Citat:
Ursprungligen postat av !v4®1z0r
Oj kaloriöverskott. Jag har noll koll när det gäller kalorier och allt sådant som ni erfarna sysslar med  . Jag vet inte hur mycket jag behöver. Eftersom jag är hyperaktiv så gör jag av med mycket energi. Har haft samma vikt nu i 5 år.
|
Om du har vägt lika mycket i 5 år har du alltså legat i mer lr mindre energibalans under 5 år. Efter fem år borde du ha en hyfsad uppfattning om hur mycket mat du behöver för att ligga stabilt i vikt.
Då är det ju "bara" att äta mer än det. Du säger själv att du normalt äter tre måltider,
ta då lika mycket mat som alltid men ha som mål att alltid ta en liten extra portion dessutom. Försök sen stoppa in ett mellanmål däremellan såsom en smörgås, fil och nån frukt, nötter och ett glas juice etc.
Mellanmål är inget måste men det kan va lättare att få i sej mer kalorier om du äter fler gånger,
dock förutsätter ju det att du inte kompenserar mellanmålen med att käka mindre vid huvudmåltiderna utan äter mycket vid dessa samt lägger till energi i form av mellenmål.
Citat:
Ursprungligen postat av !v4®1z0r
Ibland lunch som är bra musli med fil.
|
Det här förstår inte jag vad du menar med.
"Ibland lunch som är bra....", betyder det att enda gången du äter nånting som du anser vara hälsosamt är när du nån gång då och då slänger i dej en tallrik fil och müsli?
I såna fall har du en del att jobba på:
*Kosten bör vara varierad med olika kolhydratkällor såsom t.ex. fullkornsvarianter av pasta, bröd och ris (
"vita" produkter är inte farligt att äta heller men inte lika fiber-och näringsrika), bönor och linser om du tycker om det, potatis, frukt, havregryn, müsli och andra former av frukostcerealier.
*Bra proteinkällor är köttprodukter, fågel, fisk och kött, vegetariska "köttprodukter" såsom sojaprodukter, quorn m.m., keso, kvarg(kesella), ost, sojabönor och ägg bl.a.
*Fettkällor som är bra är fet fisk, äggula, äkta smör (typ Bregott

), olivolja, rapsolja diverse nötter och frön (finns hur många som helst att välja mellan och suveränt gott är det!

), sen är feta mejeriprodukter såsom fet ost och standardvarianter av mjölk/fil/yoghurt absolut inte nånting att vara rädd för heller, särskilt inte om man vill upp i vikt.
*Utöver detta är det alltid bra att käka grönsaker, men har du svårt att äta mycket samtidigt som du vill öka i vikt kan det (tyvärr) vara klokt att inte för stor del av tallriken utgörs av grönsaker då dom är väldigt energisnåla men fyller ut magsäcken bra.
Det här var ju bara grundläggande såklart, jag hoppas det gav dej litegrann iaf. Kosten är viktig och du bör tänka på hälsan i samma veva som du tänker på din viktökning. Hoppas det går bra för dej, lycka till!