Jag kör låga vikter och många reps. Mest för att kroppen inte skall bli skadad. Hur många gånger har man inte börjat gymma, tar i som en idiot och får en skada och kommer inte tillbaka till gymmet. Nej långsamt och rätt är min melodi i alla fall. Jag har inte bråttom att ligga och ta 100kg i bänkpress.

Du bör vara försiktig på grund av din vikt med motion som pressar lederna, tex löpning hopp och lek osv. Men på gymmen idag finns det ju mängder av maskiner som är "low impact" mot leder och ben. Dom använder jag "roddmaskinen" är en favorit som avslutning på veckan.

Så mitt råd är, bestäm dig och kör 100%!
Ge det minst 3 månader. Du kommer märka en enorm skillnad! Jag har fått bättre hållning, bättre rygg och tappat minst 6 kilo på ca 1,5 månader. Utan att svälta mig.'

Lycka till, och ge dig fan på detta nu!
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 16:19   #11
Bama
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Jag är nybörjare här men på mig beror viktnedgången till minst 80% på kosten.

Den 7:e juni vägde jag 170kg och åt mest skräpmat. Nu äter jag kött/fisk/kycking/ägg och grönsaker och får i mig runt 1500kcal/dag.

Nu är jag "nere" på 138kg och orkar träna så gott som varje dag. Jag tar en vilodag när jag kroppen säger ifrån eller om jag har för mycket att göra.
Så här ser mitt schema ut:

Måndag Löpning 5,3km
Tisdag Biceps axlar mage
Onsdag Löpning 5,3km
Torsdag Bröst rygg triceps
Fredag Löpning 5,3km
Lördag Löpning 5,3km och Biceps axlar mage
Söndag Löpning 5,3km och Bröst rygg triceps

Ett tips. Läs igenom forumet ordentligt. Jag har fått massor av tips om allt möjligt.
Bama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 19:13   #12
bb X
Banned User

Reg.datum: Jun 2010
Du har jättemycket fett att bli av med, jag hade bara kört cardio och legat på ett rejält underskott tills du kommer ner till ungefär 90kg, sen börja stryrketräna och bygga muskler på ett mindre underskott. Då blir du av med vikten snabbare iaf.
bb X är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 19:27   #13
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av bb X Visa inlägg
Du har jättemycket fett att bli av med, jag hade bara kört cardio och legat på ett rejält underskott tills du kommer ner till ungefär 90kg, sen börja stryrketräna och bygga muskler på ett mindre underskott. Då blir du av med vikten snabbare iaf.
Ditt råd är totalt idiotiskt.
Han tappar inte vikten snabbare förutsatt kaloribalansen blir densamma. Den enda skillnaden blir att han tappar mer muskler och mindre fettmassa. Hur kan du ens nära ur ursprungsinlägget läsa att det är det han vill göra?

Då kan man ju lika gärna låsa in sig i källaren och kasta bort nyckeln tills vikten når 90.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 20:55   #14
Nykropp
Registered User

Nykropps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bb X Visa inlägg
Det måste väl vara bättre att styrketräna och stärka kroppen under tiden man går ner i vikt? Än att bara tappa vikt och sedan börja bygga? Jag får för mig att om man styrketränar medan man tappar vikten, eller på grund av träningen tappar vikten så måste ju det löna sig? För inte är det omöjligt att bygga muskler när man har ett överskott av fett eller?
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 21:06   #15
bb X
Banned User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Ditt råd är totalt idiotiskt.
Han tappar inte vikten snabbare förutsatt kaloribalansen blir densamma. Den enda skillnaden blir att han tappar mer muskler och mindre fettmassa. Hur kan du ens nära ur ursprungsinlägget läsa att det är det han vill göra?

Då kan man ju lika gärna låsa in sig i källaren och kasta bort nyckeln tills vikten når 90.
Du kan vara idiotiskt!

Det jag menar är att han inte borde käka mer kcal (=mindre underskott) och samtidigt stryrketräna för att bygga muskler medans han ska gå ner 40kg, det kommer ta jävla lång tid och risk för att motivationen/disciplinen dör ut = tillbaka på ruta 1.

Mitt tips var att han lägger sig på ett STÖRRE underskott och bränner mer än vad gymmet hade gjort genom att gå promenader och eventuellt börjar springa, bra kondition=högre viloförbränning=snabbare viktnedgång = snabbare start för styrketräningen.

Det är VAD JAG skulle göra och är bara ett TIPS till TS.

p.s jag sa inte lägg dig på samma underskott, lär dig läsa.

Senast redigerad av bb X den 2010-09-17 klockan 21:07.
bb X är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.