Citat:
Ursprungligen postat av mini
På förekommen anledning har jag börjat fundera på hur Kollofolket lindar sina knän, och kanske framför allt varför. Vad tänker du på när du lindar? Vilka lindor använder du? Lindar du själv?
Tell all.
|
Använder Titan Titanium eller Inzer Iron Wraps. Har provat metals nån gång men tycker inte om dem, de gör mer ont men ger sämre effekt (tycker jag). Vad jag fått lära av Tavho så är metals lindor mjukare och ska därför lindas mkt hårdare för att ge effekt. Metal är gummisnodd och Titan är gips i jämförelse, jag böjer bäst i gips.
Lindar ett varv under knät sen 4-5 varv upp till knäskålen, kors (ibland ett ibland två) sen ner över skålen igen brukar bli 2-3 varv till. Har försökt prova olika varianter på lindning, men faller alltid tillbaka till den här (som var den första jag fick provad.)
Har tidigare haft andra som lindat, men försöker alltmer gå över till att linda själv, fördelarna med det är att jag blir mer självständig och behöver inte oroa mig om jag har en annan coach än vanligt. Jag kan själv känna och bedöma hur hårt lindat det lyftet jag ska göra kräver. Har ibland när andra lindat haft problem att komma ner, men aldrig när jag lindar själv. Mina ingångslindningar förtjänar iofs inte att kallas lindning. Har kanske lite kontrollmani förresten...
Nackdelarna, jag blir relativt trött (eftersom jag sliter som ett djur för att få det hårt nog) man får en viss handsvett så magnesia är ett måste (inga probs på tävling, men på träningen glömmer jag det lätt) och jag kan inte linda lika hårt som killarna.
Ett optimalt upplägg för mig vore att själv linda första vikten (eller iaf veta att jag KAN) men låta nån annan sköta resterande lyft. Lindar alltid själv på träningarna nuförtiden just för att veta att jag klarar mig själv (ifall coachen typ dör eller glömmer bort mig)
Tänker väl inte på något speciellt, mer allmänt att få det som vanligt dvs samma avstånd mellan varven, rätt hårdhet, inte tappa lindan (har för små händer), hur mycket tid som är kvar.. Tänker på inget men allt liksom, försöker träna på lindning så gott ja kan så det mesta går på automatik.