2007-09-13, 10:29
|
|
|
Jag bänkar över 400 kilo.
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Jo antidopingarbetet måste förändras i grunden, och här nedan nämner jag bara några exempel på åtgärder, det finns helt säkert fler och bättre om man funderar en stund. Pengar måste exempelvis skjutas till i de idrotter där man kan misstänka att droger förekommer i stor utsträckning. Jag ser det också som nödvändigt med regelförändringar.
Jag tycker inte att det ska vara okay att bo och träna på en ort och sedan tävla för en klubb 20-100 mil bort. Detta försvårar antidopingarbetet.
Jag tycker alltså inte att man ska kunna träna i Kälarne och tävla för Örebro, eller träna i Sundbyberg och tävla för Borlänge, eller träna i Öjebyn och tävla för Luleå, bara för att nämna några exempel, och utan att säga att någon är dopad. Är man med på 40-listan spelar det inte så stor roll var man tränar och för vem man tävlar, eftersom man då måste uppge vart man tränar varje pass. Men, den stora majoritet lyftare som inte finns med på 40-listan, men som kanske är påväg dit, har RF ingen koll på om man tränar på en ort/gym och tävlar på annan ort/gym. Man borde kanske inte få träna på annan plats än den klubb där man tävlar, utan att vara med på 40-listan. Ovanstående problem måste på något sätt styras upp, men hur ska jag låta var osagt.
Jag tycker också att man från SSF:s sida kan påtvinga föreningarna stora bötesbelopp om de får ett dopingfall (de har ju missat att städa upp på hemmaplan). Genom sådana bötesbelopp tror jag att klubbarna blir försiktigare med att värva lyftare utifrån och dessutom kan jag tänka mig att föreningarna genom bötesbeloppen skriver egna dopingkontrakt med lyftarna för att få ekonomisk kompensation om någon skulle fastna i ett test, och det skrämmer nog fuskarna lite.
|
Att folk inte bor på orten där man tävlar så är det i dom flesta klubbar. Inte alla men många. Vi har t ex en 19årig kille som dök upp några gånger på träningen och ville tävla för oss. Han kom från Sveg och åkte en gång i veckan upp till Sundsvall och tränade då har man intresse  . Närmaste klubbar från där han bodde var Sundsvall eller östersund det var ungefär lika långt så han valde Sundsvall. Som tävlingsansvarig i klubben höll jag ett slags förhör med killen om hans inställning till doping och han fick sedan skriva på ett dopingkontrakt där han får betala böter till klubben om han åker fast och självklart uteslutning. Så mycket mer än så kan man inte göra om nån som inte bor på orten vill börja tävla. Självklart måste man ju ha ögon och öron öppna och försöka ha lite koll på en sån kille. Men han hade ju inte så mycket att välja på när det inte fanns nån tävlingsverksamhet där han bodde.
Gäller som tävlingsansvarig att vara hård och ärlig och säga rakt ut till personer som ska börja tävla eller som funderar på det vad som gäller.....
|
|
|
2007-09-13, 10:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk
Att folk inte bor på orten där man tävlar så är det i dom flesta klubbar. Inte alla men många. Vi har t ex en 19årig kille som dök upp några gånger på träningen och ville tävla för oss. Han kom från Sveg och åkte en gång i veckan upp till Sundsvall och tränade då har man intresse  . Närmaste klubbar från där han bodde var Sundsvall eller östersund det var ungefär lika långt så han valde Sundsvall. Som tävlingsansvarig i klubben höll jag ett slags förhör med killen om hans inställning till doping och han fick sedan skriva på ett dopingkontrakt där han får betala böter till klubben om han åker fast och självklart uteslutning. Så mycket mer än så kan man inte göra om nån som inte bor på orten vill börja tävla. Självklart måste man ju ha ögon och öron öppna och försöka ha lite koll på en sån kille. Men han hade ju inte så mycket att välja på när det inte fanns nån tävlingsverksamhet där han bodde.
Gäller som tävlingsansvarig att vara hård och ärlig och säga rakt ut till personer som ska börja tävla eller som funderar på det vad som gäller.....
|
Här beskriver du ett problem som är intressant. Ditt exempel visar på en kille som inte kan tävla för en annan klubb än Sundsvall, eftersom ingen verksamhet finns på hemorten. Ni har hanterat problemet på ett bra sätt genom att skriva kontrakt och förklara klubbens värderingar.
Jag gissar att dopingkontrakt kan göra tvivelaktiga individer tveksamma till tävlande och det är därför ett bra sätt att hålla rent. Problemet är bara att i vissa föreningar finns inget intresse från något håll att hålla dopingen borta. Det kan vara så att föreningsledarna själva är, eller har varit, missbrukare. Här måste SSF tvinga på dem kontrakt genom att bötfälla föreningar för deras dopingfall. Tyvärr tror jag inte att RF gillar en sådan lösning....
|
|
|
2007-09-13, 12:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Tyvärr tror jag inte att RF gillar en sådan lösning....
|
Vad är RF:s syn på denna sak då? Tyckert det verkar vara ett av många bra verktyg för att få hårdare tag mot doping.
|
|
|
2007-09-13, 15:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av SweLabs
Vad är RF:s syn på denna sak då? Tyckert det verkar vara ett av många bra verktyg för att få hårdare tag mot doping.
|
Jag vet inte med säkerhet att de har något emot det, men jag gissar att de skulle sätta sig emot att man tvingar föreningen till en bestraffning pga enskilda individers agerande. Men, som jag sa tidigare tror jag att man genom sådana straff kan tvinga föreningar med dopingliberal syn till att agera mot doping, även om de egentligen inte vill göra något åt problemen. Alternativet för föreningar som inte skriver kontrakt med lyftarna kan ju i extremfall bli att de tappar alla sina intäkter, och då kan andra lyftare i klubben inte tävla. Det är hårt, men jag tror att det vore bra ändå.
|
|
|
2007-09-13, 21:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa
Fetknoppen gör mer än att bara gnälla.
|
Ja, jag är medveten om det, men ibland känns det som man hört samma sång 1000 gånger
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa
han arbetar aktivt mot doping på ett flertal sätt. Han kan säkert förklara mer själv.
|
Det tycker jag är positivt, det har mitt fulla stöd. Jag vill se en helt dopingfri idrott i framtiden, men inser att vägen dit är lång och att arbetet mot dopingen måste bedrivas mer proffesionellt än det görs för närvarande. Jag inser också att det är många men små framsteg som leder till slutgiltig framgång och att motgångar väntar på vägen. Ingen idé att tro något annat, då blir man lätt besviken.
Men när två så duktiga lyftare som Finnen och Fetknoppen funderar på att lägga av då måste jag få protestera. Gör dom det vore det ett bakslag för alla oss som värnar om den rena lyftningen.
|
|
|
2007-09-13, 23:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Jag håller med dig i ditt snack om både doping och problemet när man inte tränar på samma ställe som den klubb man tävlar för.
Det som måste öka är tränings testerna  Det är ju där som folk känner sig som säkrast...
Ja det känns ju förjävligt att tävla mot folk som senare visar sig var dopad oavsett om det var vid den tävlingen eller flera år senare...Ja vet precis va du menar!!!!
Discobyggarens journal
|
|
|
2007-09-14, 09:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Marks dekalog
I. Styrkelyft med doping tynar bort och dör
II. Styrkelyft utan doping har stor potential
III. Fler och bättre tester är det bästa botemedlet
IV. Att överlista fuskarna med luriga överaskningstester är bara näst bäst
V. Fördöm inte veteraner som inte åkt fast, det är inte deras fel att de tävlade på 70 och 80-talet
VI. Det kommer att finnas fuskare i startfältet ibland. Förlika dig med tanken innan du går upp på flaket
VII. Visa empati med fuskarna. Oftast förstår dom inte sitt eget bästa när de sätter sin hälsa på spel
VIII. Visa noll tolerans. Ta aldrig in en lyftare i klubben om han åkt dit
IX. Påverka efter bästa förmåga din klubb, ditt distrikt och ditt förbund med förslag på renare lyftning
X. Visa ditt missnöje med slappa beslut och dåliga riktlinjer
|
|
|
2007-09-14, 19:52
|
|
|
Registered User
|
Bänkpress och marklyft
Fredag 20070914: Sumokronlyft med bälte: 220kg/5, 260kg/5, 280kg/5, 300kg/2, 320kg/1 (miss), 320kg/1.
Hantelrodd: 40kg/3*8
Smal bänkpress: 120kg/3*6
En liten förbättring i kronlyft idag. Allt gick lätt som bara den upp till 300kg, där jag tappade tredje repset. De två första var lite sega, men utan att för den skull vara tunga. På 320kg var jag chanslös i första försöket eftersom stången ville rulla och jag därmed inte kunde hitta ett bra dragläge. I omförsöket gick det dock riktigt lätt, betydligt lättare än på 300kg.
|
|
|
2007-09-14, 20:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
320kg/1 (miss), 320kg/1.
|
20 kgs ökning från förra passet är riktigt bra.
Bara köra på med greppträningen.
|
|
|
2007-09-14, 21:03
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zacke
20 kgs ökning från förra passet är riktigt bra.
Bara köra på med greppträningen.
|
Jag har faktiskt inte tränat grepp, jag hade bara en bättre stång idag, en med bättre lättring. Greppträningen ska jag börja med när jag börjar det nya träningsprogrammet.
|
|
|
2007-09-17, 20:09
|
|
|
Registered User
|
Knäböj och bänkpress
Måndag 20070917: Djup styrkelyftsböj med bälte: 190kg/5, 210kg/5, 230kg/5.
Benpress: 300kg/2*6, 300kg/8.
Tävlingsbred bänkpress med brygga: 140kg/6, 150kg/6, 160kg/5.
Hantellyft åt sidan: 15kg/3*8
Dips med vikt: 1*8, 2*9.
Ytterligare ett litet steg i rätt riktning idag. Böjen var inte så märkvärdig, men jag närmar mig i alla fall acceptabla vikter, och det var ett bättre pass än förra veckan. Men...det märks att jag inte var tillbaka på min normala nivå efter ljumskskadan som jag hade i våras innan jag påbörjade sommarvilan. 230-250kg är så tungt på ryggen att jag nästan inte vågar böja.
I bänkpress gick det klart bättre idag. Jag tränade med Mattias och han hetsade mig ganska duktigt. Fixade en femma på 160kg, och tror att ett reps till också hade kunnat gå. Fortsätter det såhär i två månader till så är jag nog uppe och gör en femma på i alla fall 180kg, och då behöver jag inte skämmas.
Bäst av allt var att jag känner mig helt återställd efter knäskadan. Nu gäller det bara att träna mig tillbaka till acceptabla nivåer, och att göra så utan att skada mig på nytt.
|
|
|
2007-09-17, 20:36
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Det låter precis likadant oavsett vilken nivå man är på.
"Jag bänkade ju bara 5x60 idag, men om någon månad är jag på acceptabla vikter"
några år senare...
"Snart klarar jag en 5:a på 120, då är man minsann stark!"
...ytterligare några år...
"Om några månader klarar jag nog 5x180, då slipper jag skämmas"
osv... Man är sin egen största kritiker!
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2007-09-17, 21:21
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Det låter precis likadant oavsett vilken nivå man är på.
"Jag bänkade ju bara 5x60 idag, men om någon månad är jag på acceptabla vikter"
några år senare...
"Snart klarar jag en 5:a på 120, då är man minsann stark!"
...ytterligare några år...
"Om några månader klarar jag nog 5x180, då slipper jag skämmas"
osv... Man är sin egen största kritiker! 
|
Jo så är det nog. Men det är tur, för däri ligger drivkraften att utvecklas  Den dag man är nöjd tror jag till och med att det blir svårt att behålla den nivå man uppnått.
|
|
|
2007-09-17, 21:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Härligt att du är på gång igen  hoppas du nu får träna sammanhängande och slippa dessa förbannade skador då blir det RIKTIGT spännade att se vad du hittar på!
|
|
|
2007-09-18, 15:22
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogge21
Härligt att du är på gång igen  hoppas du nu får träna sammanhängande och slippa dessa förbannade skador då blir det RIKTIGT spännade att se vad du hittar på!
|
Jo det hoppas jag verkligen, för nu har det varit nog på skadefronten för ett tag framöver
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:03.
|

|