2012-11-19, 21:26
|
|
|
Tänker råsa!
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Listigt! Jag får det som att jag stoppar in några kronor i automaten. Nästa vecka får jag åka karusell!
|
|
|
2012-11-20, 14:50
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Tisdag 20 november 2012: Mark 70%
Andra passet. Sportlife Almedal med Scratch89.
Marklyft
* 60x5
* 110x3
* 140x1
* 167,5x3 @8
* 167,5x3 @8
* 167,5x3 @8
* 140x3 @7
Olettrade böjda stänger! (Möjligtvis något för tungt.)
Blandat
* Skivstångsrodd (bänkpressbredd): 60x10x3, 70x10, 60x8 (smalt grepp)
* Latsdragmaskin: 40x10, 80x10, 100x10, 130x10, 150x3 (eller om det var 130x3 i toppen?)
Sympatisk latsdragsmaskin. Unilateral pryl med viktmatning.
Sammanfattningsvis...
Åh, vad jag är glad att jag tränar på Vallen! Eleikovikter, Eleikostänger och Lugna favoriter på radion. Kul att snacka & träna ihop med Mathias igen! Nästa gång får jag importera honom till Vallen istället.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2012-11-20, 15:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Åh, vad jag är glad att jag tränar på Vallen! Eleikovikter, Eleikostänger och Lugna favoriter på radion.
|
Mja, knappast något jag skulle framhålla som fördel  Tagga till sovmusik är ju omöjligt. Slutna hörlurar och vettig bra musik ska de va!
|
|
|
2012-11-20, 15:06
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Mja, knappast något jag skulle framhålla som fördel  Tagga till sovmusik är ju omöjligt. Slutna hörlurar och vettig bra musik ska de va!
|
Så tänkte jag också förut.
Nu föredrar jag att göra de flesta av mina lyft utan att tända till, och tänder jag till försöker jag hålla det så kort som möjligt före själva lyftet. Aldrig hörlurar när jag lyfter heller, något jag hade på mig nästan hela tiden förut. Har (någorlunda) lärt mig att tända till utan att behöva musik. Mycket mindre adrenalin överlag, helt enkelt. Tycker mest den där musiken de spelar på Sportlife är för högljudd & skramlig. :-)
Har märkt att jag presterar som bäst när jag inte behöver tända till, utan bara är utvilad och nöjd med livet i allmänhet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2012-11-20 klockan 15:07.
|
|
|
2012-11-20, 15:14
|
|
|
Ljuset i mörkret
|
Citat:
Har märkt att jag presterar som bäst när jag inte behöver tända till, utan bara är utvilad och nöjd med livet i allmänhet.
|
|
2012-11-20, 15:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Nu föredrar jag att göra de flesta av mina lyft utan att tända till, och tänder jag till försöker jag hålla det så kort som möjligt före själva lyftet. Aldrig hörlurar när jag lyfter heller, något jag hade på mig nästan hela tiden förut. Har (någorlunda) lärt mig att tända till utan att behöva musik. Mycket mindre adrenalin överlag, helt enkelt. Tycker mest den där musiken de spelar på Sportlife är för högljudd & skramlig. :-)
|
Kan tänka mig att det fungerar bra i den miljön du normalt tränar i. Du har starka likasinnade människor runt omkring dig, passare som hejar på och hjälper till, bra utrustning att träna med.
Jag tränar ju till 95% av alla pass helt ensam, dåligt belyst lokal, usel utrustning, ostädat som fan, knappt någon värme under vinterhalvåret. För mig krävs det taggning för att få till något vettigt. Funkar dock mest i böj, lite i mark och inget i bänk
I tävling så räcker det dock med att höra sitt eget namn ropas upp tillsammans med inramningen för att få fullt adrenalinpåslag hehe.
|
|
|
2012-11-20, 18:25
|
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
|
Intressant! Jag upplevde nog något liknande under gårdagens PB'n. Lugnt och städat sitta ner och stirra i väggen mellan seten för att sedan stampa hårt två gånger i golvet och sedan böja. Behövs ingen musik här längre heller.
Blir det inte pepp/tagg per automatik när du tränar på GKK, dock? Eller de andra lyftarna hejar inte på vid precis VARJE lyft?
|
|
|
2012-11-21, 08:35
|
|
|
Söt
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
|
Kan tänka mig att det är bra att kunna vara avslappnad mellan lyften på tävling för att sen kunna tänta till kort och lyfta tungt. Annars är man mentalt tröttare till sista lyften. Därför bör man träna på att vara avslappnad mellan lyften även på träning.
|
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
|
|
|
|
2012-11-21, 08:41
|
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
|
Precis så jag gillar att ha det. Tycker att jag kan få till ett större fokus på vad som händer när det inte är dödskampadrenalinlyft.
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2012-11-21, 21:51
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2012
|
hur gjorde du för att öka 50kg böj på ca ett år? vad var de viktigaste faktorerna för dig?
|
|
|
2012-11-21, 22:06
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Kan tänka mig att det fungerar bra i den miljön du normalt tränar i. Du har starka likasinnade människor runt omkring dig, passare som hejar på och hjälper till, bra utrustning att träna med.
Jag tränar ju till 95% av alla pass helt ensam, dåligt belyst lokal, usel utrustning, ostädat som fan, knappt någon värme under vinterhalvåret. För mig krävs det taggning för att få till något vettigt. Funkar dock mest i böj, lite i mark och inget i bänk
I tävling så räcker det dock med att höra sitt eget namn ropas upp tillsammans med inramningen för att få fullt adrenalinpåslag hehe.
|
Ja, det kan jag definitivt förstå! Är det ingen vidare omgivning/miljö där man lyfter tycker jag att det blir mycket svårare att lyfta ordentligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
|
:-)
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt
Intressant! Jag upplevde nog något liknande under gårdagens PB'n. Lugnt och städat sitta ner och stirra i väggen mellan seten för att sedan stampa hårt två gånger i golvet och sedan böja. Behövs ingen musik här längre heller.
Blir det inte pepp/tagg per automatik när du tränar på GKK, dock? Eller de andra lyftarna hejar inte på vid precis VARJE lyft?
|
Korrekt. Samma som när jag gjorde min 207,5-böj på träning. Ett av mina bästa lyft någonsin.
Jo, bara att omges med starka människor gör att man känner sig mer motiverad. Om man ber om pass kommer de såklart heja på, särskilt om det är maxlyft. Men en etta på 90-95% förväntas man att alltid klara.
Citat:
Ursprungligen postat av Tryman
Kan tänka mig att det är bra att kunna vara avslappnad mellan lyften på tävling för att sen kunna tänta till kort och lyfta tungt. Annars är man mentalt tröttare till sista lyften. Därför bör man träna på att vara avslappnad mellan lyften även på träning.
|
Ja, exakt så!
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe
Precis så jag gillar att ha det. Tycker att jag kan få till ett större fokus på vad som händer när det inte är dödskampadrenalinlyft.
|
Mm, det är ju en annan faktor. Mer kontroll. Desvärre är det lite av en motsats, för om man verkligen trycker till är det svårt att ha den kontrollen. Däremot kan man ju arbeta på att alla lyft under 90% (eller så) relativt adrenalinfria.
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF
hur gjorde du för att öka 50kg böj på ca ett år? vad var de viktigaste faktorerna för dig?
|
Flyttade ned stången och lutade mig lite framåt. Tog på mig bältet.
|
|
|
2012-11-21, 22:11
|
|
|
Tunnis
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Flyttade ned stången och lutade mig lite framåt. Tog på mig bältet.
|
... och förbättrade tekniken avsevärt
|
|
|
2012-11-21, 22:18
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Senast redigerad av mikaelj den 2012-11-21 klockan 22:22.
|
|
|
2012-11-22, 21:03
|
|
|
Vrickad & älskvard
|
Torsdag 22 november 2012: Bänk, böj 70%, rodd 2000 meter
Bänkpress (med stopp)
* 60x5
* 80x5
* 100x5
* 120x1
* 130x1 @9
Hrm. Glömde visst av mig i bänken.
Knäböj (3s stopp, hög stång)
* 60x5
* 80x5
* 100x5
* 120x3
* 140x3 @8
* 140x3 @7
* 140x3 @7
* 140x3 @8
Skumt med sista setet. Som om det var fellastat de tidigare seten?
Maskots roddutmaning: "2'000 meter på under 7 minuter?"
Vi har en Concept2 på Vallen. Maskot sade tydligen sist på träningen att det är ett bra konditionstest som han kör med sina hockeykillar. En tjej i klubben skrev sedan att skulle klå alla killar i klubben och lätt komma under 7. Jag började....
* Första 500 meter kändes bra, gick ut för hårt på måltid ca 6:45. Fick bra tryck med benen.
* Vid 1000 meter frågade jag mig själv varför jag ens gör det här? Tiden pendlade ovanför och under 7 minuter.
* 1000-1500 meter sade min inre röst på väldigt hög volym att jag skall sluta. Ungefär tio gånger i eskunden... Under tiden stod Krantz & Karlos och hejade på. Jag försökte fokusera så gott jag kunde på att dra och stängde ut dem.
* 1500-1800 meter gjorde det riktigt ont i halsen och lungorna. Benen var såklart stumma, men det märkte jag inte när jag satt där.
* 1800-1900 meter fick jag behjälpliga hejarop och väste ur mig "säg. avstånd. tio. meter. varje.", så gott jag kunde.
* 1900-2000 meter drog jag allt jag orkade och tog ut det absolut allra sista jag hade, utan en tanke på att orka en meter längre än 2000.
Klockade in på 7:17.
Försökte desperat få av mig fotklämmorna, ramlade ned på golvet och i fem minuter andades/flämtade/flåsade så högt att jag hördes i andra änden av lokalen. Lyckades vända på mig och hasa mig på armbågarna till en maskin där jag fick hjälp av Karlos att resa på mig.
Jag kunde inte med egen viljekraft lyfta på benen! I ytterligare fem minuter halvstod/satt jag och tryckte i mig godis och vatten. Gick väldigt långsamt bort till viktdelen där jag satte mig på en bänk och fokuserade på att inte ramla. Nu ungefär två timmar senare har jag fortfarande ont i övre delen av halsen och kan inte ta djupa andetag... Jorå, det här var kul!
Till nästa gång: jämnare tempo, sätta fotställningen något högre upp så att jag kan trycka ifrån bättre.
Senast redigerad av mikaelj den 2012-11-22 klockan 21:05.
|
|
|
2012-11-22, 21:08
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Haha!!! Fan vad skoj, det där måste jag testa. Låter som perfekt skugganträning!! Well done sir!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.
|

|