Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-04, 10:39   #1
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Kommunikation..

..kan verkligen vara krångligt. Några exempel;

"Jag vet inte om jag bör höra av mig till x"
(typisk tjejfråga? Joo.. det är en fråga. Utan frågetecken. Men killar besvarar gärna frågan: "Jaha". )

"Har du snattat? Jag kan tänka mig att du har det, eftersom du jämt umgicks med x och y, fast du skulle säkert inte erkänna det för mig.." (också en fråga. Johooodåå. Det är iaf meningen att man ska svara på frågan/antagandet/påståendet/den förutfattade meningen för att verifiera/falsifiera. Att man bakar in det i antagandet är ofta syftat till att dämpa ett ev chockerande svar - typ "jag skulle inte klandra dig alltför mkt om du drogs med snattandet, x och y skulle ju ofta dra med sig kompisar i sånt". Det hänger ett "eller har jag fel?" i luften på slutet, i skrift hörs ju inte det och frågan/antagandet/påståendet/förutfattade meningen kan låta som en förolämpning. Fast det kan vara en nyfiken fråga som inte vågar ställas rakt ut, kanske pga att frågeställaren inte vill snoka i sånt som den inte har med att göra.) Den typen av fråga kan tydligen besvaras med meningen "Jag tror du är nazizt". OM man inte tolkar den som en fråga alltså.

"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också... " (Jorå. Också en fråga. Översätts "Vill du fika med mig där nu?". Men även denna kan besvaras på ett underligt sätt, tex "Mhm...."/"Jaha"/"Säger du det" etc).

I vissa fall har jag lärt mig att fråga frågeteckensfrågor ("Tycker du att jag bör höra av mig till x?" "Har du snattat någon gång?" "Vill du fika med mig där nu?"), men jag trillar lätt dit med resultatet att jag blir otillfredställd och anses förolämpa folk.

Någon mer än jag som trillar i kommunkationsfällor? Gärna illustrerat med exempel?

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 10:41   #2
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Vågar man inte tala ur skägget så får man skylla sig själv när andra aldrig förstår.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 10:42   #3
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
När jag faller i fällor beror det oftast på att jag ger ett direkt svar på en fråga eller svarar ärligt. Det är tydligen fel ibland.
Gammal 2008-01-04, 10:42   #4
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Kommunikation kan göras krångligt.
Gammal 2008-01-04, 10:46   #5
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Vågar man inte tala ur skägget så får man skylla sig själv när andra aldrig förstår.
Precis. Är man otydlig blir kommunikationen jobbig.

Särskilt tydligt om män och kvinnor ska prata med varandra.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 10:50   #6
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Ok, men om jag skulle fråga alla sjuka nyfikna frågor som jag inte har att göra med skulle jag anses jobbigare än om jag bara är allmänt babblig.. inbillar jag mig.

Dessutom klarar iaf ca hälften av jordens befolkning av att kommunicera på ovanståendet sätt. Dvs utan en jävla massa frågetecken, utan en dialog som flyter och är nyanserad.

Fast det här händer mig mest i text, live har jag lärt mig att tex fråga om folk vill fika istället för att berömma fik och säga hur kaffesugen jag är.

Gammal 2008-01-04, 10:52   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Precis. Är man otydlig blir kommunikationen jobbig.

Särskilt tydligt om män och kvinnor ska prata med varandra.
Det är sjukt egoistiskt att enbart kommunicera i gåtor och hela tiden jobba passivt för att den andra ska söka och använda hela sin förmåga för att förstå. För vad i helvete får den personen tillbaka i det läget? Ingenting förutom "Buhuu, du förstår inte/lyssnar inte/gör fel".

"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också..."
betyder: Jag är bortskämd och får alltid som jag vill, nu vill jag att du sockrar och gullar mig för det tycker jag att jag förtjänar, du är min betjänt och har ett så pass litet värde för mig att jag inte ens tänker bemöda mig om att tala med dig på annat vis än via vaga antydningar och associationslekar.
Gammal 2008-01-04, 10:53   #8
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Fast det här händer mig mest i text, live har jag lärt mig att tex fråga om folk vill fika istället för att berömma fik och säga hur kaffesugen jag är.
Men ärligt talat. Varför i hela friden tänker man ens tanken på att fråga något annat än "Vill du fika?"? Jag kan gå med på att man kan försöka lirka fram svar i känsliga frågor. Det gör t.o.m. jag och jag hatar ändå att inte vara rak på sak. Men varför krångla till vardagliga saker?
Gammal 2008-01-04, 10:54   #9
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Dessutom klarar iaf ca hälften av jordens befolkning av att kommunicera på ovanståendet sätt. Dvs utan en jävla massa frågetecken, utan en dialog som flyter och är nyanserad.
Ja, för man har aldrig hört tjejer gnälla över att tjejkompisar inte fattar.

Andra jobbiga saker folk gör är att de överanvänder ironi på Internet.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 10:55   #10
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Hur menar du att det är mer nyanserat? Möjligen slösar man mer ord på lullull och sedan på att försöka reda ut missförstånden som blev, men nyanserat?
Gammal 2008-01-04, 10:56   #11
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ok, men om jag skulle fråga alla sjuka nyfikna frågor som jag inte har att göra med skulle jag anses jobbigare än om jag bara är allmänt babblig.. inbillar jag mig.

Nej, du ses fortfarande som babblig och nyfiken, men förutom det lär du irritera omgivningen till den milda grad att ingen lär bry sig om att svara.

Nej, hälften av jordens befolkning klarar inte alls av att kommunicera på det viset. Den tror bara det. I själva verket kommuniceras ingenting alls utan det handlar snarare om ett mycket kallt ställningskrig där allt går ut på att prata så mycket som möjligt och verka så trevlig som möjligt, men säga så lite som möligt, vara så lik alla andra som möjligt och sticka ut så lite som möjligt. Detta är inte kommuniktion utan teater, lek och spel.

Det där spelet hänger mycket tight ihop med back stabbing och bs-prat bakom ryggen på varandra så fort en av skådespelarna inte är med. Det är fegt och jävligt onödigt.
Gammal 2008-01-04, 10:58   #12
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Ja, för man har aldrig hört tjejer gnälla över att tjejkompisar inte fattar.

Andra jobbiga saker folk gör är att de överanvänder ironi på Internet.
QED

Det bästa du har skrivit på länge.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 10:58   #13
tjabon
Joser

tjabons avatar

Reg.datum: May 2007
Jag blir irriterad av folk som pratar i gåtor
eftersom jag själv alltid försöker prata klarspråk.
(logikskadad tekniker)

Om någon säger nåt tvetydigt till mej, så brukar jag alltid:
-Jaha, du menar alltså att xxxxxx xx xxxx ???
Vilket är något som folk retar sej på hos mej....
Gammal 2008-01-04, 11:08   #14
Ironwoman
Registered User

Ironwomans avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag och lillasyster cyklar vätternrundan med pappa (som cyklar först)
"titta där finns en rastplats/vätskekontroll" - pappa cyklar vidare...
1 mil senare
"pappa vi är trötta" (med gnällröster) - pappa cyklar vidare...
1 mil senare
"nu vill vi stanna och vila, vi är båda överrens om det"
pappa: "det är ju bara 3 mil var"
"men vi vill ta en kort paus" - pappa stannar

Håller med om att vill man något får man säga det rakt ut, annars skylla sig själv om (killen) inte fattar.
Ironwoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 11:12   #15
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det är sjukt egoistiskt att enbart kommunicera i gåtor och hela tiden jobba passivt för att den andra ska söka och använda hela sin förmåga för att förstå. För vad i helvete får den personen tillbaka i det läget? Ingenting förutom "Buhuu, du förstår inte/lyssnar inte/gör fel".

"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också..."
betyder: Jag är bortskämd och får alltid som jag vill, nu vill jag att du sockrar och gullar mig för det tycker jag att jag förtjänar, du är min betjänt och har ett så pass litet värde för mig att jag inte ens tänker bemöda mig om att tala med dig på annat vis än via vaga antydningar och associationslekar.
Jösses, uppfattas det verkligen så? När jag gör det är det ffa i tidsbesparande syfte. Ovanstånende mening istället för.

"Vill du fika?"
"Vadå nu?"
"Ja nu."
"Hurså?"
"Jo, jag är så himla sugen på kaffe!"
"Jaha." paus. "Men var ska vi fika då?"
"Det där fiket?" *peka*
"Jag vet inte om det är bra eller dåligt fik.."
"Jag vet. "
"Jaha". paus. "Är det bra eller dåligt då?"
"Det är bra"
"På vilket sätt är det bra?"
"Jag har hört att de gör jättegoda wraps"

SÅ snackar ibland killar, kan vara mkt störande eftersom man om man hör dialogen tänker "men ffs kan ingen få ändan ur..."

Men visst. Jag tar lärdom, tydligen var detta ett hett ämne... Nu ska jag gå och jobba. Får kommunicera mera senare.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.