2010-09-15, 16:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Köpa gura?
Tänkte att jag skulle införskaffa mig en gura. Någon som har tips på en bra ''nybörjargura'' eller vad man kan säga och var man kan köpa den? Har bara strö-spelat några gånger så är helt oduglig, kan man säga
|
|
|
2010-09-15, 16:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Vad vill du spela för typ av musik? Skall du spela mest "solospel" eller komp? Vilket maxpris hade du tänt dig?
|
2010-09-15, 16:50
|
|
14 Tum slak.
Reg.datum: Oct 2009
|
El eller akustisk?
|
|
|
2010-09-15, 16:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Akustisk, nylonsträngad gitarr. Cirka 1000 kr.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag brukar alltid tänka eller säga "äntligen" när jag är klar. Så roligt är det inte :p
|
|
|
|
2010-09-15, 16:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Gav nog lite för lite info känner jag! Vill ha en akustisk, har ingen aning om maxpris då jag inte vet vad de vanligtvis kostar men länka gärna till nån/några bra sidor. Det skulle uppskattas! Gärna någon specifik gura som ni vet är bra också.
|
|
|
2010-09-15, 18:00
|
|
Where's my marbles?
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Gav nog lite för lite info känner jag! Vill ha en akustisk, har ingen aning om maxpris då jag inte vet vad de vanligtvis kostar men länka gärna till nån/några bra sidor. Det skulle uppskattas! Gärna någon specifik gura som ni vet är bra också.
|
Shajjns inlägg var mycket bra. Runt en tusenlapp, plus/minus en hundralapp eller två. Det finns en hel drös med gitarrer i den prisklassen, vad jag vet är Yamahas inte dåliga.
Själv så ångrar jag inte att jag också skaffade en stämapparat, verkar som att det fortfarande går att hitta för 200 kronor (jag köpte min 98 eller 99 för ungefär samma pris, antar att de knappast blivit sämre sedan dess).
Jag roas av att man kan skylta så tydligt med hur man ser ner på andra som kan mindre om bulk och hardcore bodybuilding, utan att själv kunna hantera personliga pronomen.
|
|
|
|
2010-09-15, 19:27
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2009
|
Eller så köper du den billigaste du kan hitta, Rusta eller Hobbex har för 3-400 kr och provar om det är roligt - är det inte det har du inte "förlorat" så mycket pengar.
|
|
|
2010-09-15, 19:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av pbiddy
Eller så köper du den billigaste du kan hitta, Rusta eller Hobbex har för 3-400 kr och provar om det är roligt - är det inte det har du inte "förlorat" så mycket pengar.
|
Det är garanterat aldrig roligt att spela på Rustas eller Hobbex gitarrer...
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2010-09-15, 19:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Nylon akustisk är det billigaste du kan hitta, stål har rikare ljud men gör satans ont i fingrarna först, ska du välja el så kolla i en musikaffär olika elvarianter kring ett pris som är ok. Skiljer sig mycket mellan olika el och smaken är som baken
|
2010-09-15, 20:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Åk till en musikaffär och säg att du vill ha en nybörjargitarr och ta med dig 1-1500kr så bör du får något som låter helt ok. Jag tycker att stålsträngad låter bättre och är roligare, men det bestämmer man själv.
|
|
|
2010-09-15, 20:09
|
|
Registerered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Stålsträngad Epiphone fick jag för en tusing, den är jäkligt skön.
|
|
|
2010-09-15, 20:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Säger som de andra, köp något i 1000-kronors klassen, något du kan tänka på att kolla innan du köper gitarren är om det "skorrar" när du tar ett ackord, förslagsvis ett moll ackord (lättare att höra skorrandet).
Kolla även om det är lätt att trycka ner strängarna på första bandet, billiga gitarrer men ibland också även dyrare (även om chansen är mycket mindre) kan ibland blivit felkonstruerade så att det inte riktigt går att trycka ner strängarna ända till botten och det låter då "orent" när du tar ackordet.
Nu är ju inte chansen så stor att en 1000-kronors gitarr uppfyller de här kraven men lyckas du hitta en billig gitarr som gör det och låter hyfsat så tycker jag du ska slå till.
|
|
|
2010-09-15, 20:14
|
|
It's on now!
Reg.datum: Feb 2006
|
Kolla in lite musikaffärer och ha även en glimt på blocket efter en finare gitarr till ett bra pris. Man "ska helst" inte köpa en alldeles för billig gitarr eftersom dem låter oftast skit och då är det inte roligt att spela oavsett hur duktig man är.
|
|
|
2010-09-15, 20:20
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av pbiddy
|
Bättre att köpa en riktig gitarr som faktiskt går att spela hyfsat på. Det är verkligen inte roligt att spela på skitgitarrerna dom säljer på Rusta..
Håller med dom andra. Gå in på en musikaffär med 1000-1500:- så hittar du en helt okej gitarr. Hade jag varit du hade jag köpt en stålsträngad. Det kommer göra ont som fan i fingrarna i början men när du kommit över det första nybörjarsteget kommer du vilja ha en stålsträngad ändå.
|
|
|
2010-09-15, 20:34
|
|
Registerered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chubbo
Hade jag varit du hade jag köpt en stålsträngad. Det kommer göra ont som fan i fingrarna i början men när du kommit över det första nybörjarsteget kommer du vilja ha en stålsträngad ändå.
|
+1, köp gärna nya strängar samtidigt också. De som är på när man köper den brukar vara skit.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.
|

|