Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Är inte risken när man leker med så stora vikter som du gör att volymen i alla fall blir för hög just i marken?
|
Jo det är just det som är problemet.
Jag diskuterade med Kåre igår. Han satt speaker på tävlingen och hade perfekt synfält för alla lyft. Jag var själv inne på att träna greppet precis som jag gjorde nu under våren för att inte belasta ryggen så hårt. Det enda invändning jag hade mot detta var att det blir så otroligt långa träningspass, och jag har inte riktigt tid med det just nu. Då tyckte Kåre att jag kunde träna Kronlyft med sumoteknik. Han grundade sina tankar på att jag inte i något lyft hade problem med att dra igång vikterna. Jag bommade ganska högt upp. I det sista försöket var jag faktiskt inte långt ifrån färdig.
Fördelen med Kåres förslag är att greppträningen blir en del av den ordinarie träningen då jag får hålla i tunga vikter i partiella lyft, och jag frisätter därmed tid för annat. Nackdelen är det du tar upp, alltså att den totala belastningen på ryggen blir ganska stor.
Eftersom Norgeprogrammet innehåller tre marklyftspass varje vecka måste jag kompensera för de tunga kronlyften genom att sänka belastningen på de andra marklyftsövningarna.
Jag ska titta på programmet idag och se hur det ser ut om jag ändrar procentsatserna lite fram och tillbaka.