Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-30, 14:29   #1
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Viktökning är ju negativt....

Som vi vet är det absolut inte hälsosamt att gå upp i vikt. Eddie Vedder har totalflippat på dom som vägrar köpa det, men jag har inte sett några studier på det. Finns det några studier på något så uppenbart? Jag skulle behöva, då jag blev totalt sågad på ett annat forum när jag skrev till en kille som ville fläska på sig 10 kilo att det var onyttigt.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 14:34   #2
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Som vi vet är det absolut inte hälsosamt att gå upp i vikt. Eddie Vedder har totalflippat på dom som vägrar köpa det, men jag har inte sett några studier på det. Finns det några studier på något så uppenbart? Jag skulle behöva, då jag blev totalt sågad på ett annat forum när jag skrev till en kille som ville fläska på sig 10 kilo att det var onyttigt.
Det där måste väl ändå ha att göra med vilka förutsättningar man har? Att helt blankt påstå att en viktökning på 10kg är farlig tror jag inte på.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 14:38   #3
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Han var normalviktig, och ville gå upp 10 kilo. Man kan inte mäta "hur" onyttigt det är, men det är helt klart itne hälsosamt. Det är fakta, och jag ville ha studier på det, inte bli ifrågasatt.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 14:43   #4
-S-T-
Registered User

Reg.datum: Jul 2006
Skriver du på ett allmänt forum får du väl räkna med att bli ifrågasatt. Vad är det som är så uppenbart fel med att gå upp i vikt "som vi vet"?
-S-T- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 14:44   #5
Coldsmith
fjollhulken

Coldsmiths avatar

Reg.datum: Sep 2003
Lägga på sig 10kg fläsk är väl inte nyttigt kanske med tanke på hjärt&kärlsjukdomar.
Men att lägga på sig muskler och lite fett kan väl inte vara så himla onyttigt? Förutsatt att man tränar och håller igång.
Finns ju fördelar som starkare försvar mot sjukdomar och liknande. Bättre förutsättningar att klara prövningar.
Gammal 2008-06-30, 15:31   #6
birra_peroni
Registered User

birra_peronis avatar

Reg.datum: Jun 2007
Varför skriver du på ett forum att det är onyttigt till en person som vill upp 10kg...?
birra_peroni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:39   #7
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Det är fakta, och jag ville ha studier på det, inte bli ifrågasatt.
Hur kan du säga att det är fakta när du inte har något som stödjer det? Och om det skulle vara fakta, varför är du rädd för att bli ifrågasatt?

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:40   #8
Paria
Banned User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Vet ej om det finns studier.

Men kolla på t.ex. "Supersize me", även den svenska varianten, så ser du att deras hälsovärden försämras rejält. Nu bestod kosten till stor del av socker och hamburgare, men hamburgare är för övrigt inte särskilt dålig mat; det är "en köttfärsbulle i ett vetebröd" som Rössner uttryckte sig.

Man kan ju också kolla på tjockisar; de har i regel väldigt höga insulin-/sockernivåer, dålig kvot mellan HDL- och LDL-kolesterolet och högt blodtryck. Det indikerar väl på att en viktuppgång är dålig för hälsan.

Om du menade att gå upp i vikt på nyttig mat så tror jag att du letar förgäves; det finns nog inte många människor som blivit dunderfeta på havregrynsgröt och ägg.

I regel lever människor som lever på väldigt låga mängder av energi längre, samt att de sällan blir sjuka. Kronisk kalorestriktion tycks skydda mot många av dagens sjukdomar. Det hör väl inte till topic riktigt, men om man blir friskare av att gå ner i vikt så är det ganska logiskt att motsatsen gäller om man går upp i vikt.
Paria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 15:52   #9
Coldsmith
fjollhulken

Coldsmiths avatar

Reg.datum: Sep 2003
Tittar man på AIDS-sjuka så är låg vikt samma som döden, medans en hög kroppsvikt (förutsatt att den också är tränad) en biljett tillbaka till HIV-stadiet.
Om nu detta är något man kan överföra på befolkningen i genomsnitt är ju en annan sak förstås.
Gammal 2008-06-30, 19:42   #10
Pakanajuhla
Registered User

Pakanajuhlas avatar

Reg.datum: Mar 2008
Man kan väl ändå inte säga att ju lägre kroppsfett desto bättre?
Det finns väl inga hälsofördelar med att gå från t.ex 10% till 8% i kroppsfettnivå? Am i right?
Pakanajuhla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 20:03   #11
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Paria Visa inlägg
Vet ej om det finns studier.

Men kolla på t.ex. "Supersize me", även den svenska varianten, så ser du att deras hälsovärden försämras rejält. Nu bestod kosten till stor del av socker och hamburgare, men hamburgare är för övrigt inte särskilt dålig mat; det är "en köttfärsbulle i ett vetebröd" som Rössner uttryckte sig.
Nu skriver iofs inte trådskaparen om denna person han talade om planerade på att gå upp sina 10kg på 30 dagar likt han i supersize me, isf är det knappast nyttigt, men en långsiktigt viktuppgång tror jag nog inte har någon större hälsopåverkan, 10kg på ett år eller vad han nu tänkt sig i den trakten.

Finns det även en svensk variant av supersize me?
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 20:06   #12
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Nu skriver iofs inte trådskaparen om denna person han talade om planerade på att gå upp sina 10kg på 30 dagar likt han i supersize me, isf är det knappast nyttigt, men en långsiktigt viktuppgång tror jag nog inte har någon större hälsopåverkan, 10kg på ett år eller vad han nu tänkt sig i den trakten.

Finns det även en svensk variant av supersize me?
antar att det är när Paulo Roberto käkar upp sig, om du sett det på TV ?
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 20:08   #13
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
antar att det är när Paulo Roberto käkar upp sig, om du sett det på TV ?
Ah ok, då hänger jag med . Men där tryckte väl han i sig typ allt han kunde? inte precis så han höll sig till en planerad viktuppgång.
Gammal 2008-06-30, 20:18   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
10kg på ett år eller vad han nu tänkt sig i den trakten.
Jo det är det självklart. Att man sedan inte rasar ihop knall fall och tvingas amputera kroppsdelar p.g.a. diabetes och får hjärtattack är ju en annan sak. Men viktuppgång och ökat kroppsfett ÄR sämre för hälsan. Likväl är en smalare och fettsnålare kropp mer gynnsam för hälsan. Givetvis förutsatt en gynnsam fettfördelning, en hyfsat sund kost, fysiskt aktiv livsstil o.s.v. för båda parter.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-30, 20:24   #15
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jo det är det självklart. Att man sedan inte rasar ihop knall fall och tvingas amputera kroppsdelar p.g.a. diabetes och får hjärtattack är ju en annan sak. Men viktuppgång och ökat kroppsfett ÄR sämre för hälsan. Likväl är en smalare och fettsnålare kropp mer gynnsam för hälsan. Givetvis förutsatt en gynnsam fettfördelning, en hyfsat sund kost, fysiskt aktiv livsstil o.s.v. för båda parter.
Såklart att om man väger mer så är det sämre för hälsan, ville mest bara peka på att det är skillnad på viktupgång som på dokumentärerna vi snackade om och en mer reglerad viktuppgång där man förhoppningsvis lägger på sig annat än bara fett.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:04.