Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-02, 18:40   #1
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Nu ska det köpas utrustning, Hilfe!!

Den trettitvådje utrustningstråden, har fått så mycket hjälp hittills på detta forum så jag vänder mig hit igen. är inte så många som tävlar på min klubb så det är svårt att få tips ang annat än just bänktröjorna

185cm
97kg
112cm avslappnad bröstkorg
110cm röven
94cm midja
4cm snopp
överarm 37cm avslappnat

Kör sumomark.
relativt bred (75cm mellan tårna och ökande) men ganska upprätt böj,
och bänk med hyfsad brygga med nedslag solar plexus, långa armar dock.

Bänktröjor ska jag testa ett par innan jag bestämmer mig men det lutar åt titan, (eller kanske Rage X)
Storleksmässigt? storlekarna är det svåraste

titan F6 stl 46?

böjdräkt
Titan centurion super plus stl 44?
Metal king squatter stl 50 ?

markdräkt
metal king sumo deadlifter stl 48-50?

är villig att köra igång med "svår" utrustning då jag kan få bra träningshjälp på gymmet, är inte så sugen på att lägga ut 3-4tusen på "lätt" utrustning som jag kanske vill byta om ett år. något mellanting kanske?

är mycket tacksam för all input som jag kan få

har kollat
http://www.elitefts.com/size-chart.htm
http://www.plgearonline.com/sizing.htm
för storleksförslag

mina stats just nu
Bänk 145kg med stopp 162,5 utan
böj 180kg bälte ( på väg upp efter skada)
sumomark 250kg bälte
Gammal 2008-12-02, 19:19   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Eftersom du bl a funderar på metal så kan det gå att åka ut till extremepower och prova storlekarna alt så åker du till Köping och kollar på lag-SM och provar där.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 19:29   #3
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Eftersom du bl a funderar på metal så kan det gå att åka ut till extremepower och prova storlekarna alt så åker du till Köping och kollar på lag-SM och provar där.

Bra idé.
ska bara se om man kan hitta tid till det.
Gammal 2008-12-02, 19:39   #4
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Har du tänkt att gå upp mycket i vikt?
Jag har den böjdräkt du skrivit fast storlek 42 och är 184cm lång och väger ca 100. Tycker inte att alls att den sitter överdrivet hårt.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 19:43   #5
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Har du tänkt att gå upp mycket i vikt?
Jag har den böjdräkt du skrivit fast storlek 42 och är 184cm lång och väger ca 100. Tycker inte att alls att den sitter överdrivet hårt.
titanen?
Nja på sikt ska jag väl upp i 110 men det är på ett par år, ingen ide att stressa.
nu ska jag hålla mig i 100

tack för att du tar dig tid!
Gammal 2008-12-02, 19:55   #6
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
titanen?
Nja på sikt ska jag väl upp i 110 men det är på ett par år, ingen ide att stressa.
nu ska jag hålla mig i 100

tack för att du tar dig tid!
Japp titanen. Axelbanden sitter ganska löst på min dräkt. Jag kan enkelt ta på dom själv. Den är åtminstone ganska spänd kring låren. Om du nu köper en storlek 42 så kommer den säkert att kännas väldigt spänd och hård första gångerna som du tar på den men efter det kommer det kännas bättre.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 20:25   #7
reactor
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Jag kör med en strl 48 i f6á och väger 120 och är lika lång som dig.
Och den är det ju lite pyjamas över.
44 kan vara vettigare, kanske svår i början men en 46á kanske blir för snäll.
Gammal 2008-12-02, 21:39   #8
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av reactor Visa inlägg
Jag kör med en strl 48 i f6á och väger 120 och är lika lång som dig.
Och den är det ju lite pyjamas över.
44 kan vara vettigare, kanske svår i början men en 46á kanske blir för snäll.
skitbra! tack så mycket!
Gammal 2008-12-02, 23:29   #9
Ahead Of The Pack
Registered User

Ahead Of The Packs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Jag är 186cm och väger runt 104 och har en strl40 i centurion med insydda ben. Har strl 44 på F6 med insydda armar. Du borde kunna ha något liknande.

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 23:32   #10
A.Pahkamaa
Registered User

A.Pahkamaas avatar

Jag tycker du ska satsa på följande utrustning:

Knäböj - Titan NXG Superplus, Inzer Z-Iron
I dagsläget finns det väl egentligen bara två dräkter att välja mellan, superplussen eller king squattern. Eftersom jag aldrig testat att böja med Metal kan jag inte uttala mig om hur den fungerar, men det finns många svenska lyftare som gör bra resultat med den dräkten. Superplussen är en förbannat bra dräkt, och det är den dräkt som vi i Öjebyn använder oss av. Det är svårt att säga vilken av dräkterna som ger mest, det varierar ganska mycket från individ till individ. Det som får mig att rekomendera superplussen är dess uthållighet, dräkten verkar inte gå att köra slut på! Jag har använt min 4-5 ggr i månaden i ett års tid snart, och den är fortfarande hur bra som helst.

Nu har det kommit ut ett par nya lindor på marknaden, och jag har inte hunnit testa alla. Men satsar du på inzers lindor med 3 röda ränder så får du ett par riktigt bra lindor. När det gäller Z-lindorna så är det inte lindorna i sig som är begränsande, utan det handlar till stor del om hur hårt du klarar av att bli lindad

Bänkpress - Titan F6
Tidigare skulle jag ha rekomenderat Rage-X till dig, men efter alla förändringar dom gjort på tröjan är den inte lämpad för nybörjare längre. Satsa på en F6a, enligt mig en bra tröja som inte är allt för svår att hantera.

Marklyft - Metal Orginal V-type
Eftersom man inte har någon vikt som hjälper en ner till bottenläget i marklyft föredrar många att använda sig av mjukare dräkter när dom ska dra mark. I princip alla från Öjebyn som drar sumo använder sig av denna dräkt, den bästa dräkten enligt mig.

Jag väger ungefär 10 kg mer än dig och är ett par cm längre, jag använder följande storlekar:
Titan superplus stl 44
Titan F6 stl 46
Metal v-type stl 54

Dock är alla dräkter ganska rejält insydda numera, och det är något du får se till att lära dig All utrustning blir större allt eftersom du använder den, därför måste du snäva till den vid behov. Därför är det ingen fara om du börjar med en utrustning som är lite för stor i början, och sedan syr du in den allt eftersom du lär dig hantera den.

Jag skulle kunna fortsätta skriva ett par sidor till om utrustningen, men den bästa hjälpen får du om du besöker en förening som har erfarenhet av dagens utrustning.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 23:44   #11
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Jag tycker du ska satsa på följande utrustning:
har du provat Kingen för böj? Jag har inget att jämföra med men jag tycker att den är sjukt bra

Skulle vara kul att jämföra med en titan eller inzer någon gång. Eftersom detta är en tråd om utrustning så undrar jag vilken storlek jag skulle ha på en Titan NXG Superplus när jag har storlek 46 på metal king?

Jag är 168cm kort och väger 75-80 (78-79 nu)
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 01:44   #12
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Marklyft - Metal Orginal V-type
Eftersom man inte har någon vikt som hjälper en ner till bottenläget i marklyft föredrar många att använda sig av mjukare dräkter när dom ska dra mark. I princip alla från Öjebyn som drar sumo använder sig av denna dräkt, den bästa dräkten enligt mig.
Det här har inte med den här diskussionen att göra, men jag kan inte låta bli att skriva det i alla fall. Det är f-n tragiskt att ingen dräkttillverkare kan göra en riktig marklyftsdräkt idag. Både knäböjsdräkterna och bänkpresströjorna har blivit avsevärt mycket bättre under 2000-talet och har idag tyg som är så starkt att det nästan inte går att töja sönder. Här har utvecklingen gått framåt ungefär 100 år på en tiondel av den tiden.

Tittar man sedan på marklyftsdräkter och vilka speciella krav som finns på tyget i en sådan så inser man att inget av värde har hänt sedan jag slutade tävla 1999.

I marklyft är det precis som Andreas säger omöjligt att använda sig av ett stumt tyg som inte fjädrar, i alla fall för de lyftare som är lite tyngre. Ett stumt tyg gör det omöjligt att komma ner till stången om dräkten sitter tight på kroppen, och då går den inte att använda. Köper man en större storlek av samma dräkt så kommer man förvisso ner till stången, men dräkten slutar hjälpa bara några cm ovanför marken.

I marklyft behövs elastiskt tyg och då passar Metal Orginal V-type bäst av de dräkter som tillverkas idag. En sådan dräkt kan sitta åt relativt tight när man står upp och ändå är det möjligt att tvinga sig ner till stången utan att tappa vinklarna. Den ger bra med hjälp i starten men också precis i slutet när man ska dra bak axlarna.

Jag hävdar dock att Metal V-type är klart sämre än Marathon-dräkten som fanns under hela 90-talet. Tyvärr gick det företaget i konkurs efter en separation där hustrun till företagets ägare krävde mycket pengar. Marathon-dräkten var hur som helst konstruerad i ett tyg som var enormt elastiskt. Den kunde sitta väldigt tight när man stod upp och ändå fjädrade tyget ut så mycket att man kunde komma ner i rätt vinklar till stången och få bra starthjälp. VARFÖR I H-VETE HAR INGEN AV DAGENS TILLVERKARE KÖPT UPP DET TYGET OCH STARTAT EGEN TILLVERKNING? Det skulle ju vara världens bästa affär anser jag!
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 09:41   #13
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Ena problemet med Marathondräkten var att man ofta spräckte den i röven när man böjde.....

/the_PL_man

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Det här har inte med den här diskussionen att göra, men jag kan inte låta bli att skriva det i alla fall. Det är f-n tragiskt att ingen dräkttillverkare kan göra en riktig marklyftsdräkt idag. Både knäböjsdräkterna och bänkpresströjorna har blivit avsevärt mycket bättre under 2000-talet och har idag tyg som är så starkt att det nästan inte går att töja sönder. Här har utvecklingen gått framåt ungefär 100 år på en tiondel av den tiden.

Tittar man sedan på marklyftsdräkter och vilka speciella krav som finns på tyget i en sådan så inser man att inget av värde har hänt sedan jag slutade tävla 1999.

I marklyft är det precis som Andreas säger omöjligt att använda sig av ett stumt tyg som inte fjädrar, i alla fall för de lyftare som är lite tyngre. Ett stumt tyg gör det omöjligt att komma ner till stången om dräkten sitter tight på kroppen, och då går den inte att använda. Köper man en större storlek av samma dräkt så kommer man förvisso ner till stången, men dräkten slutar hjälpa bara några cm ovanför marken.

I marklyft behövs elastiskt tyg och då passar Metal Orginal V-type bäst av de dräkter som tillverkas idag. En sådan dräkt kan sitta åt relativt tight när man står upp och ändå är det möjligt att tvinga sig ner till stången utan att tappa vinklarna. Den ger bra med hjälp i starten men också precis i slutet när man ska dra bak axlarna.

Jag hävdar dock att Metal V-type är klart sämre än Marathon-dräkten som fanns under hela 90-talet. Tyvärr gick det företaget i konkurs efter en separation där hustrun till företagets ägare krävde mycket pengar. Marathon-dräkten var hur som helst konstruerad i ett tyg som var enormt elastiskt. Den kunde sitta väldigt tight när man stod upp och ändå fjädrade tyget ut så mycket att man kunde komma ner i rätt vinklar till stången och få bra starthjälp. VARFÖR I H-VETE HAR INGEN AV DAGENS TILLVERKARE KÖPT UPP DET TYGET OCH STARTAT EGEN TILLVERKNING? Det skulle ju vara världens bästa affär anser jag!
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 09:52   #14
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Ahead Of The Pack tack! strl 40 och insydd? var den tight när du började?

A.Pahkamaa
tack för allt! du har hjälpt mig mer än någon annan!

fetknoppen
- alltid bra med input och jag tycker att det är relevant
Gammal 2008-12-03, 09:52   #15
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg

Håller med dig ingen dräkt i marklyft idag kan jämföras med Marathon. Framförallt i smalmark var den otroligt bra. Men står man sumo kan det funka bra med dom nya dräkterna. Jag kör sumo med en böjdräkt super+ som jag vänder på och det funkar bra får säkert ut 25-30kg i sumo. Men smalt får man ut nära 0kg
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.