Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-05, 20:31   #871
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Tisdag 3/8 - Fystester

Blev inga 3000m utan istället ett beeptest men det avbröts efter nivå 10, behövde inte mer. Lite räckhäng och dylikt också. Har tydligen en grym fallenhet för räckhäng. Hängde i dryga minuten utan större problem och kunde avsluta med ett gäng chins efter det. Bra grejer.

Tisdag 3/8 - Myspass

Distans: 15km.
Tid: 1:11:21.
Tempo: 4:45min/km.

Torsdag 5/8 - Cirkelträning

Cirkelträning med burpees, korta rusher, armhävningar etc. Tog rätt bra.

Torsdag 5/8 - Intervaller 4x2km (1min vila)

Uppvärmning 2,24km@4:57min/km.

2km sub4min/km, 1min vila x 4.

1. 7:37 (3:49min/km).
2. 7:38 (3:49min/km).
3. 7:49 (3:53min/km).
4. 7:45 (3:52min/km).

Nedjogg 2km@5:58min/km.

Tänkte ge mig på längre intervaller och det här var i mycket ett pass för att se hur pass jobbigt det blir. Jobbigt är svaret. Hade planer på att eventuellt köra fem stycken men jag fick erkänna mig besegrad när benen blev stummare och stummare. Kunde nog ha köttat mig igenom en till men det hade nog slitit mer än vad jag vill. Körde ju i princip samma proportioner som mina 10x1km men det blir för tungt med motsvarande vila. Man lär sig.
Gammal 2010-08-07, 18:07   #872
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Fredag 6/8 - Intervaller.

Uppvärmning 2km@5min/km.

Stegrande intervaller 6x1min x 4.
Tot: 5,27km@4:41min/km

Nedjogg 2,65km@5:59min/km.

Körde i grupp så inte jag som valde upplägget. Hade svårt för det, tycker bättre om mina vanliga intervaller.

Lördag 7/8 - Intervaller på löpband.

Uppvärmning 2km@5:30min/km.

Intervaller 3min av (4:45min/km), 3min på (3:20min/km 1,5 graders lutning) x 3.
Tot: 4,6km@3:55min/km.

Jobbig lite snabbare nedjogg 5km@5min/km.

Blev riktigt jobbigt med den där lutningen. Fördömda löpband!
Körde en längre nedjogg på slutet för att kompensera för att det blev så lite intervaller.

Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Ooh! Starkt jobbat!!
Tack!

Citat:
Har börjat fundera mer och mer på det där med att varva löppassen med cykelträning för att spara lite på knäna. Hur brukar du lägga upp det, cyklar du bara på i ett visst antal minuter, eller kör du efter något intervallprogram?
Jag brukar köra lite lugnare första 8-10min bara för att värma och sen kör jag på i samma nivå hela vägen igenom alternativt stegrar motståndet lite ungefär var 8:e minut. Spurt sista 8-10 min där jag kör på så högt motstånd som möjligt.

Gör det dock mest för att det är roligt och när jag vill träna men inte kan pga foten/sprungit för mycket redan, inte för att det ger löpningen så mycket. Jag hade förmånen ett par gånger nu i veckan att få diskutera en del träningslära i allmänhet och löpning i synnerhet med Fredrik Wandus som var extremt kunnig och pedagogisk. Tog upp just det här med alternativ träning och han ansåg att stavgång i uppförsbackar var den alternativa träning som skulle gynna löpningen mest. Hade inte kommit på stavgång om jag så hade haft en vecka på mig, glömt att det fanns. Annars är crosstrainer bättre än cykel då men det var inte svårt att lista ut.

Har lite tankar på att just därför kanske byta alternativ träningsform till stavgång i uppförsbackar eftersom jag inte tror att fotleden skulle ta särskilt mycket stryk av det heller men jag måste först förlika mig med det faktum att det är just stavgång det handlar om. Jag menar... stavgång..
Gammal 2010-08-07, 18:23   #873
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Reg.datum: Jan 2007
Äh, gör som jag. Packa ryggan med 20-35 kg, fram med stavarna, och hoppa ut i skogen! Finns inget manligare!
Gammal 2010-08-07, 21:41   #874
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thalagor Visa inlägg
Äh, gör som jag. Packa ryggan med 20-35 kg, fram med stavarna, och hoppa ut i skogen! Finns inget manligare!
Haha, jo det är sant. Den enda nackdelen är att jag måste förflytta mig för att hitta en bra backe och/eller skog, crosstrainern står och väntar 150 meter bort..

Var rätt sugen på att springa I form-loppet 2010 och kikade runt lite på hemsidan för att kolla priset för direktanmälan, banan etc. Reagerade lite på att det var ovanligt mycket bilder på kvinnor överallt men inga på män. Visade sig sedan att det är bara för kvinnor. Vad fasen? Diskriminering!

Jag som var sugen på att springa 5km som uppladdning inför midnattsloppet. Jäkla sätt att inte vara öppet för alla.
Gammal 2010-08-08, 00:31   #875
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Haha, jo det är sant. Den enda nackdelen är att jag måste förflytta mig för att hitta en bra backe och/eller skog, crosstrainern står och väntar 150 meter bort..

Var rätt sugen på att springa I form-loppet 2010 och kikade runt lite på hemsidan för att kolla priset för direktanmälan, banan etc. Reagerade lite på att det var ovanligt mycket bilder på kvinnor överallt men inga på män. Visade sig sedan att det är bara för kvinnor. Vad fasen? Diskriminering!

Jag som var sugen på att springa 5km som uppladdning inför midnattsloppet. Jäkla sätt att inte vara öppet för alla.
Hur lång backe letar du efter?
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 00:41   #876
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Reg.datum: Jan 2007
Bah, crosstrainer, inomhus! (Ska jag säga som gillar att sitta och ro dagarna i ända... )

Vad har hänt med foten? Mycket möjligt att mina rekommendationer inte fungerar så väl hur nära du än har till skog och backar (hädelse!) pga den extra vikten.
Gammal 2010-08-08, 21:09   #877
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Annars är crosstrainer bättre än cykel då men det var inte svårt att lista ut.
Hmm... Kanske vore något. Borde dessutom vara ganska bra att köra på med crosstrainern som träning inför Vasaloppet.
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 21:46   #878
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Söndag 8/8 - Lagom mil.

Distans: 10km.
Tid: 41:27.
Tempo: 4:09min/km.

Nedjogg 3km@5:29min/km.

Never waste fresh legs eller vad de säger. Skulle ha sprungit långsammare egentligen men det kändes bra så jag flöt med bara. Blev en riktigt fin ökning igenom hela passet och två sista km gick i milfart resp. 5kmfart.

Citat:
Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
Hur lång backe letar du efter?
Lång nog för att det inte ska bli så mycket upp och ner och upp och ner hela tiden. Finns en lång, jämn och fin i Lill-Jansskogen på norra djurgården om du vet vilken jag menar. Har du koll på någon i närheten av/på kungsholmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Thalagor Visa inlägg
Bah, crosstrainer, inomhus! (Ska jag säga som gillar att sitta och ro dagarna i ända... )

Vad har hänt med foten? Mycket möjligt att mina rekommendationer inte fungerar så väl hur nära du än har till skog och backar (hädelse!) pga den extra vikten.
Haha.

Lång förklaring kort så är min vänstra hälsena för kort (sen födseln) så hälen pallar inte att stabilisera och hålla emot vid frånskjutet i ett löpsteg. Därför som jag t.ex. inte kan använda racerskor längre trots att de är mycket skönare. Måste ha stabilare skor. Har en tid för att fixa ordentliga fotbäddar i början av september och de ska tydligen hjälpa mycket. Kan springa hur mycket jag vill nu egentligen, ingenting som kan gå sönder eller gå bestående men, men det gör ont efter ett litet tag och då känns det dumt att springa för mycket. Verkar handla mer om tid på fötterna än intensiteten. Stretchar järnet men jag är extremt stel så det är som det är.

Inte haft problem på ett bra tag men det råkade kika fram och börja bråka. Enligt sjukgymnasten hade det inget särskilt samband med att jag ökat löpmängden utan det kan ha varit något enstaka stag som råkade irritera för mycket.

Citat:
Hmm... Kanske vore något. Borde dessutom vara ganska bra att köra på med crosstrainern som träning inför Vasaloppet.
Jo faktiskt, det lär ge en del. Jag har svårt att få upp bra intensitet på crosstrainer men annars är det rätt kul det med.

Senast redigerad av Karvig den 2010-08-08 klockan 21:47.
Karvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 20:45   #879
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Måndag 9/8 - Lugn mil.

Distans: 10,04km.
Tid: 45:47.
Tempo: 4:33min/km.

Nedjogg 1,83km@5:29min/km.

Skulle springa under 50min men annars fick benen bestämma tempo själva. Kändes riktigt bra.

Måndag 9/8 - Styrketräning ben inriktn. maxstyrka.
Gammal 2010-08-10, 12:44   #880
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Tisdag 10/8 - Snabb halvmil på löpband före frukost.

Uppvärmning 2km@5:30min/km.

Distans: 5km.
Tid: 19:15.
Tempo: 3:51min/km.

Nedvärmning crosstrainer 30min

Kändes lätt och fint trots avsaknaden av frukost. Låg på 4min/km första 3km, sen en km på 3:50 och körde på hårt sista km som gick på runt 3:25. Visserligen på löpband men vad fasen det är löpning det med.

Senast redigerad av Karvig den 2010-08-10 klockan 12:46.
Gammal 2010-08-10, 13:32   #881
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Snyggt sprunget! (Som vanligt) Det är fint tempo på dina pass nu.

Vad har du för planer för resten av säsongen?
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 23:26   #882
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Snyggt sprunget! (Som vanligt) Det är fint tempo på dina pass nu.
Tack! Kan man inte springa långt får man springa snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Vad har du för planer för resten av säsongen?
Midnattsloppet 10km ska springas nu på lördag sen är kalendern tom fram till 18 september då Uppsala 100km går av stapeln. Tyvärr har långpassen varit tvungna att utebli så det får gå på vilja istället.
Såg att Kymlingeloppet 5/10km går 8 september så det ligger nog som en liten bubblare om det klaffar bra, verkar vara ett rätt litet lopp och det är alltid kul.

Efter Uppsala hade jag tänkt ta mig en ordentlig funderare på vad jag vill springa för distans egentligen och vad målet ska vara (samt hur det ska uppnås). Vore roligt att satsa lite mer målinriktat än nu. Mycket beror på hur pass stor skillnad fotbädden som ska fixas i början av september gör. Prognosen är stor skillnad men om inte så är jag nog dömd till att inte springa särskilt långt på ett tag vilket skulle suga rätt hårt.

Hässelbyloppet 10km och Hellasloppet 5/10km är de lopp jag tänkt mig för slutet av säsongen men det är mest för att det är roligt med tävlingar.

Oavsett vilken distans, vilket mål och hur långt jag får springa kommer jag nog rätt snabbt gå in i tråkfas och börja satsningen för nästa säsong. Långt och lugnt blir mantrat.
Gammal 2010-08-12, 18:37   #883
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Torsdag 12/8 - 3km i milfart, typ.

Uppvärmning 2km@5:11min/km.

Distans: 3km.
Tid: 11:43.
Tempo: 3:54min/km.

Nedjogg 3,5km@5:12min/km.

Tänkte känna lite på farten inför lördagen och försökte ligga runt 3:55min/km. Inte så jobbigt men var tvungen att dra på hela tiden. Benen ville inte, de var som sirap och försökte dra ner mig mot 4:15min/km. Sista gången jag tar en frivillig vilodag, det är bara av ondo.

Senast redigerad av Karvig den 2010-08-12 klockan 18:42.
Gammal 2010-08-12, 19:20   #884
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det blir intressantare och intressantare att följa den här journalen med träningspers på löpande band osv., och sen Uppsala 100k. Verkar inte vara någon hejd på din utveckling, härligt att din kropp verkar hålla för alla dessa snabba pass!
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 21:17   #885
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Det blir intressantare och intressantare att följa den här journalen med träningspers på löpande band osv., och sen Uppsala 100k. Verkar inte vara någon hejd på din utveckling, härligt att din kropp verkar hålla för alla dessa snabba pass!
Äsch sluta nu innan jag börjar rodna. Tack, kul att höra. Jag tycker själv att löpningen och tänket runtomkring har mognat en del så det blir bara roligare och roligare. Som du säger är det riktigt grymt att kroppen pallar springa snabbt så pass ofta. Är nog det som är roligast faktiskt.

Fredag 13/8 - Röralitepåbenenbara.

Distans: 4,52km.
Tid: 20:55.
Tempo: 4:38min/km.

Nedjogg 2km@5:28min/km.

Tänkte köra några lugna kilometer bara och det kändes sjukt bra, pigga ben. Körde på lite snabbare efter drygt 3,5km och flög fram. Fick riktig endorfinkick och kom upp i 3min/km bara så där. Bra grejer.

Inför midnattsloppet imorgon tänkte jag koppla bort tidstänket lite och bara försöka göra ett lopp jag är nöjd med. På grund av den sena anmälningen som ledde till en kass startgrupp har jag cirka 14.000 personer som jag bör springa om. Det i kombination med att midnattsloppet brukar vara trångt nog även när man springer i sin optimala startgrupp gör att kravet på en bra tid blir något lägre än vanligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.