Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-27, 14:33   #5581
Baske
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av cokemobil Visa inlägg
Tack!
Ska absolut känna på 8*300 och 5*800, så fort jag googlat vo2maxintervall.

Hade tränat på rätt hyfsat under någon månad innan jag fick för mig att testa 5km på tid. Nu har det blivit en rolig grej jag vill klara helt enkelt.
Vill inte stanna där heller. Under 20 ska vara en normal grej framöver, typ..
Hallo! Kul du vill förbättra din tid på 5 km. Alltför många börjar med långdistans dirrekt. Det är mycket svårare att bli snabb än uthållig-Mitt lovord till dig.

5 km kan du springa väldigt mycket på snabbhet.

Då du tränar fart bör du inte springa längre än 6oo meter(lättare att hålla överfart i 2 minuter max. OBS uppskattad överslagsräkning). 400 meters är en riktig höjdardistans för speedintervaller.

Detta är ditt huvudpass i veckan under 6 veckor fram till loppet.

Ex: 6*600 vila minst 2 minuter (du kan vila 3 om du vill, det föredrog alltid jag). Då bör du definitivt kunna hålla tryck. Intervall 1 är långsammast sista snabbast om det går.

Annars 8*400 exempelvis.

Korta intervaller kan även vara fartväxlande. ex 400 meter. 200 med god flyt+200 riktigt hårt.Annrs 100 flyt, 100 hårt, 100 flyt, 100 hårt.

Andra pass i veckan
Du kan även springa 1 km intervaller men kör då kort vila (1min) och spring med god teknik utan att förta dig- absolut inte för hårt här och absolut inte över 6 st.

100 minuterspass är enligt mig overkill för 5km- här finns dock 2 läger i åsiktsfrågan.

VIKTIGT!
Glöm inte hårda stegringar och sprintlopp i din uppvärmning innan intervallpass.

Jajamensan!

Senast redigerad av Baske den 2011-05-27 klockan 14:36.
Baske är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 14:38   #5582
Jonithan
Registered User

Jonithans avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det beror helt på din bakgrund och löparerfarenhet sedan tidigare.
En sådan målsättning som du har måste utformas exakt efter dig om det ska bli vettigt. Generellt borde man lägga upp det med en stor basperiod där du nöter mycket på distans, följt av formtoppning inför loppen med högre intensitet.

Problemet Jonithan har är att han behöver en stor bas. En stor bas får man inte genom att köra intervallpass varje gång varierat med ett par långpass.
Dessutom är det ett år kvar tills målet, att börja nöta intervaller nu är bara dumdristigt. Det bör man inte göra förrän man har minst 6 månaders löparerfarenhet enligt mig.

Ska man dessutom försöka gå ned i vikt blir det ännu svårare att återhämta sig från intervallträning vilket ökar risken för skador ännu mer.
Intervaller av hårdare slag bör man inte lägga stor vikt på förrän några månader innan tävling.

Det är mina tankar och det behöver inte vara rätt för det, men kollar man på alla löpare av rang så är det väldigt stor mängd lågintensitetsträning som sker. Väldigt lite högintensitet.

okej, jag ska alltså springa mycket lågintensitetspass varje vecka alltså. Hur långt ska jag springa och hur många gånger i veckan? Bör jag försöka toppa min tid varje gång så man tränar den mentala biten också??
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 14:39   #5583
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Jonithan Visa inlägg
okej, jag ska alltså springa mycket lågintensitetspass varje vecka alltså. Hur långt ska jag springa och hur många gånger i veckan? Bör jag försöka toppa min tid varje gång så man tränar den mentala biten också??
Nej, verkligen inte. Försöker du slå din tid varje gång blir det inte lågintensivt och det är garanterat en väg rakt till skador.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 14:48   #5584
espeto
Registered User

espetos avatar

Reg.datum: Feb 2010
Stor bas? 2-3 intervallpass skrev jag.. inte varje gång.
Varför skulle intervallpass vara något dåligt? Kan hålla med om att det förmodligen inte är så hälsosamt att bara köra 10x100meter med maxfart.. Men att köra 7min on, 3 min off x4 tex ser jag inte som något problem.. Snarare att det kan vara en fördel för flåset, syreupptagningsförmåga mm.
Om Jonithan går ner 10kg blir han nog jä*gt tunn.. Men lever man för löpningen så kanske det är värt det.
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 15:43   #5585
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Stort +1 på Forslund!

Det är låååångt kvar till din lopp och då är det grundträning som gäller.

Det grundträningen framför allt syftar till är att förbättra rörelseekonomin och det aeroba förmågan.

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 15:44   #5586
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Om Jonithan går ner 10kg blir han nog jä*gt tunn.. Men lever man för löpningen så kanske det är värt det.
Vissa sätter resultat före fåfänga

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 16:40   #5587
cokemobil
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Baske Visa inlägg
Hallo!

VIKTIGT!
Glöm inte hårda stegringar och sprintlopp i din uppvärmning innan intervallpass.

Jajamensan!
Tackar! Ska kolla över detta också.

Känns som jag ligger på en hyfsad nivå för tillfället. Samtidigt så har jag nog legat på den nivån ett tag nu och behöver ändra om lite för att komma vidare. Mer kvalitet än kvantitet på intervallerna först och främst. Kan ändå inte komma ifrån att 6-8 intervaller känns lite för ett pass. Fast det har att göra med:
Eftersom mitt löpsteg inte är där riktigt ännu så får jag inte ut max på de längre intervallerna- de känns långsamma och obekväma- vilket gör att jag tvingar i mig fler intervaller, även om dessa inte håller bästa kvalitet.

Vill heller inte plocka bort 30/30 helt. Tycker om att köra väldigt fort på kortare sträcka som avslutning.

Sprint/stegring, absolut! Har endast kört 10-15min dynamiskt sedan gått på. Dumt gjort. Ska lägga på sprint och stegring framöver.
cokemobil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 17:39   #5588
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Blir man verkligen en så mkt bättre löpare av att bara nöta långdistans??
Ja.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 18:21   #5589
ulfalf
Går det så går det

ulfalfs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Stort +1 på Forslund!

Det är låååångt kvar till din lopp och då är det grundträning som gäller.

Det grundträningen framför allt syftar till är att förbättra rörelseekonomin och det aeroba förmågan.
+2 på Forslund, mycket bra skrivet. Dessutom så härdar man kroppen med grundträningen att klara av tuffare träning i toppningsperiod, utan att gå sönder i leder och ligament. Train low, compete high brukar man säga.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 00:48   #5590
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
+3 på grundträningen.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 19:02   #5591
marst060
Registered User

marst060s avatar

Reg.datum: Nov 2004
Puh så var det gjort. 4:15:33 pb med drygt 34min. Nöjd!

Hur gick det för er?
marst060 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 05:50   #5592
Tryman
Söt

Trymans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av marst060 Visa inlägg
Puh så var det gjort. 4:15:33 pb med drygt 34min. Nöjd!

Hur gick det för er?
Bra jobbat, jag sprang in på 3:51:22.

Finns en tråd om själva maran som folk har skrivit i
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=166267

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 08:17   #5593
Almond
Banned User

Almonds avatar

Reg.datum: Apr 2011
Hur gör ni om ni får ont i halsen? Är det verkligen så farligt att löpträna då?
Jag som precis hade kommit igång
Almond är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 08:58   #5594
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Almond Visa inlägg
Hur gör ni om ni får ont i halsen? Är det verkligen så farligt att löpträna då?
Jag som precis hade kommit igång
Har man ont i halsen tränar man inte.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 14:39   #5595
emcalu
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
har haft problem med benhinnorna nu i ungefär två år. idag har jag inte kroniskt ont men det känns relativt snabbt så fort jag börjar springa/hoppa/studsa lite för mycket.
nu är det så att jag inte har joggat på säkert två år. i fredagskväll var jag ute på en lugn långprommis och bara helt plötsligt blev jag så kopiöst dösugen på att springa, jag var tvungen!! det gjorde ont men var absolut hanterbart. det var så himla härligt! enda anledningen till att jag stannade var för att jag skulle rusa in i dörren annars
idag ville jag prova igen, så stack ut på en runda på 6 km. jag sprang relativt lugnt (dryga 7min/km enligt tvivelaktig app). det gjorde mer ont idag men var fortfarande hanterbart. sen är jag i mina ögon ganska tung (72 kg, tjej, 18 år) men jag styrketränar också så det är ju inte bara fläsk jag släpar runt på. men min fråga är, kan jag springa trots att jag fortfarande har lite ont? (ska tilläggas att jag har lite problem med överrörlighet, speciellt höften får jag ofta problem med när jag springer.) jag kommer inte kunna intervallöpa, det får bli på spinningcykeln... men är det "värt" att löpa lugnt, eller ska jag lägga den biten på hyllan och ägna mig åt annan konditionsträning?
usch, rörigt inlägg. undrar bara om vilka spontana tankar ni får.
emcalu är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.