Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-17, 06:02   #106
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Jag steker i en teflonpanna från 365 serien på IKEA och jag tykte det var enklast att kasta runt den i luften ett halft varv.
Om den inte blir bränd kan man väl köra på max, beror nog på hur tjocka man gör.
Aight, för egen del fanns det absolut ingen möjlighet att flippa runt den så, den lyfte inte från pannan trots våld.
Jo grejen är att den blir bränd, eller snarare, den sida jag börjar steka på blir bränd, medan resten fortfarande är kladdig, varför vändningen blir totalt omöjlig.
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 14:17   #107
nmanradnävna
Tim Salijva

Reg.datum: Sep 2009
Jaså har aldrig tänkt på det men vanliga pannkakor är ju fan inte onyttigt. Men vilket är bäst att käka av den här versionen och vanliga pannkakor om vi säger att målet intas efter styrketräning och det är bulk som gäller?

såhär blev mina idag, mkt godare

kan nog vara så mkt som 1500 kalorier det där beroende på hur mkt kalorier som pannkakorna suger upp från margarinet i stekpannan
nmanradnävna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 15:58   #108
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Det där kan inte blivit mycket större än en plätt.
2 plättar!!

Citat:
Ursprungligen postat av nmanradnävna Visa inlägg
Haha, plastade du in resten av bananen och la tillbaka?
Nä, den festade jag på! jag är så djärv!
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 16:13   #109
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Jaså har aldrig tänkt på det men vanliga pannkakor är ju fan inte onyttigt. Men vilket är bäst att käka av den här versionen och vanliga pannkakor om vi säger att målet intas efter styrketräning och det är bulk som gäller?
Vad jag kan se är det i princip ingen större skillnad alls mellan havre och vete varken vad gäller makronuttrient eller vitaminer och mineraler.

Havreflingor
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=153&lang=sv
Vetemjöl (durum)
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=28905&lang=sv
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 16:16   #110
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Aight, för egen del fanns det absolut ingen möjlighet att flippa runt den så, den lyfte inte från pannan trots våld.
Jo grejen är att den blir bränd, eller snarare, den sida jag börjar steka på blir bränd, medan resten fortfarande är kladdig, varför vändningen blir totalt omöjlig.
För lite smör i stekpannan för mycket smet eller för hög värme. Eller valfri kombination av alla dessa kan varit orsaken.

Citat:
kan nog vara så mkt som 1500 kalorier det där beroende på hur mkt kalorier som pannkakorna suger upp från margarinet i stekpannan
Pannkakor suger generllt upp allt margarin från stekpannan.
Gammal 2009-09-17, 16:22   #111
nmanradnävna
Tim Salijva

Okej tack för svaren

Då kan man ju lika gärna köra på vanliga pannkakor om man tycker dem är godare. Jag kan dock inte sluta vara tveksam till att pannkakor efter gymmet är en bra måltid?! Och detta ska då alltså gälla vanliga pannkakor också..

Bättre än makaroner och köttbullar? Fast iofs kanske inte går att säga bättre utan att en varierad kost är guldbiljetten men ändå, något kan man väl säga?

Pannkakor är för gott för att det ska vara bra alltså

Kul att vetemjöl och havregryn var så lika då kan man ju köra exakt samma recept fast byta ut 4dl havre mot 4dl vetemjöl. Så får man i mer ägg i pannkakorna =)
Gammal 2009-09-17, 16:36   #112
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Ang pannkakors nyttighet el inte så har jag pga moderskap fått utveckla pannkakandet till fulländning. Jag kan göra pannkakor på i princip vad som helst.. För kommer födan i form av en pannkaka, då äter grabben.

Ägg, mjöl, mjölk alt kesella + vatten alt bara vatten är nästan alltid basen. Mjölken el kesellan kan även bytas mot creme fraiche, fruktyoghurt (helst osötad, sockret gör att de lättare bränns). Naturell yoghurt el fil tycker jag inte fungerar så bra. Havregryn (se Grub´s) kan ju användas istället för mjöl då. Men ska det vara mjöl tycker jag vete el finmald dinkel är godast. Glömde skriva salt, tycker det ska vara det i.

Några ex (använder alltid finmalet dinkelmjöl, mer näring inbillar jag mig och ska man baka har det bra egenskaper):
- ägg, mjölk, mjöl, finriven potatis, skinkstrimlor, ev andra rotfrukter finrivet
- ägg, mjölk, mjöl, spenat (hulkenpannkakor)

Alla ovanstående fungerar bra med lingonsylt. De nedan kan ätas naturella:

- ägg, mjölk, mjöl, finrivna morötter m lite kanel + vaniljessens (simpsonpannkakor)
- ägg, miniyoghurt, mjöl (tar god smak av det yoghurten är smaksatt med, här kan man få laborera en del tills de håller ihop bra dock och ha lite lägre värme, men supergott!)
- ägg, mjölk, mjöl + frysta bär (hallon funkar bäst, mosa!)
- ägg, mjölk, mjöl, rivet äpple, kanel
- ägg, mjölk, mjöl, mosad banan

Nedanstående kräver sylt tycker jag.. lingon, äppelmos el andra bär tar man ju beroende på vad man gillar.

-ägg, mjölk, lite mjöl + müsli (obs, behöver stå kallt länge + steks på svag värme men blir väldigt gott då nötterna i müslin rostas lite och torkade frukten blir lite seg sådär).

Själv föredrar jag klassiska efterrättspannkakor, brukar göra på recept med ägg, mjöl, mjölk, kallt vatten, knivsudd bakpulver + lite socker, salt, steker tunna i smör i gjutjärnspanna - då blir de pösiga men ändå frasig yta. Sen sockrar man lätt direkt de är varma och serverar med frysta el färska osötade bär. Blir väldigt onyttigt och gott! Äter lätt för många, därför äter jag sällan pannkakor.

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 19:07   #113
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Massa pannkaksrecept.
Fan vad nice! Mer pannkakor åt folket
Gammal 2009-09-17, 21:20   #114
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Fan vad nice! Mer pannkakor åt folket
Mjo, men iom att jag gör "på känn" vet jag inte om det ger ngn ngt.. ? Jag liksom "känner av" om det behövs mer, ägg, mjöl el om vad man nu har för mjölkprodukt (fungerar kanske m havredryck etc också?) och skvätter nästan alltid i vatten, salt måste va med tycker jag..

Min farmor var sådär när hon bakade bröd, då tyckte jag mest hon var lite jobbig som inte kunde ge exakta mått el angivelser, men nu förstår jag vad hon menar..

Hursomhelst, var inte rädda för att testa! Har man mjöl + ägg hemma kan man göra pannkakor. Vatten lär man ju alltid ha hemma iaf!

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 21:36   #115
johanhej
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Är det bara jag som gör dessa i våffeljärn? Mycket lättare och man behöver knappt något stekfett :]
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 22:05   #116
nmanradnävna
Tim Salijva

Haha du gillar verkligen dina pannkakor. Jag tycker dem verkar kreativa och ser goda ut och det är fan inte mycke som behövs för en pannkaka alltså. Det lärde jag mig av alfons åååberg
Gammal 2009-09-20, 16:12   #117
dude
Registered User

dudes avatar

Reg.datum: Apr 2003
Gjorde ett gäng nyss,
5ägg
5dl havregryn
2 bananer
kvarg ca 250g
samt kakao
minimjölk

Kakao och bananer går bra ihop
Gammal 2009-09-24, 15:26   #118
Pirko
3cm styv.

Pirkos avatar

Reg.datum: Oct 2008
Hade du ingen mjölk i pannkakorna? Blev det inte bara en banan omelett isf?
Pirko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 15:43   #119
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pirko Visa inlägg
Hade du ingen mjölk i pannkakorna? Blev det inte bara en banan omelett isf?
Vem av oss?

Jag har börjat med lite mjölk i och slutat med bananer i, tycker det är godare att mosa bananerna vid sidan om och sedan bre på efteråt.
Gammal 2009-09-24, 15:50   #120
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Pannkaksrecept
Tack för mycket inspiration till olika pannkakor*!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.