2008-07-10, 00:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Hjälp mig med matschema!! Snälla
Ok jag skall börja träna ordentligt. Har fått träning som my hobby och vill lära mig en massa! Men först lite info om mig...
Längd; 173
Vikt ;62
Kommer träna; 3 gympass med 20minuters löpning och ett "boxningspass" eller liknande.
Fråga; Hur skall jag äta nu frukost mellanmål, middag kvällsmat etc. Jag är verkligen helt novis! Någon kanske har någon bra län med matschema etc. Vill få en snygg slimmad kropp, typ fitness body, men inte bli någon stor tjej...och ja jag vet att man inte blir stor om man inte tränar i massa år och preppar, vad jag menar är att jag har hört att man ex. skall äta mer protoiner minre fett etc...
Hoppas ni förstår mig vad jag menar, för jag är rikitigt dålig på att skriva
Camilla
|
|
|
2008-07-10, 01:06
|
|
tunnast här sen 2007
Reg.datum: Apr 2007
|
Det finns MILJONTALS olika uppsättningar av mat som resulterar i vad du vill ha.
nr
1) För att sköta en kost anser jag att man bör studera saken på egen hand först. Du bör ha en aning om vad du gör, even om själva schemat kommer från någon annan.
2) För att hjälpa dig behöver vi förmodligen veta hur du ser ut nu, för att få en idé över hur långt du har kvar till ditt mål med "slimmad kropp".
3) Frukost, mellanmål, middag och kvällsmat är bara titlar över måltider som infaller under en särskild tid på dagen - och lektion 1 här är att lära dig att det gör praktiskt taget ingen (stor) skillnad över vilken tid du äter någon särskild slags mat.
Läs på här på Kolo, finns oändliga resurser
|
|
|
2008-07-10, 06:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
varför behöver du ett matschema för?? Det är bara att äta när du är hungrig
längd: 189 cm
|
|
|
2008-07-10, 06:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mega_man1000
|
Tycker du själv att det där var ett särskilt givande svar? Om målet är en slimmad kropp tror jag det är väldigt få som har så enkelt som att bara käka närsomhelst som hungern faller på.
Trådskaparen ber ju om hjälp med vad hon bör äta och det är väl ett tydligt tecken på att det föreligger ett behov av lite mer kontroll?
Du är ju inte särskilt dålig på att ställa nojjiga kostfrågor själv heller.
Här har du två bra länkar casall:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx
Kostrekommendationer till idrottare. SOK, 2000.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/pic...7&blobtype=pdf
ISSN Exercise & Sport Nutrition Review: Research & Recommendations J Int Soc Sports Nutr. 2004; 1(1): 1–44. 1 (1):1-44, 2004.
Deffguiden är dessutom alltid aktuell. Oavsett vad syftet egentligen är så innehåller den alla tänkbara tips att applicera på sin träning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-07-10 klockan 06:44.
|
|
|
2008-07-10, 08:00
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mega_man1000
|
Nu sket du i eget bo så att det kommer att behövas en grävskopa för att ta dig ur det.
Jag rekommenderar en skärpning när det gäller de seriösa forumdelarna från din sida, tack.
|
|
|
2008-07-10, 08:14
|
|
De e stekigt! Stek, stek, stek...
Reg.datum: May 2007
|
För att få en fitnesskropp eller en muskulöskropp behöver du först gå upp i vikt och lägga på dig muskelmassa plus fett för att sedan banta ner mestadels av fettet och definiera muskelmassan. Eller så ser du träningen i ett längre perspektiv och ligger på ett litet överskott i energi och minimerar din fettinlagring. Men det är svårt, fast förmodligen det nyttigaste i längden.
Läs på King Grubs Deffguide och lär dig lite om hur kroppens förbränning fungerar och gör själva motsattsen, så du ökar i vikt. Sen när du känner dig redo att sätta igång med fettförbränningen gör du omvänt ytterligare en gång, så som det står.
Tips om bra mat är proteinrika råvaror som kött, kyckling & fågel, fisk, mejeriprodukter och baljväxter. En exemplarisk måltid kan vara kolhydrater från ris, potatis, pasta, bröd och en stor bit kött, kyckling eller fisk med grönsaker och ett glas mjölk/vatten. Det finns gott om recept och bilder på maträtter som folket här inne äter i matlagningsavdelningen. Jag råder dig att ta en titt.
Lycka till! Och tänk på att personer som Eddie Vedder och Tolkia (som har kommenterat) är väldigt duktiga inom ämnet och personer du ska lyssna på!
Senast redigerad av Alfred Nobel den 2008-07-10 klockan 08:16.
|
|
|
2008-07-10, 12:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Nu sket du i eget bo så att det kommer att behövas en grävskopa för att ta dig ur det.
Jag rekommenderar en skärpning när det gäller de seriösa forumdelarna från din sida, tack.
|
sorry va inte meningen att uppröra någon  skoja bara lite men ska skärpa mig nu
längd: 189 cm
|
|
|
2008-07-10, 12:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av casall
Fråga; Hur skall jag äta nu frukost mellanmål, middag kvällsmat etc. Jag är verkligen helt novis! 
|
Jag skulle rekommendera dig att kolla "Vad har du ätit idag"-tråden, samt många av trådarna under Matlagning och Recept. Många av dem som postar där är seriösa med sina kostupplägg och några bra tips kan du säkert ta till dig efter att ha läst de länkar som Eddie gav dig
|
2008-07-10, 21:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas Sjöö
Läs på King Grubs Deffguide och lär dig lite om hur kroppens förbränning fungerar och gör själva motsattsen, så du ökar i vikt.
|
Den är jättebra.
|
|
|
2008-07-10, 21:31
|
|
Registered User
|
Tack alla ni vad söta ni är, jag är verkligen dålig på detta men vill bli duktig, mitt intresse är stort!
Jag känner bara nu när jag börjat träna att jag är hungrig konstant! Idah kl 4 körde jag rätt hårt rygg pass(för mig som inte är star, än) lite slag på säcken och sen sprang jag i intervaller i ca 20min.
Nu när jag kom hem 18,00 åt jag suschi, sen en halvtimme senare var jag jättehungrig åt fiberfil med musli (stor portion) sen efter en halvtimme en knäckemacka med fetsnål skinka, nu har jag vart och handlat och ätit kl. 21,30 ägg, två mackor med mkt philadelphia light skinka och lättkesella med fun light!!!!!
Är det vanligt att man blir så hungrig i början nu när man börjar köra hårt i gymmet???
Och är det bra tips att man äter mycket ( nyttig mat mkt potoiner och fisk som Niklas Sjöö sa) och sen skära ner mkt på fettet? Alltså förlåt mina dumma frågor men jag är DUM på detta ämnet.
Tack för tipset om mattråden. DEN SKALL JAG KOLLA! =)
Och skall lägga in bilder så ni får se sen, är bara "apdålig" på datorer ;/
|
|
|
2008-07-10, 21:33
|
|
Registered User
|
Sorry för alla dumma stavfel!! =(
|
|
|
2008-07-10, 21:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Är det vanligt att man blir så hungrig i början nu när man börjar köra hårt i gymmet???
Träning ökar oftast aptiten, ja. Just styrketräning förbrukar inte så vansinnigt mycket kalorier, så om man inte vill lägga på sig för mycket kroppsfett kanske man inte kan öka kaloriintaget hur mycket som helst bara pga styrketräningen.
Och är det bra tips att man äter mycket ( nyttig mat mkt potoiner och fisk som Niklas Sjöö sa) och sen skära ner mkt på fettet? Alltså förlåt mina dumma frågor men jag är DUM på detta ämnet.
Det finns ingen anledning att skära ner något speciellt på fettet vid ett bestämt totalt kaloriintag. Du blir inte tjock av fett i sig, och det finns inte några negativa effekter av ett relativt högt fettintag så länge sammansättningen är god, tvärtom.
|
|
|
2008-07-10, 21:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av casall
Tack alla ni vad söta ni är, jag är verkligen dålig på detta men vill bli duktig, mitt intresse är stort!
Jag känner bara nu när jag börjat träna att jag är hungrig konstant! Idah kl 4 körde jag rätt hårt rygg pass(för mig som inte är star, än) lite slag på säcken och sen sprang jag i intervaller i ca 20min.
Nu när jag kom hem 18,00 åt jag suschi, sen en halvtimme senare var jag jättehungrig åt fiberfil med musli (stor portion) sen efter en halvtimme en knäckemacka med fetsnål skinka, nu har jag vart och handlat och ätit kl. 21,30 ägg, två mackor med mkt philadelphia light skinka och lättkesella med fun light!!!!!
Tack för tipset om mattråden. DEN SKALL JAG KOLLA! =)
Och skall lägga in bilder så ni får se sen, är bara "apdålig" på datorer ;/
|
I gengäld är du lite för "bra" på att klanka ner på dig själv...
Nej, det är inte bra att du skär ner på fettet, särskilt inte vettigare fetter som tex de som finns i just fet fisk.
Det finns redan mängder av trådar om just detta, så prova söka runt lite.
Hunger kan jag av erfarenhet säga främst är något som "finns i ditt huvud", vilket må låta konstigt, men så är det. Kroppen i sig behöver sällan så mycket mat som "vi" (menar då vi som har en tendens att överäta om vi får chansen) ofta vill intala oss. Jag har tex problem med hungerkänslor när jag blir rastlös eller trött fortfarande, förut kunde jag hitta på alla möjliga anledningar till att få en chans att äta, och jag åt också alldeles för fettsnålt som i sig resulterade i dålig mättnadskänsla...
Du kanske borde försöka lära dig att räkna lite på vilka dina behov är och vad maten du äter egentligen innehåller? Att veta vad som är dina värden för intag resp. förbrukning över en dag, kan kanske hjälpa dig att få lite bättre insikt?
Det var det som var den "sista pusselbiten" i mitt fall iaf - att faktiskt veta!
|
2008-07-10, 21:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Tycker du själv att det där var ett särskilt givande svar? Om målet är en slimmad kropp tror jag det är väldigt få som har så enkelt som att bara käka närsomhelst som hungern faller på.
Trådskaparen ber ju om hjälp med vad hon bör äta och det är väl ett tydligt tecken på att det föreligger ett behov av lite mer kontroll?
Du är ju inte särskilt dålig på att ställa nojjiga kostfrågor själv heller.
Här har du två bra länkar casall:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx
Kostrekommendationer till idrottare. SOK, 2000.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/pic...7&blobtype=pdf
ISSN Exercise & Sport Nutrition Review: Research & Recommendations J Int Soc Sports Nutr. 2004; 1(1): 1–44. 1 (1):1-44, 2004.
Deffguiden är dessutom alltid aktuell. Oavsett vad syftet egentligen är så innehåller den alla tänkbara tips att applicera på sin träning.
|
Tack det var väldigt bra sidor med basfakta och tips sítter just och läser
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:48.
|

|