Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ
Tobboy
i need halp
Får ont i min vänstra axel efter böj! Typ högst upp i muskelfästet vid främre deltan. Breddade greppet ganska mycket jämfört med sist du skrev ang detta men det hjälpte endast lite.
Några idéer?
|
Hmm, har du fört in armbågarna mer under stången?
Att hålla stången som på bilden kan göra att det börjar strama i axel och armbåge. Försök att få armbågarna mer under stången med en mer neutral handled när vi ändå är i farten. Kanske kommer kännas mer obekvämt till en början, men är skonsammare i mitt tycke.
Armbågar mer under stången:
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Har kollat lite klipp på tuben och känns för mig helt otänkbart att ens försöka i dagsläget, för vändning.. är det vad som normalt kallas frivändning (clean?)?
När ämnet styrkelyft ändå är uppe, har du kört OH squat? Fick den briljanta idéen att prova detta en gång och räckte med stången som vikt för att jag skulle trilla bakåt!
Fin ökning (?) i marken, för verkar hänt grejjer där på senaste? 
|
Yes! Vändning som jag skriver är en frivändning eller 'clean'

Kanske ska sluta skriva "vändning" hehe. Jag har provat OH-böjar på skoj och det är inga problem. Har ju ryckt 73kg så lite kan jag nog böja över huvudet! Tror inte det är några problem att böja mer, gäller bara att få upp stången över huvudet också.
Jag har kört lite annat stuk överlag med 'drag från golvet' på senaste tiden. Det jag främst gjort är att jag minskat på frekvensen av att göra tyngre drag (80% 1RM och uppåt) eftersom det sliter ut min ork och energi så mycket vilket hindrar prestationen i böj. Böjen för mig ökar även prestationen i marklyft så blir lite taskigt att sabba böjen för mycket.
Har istället satsat på att försöka frivända mer, samt lite mer rodd och "speed-pulls", vilket är marklyft med fokus på att flytta vikten så fort som möjligt från golvet på lägre vikter, omkring 65-75% brukar jag köra. Det gäller att kunna leverera mycket kraft genom draget om man ska vara duktig i marklyft, så att satsa på hastighet kan göra mycket. Försöker kombinera styrkelyftar-tänk med OL-tänk.
Jag har inte gjort några tyngre drag (i smalmark) på cirka 1 månad, enbart några få "tester" på 140-150kg osv för att se ungefär vart jag kan ligga. Dagens drag kändes bra, det var med överhandsgrepp utan tumlås samt skor med 18mm klack. Gissningsvis kan jag dra 175-180kg utan klackskor. 190-200 med bälte om jag skulle införa det igen.