Ang pannkakors nyttighet el inte så har jag pga moderskap fått utveckla pannkakandet till fulländning. Jag kan göra pannkakor på i princip vad som helst..

För kommer födan i form av en pannkaka, då äter grabben.
Ägg, mjöl, mjölk alt kesella + vatten alt bara vatten är nästan alltid basen. Mjölken el kesellan kan även bytas mot creme fraiche, fruktyoghurt (helst osötad, sockret gör att de lättare bränns). Naturell yoghurt el fil tycker jag inte fungerar så bra. Havregryn (se Grub´s) kan ju användas istället för mjöl då. Men ska det vara mjöl tycker jag vete el finmald dinkel är godast. Glömde skriva salt, tycker det ska vara det i.
Några ex (använder alltid finmalet dinkelmjöl, mer näring inbillar jag mig och ska man baka har det bra egenskaper):
- ägg, mjölk, mjöl, finriven potatis, skinkstrimlor, ev andra rotfrukter finrivet
- ägg, mjölk, mjöl, spenat (hulkenpannkakor)
Alla ovanstående fungerar bra med lingonsylt. De nedan kan ätas naturella:
- ägg, mjölk, mjöl, finrivna morötter m lite kanel + vaniljessens (simpsonpannkakor)
- ägg, miniyoghurt, mjöl (tar god smak av det yoghurten är smaksatt med, här kan man få laborera en del tills de håller ihop bra dock och ha lite lägre värme, men supergott!)
- ägg, mjölk, mjöl + frysta bär (hallon funkar bäst, mosa!)
- ägg, mjölk, mjöl, rivet äpple, kanel
- ägg, mjölk, mjöl, mosad banan
Nedanstående kräver sylt tycker jag.. lingon, äppelmos el andra bär tar man ju beroende på vad man gillar.
-ägg, mjölk, lite mjöl + müsli (obs, behöver stå kallt länge + steks på svag värme men blir väldigt gott då nötterna i müslin rostas lite och torkade frukten blir lite seg sådär).
Själv föredrar jag klassiska efterrättspannkakor, brukar göra på recept med ägg, mjöl, mjölk, kallt vatten, knivsudd bakpulver + lite socker, salt, steker tunna i smör i gjutjärnspanna - då blir de pösiga men ändå frasig yta. Sen sockrar man lätt direkt de är varma och serverar med frysta el färska osötade bär. Blir väldigt onyttigt och gott!

Äter lätt för många, därför äter jag sällan pannkakor.