2011-06-07, 20:25
|
|
|
böjinator
Reg.datum: Jul 2010
|
Men du kör ju militärpress passet efter, blir inte det lite knivigt?
|
|
|
2011-06-07, 20:30
|
|
|
Go heavy or go home
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av difeddy
EDIT: Egentligen skulle jag väl bara kunna flytta frontböjen till pass 'D', och så är problemet löst 
|
Det kan du definitivt göra. Byter du plats på frontböjen och benpressen och fortfarande känner dig trött i axlarna så blir jag lite suspicious
På tal om benpress, varför kör du det överhuvudtaget? Bara nyfiken, tycker det finns så många andra övningar som skulle gynna en lyftare mer i form av stimulans av nervsystemet.
Citat:
Ursprungligen postat av Martinio0o
|
Han lägger kanske större vikt på bänkpasset. Om militärpresspasset inte går så opti det kan kanske inte spelar så stor roll. Gud vad jag älskar tyngdlyftning, man slipper allt tjaffs om scheman, man tränar ändå samma muskler hela tiden, varje pass, så det spelar ingen roll
Men mjukglass kan aldrig vara dåligt. 
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mirza
har hört att det inte blir lika stor "effekt" som när man dricker den direkt efter en shakening
|
Senast redigerad av pialia den 2011-06-07 klockan 20:33.
|
|
|
2011-06-07, 20:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
|
FFFFFFFFFF... Jo, det är sant :-/
Citat:
Ursprungligen postat av pialia
Det kan du definitivt göra. Byter du plats på frontböjen och benpressen och fortfarande känner dig trött i axlarna så blir jag lite suspicious
På tal om benpress, varför kör du det överhuvudtaget? Bara nyfiken, tycker det finns så många andra övningar som skulle gynna en lyftare mer i form av stimulans av nervsystemet.
|
Får göra så!
Benpress kör jag egentligen rätt sällan, kopierade bara Trisses inlägg. Kan tänka mig att man istället kör på med frontböj, utfall, o.s.v.
|
|
|
2011-06-07, 20:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2009
|
Lol 20x60 i hantelrodd är bara cepe :S
Kunde du skicka schemat du hade med på träningen btw?
|
|
2011-06-07, 20:47
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Han lägger kanske större vikt på bänkpasset. Om militärpresspasset inte går så opti det kan kanske inte spelar så stor roll. Gud vad jag älskar tyngdlyftning, man slipper allt tjaffs om scheman, man tränar ändå samma muskler hela tiden, varje pass, så det spelar ingen roll 
|
Låter lockande, om du frågar mig
Citat:
Ursprungligen postat av AlexEr
Lol 20x60 i hantelrodd är bara cepe :S
Kunde du skicka schemat du hade med på träningen btw? 
|
Äsch då, jag grisar upp 20 stycken bara.
Jovisst, skicka din mail till mig så kan jag skicka PDF-filen!
|
|
|
2011-06-07, 20:52
|
|
|
Go heavy or go home
|
Citat:
Låter lockande, om du frågar mig 
|
Vi behöver fler grisstarka tonåringar på GKK! Lite roligt sammanträffande faktiskt... en 16 årig Eddie var på besök på klubben igen häromveckan, bland hans meriter har han en frontböj på 150kg(<70kg KV)  Han skulle tydligen börja träna oftare hos oss eftersom han saknar kunnig tränare ute hos sig(han bor där det finns björnar och dylikt.)
Du har inte provat något tyngdlyftarlikt förutom frontböjarna, förresten? Testa ryckböjar and you will fall in lubz
|
Citat:
har hört att det inte blir lika stor "effekt" som när man dricker den direkt efter en shakening
|
|
|
|
2011-06-07, 21:02
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Benpress har en plats i lyftarscheman. Det är en utmärkt övning där man bara kan grisa på tungt för benen. Obefintligt med teknik eller andra krav. Bara att pressa sig blå.
|
|
|
2011-06-07, 21:08
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Vi behöver fler grisstarka tonåringar på GKK! Lite roligt sammanträffande faktiskt... en 16 årig Eddie var på besök på klubben igen häromveckan, bland hans meriter har han en frontböj på 150kg(<70kg KV)  Han skulle tydligen börja träna oftare hos oss eftersom han saknar kunnig tränare ute hos sig(han bor där det finns björnar och dylikt.)
Du har inte provat något tyngdlyftarlikt förutom frontböjarna, förresten? Testa ryckböjar and you will fall in lubz 
|
150 kg i frontböj är ju äckligt starkt, framför allt om man väger mindre än 70 kg...
Skulle inte ha så mycket emot att åka dit, fast det innebär trots allt en resfärd på 160 km jämfört med nuvarande 25 km.  Sen är ju STK rätt nice.
Nja, alltså... Jag har bara tyckt att frontböj är rätt ballt. Ryckböj har jag faktiskt testat, men failade direkt med balansen så det var inget att tala om. Men jag ska ge det ett ärligt försök någon gång!
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Benpress har en plats i lyftarscheman. Det är en utmärkt övning där man bara kan grisa på tungt för benen. Obefintligt med teknik eller andra krav. Bara att pressa sig blå.
|
Eller så kan man ju tänka så också.
|
|
|
2011-06-07, 21:11
|
|
|
Go heavy or go home
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
|
"On not calling 'The Press', 'The Shoulder Press:'
We just call it the press, because how could you press without the shoulders? You can leg press... but that's gay." - Mark Rippetoe
Citat:
Skulle inte ha så mycket emot att åka dit, fast det innebär trots allt en resfärd på 160 km jämfört med nuvarande 25 km. Sen är ju STK rätt nice.
|
STK verkar rätt nice
|
Citat:
|
Senast redigerad av pialia den 2011-06-07 klockan 21:14.
|
|
|
2011-06-07, 22:58
|
|
|
Dr pepper? Dr pepper
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
|
jag tror inte det spelar någon stor roll i slutändan, syftet med träningen är väl att bli starkare just i bänk, mark och böj, om millitärpressen då går lite sämre gör det väl inget då muskeln ändå belastas och förstärks, oavsett vikt?
|
|
|
2011-06-08, 06:11
|
|
|
böjinator
Reg.datum: Jul 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Forqie
jag tror inte det spelar någon stor roll i slutändan, syftet med träningen är väl att bli starkare just i bänk, mark och böj, om millitärpressen då går lite sämre gör det väl inget då muskeln ändå belastas och förstärks, oavsett vikt?
|
Nej, det tror inte jag heller. Jag tänkte bara slänga fram det då jag var osäker på om Edward hade tänkt på det.
|
|
|
2011-06-11, 22:35
|
|
|
Registered User
|
Jahaja, dags för ett nytt inlägg då. Nu är det som så att jag har blivit lite inspirerad av Proxy här på forumet och hans sätt att träna (som kommer från RobbanColeman, vars tankar kommer från...) eftersom motivationen min har börjat svikta. Jag gillar tanken att man försöker bygga upp så mycket massa som möjligt, under en viss period, för att sedan toppa inför diverse tävlingar och anpassa träningen därefter. Det verkar ändå talas flitigt om att "grundträna" med relativt lätta vikter, varpå man genomgår en mindre toppningsperiod för att höja styrkan fort. Tanken är alltså, varför inte försöka bygga en mindre del muskelmassa under tiden, och sedan genomgå toppningsperioden? Det lär ju vara skonsammare sett ur ett längre perspektiv, och en ökad styrka bör ju definitivt tillkomma oavsett. Visst, det är ju inte givet att båda två är starkt korrelaterade, men jag tror att ett större antal muskelceller kan generera en större mängd kraft än ett färre antal. Det finns såklart exempel på folk som kan få ut en extremt stor kraft på en väldigt liten kroppsvikt, men jag tvivlar på att jag har sådana vinklar och/eller om det är den vägen jag vill gå. Att vara skadefri i längden vore skönare.
Nu vill jag inte heller uppfinna hjulet på nytt, om man ska uttrycka det så, men oavsett resultat så kan jag ändå ta lärdom från det här, och bli klokare i framtiden. Och jo, jag vet. Jag hann inte ens slutföra den första veckan på 5/3/1-schemat, men excel-filen finns där ifall jag i framtiden skulle vilja byta till något behändigt program.
Dagens pass utfördes därför på hederligt vis med silverhantlar och kablar.
Bröst/triceps - 11/06-11
Lutande bänk i smith
20 kg x 15
30 kg x 15
50 kg x 20
55 kg x 13
50 kg x 14
Lutande hantelpress
15 kg x 20
20 kg x 18 RPB!
20 kg x 13
Incline flyes - första gången
10 kg x 16
15 kg x 13*
10 kg x 20 RPB!
12,5 kg x 13*
*Inte lika bra träff.
Plan hantelpress
4 set.
Pushdowns med rep
20 kg x 20
30 kg x 13
22,5 kg x 13
20 kg x 20
Pushdowns med V-handtag
30 kg x 20
35 kg x 16
35 kg x 16
Skullcrushers + smalbänk
2 superset.
Kickbacks
10 kg x 20
10 kg x 16
8 kg x 16
Övrigt
Fick ganska bra kontakt i början, men mot andra halvan började det svikta lite. Passet i sig var nog okej, i och med att jag är så pass ovan.
|
|
|
2011-06-11, 22:42
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Du är enormt stark för din ålder och vikt och du kommer säkert utvecklas hur du än tränar. Som du säger är skadefrihet mycket viktigt, och såklart ska det vara roligt att träna. När man tycker att det är kul kommer kontinuiteten.
Med det sagt så nej, att träna byggarträning med lätta vikter och "kontakt" ger inte lika mycket styrka som styrkelyftträning. Du ska välja den träning du vill träna, men du ska göra det på rätt grunder.
|
|
|
2011-06-11, 22:52
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Jahaja, dags för ett nytt inlägg då. Nu är det som så att jag har blivit lite inspirerad av Proxy här på forumet och hans sätt att träna (som kommer från RobbanColeman, vars tankar kommer från...) eftersom motivationen min har börjat svikta. Jag gillar tanken att man försöker bygga upp så mycket massa som möjligt, under en viss period, för att sedan toppa inför diverse tävlingar och anpassa träningen därefter. Det verkar ändå talas flitigt om att "grundträna" med relativt lätta vikter, varpå man genomgår en mindre toppningsperiod för att höja styrkan fort. Tanken är alltså, varför inte försöka bygga en mindre del muskelmassa under tiden, och sedan genomgå toppningsperioden? Det lär ju vara skonsammare sett ur ett längre perspektiv, och en ökad styrka bör ju definitivt tillkomma oavsett. Visst, det är ju inte givet att båda två är starkt korrelaterade, men jag tror att ett större antal muskelceller kan generera en större mängd kraft än ett färre antal. Det finns såklart exempel på folk som kan få ut en extremt stor kraft på en väldigt liten kroppsvikt, men jag tvivlar på att jag har sådana vinklar och/eller om det är den vägen jag vill gå. Att vara skadefri i längden vore skönare.
|
Nu vet jag inte hur proxy tränar men är det alls likt Robbans sätt så finns det ingen jämförelse mellan det sättet och det som kallas grundträning, som mycket riktigt är lätta re vikter, men knappast så lätt som man tvingas lyfta för att kunna träna som Robban. Grund-/offseason-träning innebär att istället för 1-3 reps som man ligger på närmare tävlingar så går man upp på kanske 6-8 reps. Vidare, förvisso kan fler och större muskelceller utveckla mer kraft, men överlag tror jag att du snarare kommer förlora redigt i styrka pga de minimala vikter som användas när man tränar som Robban, som ju uttryckligen handlar om att göra lätta vikter tunga.
Till råga på allt detta är det väl bara just Robban själv samt Anders the Peak som tycker att Robbans träning är smart, medan övriga på forumet tycker att det är världens trams.
|
|
|
2011-06-11, 23:22
|
|
|
Registered User
|
Att byta ut 5/3/1 mot det där för styrkan är trams. Men om du känner att du vill bygga nu så håll dig till det och byt inte hela tiden.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:14.
|

|