Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-17, 18:50   #1666
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Knäböj och marklyft

Onsdag 20071017: Djup OL-böj med bälte: 160kg/5, 180kg/5, 200kg/5.

Djupa sumomarklyft med bälte: 170kg/2*5, 190kg/5.

Hantelrodd: 40kg/3*8.

Greppträning med OL-stång och symmetriskt grepp: 170kg i 10 sekunder, 170kg i 20 sekunder, 180kg i 7 sekunder.

Oj vad lätt det gick i böj idag. Jag har stora svårigheter med att bromsa mig och låta skadan läka. Jag tror att jag hade kunnat OL-böja en femma på 250-260kg idag med bälte, och då är det svårt att låta bli att lasta.

I marklyft ändrade jag lite på utförandet idag. Jag körde nu ännu djupare sumomarklyft och det var precis på gränsen för vad jag klarar. Om jag måste hämta stången ännu djupare finns risk för att jag sträcker mig i ljumsken, och det vore inte bra. Det gick ganska lätt i marklyft också och på 190kg kändes det som en lätt uppvärmning. Så snart knät är helt okay måste jag börja experimentera med dräkt. Jag tror det kan bli ganska mycket efter några pass med dräkten på.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 18:51   #1667
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Scenariet i stycket jag citerat ovanför skulle ju iofs inte vara helt fel om det inträffade... Bara bra om det rensas bort lite fuskare ur leden!
Japp
Gammal 2007-10-17, 18:59   #1668
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Tjenare!
Hur gör du det du kallar för djupa sumomarklyft? Står du på nån sorts upphöjning då eller?
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 19:03   #1669
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Tjenare!
Hur gör du det du kallar för djupa sumomarklyft? Står du på nån sorts upphöjning då eller?
Vi ska bygga en platta i stål där man kan stå och träna djupa sumomarklyft. I dagsläget står jag på vikter. Fram till nu har jag tränat stående på järnvikter så att det bara blivit ca 2 cm djupare, men idag tränade jag stående på gummivikter, 20kgs. Det visade sig kunna vara lite farligt. Vikten gled iväg och jag var nära att klippa av mig tårna på höger fot...
Gammal 2007-10-17, 19:24   #1670
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Platta i ett stycke låter klokt... Tårna är ju bra för balansen i böjen!

Men du tänker dig nånting mellan två och kanske fem cm? Djupare känns mer krångligt än bra antar jag?
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 20:11   #1671
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Platta i ett stycke låter klokt... Tårna är ju bra för balansen i böjen!

Men du tänker dig nånting mellan två och kanske fem cm? Djupare känns mer krångligt än bra antar jag?
Jo jag tror att vi bestämde att plattformens höjd skulle vara ca 3cm. Ett allt för djupt startläge skulle absolut inte fungera för mig eftersom jag är för stel i ljumskarna för att kunna komma ner i samma vinklar som jag har vid vanliga marklyft, och detta är viktigt.

Jag tycker inte att man ska träna komplementövningar för marklyft som avviker allt för mycket från det vanliga utförandet, eftersom man då kan träna hur mycket och länge som helst, men trots detta inte bli bättre i vanliga marklyft.

Om jag exempelvis skulle stå på en plattform som är 10cm hög så skulle jag inte kunna sätta mig ner i samma vinklar som jag har i ett vanligt sumomarklyft. Resultatet skulle med tiden bli att jag med komplementövningen ökar styrkan i helt andra vinklar än dem jag ska vara stark i för att lyckas på tävling.

Rent generellt gäller detta alla hjälpövningar. Man ska försöka efterlikna tävlingslyften, men ändå avvika lite från den vanliga övningen så att man kommer åt den muskulära svagheten. En rörelse som inte ens liknar tävlingsgrenen riskerar att ge muskulär styrka i helt andra vinklar än dem man använder på tävling.
Gammal 2007-10-17, 23:26   #1672
rinse
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Blir inte Jörgen testad under sin avstängning? Med tanke på hans enorma resultat RAW som han gjorde så är han ju bevisligen inte ren nu heller. Om man satsar så enormt mkt på antidoping varför testar man inte de anstängda under sin avstängning?

Jag förstår verkligen inte varför Jörgen skulle vilja tävla i IPF igen. Bättre för honom att köra i WPC eller liknande.
rinse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-17, 23:38   #1673
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av rinse Visa inlägg
Blir inte Jörgen testad under sin avstängning? Med tanke på hans enorma resultat RAW som han gjorde så är han ju bevisligen inte ren nu heller. Om man satsar så enormt mkt på antidoping varför testar man inte de anstängda under sin avstängning?

Jag förstår verkligen inte varför Jörgen skulle vilja tävla i IPF igen. Bättre för honom att köra i WPC eller liknande.
Det där har jag också funderat på. Hur funkar det. Det borde väl nästan vara så att för att få tävla inom ett förbund så borde man testas i förväg. Okej, det är nog praktiskt omöjligt att testa alla, men koncentrera sig då på de fall man har konstaterat. Testa dem under _hela_ deras avstängningstid om de anmäler att de vill börja tävla igen. Vill de inte låta sig testas under denna tid, ja då blir det ingen mer tävlan. (fast jag är nog egentligen för livstids avstängning)
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 07:41   #1674
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rinse Visa inlägg

Problemet är att RF sköter antidopningarbetet, och bevisligen fungerar det inte perfekt. Vissa individer blir testade både på tävling och träning regelbundet, medan andra, ex Jörgen, inte blev testad på träning.

Jag fick höra av en källa att det test som Jörgen fastnade på var det första han någonsin lämnat på träning. Tidigare lär han ska ha fått ett rekommenderat brev hemskickat där det står att han måste infinna sig på närmaste vårdcentral eller sjukhus för att lämna ett prov.

Då detta förfarande varit känt i dopingkretsar ungefär hur länge som helst så är det inte svårt att klara sig. Det är bara att vänta med att lösa ut brevet på posten till den dag man är ren. När man sedan mottagit brevet måste man skriva under ett kvitto som beskriver datum och tidpunkt för utlämnande av brevet. Därefter har man 24h på sig att lämna ett dopingprov på ex vårdcentral.

Jag gissar att Jörgens hemort delvis förklarar varför han klarat sig så länge. Dopingkontrollanterna tycker säkert att det är besvärligt att åka ut i småorter i Jämtland för att testa enskilda idrottare, och därför blir det (bevisligen i det här fallet) extremt sällan.

Det faktum att Jörgen och hans bästa kamrat var de två som blev testade och att de båda fastnade i testet speglar säkert hur situationen ser ut i föreningen. Och de var snabba på att kräva urträde ur SSF efter Jörgens dom. Ett sådant förfarande utesluter alla vidare tester och troligtvis därför också fler skandaler.

Såhär får det inte fungera om idrotten ska ha trovärdighet. Jag har därför kollat upp lite av juridiken bakom och hittat en väg att gå. Jag tycker att SSF ska utesluta alla föreningar som inte har dopingkontrakt med sina aktiva. SSF kan skriva kontrakt med föreningarna där dessa förbinder sig att ha dopingkontrakt med aktiva. Föreningar som vägrar ska sedan uteslutas. Det finns inga juridiska hinder för ett sådant förfarande, och därför borde SSF välja den vägen.
Gammal 2007-10-18, 08:20   #1675
SweLabs
Registered User

SweLabss avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Jag har därför kollat upp lite av juridiken bakom och hittat en väg att gå. Jag tycker att SSF ska utesluta alla föreningar som inte har dopingkontrakt med sina aktiva. SSF kan skriva kontrakt med föreningarna där dessa förbinder sig att ha dopingkontrakt med aktiva. Föreningar som vägrar ska sedan uteslutas. Det finns inga juridiska hinder för ett sådant förfarande, och därför borde SSF välja den vägen.
+1
SweLabs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 09:06   #1676
Mark_Lyft
Registered User

Mark_Lyfts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Jag tycker att SSF ska utesluta alla föreningar som inte har dopingkontrakt med sina aktiva. SSF kan skriva kontrakt med föreningarna där dessa förbinder sig att ha dopingkontrakt med aktiva. Föreningar som vägrar ska sedan uteslutas. Det finns inga juridiska hinder för ett sådant förfarande, och därför borde SSF välja den vägen.
Men dom som dopar sig har ju redan bestämt sig för att fuska. Hur skulle en liten papperslapp kunna hjälpa? För dom som redan brutit mot hederskodex finns det inget som hindrar att göra det igen.....

Jag tror att Jörgen glatt hade skrivit på ett kontrakt om han varit tvungen.
Mark_Lyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 10:00   #1677
-AG-
Registered User

-AG-s avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft Visa inlägg
Men dom som dopar sig har ju redan bestämt sig för att fuska. Hur skulle en liten papperslapp kunna hjälpa? För dom som redan brutit mot hederskodex finns det inget som hindrar att göra det igen.....

Jag tror att Jörgen glatt hade skrivit på ett kontrakt om han varit tvungen.
I kontraktet ingår att man ska betala X antal kronor om man åker dit, oftast relaterat till ett basbelopp, så det är inte hedern man har som insats på en sådan "papperslapp".
-AG- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 10:39   #1678
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Det fina med kontraktet (jag är bunden av ett sådant, vilket jag är nöjd med) är att om man åker fast ska man betala en avgift till klubben PLUS testkostnaderna. Detta innebär att de som åker dit hjälper till att betala den skada de orsakar, vilket är rimligt.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 13:00   #1679
Mark_Lyft
Registered User

Mark_Lyfts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av -AG- Visa inlägg
I kontraktet ingår att man ska betala X antal kronor om man åker dit, oftast relaterat till ett basbelopp, så det är inte hedern man har som insats på en sådan "papperslapp".
Och hur lätt är det att driva in dom pengarna?
Mark_Lyft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 14:26   #1680
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft Visa inlägg
Och hur lätt är det att driva in dom pengarna?
Eftersom det är ett juridiskt kontrakt underskrivet av två parter samt bevittnat så torde det väl räcka ganska långt? Men jag tror nog själva förfarandet avskräcker de flesta ifrån att vilja fastna med fingrarna i syltburken.

Jag är då absolut för dessa typer av kontrakt
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.