Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-08, 18:14   #391
Bahir
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Kör igenom logaritmer nu i skolan. Jag har av någon anledning svårt för att förstå hur det funkar. Jag vill ha en förklaring till bakgrunden av logaritm lagarna. Kanske helt enkelt måste acceptera att det bara är på det viset.

Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:25   #392
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Tack.

Men vad menar han med "log base x"?
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:34   #393
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Tack.

Men vad menar han med "log base x"?
Den har basen x (okänd bas)

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:39   #394
Scar
Registered User

Scars avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85 Visa inlägg
Det beror sig helt på vad du är för personlighet. Jag har flera gånger använt mig av avancerad matematik i vardagen, där med inte sagt att man inte klarar av att leva ett normalt liv utan det.
Klart det kan hända att man någon gång ibland har lite nytta av det men jag kan ju inte påstå att det hade gjort särskiljt stor skillnad om jag inte kunnat göra det.
Gammal 2010-02-08, 18:45   #395
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Tror det klarnade lite.. Måste räkna på det själv också. Är alldeles för trött för det just nu, dock.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 18:47   #396
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Okej, det är tillåtet att asgarva åt mig nu men jag har kört fast med en dubbelintegral. Jag hittar helt enkelt inte rätt integreringsgränser.

Jag har en bivariat täthetsfunktion enligt följande: f(y1, y2)=6(1-y2) där 0<y1<y2<1 och ska hitta sannolikheten för att Y1<3/4 och Y2>1/2.

Jag har vänt och vridit på det här ungefär hela dagen och ser nu ut exakt som den här smileyn .

Hur ska jag tänka?

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 19:07   #397
capture
wolfman

captures avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det bästa sättet är att rita en figur där du ritar ut dina gränser. Så i ditt fall: y1=y2, y1=3/4, y2 = 1/2 y1=y2=0 och y1=y2=1.

Då kan du se området du ska inegrera över. Om jag inte är helt fel ute nu så är
alt1 - integrerar y1: 0->y2 och sedan integrerar y2:1/2->1

eller

alt 2- integrerar y2: y1->1 och sedan integrerar y1:0->3/4
capture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 19:33   #398
Gigabyte
God jul?

Gigabytes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av capture Visa inlägg
Det bästa sättet är att rita en figur där du ritar ut dina gränser. Så i ditt fall: y1=y2, y1=3/4, y2 = 1/2 y1=y2=0 och y1=y2=1.

Då kan du se området du ska inegrera över. Om jag inte är helt fel ute nu så är
alt1 - integrerar y1: 0->y2 och sedan integrerar y2:1/2->1

eller

alt 2- integrerar y2: y1->1 och sedan integrerar y1:0->3/4
Håller med om din tänkta figur men känns som om det blir fel integrationsgränser. Alt. 1 borde väl ha y1: 1/2 -> y2 och alt. 2 måste delas upp i två integraler.

Tillägg: Alt. 1 borde modifieras med y2: 1/2 -> 3/4. Känner mig lite förvirrad nu.

Senast redigerad av Gigabyte den 2010-02-08 klockan 19:37.
Gigabyte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 22:32   #399
capture
wolfman

captures avatar

Reg.datum: Aug 2005
Är inte lika vass på flervar som jag en gång var men hittar inte några fel på mina tankegångar. Har tom ritat ut figuren.

Sen vet jag att man ska iaf INTE dela upp i två integraler om man nu inte föredrar att integrera 6 och -6*y2 var för sig av någon konstig anledning.
capture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 23:19   #400
Gigabyte
God jul?

Gigabytes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av capture Visa inlägg
Är inte lika vass på flervar som jag en gång var men hittar inte några fel på mina tankegångar. Har tom ritat ut figuren.
Samma här, var ett tag sen nu Kan mycket väl vara fel det jag skrev, skulle va kul att se facit eller liknande.
Gigabyte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 02:02   #401
J A L
Registered User

J A Ls avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Momentgenererande funktioner är mina nya älsklingar. Och e måste vara bland det bästa som hänt mänskligheten, möjligen i konkurrens med elden och hjulet.

//Kristin
Håhå, någon som läser statistik här och undrar varför man inte fick lära sig det på grundkursen, hör jag? "Åååh, vad enkelt allting hade blivit då, suck och stön!"

Citat:
Ursprungligen postat av Scar Visa inlägg
Du lär inte ha särskillt stor använding av någon matematik efter att du lärt dig att multiplicera, dividera, och addera och subtrahera lite om du inte läser vidare på akademisk nivå. Inte exakt så att jag går omkring och deriverar och ställer upp exponetialekvationer när jag är utanför mattesalen.
I och för sig så kan man ju räkna på allting i sin tillvaro, men som Larsson85 sade så klarar man sig nog bra utan det. Men någonting som man inte skall glömma, är att man aldrig vet vart livet bär iväg. Jag läste bland annat matte A-E på gymnasiet för säkerhets skull, istället för typ extragympa som var väldigt populärt, men kände egentligen att jag aldrig mer ville ha med matte att göra när jag satte på mig studentmössan.

Nu har jag pluggat matte på universitetsnivå och matten är nog det viktigaste redskapet jag har om dagarna och ungefär allt jag håller på med. Det trodde jag inte ens att det skulle bli när jag började plugga just det jag pluggar om dagarna. Man behöver liksom heller inte plugga just matte för att behöva mattekunskaper. Slutsatsen är väl att ju bättre man har på fötterna, desto längre kan man knalla.
J A L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 02:42   #402
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Okej, det är tillåtet att asgarva åt mig nu men jag har kört fast med en dubbelintegral. Jag hittar helt enkelt inte rätt integreringsgränser.

Jag har en bivariat täthetsfunktion enligt följande: f(y1, y2)=6(1-y2) där 0<y1<y2<1 och ska hitta sannolikheten för att Y1<3/4 och Y2>1/2.

Jag har vänt och vridit på det här ungefär hela dagen och ser nu ut exakt som den här smileyn .

Hur ska jag tänka?

//Kristin
Dubbelintegraler? Trodde inte ni höll på med sånt, mtp på de låga mattekraven för statistikkurserna.
Gammal 2010-02-09, 10:29   #403
J A L
Registered User

J A Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Dubbelintegraler? Trodde inte ni höll på med sånt, mtp på de låga mattekraven för statistikkurserna.
Dubbelintregraler var inte direkt det svåraste som man stötte på när jag läste statsitik, vilket i och för sig inte var i Uppsala. Det var rätt tung matte. Inte på gundkursen, men sedan.
Gammal 2010-02-09, 10:37   #404
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av J A L Visa inlägg
Dubbelintregraler var inte direkt det svåraste som man stötte på när jag läste statsitik, vilket i och för sig inte var i Uppsala. Det var rätt tung matte. Inte på gundkursen, men sedan.
Ja ok. Tänkte mest på att det bara krävs maC för statistik A. Ska också läsa statistik om ett par terminer, men den kursen kräver iaf grundkurs i matte för att man ska vara behörig.
Gammal 2010-02-09, 10:42   #405
J A L
Registered User

J A Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Ja ok. Tänkte mest på att det bara krävs maC för statistik A. Ska också läsa statistik om ett par terminer, men den kursen kräver iaf grundkurs i matte för att man ska vara behörig.
Vad kul! Vad är det för kurs som du ska läsa?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.