Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-30, 10:13   #1
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Hur lindar du?

På förekommen anledning har jag börjat fundera på hur Kollofolket lindar sina knän, och kanske framför allt varför. Vad tänker du på när du lindar? Vilka lindor använder du? Lindar du själv?

Tell all.
Gammal 2008-03-30, 10:19   #2
reactor
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
På förekommen anledning har jag börjat fundera på hur Kollofolket lindar sina knän, och kanske framför allt varför. Vad tänker du på när du lindar? Vilka lindor använder du? Lindar du själv?

Tell all.

Jag lindar inte själv utan får hjälp.
Jag använder Titan titanium lindor och har precis börjat labba lite med THP då Titanium har blivit lite för snälla tycker jag.
Börjar nedanför knätt lindra ett lager runt sedan kryss sedan runt igen.
Anledningen är att han som lindar mig böjer så själv så därför har det blivit så.
Jag är nöjd med hur lindan sitter så jag kommer inte ändra stil.

Är lite suge att testa all black lindan, men det blir nog i höst i såfall.

Mvh Robert
Gammal 2008-03-30, 12:26   #3
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Jag har titans svarta med blå ränder. Lindar själv alltid. Börjar nerifrån och gör ett kors när jag är uppe. Efter det lindar jag neråt så långt det går innan lindan tar slut.
Tänkte låta Lasse linda hårt åt mig om han kommer på besök nån träning innan nästa tävling så jag får vänja mig vid lite hårdare lindning också.
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 12:55   #4
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag har tidigare använt Titan Titanium lindor och Inzer Iron Wrap men kör nu med metal all black och är nöjd.

Jag lindar runt runt. En halv lindas bredd åt gången uppåt och drar åt hårt.

Jag lindar 4-5 varv uppåt och börjar alltid under knäskålen eftersom det är smalast där. Sista varvet ska sluta runt mellersta delen av *vastus medialis då får man ut bra effekt av lindorna.

Sedan lindar jag 5 varv ned på benet och drar det näst sista varvet där jag började lindningen. Sista varvet fäster jag in på samma ställe som nästa sista varvet.

*[/QUOTE]

Nästa böjpass ska jag ge lindning med kors en sista chans. Hiitills har det varit sämre än runt runt.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 13:03   #5
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av reactor Visa inlägg
Jag lindar inte själv utan får hjälp.
Jag använder Titan titanium lindor och har precis börjat labba lite med THP då Titanium har blivit lite för snälla tycker jag.
Börjar nedanför knätt lindra ett lager runt sedan kryss sedan runt igen.
Anledningen är att han som lindar mig böjer så själv så därför har det blivit så.
Jag är nöjd med hur lindan sitter så jag kommer inte ändra stil.

Är lite suge att testa all black lindan, men det blir nog i höst i såfall.

Mvh Robert
Med tanke på hur få det är som använder THP så tror jag inte de är något vidare.
Prova Inzer Iron Wrap eller MEtal All Black.
Citat:
Gammal 2008-03-30, 16:41   #6
reactor
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Med tanke på hur få det är som använder THP så tror jag inte de är något vidare.
Prova Inzer Iron Wrap eller MEtal All Black.
Jag ska fortsäta testa, blir bra tryck med dom hårt lindade vill jag lova.
Annars funkar titnium bra.
Men till hösten ska jag testa all black.
Gammal 2008-03-30, 18:55   #7
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av reactor Visa inlägg
Jag ska fortsäta testa, blir bra tryck med dom hårt lindade vill jag lova.
Annars funkar titnium bra.
Men till hösten ska jag testa all black.
Testa också Iron wrap från Inzer! Det är inte för inte som det är världens populäraste knälinda.

THP, aldrig i livet för mig. De ser också helt vidriga ut och jag har inte hört mycket gott om dem.
Citat:
Gammal 2008-03-30, 19:23   #8
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Jag har titans svarta med blå ränder. Lindar själv alltid. Börjar nerifrån och gör ett kors när jag är uppe. Efter det lindar jag neråt så långt det går innan lindan tar slut.
Precis så gör jag! Fyra varv upp, sedan korset, resten neråt. Har provat flera olika varianter men detta har hittills passat mig bäst.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 19:32   #9
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg

Tell all.
Använder Titan Titanium eller Inzer Iron Wraps. Har provat metals nån gång men tycker inte om dem, de gör mer ont men ger sämre effekt (tycker jag). Vad jag fått lära av Tavho så är metals lindor mjukare och ska därför lindas mkt hårdare för att ge effekt. Metal är gummisnodd och Titan är gips i jämförelse, jag böjer bäst i gips.

Lindar ett varv under knät sen 4-5 varv upp till knäskålen, kors (ibland ett ibland två) sen ner över skålen igen brukar bli 2-3 varv till. Har försökt prova olika varianter på lindning, men faller alltid tillbaka till den här (som var den första jag fick provad.)

Har tidigare haft andra som lindat, men försöker alltmer gå över till att linda själv, fördelarna med det är att jag blir mer självständig och behöver inte oroa mig om jag har en annan coach än vanligt. Jag kan själv känna och bedöma hur hårt lindat det lyftet jag ska göra kräver. Har ibland när andra lindat haft problem att komma ner, men aldrig när jag lindar själv. Mina ingångslindningar förtjänar iofs inte att kallas lindning. Har kanske lite kontrollmani förresten...
Nackdelarna, jag blir relativt trött (eftersom jag sliter som ett djur för att få det hårt nog) man får en viss handsvett så magnesia är ett måste (inga probs på tävling, men på träningen glömmer jag det lätt) och jag kan inte linda lika hårt som killarna.

Ett optimalt upplägg för mig vore att själv linda första vikten (eller iaf veta att jag KAN) men låta nån annan sköta resterande lyft. Lindar alltid själv på träningarna nuförtiden just för att veta att jag klarar mig själv (ifall coachen typ dör eller glömmer bort mig)

Tänker väl inte på något speciellt, mer allmänt att få det som vanligt dvs samma avstånd mellan varven, rätt hårdhet, inte tappa lindan (har för små händer), hur mycket tid som är kvar.. Tänker på inget men allt liksom, försöker träna på lindning så gott ja kan så det mesta går på automatik.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 19:47   #10
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Lindar nedifrån och upp, startar helt under knäskålen och lindar sen med ca 25% överlapp per varv upp ca 5 varv (eller vad det nu blir), sista varvet är helt förbi knäskålen, därifrån blir det ett kors som jag låser. Har inte behövt linda hårdare än men kan nog utan problem dra både ett och två varv till sen efter korset (själv).

Timme behöver inte kommentera mitt inlägg.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 19:54   #11
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Förresten säger ju en bild mer än tusen ord, så en liten lathund för de ovana.. typ

Inzer Iron Wraps - Mina nya favoriter, hårda o bra. Rekommenderas starkt.

Metal All Black - Funkar inte för mig, men andra verkar uppskatta dessa. De är nog bäst av metals sortiment. Mjukare o smalare än Inzer/Titan lindor.

Titan THP - Tror inte jag provat. Har fått uppfattningen att de är något mjukare än Titanium men ingen större skillnad. Töjer sig lätt, blir fort oanvändbara (andras åsikter dock, jag har nog bara haft såna här nån enstaka gång)

Titan Titanium - Gamla favoriterna. Hårda o breda lindor.

Titan Red Devil - Ingen uppfattning, aldrig sett nån använda
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 19:56   #12
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Titan Titanium är de jag har och de enda jag testat.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 19:57   #13
Oskis
Registered User

Oskiss avatar

Reg.datum: Apr 2003
Börjar nedifrån och upp. Lägger första varvet så överdelen av lindan har kontakt med knäskålen. Sedan 4 varv upp, kors, ett varv längst upp och 1-2 varv på mitten av lindningen.
Oskis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 20:51   #14
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vad det verkar så har nog antalet pass/tävlingar större inverkan på lindorna än vilket märke man väljer. All black blir slitna och mjuka precis som TITAN och INZER. Skulle dock vara intressant att se hur mycket flex det finns i vardera märke i nyskick, det är ju sträcket som avgör hur mycket som kommer att gå att linda upp på dom 2m linda man får använda.

Sen kan man fundera över själva styvheten som nya lindor har, hur mycket dynamisk kraft kan överföras med en linda som flexar hårt mot ex en gammal sliten mjuk linda men som bottnar "hårt".

När jag lindade började jag nere, lindade upp över knät, försökte göra så absolut hårt kryss som möjligt sen ett varv på benet och låsvarv.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 21:06   #15
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Lindar nedifrån och upp, startar helt under knäskålen och lindar sen med ca 25% överlapp per varv upp ca 5 varv (eller vad det nu blir), sista varvet är helt förbi knäskålen, därifrån blir det ett kors som jag låser. Har inte behövt linda hårdare än men kan nog utan problem dra både ett och två varv till sen efter korset (själv).

Timme behöver inte kommentera mitt inlägg.
Jag kommenterar ändå.

Tycker det låter som en bra lindning. Och du kan ju somsagt senare dra åt hårdare när du känner att du vill det. Alltså dra fler var nedåt efter korset.
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.