Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Hur ser den nya metoden ut?
|
Förutom att jag har börjat stärka upp bröstryggen och biceps, två svaga länkar, har jag i min träningsmetodik gjort följande ändringar:
* Fokusera på perfekta reps. Avsluta setet när repen börjar bli för långsamma/se dåliga ut.
Det är som fatigue stop i RTS. Har försökt mig på det tidigare men då inte vågat acceptera att det blir lägre vikter och lägre volym vissa dagar, och istället forcerat. Nu kör jag så länge som jag har energi. Blir det låg volym ett pass blir det istället högre nästa pass. (Inte köra slut på mig själv varje pass.)
* Lägre träningsvikter. Istället för att höja vikten när ett set gick bra gör jag några set till för att verkligen vara säker på att jag ska höja vikten.
Har också lagt om min bänkträning till i huvudsak varianter på lyften, t ex smalbänk med fötterna upp och stopp. Det för att få mer volymträning & "jobbigare" träning med lägre absolut belastning. Kom till av en slump p g a begränsade träningsmöjligheter en period. Om det är en bidragande orsak vet jag inte, men eftersom det fungerar tänker jag fortsätta ett tag till.