2007-09-12, 21:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft
Finnen och Fetis, det hjälper för f*n inte att lipa, det finns metoder som kan staga upp verksamheten bättre. Hade ryssarna tvingats pissa i en kopp en gång i månaden hade de inte kunnat fubba. Vi gräsrötter måste öka trycket på våra förtroendevalda så att testandet ökar.
|
Fetknoppen gör mer än att bara gnälla, han arbetar aktivt mot doping på ett flertal sätt. Han kan säkert förklara mer själv.
|
|
|
2007-09-12, 21:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Mig har dom testat 2 ggr i år, en gång på tävling, SM:et och en gång på träning, inte speciellt ofta med andra ord.
|
|
|
2007-09-12, 21:59
|
|
|
Jag bänkar över 400 kilo.
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sällen
Hur ofta gör dom dopingtester här i sverige igentligen? sporten måste bli ren, det med att köra oftare regelbundna dopingtester.
|
Det finns alltid rötägg som fuskar men jag tror SL är ganska REN i Sverige. Men därimot tycker jag det är skrämmande lite tester på vissa håll i landet. Förutom på tävlingar så blir jag i snitt kanske träningstestad 2-3gånger per år. Men jag har hört att det finns många som aldrig blir träningstestad eller nästan aldrig och det är dåligt. Där har RF lite att jobba med. Mer träningstester....
|
|
|
2007-09-12, 22:03
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Testning handlar såklart om pengar. Men jag är personligen villig att betala högre licensavgift om det öronmärks till testning. Och jag tror inte jag är ensam.
|
|
|
2007-09-12, 22:10
|
|
|
Fetare än Attam!
Reg.datum: Nov 2005
|
när jag läser mitt inlägg igen så ser jag hur fel jag formulerade inlägget
Tänkte på dopingtestningen i hela IPF. ja SL i sverige är ganska ren.
|
|
|
2007-09-13, 07:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 110 kg Finne
Jag håller med dig angående dopingen, ibland blir man så less på det här, ska det vara så svårt att få sporten ren.
IPF måste ta hårdare tag mot dopingen, annars tappar man helt lusten att tävla.
|
Jo det krävs enorma förändringar för att städa upp. Det dom har gjort hitintills räcker inte på långa vägar. Ryssar och Ukrainare kommer nu bara att chansa lite mindre på tävlingar, men hemma under träningsperioderna kommer nog inget att förändras.
|
|
|
2007-09-13, 07:25
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Jag är 34 år. Tävlade på elitnivå fram till utgången av 1999 (personbästa 902,5kg i 110kg klassen 1998).
|
 Här blev jag en smula förvånad. Jag som är född 75 trodde att du var lite äldre än så, mest för att du ibland kan skriva på ett lite akademiskt och mycket välformulerat sätt.
Å andra sidan antyder kanonen att barnasinnet är kvar, fortsätt så!
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2007-09-13, 07:29
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av ramagoen
Oj.  Jag vet hur det är när nån nära är svårt sjuk länge och dör, min låtsasfar hade cancer och dog när jag var runt 11-12 ...
Det är så otroligt tråkigt med doping! Jag blir arg när jag läser sånt här. Varför ska inte alla tävla på lika vilkor, alla vill inte dopa sig och bli förstörda!
Har du inge planer på att börja tävla nu igen, när det är lite mer hårda kontroller än det var då? 
|
Jo jag har lite lösa planer på att göra en till elitsatsning. Problemet är bara att det är så mycket som ska stämma för att jag ska kunna satsa lika hårt igen. När jag blivit lite äldre prioriterar jag också annorlunda. Nu hjälper jag andra med träning och ger dopingföreläsningar och träningsföreläsningar runt om i landet. Från och med i höst bedriver jag också lite forskning på Luleå Universitet och pendlar mellan Piteå och Luleå varje dag. Resandet tar ganska mycket tid och gör att jag inte riktigt hinner satsa lika hårt på lyftningen. Jag har också en sambo som jag inte kan försumma hur som helst. Hon är fantastisk som låter mig hålla på som jag gör.
|
|
|
2007-09-13, 07:37
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sällen
Hur ofta gör dom dopingtester här i sverige igentligen? sporten måste bli ren, det med att köra oftare regelbundna dopingtester.
|
Tyvärr verkar det variera ganska mycket. När jag var i landslaget i slutet av 90-talet gjordes det dopingtester i klubben ca 4-5ggr/år, och på större tävlingar blev man ofta testad. Det är naturligtvis allt för lite. Ett dopingtest i månaden, utan förvarning, skulle ge viss effekt.
Jag har i efterhand fått höra att Jörgen Ljungberg aldrig blev testad hemma i klubben. Första gången det hände fastnade han som bekant. Oftast fick han brev hem, som skulle hämtas ut på posten. Där stod att läsa att han var kallad till test och hade x antal timmar på sig att infinna sig på närmast belägna sjukhus/vårdcentral. Vem som helst förstår ju att det inte är effektivt dopingarbete. Om man inte har beställt något och får ett konstigt brev så kanske man som dopad idrottsman börjar ana vad det kan vara. Allt detta för att han bor i en avkrok om jag har förstått det rätt. Med ett effektivare testsystem, fungerande över hela landet, skulle Jörgen ha fastnat mycket tidigare och inte hunnit sabbotera en enorm mängd rekord.
|
|
|
2007-09-13, 07:40
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft
Finnen och Fetis, det hjälper för f*n inte att lipa, det finns metoder som kan staga upp verksamheten bättre. Hade ryssarna tvingats pissa i en kopp en gång i månaden hade de inte kunnat fubba. Vi gräsrötter måste öka trycket på våra förtroendevalda så att testandet ökar.
|
Jag har ju lite insyn i förbundsarbetet och vet att Sverige kommit med i alla fall några olika förslag, både vad gäller regelverket/bedömningar och dopingtesterna. Tyvärr hjälper det inte mycket vad lilla Sverige tycker, det är många nationer som ska enas, och alla tycker verkligen inte som vi i Sverige.
|
|
|
2007-09-13, 07:44
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa
Fetknoppen gör mer än att bara gnälla, han arbetar aktivt mot doping på ett flertal sätt. Han kan säkert förklara mer själv.
|
Jag tänker naturligtvis inte förklara allt i detalj, men jag hjälper Piteå-polisen med antidopingarbete regelbundet. Detta har inneburit att i alla fall några personer har fått skaka galler en tid. En fick sitta 1,5år och en av de andra fick ett ännu längre straff. Jag vill inte exakt berätta hur långt straffet blev eftersom det då går att lista ut vem det är, men lååångt blev det.
|
|
|
2007-09-13, 08:19
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk
Det finns alltid rötägg som fuskar men jag tror SL är ganska REN i Sverige. Men därimot tycker jag det är skrämmande lite tester på vissa håll i landet. Förutom på tävlingar så blir jag i snitt kanske träningstestad 2-3gånger per år. Men jag har hört att det finns många som aldrig blir träningstestad eller nästan aldrig och det är dåligt. Där har RF lite att jobba med. Mer träningstester....
|
Jo antidopingarbetet måste förändras i grunden, och här nedan nämner jag bara några exempel på åtgärder, det finns helt säkert fler och bättre om man funderar en stund. Pengar måste exempelvis skjutas till i de idrotter där man kan misstänka att droger förekommer i stor utsträckning. Jag ser det också som nödvändigt med regelförändringar.
Jag tycker inte att det ska vara okay att bo och träna på en ort och sedan tävla för en klubb 20-100 mil bort. Detta försvårar antidopingarbetet.
Jag tycker alltså inte att man ska kunna träna i Kälarne och tävla för Örebro, eller träna i Sundbyberg och tävla för Borlänge, eller träna i Öjebyn och tävla för Luleå, bara för att nämna några exempel, och utan att säga att någon är dopad. Är man med på 40-listan spelar det inte så stor roll var man tränar och för vem man tävlar, eftersom man då måste uppge vart man tränar varje pass. Men, den stora majoritet lyftare som inte finns med på 40-listan, men som kanske är påväg dit, har RF ingen koll på om man tränar på en ort/gym och tävlar på annan ort/gym. Man borde kanske inte få träna på annan plats än den klubb där man tävlar, utan att vara med på 40-listan. Ovanstående problem måste på något sätt styras upp, men hur ska jag låta var osagt.
Jag tycker också att man från SSF:s sida kan påtvinga föreningarna stora bötesbelopp om de får ett dopingfall (de har ju missat att städa upp på hemmaplan). Genom sådana bötesbelopp tror jag att klubbarna blir försiktigare med att värva lyftare utifrån och dessutom kan jag tänka mig att föreningarna genom bötesbeloppen skriver egna dopingkontrakt med lyftarna för att få ekonomisk kompensation om någon skulle fastna i ett test, och det skrämmer nog fuskarna lite.
|
|
|
2007-09-13, 08:22
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Appropå dopingarbete, kanske det viktigaste
Citat:
...och ger dopingföreläsningar och träningsföreläsningar runt om i landet.
|
Fast nu tycker jag att du ska lägga krutet på dig själv. Trist med den oturliga starten efter sommarvilan, men nu verkar det ju lösa sig. Jag vill se dig i storform i vinter. Kanske läge att göra den där femman på 300 du pratat om? (Om du inte lägger allt krut på byggning och utrustningsböj förståss)
Som inspiration klistrar jag in ett gammalt pass
Citat:
Måndag: 20060320
Knäböj djupt med bälte: 3*3/300kg. (pers)
Första setet på 300kg var faktiskt riktigt lätt, det andra var något tyngre och den tredje trean kan jag absolut inte kalla explosiv, därmed inte sagt att det var speciellt tungt. Djupet var inte perfekt på första setet, men utan anmärkning de två efterföljande.
Detta är mitt livs bästa pass i knäböj. Har aldrig tidigare gjort tre treor på 300kg med bara bälte. Som om detta inte vore nog hade jag även den tredje trean orkat köra på ca 320kg.
|
Senast redigerad av -AG- den 2007-09-13 klockan 08:24.
|
|
|
2007-09-13, 08:38
|
|
|
Registered User
|
Det finns ytterligare en aspekt av problemet. Det är de gränsvärden för testosteron som WADA och resten av världen idag använder sig av. Normala människor har lika mycket testosteron som epitestosteron. Man mäter detta värde som en kvot, och den är alltså normalt 1/1. Den genetiska variationen hos människor gör dock att vissa individer har flera gånger (ex fyra gånger) så mycket testosteron som epitestosteron, alltså 4/1. Jag känner själv en person som helt naturligt har 9,3/1.
Pga dessa variationer har WADA beslutat att 4/1 är gränsen för en fördjupad utredning, detta trots att nästan alla människor har 1/1. I teorin innebär det att man som lyftare kan dopa sig med testosteron och klara ett test om man bara är försiktig med doseringen. Detta är ett stort problem över hela världen, och jag vet idrottsmän (läs styrkelyftare) som medvetet utnyttjar detta gränsvärde.
Om WADA istället skulle besluta att gränsvärdet skall vara 1/1, vilket en majoritet av världens alla människor har naturligt, så skulle ingen komma undan. Ingen oskyldig skulle heller riskera att dömas pga naturligt förhöjda värden, eftersom en fördjupad utredning av alla idrottsmän enkelt kan visa om de uppmätta värdena är naturliga eller orsakade av injektioner med testosteron. Tyvärr är kostnaden för fördjupade utredningar ganska hög och därför går många fuskare fria. Jag tycker det är tragiskt, men så ser verkligheten ut...
|
|
|
2007-09-13, 08:50
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av -AG-
Appropå dopingarbete, kanske det viktigaste
Fast nu tycker jag att du ska lägga krutet på dig själv. Trist med den oturliga starten efter sommarvilan, men nu verkar det ju lösa sig. Jag vill se dig i storform i vinter. Kanske läge att göra den där femman på 300 du pratat om? (Om du inte lägger allt krut på byggning och utrustningsböj förståss)
Som inspiration klistrar jag in ett gammalt pass
|
Du har rätt Andreas. Jag kommer att prioritera utrustningsböjar i vinter (om jag hinner satsa) och tror inte att jag kommer att fixa en femma på 300kg med bälte. Men...det är bara en tidsfråga.
Om jag satsar på att bygga lite muskler och utrustningsträning nu i höst så blir det garanterat en femma på 300kg nästa gång jag kör riktig kvalitetsträning.
Onekligen blir jag sugen på att träna kvalitet när jag ser det där passet. Jag minns det som igår. Vikten var lätt att gå ut med och skivstången vände nästan av sig själv i bottenläget  Så ska det vara. Men jag hamnar där igen även om jag först är svag en tid och fokuserar på att bygga muskelvolym.
Jag tror föresten att jag kommer igång med mitt nya träningsprogram inom en månad. Ska bara vara försiktig en tid först så att jag inte skadar mig direkt igen. Och jag måste ju få en chans att komma hyffsat i form innan jag börjar med programmet, för det är krävande som satan...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.
|

|