Jag var osäker på formen veckorna innan tävlingen, det kändes varken bra eller dåligt. Jag gjorde en helt OK tävling på GBG-Cup utan att ta ut mig, men kunde inte riktigt träna som planerat efteråt. På torsdagen innan tävlingen vägde jag 112 kg.
På tävlingsdagen fick jag väga in först och äta frukost sedan, vikten 109,4 kg gjorde att jag var lite tyngre än värsta konkurrenterna Denke & Pahkaama. Denke med personbästa på 870 var givetvis favorit, men jag hade hört att han inte var i toppform just nu. Pahkaama med PB på 832,5 skulle kanske gå att rå på, om jag fick allt att stämma.
Allt kändes lugnt och bra med mig, men det var tyvärr inte lika bra med mina coacher. Den ene (Oskis) var magsjuk och mycket svag, den andre (59:an) hade tillbringat natten på nattklubben som låg i hotellet, han var också svag. Som tur var kom MonsterMatte och Fantomen till undsättning och lindade mina knän, jag tackar och bockar för hjälpen. Planen var att försöka sno åt mig en ledning efter böjen och sedan hålla undan efter bästa förmåga i bänk och mark.
Böj
310 (2-1) knöligt, som förstaböjar ofta är
330 (3-0) en bra böj
342,5 (0-3) Tyvärr lite för tung för dagen
Jag ledde med 12,5 kg på denke och 15 kg på Andreas
Bänk
195 (3-0)
205 (0-3) fick lägga in stången och börja om
210 (3-0) PB med 10 kg
Efter bänken låg jag tvåa, 7,5 kg efter Pahkaama och 27,5 kg före Denke
Mark
260 (3-0) säkrade bronset
290 (3-0) den var ganska seg att dra upp
300 (0-3)
Totalt fick jag 830, personbästa med 20 kg och bronset var min första SM-medalj. Jag är jättenöjd. Jag får verkligen gratulera Denke, med ett sådant avslutande viljelyft i marken förtjänar han att vinna. Nästa år lovar jag att återkomma med ett bättre resultat.