Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man
Nåväl, 2010 utfördes det av RF 194 OCT och 53 ICT för styrkelyft.
Alla OCT är inte på licensierade lyftare, några motionärer ingår i den summan.
1 THC
1 clenbuterol
1 metandienone/stanozolol
1 stanozolol
1 testosterone
2 refusals
Av dessa 7 hade en tävlingslicens (om jag minns rätt).
SKKF gjorde hur många tester 2010(20?)40?100?)?
Man har iaf för den perioden 10 namn på sin avstängningslista.
|
Som sagt. Ni är jätteduktiga såklart, vem skulle på något vis säga något annat?
Och ni är givetvis och MYCKER bättre än vad SKKF är i dopingarbetet och det verkar väldigt viktigt för dig att förmedla det.

Hur står ni er mot andra idrotter under RF?
Hänger dock inte riktigt med i statistiken. ca 250 testade av alla aktiva eller alla som tränar på atletklubbar runt om i landet? Tyckte mig läsa att det var 1000 med licens i landet. Hur många på klubbarna kan det tänkas vara som inte har nån licens då?
Vill bara förtydliga att jag ENBART är FÖR antidopingarbetet! Det jag däremot är fundesam över är mest att det är så många här på brädan som pratar om att det förekommer så mycket tester och att det känns bra att tävla i en sport där det testas. Det är ju givet tycker jag också såklart och en av anledningarna till att jag började med styrkelyft faktiskt. Men sen när man frågar så verkar det ju vara väldigt få som faktiskt har blivit testade det senaste året eller så? Jag vet ju att Jenny testades men hon är ju med på 40-listan. Även att de var på STK dagen efter vi var där och tränade och att tre lyftare (har jag för mig) blev testade. Ställer alltså inte frågan för att kritisera utan av ren nyfikenhet.
Citat:
Du var då ömhudad. Det jag gjorde var att jag sågade jämförelsen att man på alla gym idag tränar klassisk SL. Och jag vidhåller att jag inte delar den uppfattningen, huvuddelen tränar något helt annat.
Irrelevant, eftersom det inte överhuvudtaget var det som åsyftades.
|
Inte särskilt men efter en massa år så tröttnar man ju på att få subtila dopingmisstankar. Inte sagt att det på något sätt är riktat mot mig som person men jag tillhör ju som sagt gruppen.
Sen blir man ju något less på denna glorifieringen av dessa tre basövningar. Hur kan det vara irrelevant? Det belyser ju precis det att folk faktiskt tränar basövningarna och med små justeringar så kan man lätt göra tävlingsgodkända lyft. Visst man kommer att tappa några kilon för att man behöver bänka med stopp och kanske böja något djupare. Eller i mitt fall fick jag grunda av djupet istället. Men hur som helst är det faktiskt enkelt att anpassa sig och kunna tävla i klassisk lyftning även för dessa personer på gymmen som du gärna sågar vid fotknölarna.
Citat:
AF/Fitness/BB sorterar alla under SKKF.
Och ja, jag vet att det är skillnad på grenarna. SKKFs kassör är medlem i vår klubbstyrelse.
|
Den sorteringen är väl ungefär densamma som att sortera ihop alla styrkelyftsförbund runt om i världen. Ändå så vill ni gärna särskilja er mot dopingförbunden som finns inte sant?! Tycker du att det underligt att vi vill göra detsamma inom vår sport? AF och BB är väldigt olika saker.
Citat:
Alla bemöts med ett öppet sinne. Klubbens inställning i alla frågor finns presenterad i lokalen, och de som inte delar de värderingarna brukar inte söka sig till oss.
|
Hatten av om det nu verkligen är så
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Vår idrott lyder under RF och därför skall det vara medlemsföreningar. Detta är en del i den demokratiska ordningen vi har inom idrotten. Hur föreningen sedan ser ut kan vara olika. Inte alla måste vara klassiska atletklubbar. Det finns ett flertal klubbar som tar emot sattelitlyftare som inte träffar sin klubb mer än på tävlingar tex.
Däremot tycker jag att man missar lite av föreningens fördelar om man inte träffas regelbundet.
Apropå atletklubbar.
Trist att det finns de som inte känner sig välkomna på STK. Det har inte varit vår intention och jag tror heller inte det är så vanligt, men all typ av miljö och kultur kan inte passa alla antar jag.
|
Det svarar ju fortfarande inte på Filmjölks fråga om vad problemet skulle vara med klubbar på andra ställen än atletklubbarna? Jag ser inte heller problemet som du belyser. Vi är ju en grupp/team/klubb som vi givetvis inte kan tävla för. Därför tävlar jag ju för EP istället t.ex. Men det betyder ju inte att vi inte kan träffas, vilket vi gör jättemycket både på gym och privat, och kämpa mot samma mål på vilket gym som helst?! Och Elo berättade ju om hur dopingarbetet i Finland fungerar i kombination till det.
Vill förtydliga att jag såklart känner mig mycket välkommen på STK nu och tycker att det är kul att vara där och träna och passa på att munhuggas lite med er

Finns ju massa bra lyftare där och en hel del inspiration att hitta! Det jag pratade om var initialt när man kom dit och tränade och det kändes som om det rådde en viss skepsism angående oss. Det kändes både olustigt och inte så välkomnande. Men så känns det ju inte längre såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av tano
Självklart ska det inte ske någon mobbning, men däremot måste klubbarna kunna tänka kritiskt på vilken person som ställs framför dem och vill ansluta sig till klubben. Om individen i fråga har en väldigt tveksam bakgrund (Du verkar vara väldigt stingslig nu Sewen så ta inte åt dig. Jag vet överhuvudtaget inte något om din bakgrund) så bör klubben vara försiktig. Det är varken bra för klubben eller sporten styrkelyft om de får ett dopingfall.
Nu vet jag inte hur just du har blivit bemött och det är ju tråkigt om du blivit behandlad orättvist. Det jag pratar om är generellt att det inte är bra för någon att vara naiv. Folk med dopingbakgrund kan gärna få stanna utanför sporten.
|
Vem har nämnt något om mobbning?
Oroa dig inte jag tar inte åt mig, jag har ingen tveksam bakgrund Tano

Förutsatt att man inte tänker att AF=BB=doping, för det är ju trots allt fitness jag tävlat och tävlar i också. Tyvärr är det ju just det många verkar tro!?
Har inte blivit orättvist bemött. Det är inte det jag pratar om. Det är mer en känsla som har förmedlats när jag/vi kommit till atletklubbarna. Ett exempel var förra sommaren när vi kom till en atletklubb (låter det vara osagt vilken) och i princip blir stoppade i dörren och första kommentaren är något i stilen med "det här är ett dopingfritt gym bara så att ni vet". Kul bemötande, eller man kanske skulle ta det som en komplimang?
Det är väl SJÄLVKLART att man inte vill ha in folk med dopingbakgrund i sporten?!
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Det är tråkigt att du ska behöva bli så dåligt bemött Kristian.
Hoppas att du inte blir avskrätt från att fortsätta tävla i SL! Det vore en stor förlust. Kul att se att det faktiskt går att tävla i SL och samtidigt vara deffad!
|
Haha oroa dig inte Timme jag har inga som helst planer på att sluta med varken fitness eller styrkelyft. Verkar gå att kombinera dem bra ihop bara tävlingarna inte ligger med en veckas mellanrum
Vart dessutom fler inspirerade fitnessatleter efter helgens tävling så vi utökar oss

Några tjejer som kommer att tävla framöver så det är väl extra positivt?!
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Dopingfrågan aktualiserades för att det finns en stor chans att klassisk lyftning skulle locka tävlande från andra miljöer, tex BB, fitness, vanliga gym. Vi har redan sett det i vår klubb. Samma fall handlar också om det Sewen uttrycker om en skepsis mot folk utanför lyftarklubbarna. Personen fick bli medlem men sen satte vi som krav att man måste träna på gemensamma tider under en tid för att det skulle bli tal om att representera klubben. Klubben måste helt enkelt lära känna och kunna lita på personen i fråga. Det är faktiskt så att klubben kan neka någon tävlingslicens. Vi ser det som ett led i antidopingarbetet*. Då hoppas jag Sewén inte tar illa vid sig och förstår att vi faktiskt har en gemensam "fiende" här. Hade doping inte funnits hade vi inte haft det problemet.
* en annan grej är att man bör ställa upp och hjälpa sina klubbkamrater då man får ganska mycket gratis av klubben
|
Det här är lite av den problematiken som jag försöker att belysa. Du får ursäkta mig om jag läser in saker i ditt inlägg som du kanske inte nödvändigtvis menade. Men använder ditt inlägg för att visa hur ert agerande kan tolkas på ett annat sätt.
Ni verkar nästan anta att personen i fråga är dopad när man kliver in på gymmet!? Man ska alltså vänta på att accepteras av klubben och dess medlemmar för att få tävla. Är det här så ni alltid har bedrivit er verksamhet eller är det nytt efter att fler "utomstående" började söka sig till er?
Frågan jag ställer mig är varför skulle man vilja träna och i förlängningen tävla för er när man får en känsla av att ni dömmer en när man kommer? Och tror ni att den känslan kommer att försvinna automatiskt för att ni sedan accepterar atleten?
Jag tror att ni (lite allmänt här alltså) kanske skulle behöva släppa lite på fördomarna och välkomna olika atleter om man nu verkligen vill att sporten ska bli större. Jag tror också att man måste vara lite mer öppen på att man faktiskt kanske inte vill/kan bedriva all sin träning på en atletklubb. Nog för att de är alldeles ypperliga till att träna styrkelyft och säkert OL men de som jag varit på är inte direkt optimala för att bedriva idrottssatsningar mot andra mål.
Oskyldig tills motsatsen är bevisad verkar inte riiiktigt finnas överallt i SL-Sverige dessvärre.