Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-14, 20:29   #31
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag tror det beror på halvpundandet en hel del håller på med. Det skall rökas braj för att vardagslyxa, tjackpappersbombas på fest, knapras benzo när det skall sovas på söndagen, snortas kola till krogfyllan etc etc.

Det vill man ju göra ostört, YOLO, inte värre än alkohol etc etc...och det är illegalt. Så man hatar snuten som man tror bryr sig om att man gör det.
Vare inte du som rekommenderade benzo till killen som inte trivdes på jobbet? Eller misstolkar jag tonen i ditt inlägg?
Gammal 2013-10-14, 20:29   #32
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_ Visa inlägg
går man på fotboll lär man sig hata snuten och deras vidriga beteende mot vanliga fans.

Le mobil
+1000
Gammal 2013-10-14, 20:43   #33
hidden
Gömd

Reg.datum: Oct 2009
Om man ser på poliser såhär:
För att polisen ska kunna upprätthålla lagen effektivt, hamnar vissa i kläm. Till exempel vanliga fans på fotbollsmatcher. Detta gör att en minioritet ogillar polisens agerande, men om polisen istället hade varit mer ineffektiv och på så vis låtit riktiga fotbollshuliganer härja fritt så att vanliga fans inte hamnar i kläm, så hade en majoritet ogillat deras agerande? Hur ofta hör man inte "Polisen borde skjutit snubben", "Svenska poliser är för fjolliga" osv? Är det inte viktigare att försöka tillgodose en majoritets säkerhet, relativt effektivt, även om en del vanliga fotbollfans hamnar i kläm? Har inte vanliga fotboll fans förnuftet att tänka att polisen egentligen vill hindra huliganer, men just i detta fall hamnade fansen i problem med polisen? Om de vanliga fansen inte gjort något fel, så händer ju inget. Är det inget man kan acceptera?

Nu inser jag att det lät smått utilitaristiskt, men det får låta stå kvar.

TLDR:
Poängen är att för att polisen ska vara på säkra sidan hamnar ibland oskyldiga i konflikt med dem, även om så inte var menat, och polisen kan upplevas som otrevliga.
Gammal 2013-10-14, 20:46   #34
Perramja
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
För att folk är missnöjda med att de inte få bryta mot lagen skulle jag tro
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 20:52   #35
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Lance Uppercut Visa inlägg
Vare inte du som rekommenderade benzo till killen som inte trivdes på jobbet? Eller misstolkar jag tonen i ditt inlägg?
Antidepressiva. Men benzo dövar jobbångest ännu bättre.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 20:56   #36
Lallle
Hey Moon

Lallles avatar

Reg.datum: Dec 2004
Generellt är jag inget större fan av poliser. En gång i Halmstad blev jag nedtryckt i marken för "innehav av öl". Jag och en kompis gick runt med varsin burköl i handen. Vi var nyktra och gjorde absolut inget motstånd. "Häll ut ölen!!!!1", skrek den övertända polisen som om jag höll i en bomb. Hällde ut ölen och var tillmötesgående men det resulterade ändå i att jag fick smaka lite gata.

Min syster har också blivit trakasserad av poliser i Umeå då hon "störde en utredning" när hon gick hem med en kompis efter en utekväll. Poliserna snackade med dom i ca 40 minuter vilket gjorde att de missade sista bussen hem och fick gå en rejäl sträcka mitt i natten.

Nu bor jag i Odense där polisens huvudsakliga uppgift verkar vara att fånga folk som cyklar på tomma gågator, inte har tillräckligt bra lysen på cyklen eller annat trams. Har bekanta som åkt på böter på 1000 kr för sådan företeelser. Trams.

Senast redigerad av Lallle den 2013-10-14 klockan 20:57.
Lallle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 21:02   #37
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hidden Visa inlägg
Om man ser på poliser såhär:
För att polisen ska kunna upprätthålla lagen effektivt, hamnar vissa i kläm. Till exempel vanliga fans på fotbollsmatcher. Detta gör att en minioritet ogillar polisens agerande, men om polisen istället hade varit mer ineffektiv och på så vis låtit riktiga fotbollshuliganer härja fritt så att vanliga fans inte hamnar i kläm, så hade en majoritet ogillat deras agerande? Hur ofta hör man inte "Polisen borde skjutit snubben", "Svenska poliser är för fjolliga" osv? Är det inte viktigare att försöka tillgodose en majoritets säkerhet, relativt effektivt, även om en del vanliga fotbollfans hamnar i kläm? Har inte vanliga fotboll fans förnuftet att tänka att polisen egentligen vill hindra huliganer, men just i detta fall hamnade fansen i problem med polisen? Om de vanliga fansen inte gjort något fel, så händer ju inget. Är det inget man kan acceptera?

Nu inser jag att det lät smått utilitaristiskt, men det får låta stå kvar.

TLDR:
Poängen är att för att polisen ska vara på säkra sidan hamnar ibland oskyldiga i konflikt med dem, även om så inte var menat, och polisen kan upplevas som otrevliga.
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av det här fenomenet. Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade. Det finns minst lika stor andel skithögar bland poliskåren som resten av befolkningen, ibland verkar den t om vara högre. Innan jag blev aktiv fotbollssupporter var min syn på polisen helt annorlunda. Att många poliser VILL slåss är extremt uppenbart efter några år på hemma/bortaläktaren.
Gammal 2013-10-14, 21:05   #38
Philley
Registered User

Philleys avatar

Reg.datum: Oct 2012
De flesta poliser gör ett bra jobb och jag ser upp till yrkesgruppen. De som tappar förtroende/ser ner på poliser pga av en enskild polis agerande är precis lika trångsynta som idkare av rasism. Även om det är förståeligt att tycka illa om en grupp när man utsatts för kränkningar/felaktiga behandlingar av enskilda personer upprepade gånger, är beteendet precis lika illa som rasism.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 21:11   #39
hidden
Gömd

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Lance Uppercut Visa inlägg
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av det här fenomenet. Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade. Det finns minst lika stor andel skithögar bland poliskåren som resten av befolkningen, ibland verkar den t om vara högre. Innan jag blev aktiv fotbollssupporter var min syn på polisen helt annorlunda. Att många poliser VILL slåss är extremt uppenbart efter några år på hemma/bortaläktaren.
Nej jag har inga personliga erfarenheter på hur poliser beter sig på fotbollsmatcher. Jag pratar specifikt inte om fotbollsmatcher nödvändigtvis, men tog det som exempel för det kom på tals. Men om det är som du säger låter det oacceptabelt, har du källor som kan bekräfta "Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade"?
Gammal 2013-10-14, 21:14   #40
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
Jag hatar inte poliser, men jag är otroligt misstänksam mot den fruktansvärda makt de förfogar över, deras kåranda och hur förhållandevis lätt det är att utbilda sig till att bli polis (I stort sett vem som helst kan bli det...). Det känns som att en polis skulle kunna stanna mig på väg hem från jobbet, släpa ut mig ur bilen och slå sönder mina knäskålar lämna mig liggandes, åka därifrån och inte bara komma undan med det utan få de hela att verka som att jag ljuger och försöker sätta dit dem.
Kan vem som helst bli det? Hur menar du då? Själva intagningen är ganska svår att ta sig igenom. Förra året var det 7 703 sökande till 309 platser.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 21:31   #41
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Kan vem som helst bli det? Hur menar du då? Själva intagningen är ganska svår att ta sig igenom. Förra året var det 7 703 sökande till 309 platser.

De kommer inte in mer sökande för att de inte finns mer platser, inte för att folk misslyckas. Kraven är rätt så grunda ja,

http://www.polisen.se/Bli-polis/Om-a...Formella-krav/

Citat:
Formella krav
Följande krav måste vara uppfyllda när du söker till polisutbildningen:

Svenskt medborgarskap
Lämplighet för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)
Du ska ha fyllt 18 år
Körkort för bil (B-behörighet)
Normal fysisk förmåga (individuell läkarbedömning sker i varje enskilt fall)
Simkunnighet
God synskärpa
Normalt färgseende
Fullgod hörsel

Grundläggande behörighet för högskolestudier
Särskild behörighet i svenska B, historia A och samhällskunskap A
Grundläggande behörighet
Den grundläggande behörigheten måste styrkas med slutbetyg eller avgångsbetyg från gymnasiet eller motsvarande. Ansökan ska vara komplett vid sista ansökningsdag. Vad som gäller för grundläggande behörighet hittar du på Studera.nu.

Övriga meriter:
Akademiska studier
Arbetslivserfarenhet (som överstiger ett år)
Ytterligare språkkunskaper
Alla meriterna måste styrkas med intyg. Bifoga ett arbetsgivarintyg/ intyg som utfärdats av någon utbildningsanordnare med din ansökan.
Låter de som nått speciellt enligt dig?
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 21:32   #42
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hidden Visa inlägg
Nej jag har inga personliga erfarenheter på hur poliser beter sig på fotbollsmatcher. Jag pratar specifikt inte om fotbollsmatcher nödvändigtvis, men tog det som exempel för det kom på tals. Men om det är som du säger låter det oacceptabelt, har du källor som kan bekräfta "Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade"?
Bl a:

http://www.youtube.com/watch?v=SVkGJe9E8MA
Gammal 2013-10-14, 21:33   #43
Röda Björnen
Registered User

Röda Björnens avatar

Reg.datum: Dec 2011
Man ser i denna tråd att folk ser poliser som något mer än helt vanliga människor i en uniform.

Testa stå framför 200 huliganer varav alla hatar dig endast för ditt yrkesval så märker du snabbt varför vissa poliser, ordningsvakter eller som man ofta säger "-fakking maktmissbrukande auktoriteter" är som dem är. Ni är så långt borta ifrån verkligenheten.

Folk hatar polisen för det är coolt idag faktiskt att vara anti-regering, sen för att polisen blir som en symbol för makten i samhället och anser att det ska inte finnas någon som har en monopolen på maktutövande som polisen har. Kan ni tänka er ett samhälle där alla har samma monopol på maktutövande ?, det skulle falla sönder.

Någon tog upp att polisen borde inse vilka korkade lagar vi har, vilket jag kan säga många poliser inser det. I alla fall många jag pratar med säger att tiden de spenderar på vissa uppdrag är helt onödigt men det är så politikerna har bestämt att polisen ska göra och då är det bara göra eller sluta jobba som polis.

Tearz tog upp att han inte skrivit under att följa lagarna och då kommer han inte göra det. Är det poliserna på gatan som stiftat lagarna ?
Denna attityd är väldigt vanlig. En typisk "badass" som går runt och snackar mycket för att det är coolt idag, det är inne så att säga. Stöter på det väldigt, väldigt ofta även i mitt arbete. Är det kanske din attityd emot tjänstemän som gör att du stöter på fel poliser och gett dig denna åsikt ?

MVH

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 21:34   #44
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Bara för att man ogillar polisers beteende betyder det inte att man inte vill ha någon polis. Varför ska folk dra den slutsatsen? Kan man inte få tycka att polisen ska städa upp bland rötäggen istället för att försvara varandra i rättegångar (i den mån det ens går till rättegång)?
Gammal 2013-10-14, 21:36   #45
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
Så du menar att konkurrensen i sig inte spelar någon roll? Är ju ändå ganska låg andel som kommer in på utbildningen.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.