Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-12, 13:27   #2416
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag tänker nu inte gå in på detaljer och forskning bakom dom påstående jag har utan det är en bladning av känsla, bro-science och forskning.

Om vi börjar med det positiva så tar vi mitt ifrågasättande sen.
Det grundläggande att vi har tre stöttepelare styrka, kontakt, pump är något som jag själv implementerar, fast jag gör det mer på övningsnivå (styrkeövning, vinkelövning och pumpövning) än på setnivå. Något som skulle kunna extrapoleras till styrkelyftarnas block där tunga block, tekniska block och deload block används.
  • Att ha en övning där man ser till att träna styrkan, krigar på och försöker pressa sitt gränsen för sitt fail (just att förflytta gränsen för fail ser jag som extremt viktigt men eftersom det kräver mycket energi så ska antalet set av detta hållas nere) ser jag som en bra del i ett program som dessutom öppnar en bra väg att mäta progression.
  • Kontaktbiten gör troligtvis att man kan aktivera lite extra fibrer (i mitt fall hitta någon udda vinkel, köra hög TUT, stopp eller liknande) som är svår att komma åt.
  • Pumpbiten trycker in näring i muskeln och får den att svälla, något som många argumenterar för att det är bra.
Kollar vi på passet jag körde igår så har vi tung dips (styrka), tricepextension(vinkel för långa huvudet som jag inte vill gå tungt i pga stressen på armbågar) och pushdown (pump). Jag anser dock att detta inte går att implementera fullt på alla muskelgrupper (mage t.ex).

Vidare så nämner han progression utan att göra någon stor grej av det, något jag tror på. Det lämnar en öppenhet och man behöver inte nitiskt följa något strikt progressionsprogram. Men precis som han skriver så är det inget för nybörjare då dom inte har förmågan att pressa sig på det sättet.

Att inte vara helt strikt på repsantalet är något jag själv alltid känt är av godo förutom när man har vissa "mål" då.

Över till det jag ser som brister då.
3 min vila tycker jag är för långt på många av övningarna, ofta vill du skapa en syrefattig miljö och då är 3 min en lång tid.

Prehab/rehab är en bra punkt att ta med. Det som det brister på är att jag är absolut övertygad om att man bör köra uppvärmning av rotatorcuffen i början av passet för att öppna upp det, något som minskar skaderisken avsevärt. Jag har även min funderingar kring på hur bra det är att köra "tung" rotatorcuffträning, För det första åker dom redan på rejält med stryk under passet och dessutom så är dom benägna att bli övertränade.

Överlag så tycker jag att mängden failträning och storleken på passen kan ifrågasättas för en "ren" byggare. Jag vet från egen erfarenhet att frekvent fail-träning sliter. (Ni med lite minne minns att jag körde ett 3-3-1-3-3-schema förut, märkte att det slet för mycket och fick lägga ned. Anledningarna till detta kan man såklart ifrågasätta men jag höjer ett varnande finger iaf. Speciellt för folk som är duktiga på att pusha sig själv)

När det kommer till pushpasset så tycker jag:
  • inte att 6+9(eventuellt 6)set triceps kan ses som lågvolym, speciellt inte när 6-7 set av dom är failträning.
  • att det kommer bli för mycket träning av främre deltat (något som är överutvecklat hos dom flesta).
  • volymen på träning av utsida axel är för låg. Då tror jag mer på varianten men att gå ned på 6 reps bör man nog göra med måtta.

När det kommer till pullpasset så tycker jag:
  • Marklyftsbiten är väldigt bra här, ett redigt tungt set eller flera lättare är vettigt. Dock tycker jag att man kan gå högre än 5 reps, uppåt 10 utan problem. Jag skulle förslagsvis köra kronlyft istället för att minska benens inverkan.
  • Precis som jag sa om triceps under pullpasset så tror jag det är för mycket biceps i det här passet.
  • Jag skulle aldrig klassa chins och latsdrag som en roddövning , dessutom kan man ifrågasätta vilken som är lätt och vilken som är tung av dom.
  • Nu involveras ju en övning för bredd om man väljer smart (latsdrag/chins) men man kan hamna i ett läge där man inte väljer det. Givetvis kommer lats involveras ändå men man kan ifrågasätta hur bra utvecklingen blir. Det finns många grabbar med för dåliga lats.
  • Beroende på vilka övningar man väljer tidigare så kan jag tycka att träningen för baksida axel kan bli lite låg.

När det kommer till benpasset så tycker jag:
  • att ha med 1or som standard i schemat för böjen är en abnormalitet, detta bör ske sparsamt i ett schema utvecklat för framförallt hypertrofi. Sedan förstår jag inte argumentet om att repsen ska höjas i benpress.
  • Sätter vi saker i relation så har vi 6 set quads och 3 set hamstring (något som kan sättas i relation till dom 6+9set triceps vi kör eller 6+6set biceps) väldigt lite.
  • När det kommer till hamstringträningen så stämmer resonemanget att vi tränat rygg dagen innan men blir ändå lite knasigt när vi samtidigt föreslår knäböj. Dessutom så anser jag att raka mark är en guldövning för hamstring, jag har bra hamstring och vill inte tro att det bara är av gener utan även av att jag alltid kört tunga rejäla raka mark.
  • Att marginalisera mag- och vadträning tycker jag bara handlar om lathet, det finns mycket att säga här (bla arbeta med magen ur olika vinklar och sittande/stående vadpress, repsantal osv), några riktlinjer hade varit bra.

Sist men absolut inte minst så kan jag inte förstå poängen med att lägga det push-pull-ben om vi nu inte lägger in vila mellan pull och ben men då är det något som borde poängteras i texten, något jag inte kan ses att det görs. Min åsikt är alltså att man alltid bör separera pull och ben med minst en dag (push eller vila) eftersom dessa påverkar varandra så mycket.

Så nu tror jag jag fick med allt. Och förtjänar fan lite cred

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.

Senast redigerad av AronP den 2013-03-12 klockan 13:32.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 13:36   #2417
tigerofsweden
Fitness4Life

tigerofswedens avatar

Reg.datum: Jan 2005
Tack Aron för att du tog dig tid! Många riktigt bra poänger!
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 13:41   #2418
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Jag håller med. Hela premissen är ju att det ska vara lågvolym och kvalitet, men jag tycker inte alls det är lågvolym, tvärtom nästan. Så många set med bra kvalitet tar mig typ 2.5 timme, och då tränar jag inte slappt.
Gammal 2013-03-12, 13:47   #2419
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Bra skrivet och bra tankar.
Gammal 2013-03-12, 19:30   #2420
Niklan
Registered User

Niklans avatar

Reg.datum: Oct 2011
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Jag tänker nu inte gå in på detaljer och forskning bakom dom påstående jag har utan det är en bladning av känsla, bro-science och forskning.

Om vi börjar med det positiva så tar vi mitt ifrågasättande sen.
Det grundläggande att vi har tre stöttepelare styrka, kontakt, pump är något som jag själv implementerar, fast jag gör det mer på övningsnivå (styrkeövning, vinkelövning och pumpövning) än på setnivå. Något som skulle kunna extrapoleras till styrkelyftarnas block där tunga block, tekniska block och deload block används.
  • Att ha en övning där man ser till att träna styrkan, krigar på och försöker pressa sitt gränsen för sitt fail (just att förflytta gränsen för fail ser jag som extremt viktigt men eftersom det kräver mycket energi så ska antalet set av detta hållas nere) ser jag som en bra del i ett program som dessutom öppnar en bra väg att mäta progression.
  • Kontaktbiten gör troligtvis att man kan aktivera lite extra fibrer (i mitt fall hitta någon udda vinkel, köra hög TUT, stopp eller liknande) som är svår att komma åt.
  • Pumpbiten trycker in näring i muskeln och får den att svälla, något som många argumenterar för att det är bra.
Kollar vi på passet jag körde igår så har vi tung dips (styrka), tricepextension(vinkel för långa huvudet som jag inte vill gå tungt i pga stressen på armbågar) och pushdown (pump). Jag anser dock att detta inte går att implementera fullt på alla muskelgrupper (mage t.ex).

Vidare så nämner han progression utan att göra någon stor grej av det, något jag tror på. Det lämnar en öppenhet och man behöver inte nitiskt följa något strikt progressionsprogram. Men precis som han skriver så är det inget för nybörjare då dom inte har förmågan att pressa sig på det sättet.

Att inte vara helt strikt på repsantalet är något jag själv alltid känt är av godo förutom när man har vissa "mål" då.

Över till det jag ser som brister då.
3 min vila tycker jag är för långt på många av övningarna, ofta vill du skapa en syrefattig miljö och då är 3 min en lång tid.

Prehab/rehab är en bra punkt att ta med. Det som det brister på är att jag är absolut övertygad om att man bör köra uppvärmning av rotatorcuffen i början av passet för att öppna upp det, något som minskar skaderisken avsevärt. Jag har även min funderingar kring på hur bra det är att köra "tung" rotatorcuffträning, För det första åker dom redan på rejält med stryk under passet och dessutom så är dom benägna att bli övertränade.

Överlag så tycker jag att mängden failträning och storleken på passen kan ifrågasättas för en "ren" byggare. Jag vet från egen erfarenhet att frekvent fail-träning sliter. (Ni med lite minne minns att jag körde ett 3-3-1-3-3-schema förut, märkte att det slet för mycket och fick lägga ned. Anledningarna till detta kan man såklart ifrågasätta men jag höjer ett varnande finger iaf. Speciellt för folk som är duktiga på att pusha sig själv)

När det kommer till pushpasset så tycker jag:
  • inte att 6+9(eventuellt 6)set triceps kan ses som lågvolym, speciellt inte när 6-7 set av dom är failträning.
  • att det kommer bli för mycket träning av främre deltat (något som är överutvecklat hos dom flesta).
  • volymen på träning av utsida axel är för låg. Då tror jag mer på varianten men att gå ned på 6 reps bör man nog göra med måtta.

När det kommer till pullpasset så tycker jag:
  • Marklyftsbiten är väldigt bra här, ett redigt tungt set eller flera lättare är vettigt. Dock tycker jag att man kan gå högre än 5 reps, uppåt 10 utan problem. Jag skulle förslagsvis köra kronlyft istället för att minska benens inverkan.
  • Precis som jag sa om triceps under pullpasset så tror jag det är för mycket biceps i det här passet.
  • Jag skulle aldrig klassa chins och latsdrag som en roddövning , dessutom kan man ifrågasätta vilken som är lätt och vilken som är tung av dom.
  • Nu involveras ju en övning för bredd om man väljer smart (latsdrag/chins) men man kan hamna i ett läge där man inte väljer det. Givetvis kommer lats involveras ändå men man kan ifrågasätta hur bra utvecklingen blir. Det finns många grabbar med för dåliga lats.
  • Beroende på vilka övningar man väljer tidigare så kan jag tycka att träningen för baksida axel kan bli lite låg.

När det kommer till benpasset så tycker jag:
  • att ha med 1or som standard i schemat för böjen är en abnormalitet, detta bör ske sparsamt i ett schema utvecklat för framförallt hypertrofi. Sedan förstår jag inte argumentet om att repsen ska höjas i benpress.
  • Sätter vi saker i relation så har vi 6 set quads och 3 set hamstring (något som kan sättas i relation till dom 6+9set triceps vi kör eller 6+6set biceps) väldigt lite.
  • När det kommer till hamstringträningen så stämmer resonemanget att vi tränat rygg dagen innan men blir ändå lite knasigt när vi samtidigt föreslår knäböj. Dessutom så anser jag att raka mark är en guldövning för hamstring, jag har bra hamstring och vill inte tro att det bara är av gener utan även av att jag alltid kört tunga rejäla raka mark.
  • Att marginalisera mag- och vadträning tycker jag bara handlar om lathet, det finns mycket att säga här (bla arbeta med magen ur olika vinklar och sittande/stående vadpress, repsantal osv), några riktlinjer hade varit bra.

Sist men absolut inte minst så kan jag inte förstå poängen med att lägga det push-pull-ben om vi nu inte lägger in vila mellan pull och ben men då är det något som borde poängteras i texten, något jag inte kan ses att det görs. Min åsikt är alltså att man alltid bör separera pull och ben med minst en dag (push eller vila) eftersom dessa påverkar varandra så mycket.

Så nu tror jag jag fick med allt. Och förtjänar fan lite cred
Du har ju koll om någon och det låter väldigt vettigt För övrigt, jävla fysik du har!

När kommer filmförsöket på farmer-walken eller vad det heter med 40kg hantlarna?

Bänkpress 140kg
Knäböj 190kg
Marklyft 200kg
Niklan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 19:31   #2421
vasby
Registered User

vasbys avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Niklan Visa inlägg
Du har ju koll om någon och det låter väldigt vettigt För övrigt, jävla fysik du har!

När kommer filmförsöket på farmer-walken eller vad det heter med 40kg hantlarna?
Ligger i den tråden.

Aron, satans stor och stark! Imponerad som fan! Kul du ville vara med!

Fråga, vart tränar du? Tyckte bakgrunden såg bekant ut.
vasby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 19:36   #2422
Niklan
Registered User

Niklans avatar

Reg.datum: Oct 2011
Citat:
Ursprungligen postat av vasby Visa inlägg
Ligger i den tråden.

Nu känner jag mig väldigt välfötjänt en , tack

Strongt!

Bänkpress 140kg
Knäböj 190kg
Marklyft 200kg
Niklan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 20:28   #2423
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
tack för det utförliga svaret

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 21:48   #2424
jflycore
Banned User

Reg.datum: Nov 2012
Mycket intressant skrivet Aron! Sånt en n00b kan plocka en del ifrån och lära sig av.

Bockar OCH tackar! CRED skaru ha!

//Jon
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 07:25   #2425
AronP
Registered User

AronPs avatar

Här kommer då gårdagens pass.

Först och främst hade ju vasby höjt den här utmaningen om att bära 40kgs hantlar i farmers walk så långt som möjligt så det behövde jag ju testa på. Blev cirkus 95m så jag piskade honom inte. Något som däremot blev piskat var mina underarmar, dom smärtade rejält efteråt av pumpen. Så pass hårt så jag fick vila innan jag fortsatte passet.

Passet sedan såg ut på följande vis.

Start med superset av enarms facepulls och enarms drag till hakan, 3 tunga set.

Sedan axellyft åt sidan i maskin, 3 set upp och ett dropset därifrån ned.

Omvända flyes i pecdec, 3 set upp och ett dropset därifrån ned.

Superset av framåtlutande axellyft och axellyft åt sidan, började tungt och sänkte för varje set, 3 set avklarade.

Avslut med superset utan vila bestående av sittande vadpress och stående vadpress, för varje avklarat set så sänkte jag vikten med 5kg för den förstnämnda och 7.5 för den andra. Sittande vadpress statade på 60 och slutade på 10, så det blir väl 10 set om jag inte räknar fel. 20 set i följd alltså

Citat:
Ursprungligen postat av Niklan Visa inlägg

Jo lite har man snappat upp och utvärderat under åren. Något som är vettigt att poängtera, Proxy är många år yngre än mig och har gener givna från ovan så att han tål en viss träning innebär inte att alla tål det.

Tack

Filmen finns som sagt i den andra tråden men hamnade nu här också.

Citat:
Ursprungligen postat av vasby Visa inlägg
Ligger i den tråden.

Tackar tackar, jag slog ju dock inte er, lite besviken

Gymmet är Exhale gym i gbg stad.

Gammal 2013-03-13, 09:25   #2426
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Asså hallå du kan ju inte sno vikterna och springa iväg med dem!

Skön video, såg riktigt jobbigt ut!
Gammal 2013-03-15, 08:29   #2427
AronP
Registered User

AronPs avatar

Blev ett kvällspass igår.

Start med stångcurl där vi avverkade en pyramid från 40 till 60 och tillbaka i steg om 5.

2-3 set bicepscurl följde upp. Och vi avslutade det hela med först ett arbetsset kabelcurl med rak stång (ska nog börja använda rak stång oftare för att få ordning på dom stela underarmarna) följt av ett dropset i densamma.

Den liggande lårcurlen var upptagen så fick bli lite vader emellan, i hackliften, höger-vänster utförande, 3 set strypta, 3 set ostrypta och 2 set med båda fötterna.

Efter det hade lårcurlen blivit ledig och 10 set avverkades där, målet var 10 reps och det hölls väl dom första 6 seten.

Ett fint pass igen.

Gammal 2013-03-15, 19:49   #2428
AronP
Registered User

AronPs avatar

Satt och tjöta lite för länge innan gymmet idag så ramlade in i rusningstid vilket var som att vandra in ett avsnitt av snillen spekulerar. Jag ska väl inte påstå att jag är så jädra mycket bättre med min strävan efter att träffa övre bröst som var mitt mål.

Så en 5 sets pyramid i lutande hantelpress avverkades. Därefter och några set med lutande bänk i smith. Eftersom cc var upptagen så fick det bli några superset bestående av hängande benlyft och nedåtlutande situps emellan innan det var dags för 3 arbetsset kabelflyes innan jag avslutade med ett dropset.

Gammal 2013-03-15, 20:21   #2429
TorbjornFred
Registered User

TorbjornFreds avatar

Reg.datum: May 2009
Läsvärd text om träningstänket!! Gör gärna flera, kan inte komma på nått ämne på rak arm men gillar det du skrev så kommer du på mer så ta gärna upp det med samma stuk som den här texten!
TorbjornFred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 20:35   #2430
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TorbjornFred Visa inlägg
Läsvärd text om träningstänket!! Gör gärna flera, kan inte komma på nått ämne på rak arm men gillar det du skrev så kommer du på mer så ta gärna upp det med samma stuk som den här texten!
Kul att det uppskattas. Sånt är roligt att skriva så om jag kommer på något så skriver jag, ni får gärna komma med saker ni önskar att jag ska svamla om.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.