Citat:
Ursprungligen postat av rinse
Blir inte Jörgen testad under sin avstängning? Med tanke på hans enorma resultat RAW som han gjorde så är han ju bevisligen inte ren nu heller. Om man satsar så enormt mkt på antidoping varför testar man inte de anstängda under sin avstängning?
Jag förstår verkligen inte varför Jörgen skulle vilja tävla i IPF igen. Bättre för honom att köra i WPC eller liknande.
|
Problemet är att RF sköter antidopningarbetet, och bevisligen fungerar det inte perfekt. Vissa individer blir testade både på tävling och träning regelbundet, medan andra, ex Jörgen, inte blev testad på träning.
Jag fick höra av en källa att det test som Jörgen fastnade på var det första han någonsin lämnat på träning. Tidigare lär han ska ha fått ett rekommenderat brev hemskickat där det står att han måste infinna sig på närmaste vårdcentral eller sjukhus för att lämna ett prov.
Då detta förfarande varit känt i dopingkretsar ungefär hur länge som helst så är det inte svårt att klara sig. Det är bara att vänta med att lösa ut brevet på posten till den dag man är ren. När man sedan mottagit brevet måste man skriva under ett kvitto som beskriver datum och tidpunkt för utlämnande av brevet. Därefter har man 24h på sig att lämna ett dopingprov på ex vårdcentral.
Jag gissar att Jörgens hemort delvis förklarar varför han klarat sig så länge. Dopingkontrollanterna tycker säkert att det är besvärligt att åka ut i småorter i Jämtland för att testa enskilda idrottare, och därför blir det (bevisligen i det här fallet) extremt sällan.
Det faktum att Jörgen och hans bästa kamrat var de två som blev testade och att de båda fastnade i testet speglar säkert hur situationen ser ut i föreningen. Och de var snabba på att kräva urträde ur SSF efter Jörgens dom. Ett sådant förfarande utesluter alla vidare tester och troligtvis därför också fler skandaler.
Såhär får det inte fungera om idrotten ska ha trovärdighet. Jag har därför kollat upp lite av juridiken bakom och hittat en väg att gå. Jag tycker att SSF ska utesluta alla föreningar som inte har dopingkontrakt med sina aktiva. SSF kan skriva kontrakt med föreningarna där dessa förbinder sig att ha dopingkontrakt med aktiva. Föreningar som vägrar ska sedan uteslutas. Det finns inga juridiska hinder för ett sådant förfarande, och därför borde SSF välja den vägen.