Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-09, 17:45   #3736
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
bra krigat idag biffen! =)

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 20:22   #3737
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Sedan är det inga fler löptävlingar som jag vill vara med på i sommar, tror jag...
Om du är bättre på 5K än 10K, så är du förmodligen ännu bättre på 1500m, och sådan kan provas den 16:e augusti.
http://www5.idrottonline.se/Korpfore...kapstavlingar/
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 20:55   #3738
Fellan
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Ungefär hur äter du nuförtiden?
Hur anpassar du kosten till mycket konditionsträning och allmän stress?

/Fredrik
Fellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 21:20   #3739
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Bra där! Fint att du genomförde loppet på den tiden endå.
Tips för att få ner tiden är något kortare och snabbare distanser eller helst intervallträning. Då vänjer du hjärtat vid högre slagfrekvens och kommer kunna hålla ut längre på 10km.
Samtidigt som jag behöver springa längre distanser så att jag vänjer mig vid att vara igång en längre stund utan att känna obehag. En kombination av olika tempo är vad som brukar rekommenderas, verkar det som.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
bra krigat idag biffen! =)

Danke!

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Om du är bättre på 5K än 10K, så är du förmodligen ännu bättre på 1500m, och sådan kan provas den 16:e augusti.
http://www5.idrottonline.se/Korpfore...kapstavlingar/
Det där låter som en bra idé!

En sak om löpning & uppvärmning: märkte när jag sprang 3000m att jag inte hade värmt upp ordentligt, trots Jonas uppmaning om att göra det. Jag antar att 1500m kräver ännu mer uppvärmning?

Citat:
Ursprungligen postat av Fellan Visa inlägg
Ungefär hur äter du nuförtiden?
Hur anpassar du kosten till mycket konditionsträning och allmän stress?

/Fredrik
Jag är mer liberal med mjölk eftersom det är godare att blanda kaseinprotein på. Annars är det kött, tomatsås, fisk, ost, proteinpulver. Ganska enformigt för stunden, har mycket som tar mental tid och då prioriterar jag inte alls maten. Ibland äter (för något mått på äta...) jag något vid lunch, vilket blir 1-3 tsk jordnötssmör, i övrigt resten på kvällen när jag kommit hem.

Det jag justerar är huvudsakligen mängden. Styrketräning kan jag ägna mig åt på lite energi. Konditionsträning däremot måste jag matcha med energiintaget för att inte bli hängig.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-09, 22:30   #3740
Fellan
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Det jag justerar är huvudsakligen mängden. Styrketräning kan jag ägna mig åt på lite energi. Konditionsträning däremot måste jag matcha med energiintaget för att inte bli hängig.
Jag är väldigt pro-lowcarb. Har ätit ganska lite kolhydrater det senaste året. Ett enkelt sätt för mig att äta till ordentlig mättnad utan att gå upp i vikt.

Jag har dock en gnagande känsla av att jag upplever konditionsträning och mycket stress i vardagen som svårare att hantera nu än tidigare.

Har du gjort några utstuderade experiment med att öka kolhydratintaget i form av vitt ris, potatis, sötpotatis och dylikt och märkt någon skillnad i pigghet och återhämtningsförmåga?

Jag funderar själv på att experimentera med bra kolhydrater men vill gärna höra om du har någon input på frågan.

/Fredrik
Fellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 07:07   #3741
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Det var sjukt varmt förra året med så jag förstår känslan. Men visst var det en ganska trevlig bansträckning?
Bra kämpat som sagt och nu tycker jag vi ska planera in Hässelbyloppet i mitten på oktober för att få möjlighet till en bra tid.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 08:02   #3742
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Att en isbjörn som du ens överväger att ge sig ut och springa i värmen ens.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 10:17   #3743
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
En sak om löpning & uppvärmning: märkte när jag sprang 3000m att jag inte hade värmt upp ordentligt, trots Jonas uppmaning om att göra det. Jag antar att 1500m kräver ännu mer uppvärmning?
Ja, ju kortare distans desto längre uppvärmning. Jag brukar börja med 10 minuters jogg, sedan lite rörlighetsövningar, löpskolning, korta snabba lopp, och eventuellt några lopp i planerat tävlingstempo för att hitta fartkänslan inför staren.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 10:26   #3744
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fellan Visa inlägg
Jag är väldigt pro-lowcarb. Har ätit ganska lite kolhydrater det senaste året. Ett enkelt sätt för mig att äta till ordentlig mättnad utan att gå upp i vikt.

Jag har dock en gnagande känsla av att jag upplever konditionsträning och mycket stress i vardagen som svårare att hantera nu än tidigare.

Har du gjort några utstuderade experiment med att öka kolhydratintaget i form av vitt ris, potatis, sötpotatis och dylikt och märkt någon skillnad i pigghet och återhämtningsförmåga?

Jag funderar själv på att experimentera med bra kolhydrater men vill gärna höra om du har någon input på frågan.

/Fredrik
I så fall hade jag hållt mig till potatis och sötpotatis. Det känns som den snällaste kolhydratkänslan. Inte gjort något sådant experimenterande. Funderar på att göra något Martin Berkhan-aktigt kolhydratcyklande i framtiden, men jag är inte riktigt säker på när.

Jag har ganska dålig stresstolerans sedan några år tillbaka, före lågkolhydrattiden, så jag har helt enkelt vant mig vid det och försöker så gott det går att anpassa mitt liv efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Det var sjukt varmt förra året med så jag förstår känslan. Men visst var det en ganska trevlig bansträckning?
Bra kämpat som sagt och nu tycker jag vi ska planera in Hässelbyloppet i mitten på oktober för att få möjlighet till en bra tid.
Ja, banan var fin. Det var fina vyer, det enda var att det hamnade mitt i solen. Eller att solen hamnade mitt i banan. Det var en bra stund från min bästatid, men givet förutsättningarna kunde det inte heller ha gått bättre, så jag är nöjd med att ha slutfört det.

Hässelbyloppet skall vara en "perfekt" 10K-bana står det på deras hemsida. Det kanske jag hade fixat, hänger mest på att jag då måste springa 15-20K-distanser för att bli bra. Hade varit roligt med en bra tid i så fall!

Är det någon mer än du som planerat springa den?

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Att en isbjörn som du ens överväger att ge sig ut och springa i värmen ens.
Ja, verkligen. När vi var i startfältet kände jag redan då att det skulle bli varmt, antagligen alldeles för varmt.

Kände mig helt febrig igårkväll/-natt och är fortfarande inte helt OK idag. Nyttig erfarenhet!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2011-07-10, 11:19   #3745
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Aha, så det blev tävling också, gött! Sub-50 är inte alls dåligt.

Det känns som att de där argumenten man kör med sig själv i huvet medan man springer är vad som tar en igenom loppen. "Buhu vill inte fortsätta... va, oj, bara 1km kvar? Amen vafan dåååså..."
Gammal 2011-07-10, 16:05   #3746
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
du tog mig med knappa minuten
49:31 på Varbergsloppet, bra skit!

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 16:23   #3747
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Skönt Ninja-move att anmäla dig utan Peters vetskap.
Bra sprunget sen också!
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 18:10   #3748
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Samtidigt som jag behöver springa längre distanser så att jag vänjer mig vid att vara igång en längre stund utan att känna obehag. En kombination av olika tempo är vad som brukar rekommenderas, verkar det som.
Okej du verkar ha koll, väl så
Kul att du kommit in på löpning också, lycka till!
Gammal 2011-07-10, 18:40   #3749
944RS
Musklig

944RSs avatar

Jonas är anmäld och jag gör mitt bästa för att övertala skuggan. Vore kul om vi blev ett litet kolo-gäng som köttar oss runt!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 13:55   #3750
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Aha, så det blev tävling också, gött! Sub-50 är inte alls dåligt.

Det känns som att de där argumenten man kör med sig själv i huvet medan man springer är vad som tar en igenom loppen. "Buhu vill inte fortsätta... va, oj, bara 1km kvar? Amen vafan dåååså..."
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
du tog mig med knappa minuten
49:31 på Varbergsloppet, bra skit!
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Skönt Ninja-move att anmäla dig utan Peters vetskap.
Bra sprunget sen också!
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Okej du verkar ha koll, väl så
Kul att du kommit in på löpning också, lycka till!
Sedärja, 49:23. Med tanke på hur långsamt det gick sista kilometrarna känns det hoppfullt.

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jonas är anmäld och jag gör mitt bästa för att övertala skuggan. Vore kul om vi blev ett litet kolo-gäng som köttar oss runt!
Alltid roligare att vara fler! Det är kanske en plan, det.

Igår simmade jag en stund i havet och övade lite på navigation. Svalkande.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.