2016-09-01, 06:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rabi
Bump
|
Kollat SCB och/ eller skogsvårdsstyrelsen?
Tapatalk.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2016-09-01, 09:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av J.V
rahf var rätt ute. Mailade tre av mina subject coordinators; en var osäker och de andra två helt på det klara med att det är bara gemener som gäller företaget själv använder det i egna texter och liknande.
Kan väl säkert variera mellan länder och institutioner. Vi använder en modifierad variant av Harvards modell för referenser n stuff.
Tapatalk.
|
Jag tror att det vanligaste är att använda företagets egen stavning. Språkrådet rekommenderar detta av artighetsskäl. Det gäller särskilt om stavningen är "känd".
Om du inte känner till stavningen är det stor bokstav på första ordet men inte efterföljande ord som gäller. Detta förutsatt att inte något av de efterföljande orden ska skrivas med stor bokstav enligt allmänna skrivregler (t.ex. Högskolan i Gävle). Stor bokstav används även i andra ord än det första i namn som inleds med t.ex. Föreningen eller Svenska, när det ord som kommer efter också ensamt kan fungera som namn (t.ex. Svenska Handelsbanken eller Sällskapet Länkarna).
Även om artighetsskäl talar för att man ska följa företagets egen stavning finns det undantag. I löptext bör man t.ex. undvika att följa logotypeskrivningar som bryter mot normalt bruk av stor och liten bokstav eller innehåller fula särskrivningar etc. Företags Service bör t.ex. skrivas Företagsservice och WASA bör skrivas Wasa. Däremot är t.ex. Gävle Energi samt Post- och Inrikes Tidningar okej.
Följer du allmänna skrivregler blir det sällan helt galet. I slutändan tror jag inte att någon är särskilt brydd.
edit: Såg nu att jag missade den specifika frågeställningen om gemener i inledningen av ett företagsnamn. Språkrådet anser att en logotypeskrivning som innebär att den första bokstaven är en gemen (t.ex. adidas) är en sådan fulhet som bör undvikas i löptext och förespråkar således Adidas. Jag är tveksam och skulle nog inte dra mig för att skriva t.ex. adidas.
Senast redigerad av MinLillaPyjamas den 2016-09-01 klockan 09:22.
|
|
|
2016-09-01, 09:26
|
|
Registered User
|
Nu fick jag inte redigera mer... men gällande adidas/Adidas är det för mig lite beroende på sammanhanget. Avhandlar hela texten adidas och dess förehavanden skulle jag tveklöst skriva adidas. Nämner jag endast Adidas i förbifarten skulle jag nog välja Adidas. Oklart om det finns någon grund för den typen av urskiljningar. I slutändan är det dock författaren som äger sin text. Lex auctor.
(Det om författaren gäller kanske inte alltid om författaren vill ha sin text publicerad i diverse sammanhang....)
|
|
|
2016-09-01, 09:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Tapatalk.
|
Yes, testat söka på skogsmark+pris, prisindex skogsmark osv men hittar inget överskådligt :/
|
|
|
2016-09-01, 10:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Tapatalk.
|
https://www.lantmateriet.se/globalas...6&_t_hit.pos=2
Finns en graf på sida 8 där man ser prisutvecklingen i rött. Källa står "Lantmäteriet", men jag har sökt mig galen på deras sajt för att hitta originalsiffrorna utan att komma någon vart
|
|
|
2016-09-01, 10:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rabi
|
Ring eller maila.
|
|
|
2016-09-01, 12:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MinLillaPyjamas
Nu fick jag inte redigera mer... men gällande adidas/Adidas är det för mig lite beroende på sammanhanget. Avhandlar hela texten adidas och dess förehavanden skulle jag tveklöst skriva adidas. Nämner jag endast Adidas i förbifarten skulle jag nog välja Adidas. Oklart om det finns någon grund för den typen av urskiljningar. I slutändan är det dock författaren som äger sin text. Lex auctor.
(Det om författaren gäller kanske inte alltid om författaren vill ha sin text publicerad i diverse sammanhang....)
|
Mja tack för utläggningen men nu handlade det ju enbart om akademiska texter och dessutom hade jag redan fått svar från tre av mina lärare.
Tapatalk.
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2016-09-02, 04:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Kan någon tipsa om ett par hörlurar som inte brusar så förbannat när man cyklar? Jag vill ha in-ear modell inte omslutande lurar med båge.
|
|
|
2016-09-02, 09:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Kan man ställa in så att man alltid ser antalet gillningar istället för visningar på bilder/klipp på Instagram?
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2016-09-02, 10:14
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Kan man ställa in så att man alltid ser antalet gillningar istället för visningar på bilder/klipp på Instagram?
|
Vet ej. Men klickar du på antalet visningar på ett filmklipp ser du gillningarna.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2016-09-02, 10:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Vet ej. Men klickar du på antalet visningar på ett filmklipp ser du gillningarna.
|
Jag vet, men antalet visningar är totalt ointressant för mig. Det gäller både mina egna bilder och andras. Skulle vilja att det var som förr med bara gillningar. Antalet visningar som enda info är ju något påfund som de har börjat med på senare tid, verkar vara slumpen om man får se det eller gillningarna.
|
|
|
2016-09-02, 10:45
|
|
Registered User
|
Tråden för "dumma" småfrågor man tänker på i vardagslivet men aldrig frågar
Det är väl alltid likes på foton och alltid views på filmer?
Tycker det är intressant, man inser hur många som snabbt bara som skrollar förbi filmer, oavsett om det är en film jag lagt upp eller en kändis.
Tapatalk.
|
|
|
|
2016-09-02, 10:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är väl alltid likes på foton och alltid views på filmer?
Tycker det är intressant, man inser hur många som snabbt bara som skrollar förbi filmer, oavsett om det är en film jag lagt upp eller en kändis.
Tapatalk.
|
Snabb research: Du har helt rätt  I alla fall vad gäller mina bilder/videos.
Jo, man kan ju ha ditt tankesätt också. 14,3 % av de som har sett min senaste video/scrollat förbi den har gillat den, 14,4 % på näst senaste, 13,5 på den innan det. Jämnt
|
|
|
2016-09-02, 11:45
|
|
BÄNKPRESSARE
Reg.datum: Nov 2007
|
Nyare volvon har en varningssymbol som ser ut som typ en motor eller nåt. Vissa säger att den är istället för "Service engine soon" lampan och kan vara vad som helst.
Nu till frågan; får man nedslag på besiktningen om den lyser?
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
|
|
|
|
2016-09-02, 12:09
|
|
Djup Trut
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK
Nyare volvon har en varningssymbol som ser ut som typ en motor eller nåt. Vissa säger att den är istället för "Service engine soon" lampan och kan vara vad som helst.
Nu till frågan; får man nedslag på besiktningen om den lyser?
|
Lyser den röd eller gul?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:28.
|

|