Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-30, 21:03   #466
pejo
Registered User

pejos avatar

Reg.datum: Jul 2006
Dagens pass:
  • Knäböj, med bälte, parallella: 2x4x148.5
  • Sittande vadpress: 2X5x115 + lite dropsets på sista
  • Marklyft med remmar: 1x170, 2x4x165
  • Tibialis Anterior träning med hantel på bänk: 2x61, 8x56
  • Boxböj till låg box:2x6x115
  • Utfall: 1x6x95
  • Lårcurl: 2x5x64

Var väl rätt OK men en repetition till borde jag gjort när jag böjde. Såg nu att jag glömde köra någon magövning men jag hade inte mer tid så då hade jag fått skippa något annat.
Tyvärr har jag haft rätt mycket på jobbet den senaste veckan så jag har inte haft tid att träna lika mycket som jag vill.
Gammal 2008-12-02, 04:03   #467
Mccartney
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Hur mycket löpning kör du?

Mitt förslag till dig är att köra fyra löppass i veckan där 2 är sprint, 1 är sprintuth och 1 är snabbhetsuth.

Dem dagar du kör sprint kör hoppträning då också.

När det gäller styrkan så hade jag kört två benstyrkpass och ett överkroppspass.

Bra övningar när det gäller styrka för benen är Frivändning, Ryck, knäböj,benpress, utfallsteg och par olika bakside övningar samt vadpress övningar.

Tänk på övningarna ska var explosiva, inga långsa knäböjar utan bättre med lite lägre vikt och explosivitet i uppåtfasen.

Snabbstyrka är också något jag kan rekommendera.
Mccartney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 04:04   #468
Mccartney
Registered User

Mitt förslag till dig är att köra fyra löppass i veckan där 2 är sprint, 1 är sprintuth och 1 är snabbhetsuth.

När det gäller styrkan så hade jag kört två benstyrkpass och ett överkroppspass.

Bra övningar när det gäller styrka för benen är Frivändning, Ryck, knäböj,benpress, utfallsteg och par olika bakside övningar samt vadpress övningar.

Tänk på övningarna ska var explosiva, inga långsa knäböjar utan bättre med lite lägre vikt och explosivitet i uppåtfasen.

Gammal 2008-12-02, 19:39   #469
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mccartney Visa inlägg

Tack för tipsen. Om du tittar igenom journalen så ser du att det är rätt sparsmakat med löpning an så länge. Målet jag satte upp från början var att var så snabb som möjligt år 2010. Hur snabb jag är på vägen dit är ointressant. Därför har fokus legat på styrka de första åren. Nu är ju tanken att jag skall trappa upp snabbhets/löpnings träningen. Tyvärr verkar det som jag har några problem som för tillfället sätter stopp för en frekvent löpträning:
  • Ett sprintpass frestar otroligt mycket på framsidan/insidan vid vristen (benhinnorna?) på mig. Det tar 1-2 veckor för mig att återhämta mig från detta.
  • Vädret/ingen klubb. För närvarande har jag inget riktigt bra ställe att springa på och jag har inte ännu gått med i någon klubb. Detta gör att jag har svårt att ge mig ut och springa när det är noll grader och regnar.
  • Svårighet att fokusera på mer än en sak i taget. Detta är ett personlighetsdrag jag har som gör att det ofta blir allt eller inget över mina aktiviteter. Jag har därför lite svårt att släppa fokuset på styrkan och gå över mer till snabhetsträningen. Detta innebär förmodligen att när det tippar över så kommer jag säker bara fokusera på löpningen och inte på styrkan.
Vi får se hur det går framöver. det som oroar mig är smärtan i på framsidan/insidan av vristen som jag känner dagarna efter ett sprintpass.
Jag tror också att en 35-årig nybörjare inte kan träna likadant som en elitlöpare som tränat hela sitt liv. Jag tror exempelvis inte att jag kommer kunna springa fyra gånger i veckan. Jag är faktiskt även tveksam till att det är en lagom träningsmängd för yngre förmågor. Jag tror det kan påverka kvaliten på träningen.

Är du själv aktiv fortfarande?
Gammal 2008-12-02, 20:46   #470
Mccartney
Registered User

Nej ej tävlingsaktiv längre. Men är i sådan form att jag skulle rätt lätt kunna sätta igång igen.

Kan säga direkt att tränar du inte löpning samtidigt som du kör styrka så lär du skada dig.

Det är löpningen som ska styra vilken styrka du ska köra aldrig tvärtom.

För ett par årsedan tränad jag dubblapass/dag och körde 6 dagar i veckan. Äter man rätt och träna med insidan av huvudet så går det.

Kör man sprint innebär det inte att man springer 60m lopp...man kör sträckor på 20-60m med full vila. Köp bra skor, finns mycketbra lättviktsskor som är bra. Uppvärmning är jätte viktigt hels 40-60mins uppvärmning inför ett sprintpass.
Gammal 2008-12-02, 22:48   #471
pejo
Registered User

pejos avatar

Kvällens pass:
  • Roddmaskin högt brett grepp : 2x5x155
  • Roddmaskin lågt smalt grepp: 2x5x130
  • Bänkpress: 2x(4+1)x112.5
  • Chins: 2x5x(kv+15)
  • Sittande hantelpress: 2x4x33.5
  • Framåtlutad lyft åt sidan med kabel: 2x7x23
  • Dips: 3/2 x(kv+55)
  • Tricepsextension över huvudet med rep: 2x6x?
  • Sittande hantelcurl: 7/6 x21

Kände mig lite trött idag och så hade jag en hel del träningsverk från passet i söndags vilket hämmade mig lite i exempelvis bänkpress. Men det gick väl rätt hyffsat ändå.
Gammal 2008-12-03, 07:47   #472
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Ett sprintpass frestar otroligt mycket på framsidan/insidan vid vristen (benhinnorna?) på mig. Det tar 1-2 veckor för mig att återhämta mig från detta.
Om det är benhinneinflammation borde du kunna känna det genom att trycka på den inre kanten av skenbenet. Vissa punkter kan vara mer ömma.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 10:39   #473
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Ytterligare kommentarer:

Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Vädret/ingen klubb. För närvarande har jag inget riktigt bra ställe att springa på och jag har inte ännu gått med i någon klubb. Detta gör att jag har svårt att ge mig ut och springa när det är noll grader och regnar.
Förvisso inte det bästa vädret för sprintträning som tidsmässigt mest består av vila. Det är inomhushallar som gäller för seriösa (bortklemade?) friidrottare.

Vad gäller klubb, verkar det vara svårt att hitta en bra i Göteborgsområdet. De flesta är inte speciellt intresserade av veteraner som vill hålla på med arenagrenarna. Jag har gått med i Kville IF där det finns några enstaka aktiva medeldistansveteraner, och det finns en träningsgrupp för ungdomar som verkar tolerera veteraner.

Annars är det nog mest träning i egen regi som gäller. Det verkar finnas tre göteborgare här på kolozzeum som verkar intresserade av sprint.

Citat:
det som oroar mig är smärtan i på framsidan/insidan av vristen som jag känner dagarna efter ett sprintpass.
Vad jag har lärt mig under det gångna året är att man ska ha stor respekt för sprintträning. Exempelvis har tre koloiter (Ironbabe, mariamaria, och jag) skadat sig efter att ha sprungit för fort. Jag tror det är en väldigt långsam gradvis introduktion som gäller innan man kan ta i ordentligt.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 21:14   #474
pejo
Registered User

pejos avatar

Dagens pass:
  • Hopp
  • Sittande vadpress: 2X4x117.5 + lite dropsets på sista
  • Knäböj, med bälte, parallella: 1x155, 5/4 x150
  • Marklyft med remmar: 1x172.5, 2x4x167.5
  • Boxböj till låg box:2x6x117.5
  • Utfall: 1x6x98.5
  • Lårcurl: 2x5x66.5
  • Torsovridningsmaskin: 2x6x(11 viktskivor)

Gick rätt bra idag. Tyvärr hade jag lite svårt att hantera det tryck i som blev i och med att jag körde med bälte och rätt hög vikt. Det var inte så farligt med ettan på 155 som gick rätt lätt men när jag skulle reppa var det väldigt jobbigt, och jag har fått lite ont i skallen. Andra settet blv lite sämre pga att jag kom för djupt i andra repetitionen och slog i powerracket.
Marklyften kändes bra och lika så boxböjarna. Nästa gång blir det 100kg i utfall.
Gammal 2008-12-08, 09:50   #475
Mccartney
Registered User

När du kör utfall hur kör du då? 1x6 Är det ett set gånger 6 rep?
Gammal 2008-12-08, 23:52   #476
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mccartney Visa inlägg
När du kör utfall hur kör du då? 1x6 Är det ett set gånger 6 rep?
Ja det var bar ett set. Jag hann tyvärr inte med mer.
Jag har inte kört utfall så hemskt länge och jag vet inte om jag har speciellt bra teknik. Det blir rätt mycket balansövning av det hela. Jag kör ett ben i taget och står med fötterna på samma position genom hela setet. Jag går ner tills knät nuddar marken.
Gammal 2008-12-09, 13:45   #477
pejo
Registered User

pejos avatar

Jag har fortfarande problem med huvudvärk och en viss yrsel sen passet i lördags .
På grund av detta blir förmodligen ingen träning denna vecka. Eventuellt skulle jag kanske kunna köra ett löp-pass, men absolut inga tunga lyft.
På torsdag åker jag till Hemsedal.
Gammal 2008-12-10, 16:00   #478
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Tyckte väl det var lite svårt träffa på dig fastän jag tränat tiderna man brukar se dig på, men du har konverterat lite samt varit lite krasslig ser jag. Nåja, pro bodybuildingen kräver ju sitt, det får man ju ta.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 15:37   #479
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Men vad fan?! Har du helt gett upp på pro bodybuildingen?!?!?

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 15:54   #480
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Men vad fan?! Har du helt gett upp på pro bodybuildingen?!?!?
Syftar du på sncket om löpning eller det faktum att jag inte tränat överhuvudtaget nu på en och en halv vecka?

Jag skall lyfta lite i morgon. Huvudvärken har gick väl över i söndags så i morgon borde det vara OK att börja träna igen.

Man blir ju faktiskt lite skraj av sånt här, man vill ju inte få en hjärnblödning. Hade jag inte haft ansvar för att försörja två barn hade man ju kunnat kötta på hursomhelst däremot .

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:34.