Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-23, 16:25   #1
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Hur är Amsterdam, någon?

Hittat en doktorandtjänst jag ska söka i Amsterdam, tänkte bara fråga kolo vad ni har för erfarenheter av folket och staden i sig osv osv?

Sen tidigare sökt tjänst i Bern i Schweiz (väntar på svar fortfarande) http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=Bern
men är lite klyven till vilken av städerna jag ska välja om jag får båda tjänsterna.

(Köpenhamn har jag lagt på is då den tjänsten inte riktigt är mot min inriktning/intresse)
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 16:45   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
weed är lagligt, behöver jag säga mer?
Gammal 2009-11-23, 16:48   #3
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Amsterdam är en oerhört fin stad. God ost, och nära till resten av Europa.

Bern i Schweiz, å andra sidan, är närmare till Alperna. Åker du bräda/skidor är det kanske ett bättre val. Kan du dessutom tyska åtminstone halvbra borde det vara enklare att bo i Schweiz.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 16:56   #4
tröskel
Registered User

tröskels avatar

Reg.datum: Jan 2006
Enligt mina erfarenheter så talar dom mycket bättre engelska i Holland än Schweiz, det kan ju vara ett plus.
tröskel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 16:56   #5
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
edit* skrev feeel
Gammal 2009-11-23, 16:58   #6
gnagaren
Mätt och hungrig

gnagarens avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
weed är lagligt, behöver jag säga mer?

+1

Sen är det en jävligt fin stad, finns mycket kul att se och göra. Du lär ju inte ha tråkigt om du bestämmer dig för att flytta till Amsterdam och plugga liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Kolo, samlingsplatsen för dig som vill träna men fastnar framför datorn hela jävla tiden.
gnagaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 17:02   #7
backflash
Heinoist

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Hittat en doktorandtjänst jag ska söka i Amsterdam, tänkte bara fråga kolo vad ni har för erfarenheter av folket och staden i sig osv osv?

Sen tidigare sökt tjänst i Bern i Schweiz (väntar på svar fortfarande) http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=Bern
men är lite klyven till vilken av städerna jag ska välja om jag får båda tjänsterna.

(Köpenhamn har jag lagt på is då den tjänsten inte riktigt är mot min inriktning/intresse)
I Holland är det brukligt att man får en riktig anställning direkt när man doktorerar. Förutom en högre lön betyder det betydligt högre ansvar än på de flesta andra platser. Kolla upp vad som gäller där och i Bern gällande detta.

Nu är det ju inte samma sorts ämnen vi rör oss inom, men rent allmänt har jag varit väldigt imponerad av de resurser som Holländarna får leka med.

Holländare är trevliga och även om de jag har pratat med är riktigt bra på engelska så är de inte alltid villiga att prata detta språk
Gammal 2009-11-23, 17:08   #8
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av backflash Visa inlägg
I Holland är det brukligt att man får en riktig anställning direkt när man doktorerar. Förutom en högre lön betyder det betydligt högre ansvar än på de flesta andra platser. Kolla upp vad som gäller där och i Bern gällande detta.

Nu är det ju inte samma sorts ämnen vi rör oss inom, men rent allmänt har jag varit väldigt imponerad av de resurser som Holländarna får leka med.

Holländare är trevliga och även om de jag har pratat med är riktigt bra på engelska så är de inte alltid villiga att prata detta språk
"Riktig anställning"? Vad är skillnaden då jämfört med Sverige?

---

Jag skulle vänta med att göra någon särskild research innan du faktiskt har en god chans att få tjänsten.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 17:11   #9
Bubban
Registered User

Bubbans avatar

Reg.datum: Nov 2007
I Holland är människor mycket trevliga, jag skulle säga att de är de trevligaste i de länder jag besökt, och har varit i Bern också så jag har något att jämföra med. Som någon (felaktigt) sade hade du inte tjänat på att åka till Bern, såvida du inte är riktigt bra på Schwyzerdütsch (skiljer sig markant från tyskan), men å andra sidan är det kanske bättre om man redan kan lite tyska, jämfört med ingen holländska. Å andra sidan är holländskan ett lätt språk att lära (lånat från engelska, tyska, svenska osv) så man kan ofta gissa vad det betyder. De är även mycket bra på engelska, i synnerhet jämfört med schweizerostarna.

På tal om ost är Amsterdam en härlig stad för ost och tulpaner.
Om jag hade fått välja hade jag valt Amsterdam utan tvekan)
Gammal 2009-11-23, 17:26   #10
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Jag skulle vänta med att göra någon särskild research innan du faktiskt har en god chans att få tjänsten.
Grejen är den att jag tror att jag har en större chans att få Amsterdam-tjänsten än Bern, pga. att för den i Amsterdam så har jag en arbetskamrat som referens (doktor) som känner arbetsgivaren och kan lägga/har lagt in ett gott ord för mig samt ska skriva "recommendation letter"
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
Gammal 2009-11-23, 17:29   #11
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Holländare är så sjukt trevliga jag hade nog lätt valt holland. Antagligen samma nivå på engelskan som Sverige har.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 17:43   #12
backflash
Heinoist

Reg.datum: Sep 2003
Citat:

---

Riktig anställning var i brist på bättre ord.
Och det bör kanske poängteras att det säkert finns variationer på förfarandet.

Dock verkar det allmänna vara:

Du börjar lära ut tidigare än här med det ansvar som följer.

~1000 timmar för kurser på master/forskarnivå.

Lära sig holländska; även om engelska brukar vara det officiella språket så talas det oftast holländska på universiteten (även på presentationer!).

Där det här finns halvtidsutvärderingar (övergång från exempelvis utbildningsbidrag -> doktorandtjänst) har de kontinuerliga utvärderingar som sällan understiger 4st.

Med anställningen följer även fulla försäkringar, något som exempelvis utbildningsbidrag inte ger tillgång till.

Årlig bonus som oftast motsvarar en extra månadslön.
Gammal 2009-11-23, 17:47   #13
Snapphanen
Banned User

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
I Sverige går man de första två åren på utbildningsbidrag och räknas inte som anställd. Det är först efter att man gjort sin halvtidskontroll som man får en anställning.

Edit. Sen...
Snapphanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 17:48   #14
Snapphanen
Banned User

Reg.datum: Jan 2003
Vad vill du doktorera inom?
Snapphanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 18:04   #15
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snapphanen Visa inlägg
Vad vill du doktorera inom?
Geodesi med inriktning mot GPS/GNSS (som dessa två tjänster är mot). Kan tänka mig statistik/felteori inom geodesi också

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.