2009-05-02, 22:59
|
|
Where's my marbles?
Reg.datum: Apr 2009
|
The stranger in the door is the same as before
Man kanske skulle starta en sån här, för att få lite mer struktur på det där projektet. Och kanske dyker det upp någon som faktiskt vet vad han/hon sysslar med och kan ge lite råd och tips om det behövs (vilket det förmodligen gör).
Hösten 2007 vägde jag 130 kilo. På ett ungefär. I alla fall mer än vad vågen kände för att visa. Då fick jag nog och skaffade motionscykel. Efter ett tag så cyklade jag 1 timma (ibland mer, ibland något mindre) 4-5 dagar i veckan. Ett halvår senare tog det lite stopp; inte fysiskt, men man kan ha det roligare än att trampa på motionscykel när det är vackert väder ute. Så min vän övergavs för ett tag, i stället tog jag långa (90-120 minuter) morgonpromenader.
Då och då, oftast när vädret var dåligt, cyklade jag i stället och till hösten var jag helt och hållet tillbaka på cykeln. I november förra året, ungefär 13 månader efter starten, så hade jag gått ner cirka 30 kilo. Samtidigt så började mitt vänstra knä att krångla; det började som obehag, fortsatte till "knäppningar" för att ta till sist göra ont. Då bestämde jag mig för att ta ett litet uppehåll för att se om det hjälpte. Det gjorde det inte, en månad och två omstartsförsök senare så var det som att all motivation försvann i ett kick och jag föll tillbaka till det gamla vanliga stillasittandet.
Ett annat problem var att jag inte helt och hållet hade bytt matvanor när jag började träna. Lite halvhjärtat höll jag reda på vad jag åt, men inte ens det hade jag motivation till när jag slutade cykla. Sakta men säkert så började vikten att öka igen.
För ganska så exakt två månader sedan så fick jag nog igen, och för första gången (nästan) i mitt liv så klev jag in i en styrketräningslokal. Det visade sig att det inte var så förbannat tråkigt som jag trott, sedan dess har jag tränat 2-3 gånger per vecka och känner att det går framåt. Jag har också testat motionscykeln igen, och det funkar nu som det ska (förutom att flåset inte är i närheten av vad det var tidigare).
Så - för att det här inte ska bli alltför långrandigt - syftet med den här journalen är att strukturera träning och matvanor för att återuppta viktminskningen. Från början hade jag målet 85 kilo (jag är 183 centimeter), men det var mest något jag höftade till med, en vikt där jag tänkte mig att jag kunde känna efter om jag var nöjd eller ej. När jag vägde mig tidigare idag visade vågen 111,6 kilo.*
Än så länge har jag mest använt mig av maskiner och helkroppspass, och tycker att jag gjort framsteg. Men jag funderar på vilket upplägg som är det bästa nu när jag kommit in i det någorlunda. Det känns som maskinerna ger olika med svar, de flesta funkar bra medan några andra känns hyfsat intetsägande (även om de säkert ger något sorts resultat ändå). Utöver det så har jag som sagt börjat med motionscykeln igen, ett par dagar i veckan.
Det var det, för stunden. Eftersom de allra flesta viktminskningsprojekt börjar imorgon, så ska även detta göra det.
* Det är en historia i sig. Jag vägde mig för två veckor sedan, då visade den något mer än 107. När jag vägde mig i början i början av veckan så visade den 112,3. 5 kilo plus på sisådär 9 dagar, låter högst besynnerligt. Om man som jag är lekman.
Det kan ju noteras att det inte är samma våg som jag använder nu som jag hade i höstas, den har kasserats. Men det borde väl inte vara några större skillnader mellan de båda, även om de inte har varit alltför avancerade och dyra.
|
|
|
2009-05-04, 21:44
|
|
Where's my marbles?
|
Jaha, gårdagen drabbas av the evil of ändrade planer. Men inställd träning är också träning.
Idag blev det dock 45 minuter på motionscykeln. Närmare bestämt 45 minuter med superben; kanondriv och bra återhämtning. Det var nästan så att jag fick hindra mig själv från att fortsätta, länge sedan jag hade den känslan efter ett cykelpass.
Imorgon bär det av till gymmet.
|
|
|
2009-05-07, 13:28
|
|
Where's my marbles?
|
Och det gick inte bra alls. Uppvärmningen och ett par övningar efter det kändes helt okej, sedan kändes det orkeslöst och jag fick slita mig igenom mag- och tricepsträningen. Efteråt började jag frysa ordentligt redan i omklädningsrummet. Korta varianten: nedbäddad med någon skum magåkomma sedan i tisdags.
|
|
|
2009-05-07, 13:34
|
|
Transformation in progress
Reg.datum: Apr 2008
|
Kämpa på! Har själv varit i den sitsen (vikten då).
Kommer att följa journalen med stort intresse
|
|
|
2009-05-11, 14:27
|
|
Where's my marbles?
|
Nya tag idag efter förra veckans debacle. Det var lite segt, men skönt ändå. Inte segt som i utmattning utan som i att inte ha ätit ordentligt under 4-5 dagar. Nu är jag frisk igen, så ska ska maten kunna skötas bättre. Idag på morgonen visade vågen 109 prick, med största sannolikhet på grund av vattnet som försvann förra veckan (no details needed).
Rodd i maskin
3x12
Bröstpress
3x12
Pec deck
3x12
Seated abs
2x12
Ab crunch
2x12
Back extension
3x12
Kabelrodd
2x12
Lateral raise
3x12
Axelpress i maskin
1x10.
Det är något med den där maskinen, eller lika möjligt med mig, som gör att jag tycker den är högst obekväm. Förslag på alternativ mottages tacksamt.
Pushdowns
2x12
Armcurl i maskin
3x12
Vanligtvis kör jag några set latsdrag också. Men det verkade vara stora latsdragardagen och jag hade varken tid eller lust att vänta. Ben kör jag vid ett tillfälle i veckan, cyklandet brukar bli alltför segt om jag kör mer.
Som avslutning traskade jag en halvtimma på löpbandet. Medelhastighet 6.1 km/h, lutning 5.5.
|
|
|
2009-05-11, 14:28
|
|
Where's my marbles?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Detective
Kämpa på! Har själv varit i den sitsen (vikten då).
Kommer att följa journalen med stort intresse
|
Tack så möe!
|
|
|
2009-05-12, 21:14
|
|
Where's my marbles?
|
Hade lite tid att göra av med mitt på dagen, blev en vända på gymmet. Okej, hade jag skrivit det för tre månader sedan så hade jag skrattat åt mig själv. Så kan det gå.
I vilket fall som helst så blev det 20 minuter på motionscykel, och 30 minuter på löpbandet (fast mer som gångband då). Imorgon blir det besök igen, då styrketräning.
En sak som jag har märkt nu är att jag verkar vara starkare i vänster ben och arm, jämfört med den högra sidan. Det är väl kanske inte så konstigt i sig, men med tanke på att jag är ordentligt högerhänt och högerfotad så hade jag ju tänkt mig att det skulle vara tvärtom. Vänsterbenet använder jag i och för sig för att ta avstamp (tänk längdhopp men för mer vardagliga saker), det kan väl vara en förklaring där. Men vänsterarmen hänger mest där och dinglar utan att göra sig påmind särskilt ofta. Trodde jag.
|
|
|
2009-05-13, 13:06
|
|
Where's my marbles?
|
Dagens träning. Tänkte börja ange vikterna också, de är i lbs om inte annat anges (och i något fall är jag faktiskt osäker på hur små vikterna egentligen är).
Rodd i maskin
3x12 @ 75
12 @ 80
Pulldown
2x12 @ 65
2x8 @ 70
Back extension
3x12 @ 170
Bröstpress
2x12 @ 70
2x8 @ 80
Pec deck
3x12 @ 4 plattor
Seated abs
3x15 @ 27,5 kg
Ab crunch
3x12 @ 52,5
Lateral raise
3x12 @ 50
12 @ 55
Drag till hakan i kabel
3x12 @ 4 plattor
Testade, kändes bra.
Maskin vars namn jag inte känner till (som en omvänd pec deck, eller så; vänd inåt, armarna i 90 grader och så trycker man utåt, bakåt).
3x12 @ 4 plattor
Bicepscurl i maskin
12, 8 @ 55
12 @ 50
Bicepscurl i kabel
3x12 @ 4 plattor (minnet sviker, kan ha varit 5)
Hammercurl
2x12 @ 8 kg
Testade, kändes också bra.
Enarmspushdown
3x12 @ 3 plattor
|
|
|
2009-05-15, 12:48
|
|
Where's my marbles?
|
Skönt pass idag. Nästan så att det gick för lätt, den här nybörjaren funderar på om det fuskas på något vis. Nåväl, idag (som förra gången, lbs om inte annat anges):
Rodd i maskin
2x12 @ 75
2x12 @ 85 (Kändes så bra på 75 att jag ökade tio och tänkte att jag fick se hur mycket jag orkade, det blev lika mycket som på 75 och jag kunde nog ökat mer om det varit så. Nytt PB.)
Latsdrag
2x10 @ 5 plattor
2x8 @ 6 plattor
Back extension
2x12 @ 170
Bröstpress
2x12 @ 75
9 @ 75 (de första 6 kändes bra, sen blev det seeeegt och efter nionde sade det "poff")
Pec deck
2x12 @ 4 plattor
2x8 @ 5 plattor
Cable cross over
2x12 @ 2 plattor
Första gången jag testade. Kylskåp har bättre koordinationsförmåga än vad jag har, men det kändes helt okej. Blir fler gånger.
Lateral raise
3x12 @ 55 (PB)
Seated abs
2x15 @ 27,5 kg
Ab crunch
2x12 @ 52,5
Benspark
3x12 @ 90 (PB)
Benpress (horisontell variant)
2x12 @ 200
2x12 @ 225 (PB)
Pushdown
12 @ 4 plattor
12 @ 5 plattor
2x12 @ 7 plattor (PB)
Bicepscurl i kabel
3x12 @ 5 plattor
Maskin med okänt namn (se förra passet)
2x12 @ 5 plattor
Jag roas av att man kan skylta så tydligt med hur man ser ner på andra som kan mindre om bulk och hardcore bodybuilding, utan att själv kunna hantera personliga pronomen.
|
|
|
|
2009-05-17, 14:18
|
|
Where's my marbles?
|
Idag, 45 minuter på min vän, cykeln. Med ljuv musik i öronen.
Jag roas av att man kan skylta så tydligt med hur man ser ner på andra som kan mindre om bulk och hardcore bodybuilding, utan att själv kunna hantera personliga pronomen.
|
|
|
|
2009-05-18, 21:36
|
|
Where's my marbles?
|
Jag gillar verkligen inte ändrade planer. Hade tänkt att ta mig ett träningspass på morgonen, i stället fick jag ta hand om mina föräldrars magsjuka hund. Nåväl, nu verkade inte magsjukan bekomma honom så mycket, det var lika mycket upptåg som vanligt. Och dessutom fick jag lite jobb gjort under tiden.
Vilket gjorde att jag fick tid över ikväll, så det blev 60 minuter på motionscykeln. Kände det där suget i lungorna, så det var ett skönt pass. Med Anna Järvinen i lurarna.
|
|
|
|
2009-05-19, 12:32
|
|
Where's my marbles?
|
Rodd i maskin
3x12 @ 75
Back extension
2x12 @ 175
Latsdrag
2x12 @ 40 kg
Bröstpress
3x12 @ 75
Pec deck
3x12 @ 4 plattor
Seated abs
2x15 @ 30 kg
Ab crunch
2x12 @ 55
Lateral raise
3x12 @ 55
Axelpress i maskin
2x10 @ 22,5 (fortfarande något som stör mig med den här)
Hantelpress axlar
2x12 @ 5 kg (viiiiingligt)
Hammercurl
2x12 @ 8 kg
EZ-curl
3x10 @ 20 kg (typ, stång + 10)
Bicepscurl i kabel
2x12 @ 5 plattor
Pushdown
3x12 @ 7 plattor
Och sedan 30 minuter på löpbandet. 6,2 km/h, lutning 5,5.
Sov taskigt i natt, lite halvsegt idag. Men det funkade hyfsat ändå.
|
|
|
|
2009-05-20, 22:17
|
|
Where's my marbles?
|
Motionscykel: 52 minuter. Körde lite improviserade intervaller för att se hur jag ligger till. Cykeln har olika motstånd, från 1 till 8 där 1 är lättaste. Först 5 minuter uppvärmning på ettan (snittkadens: 104), därefter 5 minuter på tvåan (99) innan två omgångar där jag körde två minuter på ettan och 3 på tvåan.
Efter det lite mer ordentligt enligt följande:
Motstånd 3 (89), 3 minuter
4 (84)
3
4
3
5 (81)
4 (89)
2
Mellan varje intervall och som avslutning körde jag 2 minuter på lägsta motståndet. Efteråt gjorde det ganska ont. Men inte i benen, utan i häcken. Verkar som att lite av sittfläsket har försvunnit. Passet som sådant kändes väldigt bra, det var nästan så att jag fick hålla tillbaka så att jag inte tryckte på för mycket, för tidigt.
En helt annan sak. Innan idag var jag hos mina föräldrar och kollade i förrådet, där pappas gamla hemmagym fortfarande står kvar. Jag hade alltså möjlighet att styrketräna under i stort sett hela min uppväxt, men det var inget som intresserade mig. Jag var i stället mer inne på bollsporter; spelade fotboll, men eftersom jag var ganska kass och dessutom lat så var jag mer inne på att kolla på matcher. Det är jag fortfarande, för övrigt.
Det lilla hemmagymmet består - eller bestod - av en bänk, ställning, hantlar, skivstänger och förstås vikter. Bänken är nog köpt någonstans, men ställningen är hemmagjord. Dessutom fixade han till en anordning för scottcurl, och taljor i taket med en vajer. Exakt vad han använde det sistnämnda till minns jag inte, och jag tror inte det såg ut då som det gör nu (dessutom är det förstås överbelamrat med en massa bråte).
Och inte att förglömma - kronan på verket - en kungsfjäder.
|
|
|
|
2009-05-21, 13:00
|
|
Where's my marbles?
|
Dagens träningspass
Rodd i maskin
12 @ 80
12 @ 90
3x8 @ 100
Back extension
3x12 @ 175
Latsdrag
3x12 @ 40 kg
8 @ 45 kg
Av någon anledning känns detta latsdrag bättre än den andra som finns på gymmet.
Kabelrodd
12 @ 6 plattor
3x8 @ 9 plattor
Hantelrodd
12 @ 8 kg
12 @ 11 kg
12 @ 13 kg
Testade, kändes inte som att det tog särskilt mycket. Ska testa lite tyngre nästa gång.
Bröstpress
12 @ 70
3x8 @ 80
Pec deck
12 @ 5 plattor
3x8 @ 6 plattor
Lateral raise
3x12 @ 60
Axelpress i maskin
2x12 @ 20
Facepulls
12 @ 4 plattor
12 @ 5 plattor
Testade, hade kunnat göra mer men jag hoppade in medan en annan kille vilade.
Hantellyft framåt
2x12 @ 8 kg
Nytt test, den här övningen gillade vi.
Som avslutning blev det 30 minuter på löpbandet. 6,3 km/h i snitt, lutning 5,5.
Det verkade som att det var många som fått idén att träna idag under de timmar som gymmet var öppet. Svårt att komma till, så det blev lite improviserat på sina håll.
|
|
|
|
2009-05-23, 20:56
|
|
Where's my marbles?
|
Gårdagen blev en ordentligt slö dag, och det kunde ha blivit likadant idag. Men jag tvingade ut mig till motionscykeln i alla fall. Det ångrar jag inte, för benen som kändes så sega tidigare ikväll var hyfsat pigga ändå. Det blev 45 bra minuter som gav marginellt mer än fajten mot de tusentals (nåja...) myggen. Klapp på egen rygg.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.
|

|