2009-09-12, 21:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av jakke
jo. Jag skulle inte göra något annat än en formatering av den partionen.
|
Jag resonerade som så att jag installerar om och söker igenom de gamla mapparna som blir sparade med virusporgrammet när allt är klart. Det kan ju inte bli sämre än det är nu. Efter 10 min i installationen så klagar datorn att den inte kan läsa skivan ordentligt och att det enda jag kan göra är att trycka ctrl-alt-delete så startar den om installationen. Efter 4 omgångar av samma sak så stängde jag av datorn och kommer snart kasta ut den genom fönstret. Eller så lämnar jag in den till en butik imorrn. Jag betalar gärna för att slippa göra det här själv nu och dessutom för att få det rätt.
|
|
|
2009-09-12, 23:20
|
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
Råkade hälla öl i datorn (laptop) igår. Stängde genast av, vände uppåner och tog ut batteriet. Sen har jag låtit den ligga upp och ner.
Hur länge ska jag låta den göra det och vad tror ni oddsen är att den höll? 
|
(skriver på jobbdatorn)
Senast redigerad av Lellan den 2009-09-12 klockan 23:22.
|
|
|
2009-09-13, 01:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan
(skriver på jobbdatorn)
|
En dag. Öl är troligare att den fungerar än kletiga saker så som grogg och cider men du kan nog förbereda dig på att den inte fungerar 100%
|
2009-09-13, 10:53
|
|
|
Smalfet med lem
Reg.datum: Dec 2003
|
Borde man inte kunna skölja datorn i rödsprit eller något sådant?
Så man tvättar bort ölen, men samtidigt använder något som avdunstar snabbt.
Jag är inte direkt säker på att det funkar, så gör inte det om inte någon kunnigare också tror det funkar.
|
|
|
2009-09-13, 16:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Min lillebror har en hp pavilion laptop med vista och probelemet är att varje gång han stänger locket och den går in i viloläge så stängs det trådlösa nätverkskortet av, och undrar vars man kan ställa in så det är aktivt i viloläge också.
Tack på hörhand.
|
2009-09-13, 16:59
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Dom två bästa är Diskeeper Professional och PerfectDisk. Jag föredrar Diskeeper. Det defragmenterar i "realtid", och håller fragmentationen på nära noll hela tiden. Och det är fantastiskt bra programmerat, stör aldrig annan användning.
Den kan inte defragmentera många systemfiler och filer som används. Inte heller MFT (Master File Table).
|
Vad gör en defragmentering i praktiken? Blir datorn snabbare? Jag har gjort det ett par gånger, men jag sitter på en så gammal burk att det fortfarande känns som Flinta-tiden ändå.
|
|
2009-09-13, 17:05
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Vad gör en defragmentering i praktiken? Blir datorn snabbare? Jag har gjort det ett par gånger, men jag sitter på en så gammal burk att det fortfarande känns som Flinta-tiden ändå.
|
http://sv.wikipedia.org/wiki/Defragmentering
|
|
|
|
2009-09-13, 17:40
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Tufft! Tack.
|
|
2009-09-13, 18:28
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Tufft! Tack.
|
|
|
|
|
2009-09-15, 06:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Har fortfarande ingen aning om vilken bärbar dator jag ska köpa. Hittade en av märket zepto, var är era erfarenheter av det märket?
|
|
|
2009-09-15, 06:56
|
|
|
Norrländskt tenn!
Reg.datum: Sep 2004
|
Mycket prestanda för pengarna. Men ofta klumpiga (tunga) och inte värst bra kvalitetskänsla.
|
|
|
2009-09-15, 06:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Dom två bästa är Diskeeper Professional och PerfectDisk. Jag föredrar Diskeeper. Det defragmenterar i "realtid", och håller fragmentationen på nära noll hela tiden. Och det är fantastiskt bra programmerat, stör aldrig annan användning.
.
|
Bra tips! Tack så mycket!
|
|
|
2009-09-15, 07:00
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
En kompis köpte en Zepto för ett par år sen och jag tror han varit rätt nöjd med den. Inga problem att hitta drivrutiner och bra konfigurationsmöjligheter. Den gick väl sönder 1 eller 2 gånger men han lämnade in den så fixade dom den, så vitt jag vet utan att det kostade ngt extra.
Om jag skulle köpa en laptop i dagsläget skulle det bli en Acer Aspire Timeline. Fast då räknar jag inte med att spela några avancerade spel på den.
|
|
|
2009-09-15, 07:06
|
|
|
Madamp!
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Konvex
Min lillebror har en hp pavilion laptop med vista och probelemet är att varje gång han stänger locket och den går in i viloläge så stängs det trådlösa nätverkskortet av, och undrar vars man kan ställa in så det är aktivt i viloläge också.
Tack på hörhand.
|
Man ska kunna välja i kontrollpanelen (-> bärbar dator -> energialternativ) vad som händer när man stänger ner locket, man kan ställa in att det inte ska hända nånting tex.
|
|
|
|
2009-09-15, 08:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av hio
Mycket prestanda för pengarna. Men ofta klumpiga (tunga) och inte värst bra kvalitetskänsla.
|
Hur står den sig gentemot en dell xps1330 i samma prisklass då? Har en budget på ca 13-14.000kr och kraven är HDMI utång, 13-14tums skärm. Ska som jag sagt tidigare bara använda den till musik,se på film,surfa och kanske redigera lite bilder på extrem hobbynivå. Mitt tidigare förslag på en Sony Vaio VGN-SR41M blev sådär så jag söker nu kollos expertis.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.
|

|