Citat:
Ursprungligen postat av cokemobil
Tack!
Ska absolut känna på 8*300 och 5*800, så fort jag googlat vo2maxintervall.
Hade tränat på rätt hyfsat under någon månad innan jag fick för mig att testa 5km på tid. Nu har det blivit en rolig grej jag vill klara helt enkelt.
Vill inte stanna där heller. Under 20 ska vara en normal grej framöver, typ..
|
Hallo! Kul du vill förbättra din tid på 5 km. Alltför många börjar med långdistans dirrekt. Det är mycket svårare att bli snabb än uthållig-Mitt lovord till dig.
5 km kan du springa väldigt mycket på snabbhet.
Då du tränar fart bör du inte springa längre än 6oo meter(lättare att hålla överfart i 2 minuter max. OBS uppskattad överslagsräkning). 400 meters är en riktig höjdardistans för speedintervaller.
Detta är ditt huvudpass i veckan under 6 veckor fram till loppet.
Ex: 6*600 vila minst 2 minuter (du kan vila 3 om du vill, det föredrog alltid jag). Då bör du definitivt kunna hålla tryck. Intervall 1 är långsammast sista snabbast om det går.
Annars 8*400 exempelvis.
Korta intervaller kan även vara fartväxlande. ex 400 meter. 200 med god flyt+200 riktigt hårt.Annrs 100 flyt, 100 hårt, 100 flyt, 100 hårt.
Andra pass i veckan
Du kan även springa 1 km intervaller men kör då kort vila (1min) och spring med god teknik utan att förta dig- absolut inte för hårt här och absolut inte över 6 st.
100 minuterspass är enligt mig overkill för 5km- här finns dock 2 läger i åsiktsfrågan.
VIKTIGT!
Glöm inte hårda stegringar och sprintlopp i din uppvärmning innan intervallpass.
Jajamensan!