Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-04, 09:16   #136
Jocke67
-[][]--------[][]-

Jocke67s avatar

Reg.datum: Jan 2016
Det kommer gå bra det där!
2 x 40km sista veckan ser lagom ut. Innan dess, cykla så mycket du hinner och orkar!
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 09:20   #137
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Det kommer gå bra det där!
2 x 40km sista veckan ser lagom ut. Innan dess, cykla så mycket du hinner och orkar!
Tack, det är vad jag max kan få till om jag är realistisk. Som svar på din tidigare fråga: ja, jag har dubbla hållare och vattenflaskor. 2x750 ml. Är tack vare löpningen rätt "duktig" på att fylla på med vätska innan jag blir törstig.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 10:07   #138
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Efter Fagerhult(113K) nämns det att det finns en vattendepå för självservering, finns det vid alla depåer? Tänker för påfyllning av vattenflaskor.

Spontan tanke är att man vill beta av en ganska rejäl sträcka i början innan man tar det första rejäla stoppet. Förutsatt att jag har med mig gott om energi i form av bars, rekommenderar ni längre stopp för mat både i Jönköping(104K) och Hjo(171K)?

Gammal 2018-06-04, 10:16   #139
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Efter Fagerhult(113K) nämns det att det finns en vattendepå för självservering, finns det vid alla depåer? Tänker för påfyllning av vattenflaskor.

Spontan tanke är att man vill beta av en ganska rejäl sträcka i början innan man tar det första rejäla stoppet. Förutsatt att jag har med mig gott om energi i form av bars, rekommenderar ni längre stopp för mat både i Jönköping(104K) och Hjo(171K)?
Jag tror väl det ska finnas vätska i de flesta depåer? De har både vatten och sportdryck. De delar också ut bananer och vetebullar.
Ta en pissepaus/bensträckare efter 5 mil, depåstopp vid 10 och 20, och sen vad som behövs där emellan. Om du stannar och käkar en längre tid kommer du bli stel och seg, men det är samtidigt rätt gött att ta det lugnt om man inte har en tid att passa. Jag hade hållt mig till medhavd energi och bullar/bananer.
GLÖM INTE SOLKRÄM! 50 SPF över alla öppna ytor.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 10:29   #140
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Jag tror väl det ska finnas vätska i de flesta depåer? De har både vatten och sportdryck. De delar också ut bananer och vetebullar.
Ta en pissepaus/bensträckare efter 5 mil, depåstopp vid 10 och 20, och sen vad som behövs där emellan. Om du stannar och käkar en längre tid kommer du bli stel och seg, men det är samtidigt rätt gött att ta det lugnt om man inte har en tid att passa. Jag hade hållt mig till medhavd energi och bullar/bananer.
GLÖM INTE SOLKRÄM! 50 SPF över alla öppna ytor.
Det känns ju logiskt. Finns säkert svar på detta på hemsidan, får kika.

Det låter som en vettig plan. Tänker att en rejäl påfyllning i form av varm mat kan vara gött en gång under loppet, två behövs nog inte.

Vi kommer nog att ha en tid att passa. Det har visat sig att två kompisar startar samtidigt som mig och de verkar väl ha kommit till ungefär samma insikt som en annan: 30 km/h i snitt blir tufft men strax över 25 km/h ska gå. Vi har sagt att vi siktar på att komma under 12 timmar. Förhoppningsvis så kan vi cykla tillsammans under merparten av loppet, mot slutet lär vi säkerligen separeras då jag har svårt att se att vi tre skulle vara exakt lika starka.

Solkräm lägger jag till i arsenalen!

Gammal 2018-06-04, 10:45   #141
dluddeckens
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Jag har kört två gånger, 2015+2016. Och andra gången jag körde så hade jag ungefär lika många mil i benen. Men skillnaden var att jag körde ett ordentligt långpass ca 9-10 dagar innan vättern. Även om det tar lite återhämtningstid, känns det som det gav en hel del. Med ordentlig långdistans menar jag 16-17 mil.

Det är enorm skillnad mellan 10 och 17 mil. Enligt min erfarenhet, klarar man drygt 2 timmar relativt enkelt. Det är efter dryga 3-4 timmar det börjar hända saker i kroppen.

Jag var inte överdrivet seriös med träningen i övrigt, cyklade ca 8 veckor innan som träningsperiod, med en total distans på 110-125 mil. Hade som mål att köra på 10 timmar, kom in på 10:02 (((((
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 10:58   #142
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Jag har kört två gånger, 2015+2016. Och andra gången jag körde så hade jag ungefär lika många mil i benen. Men skillnaden var att jag körde ett ordentligt långpass ca 9-10 dagar innan vättern. Även om det tar lite återhämtningstid, känns det som det gav en hel del. Med ordentlig långdistans menar jag 16-17 mil.

Det är enorm skillnad mellan 10 och 17 mil. Enligt min erfarenhet, klarar man drygt 2 timmar relativt enkelt. Det är efter dryga 3-4 timmar det börjar hända saker i kroppen.

Jag var inte överdrivet seriös med träningen i övrigt, cyklade ca 8 veckor innan som träningsperiod, med en total distans på 110-125 mil. Hade som mål att köra på 10 timmar, kom in på 10:02 (((((
Hade jag haft mer tid på mig hade jag garanterat satsat på ett pass som var ca 15 mil. Visst, jag kan ju cykla så långt på lördag istället för de tio tänkta milen, men det känns som ett lite för stort hopp. Är dessutom inte så sugen på det då jag hade fått cykla rundan ensam.

Förstår att ett sådant pass ger mycket. Jag fick rekommenderat åtminstone två pass på tre-fyra timmar och det kommer jag typ att leva upp till. Blir två pass som är på gränsen till det samt tiomils-passet som uppfyller kriterierna till fullo.

Vad segt att vara så nära sub 10! Min kompis fick exakt samma tid förra året

Gammal 2018-06-04, 14:31   #143
dluddeckens
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Lite körtips, du kanske redan har full koll men du får de ändå

Från Motala ned till Ödeshög går det lätt, och ofta ganska fort, lägg fokus på att komma in i en grupp som håller ett bra och jämt tempo. Gärna ett tempo du känner att du "klarar ganska lätt".

Det är viktigt att ha energi strax innan och efter Jkpg, det är lätt att bli ordentligt trött i backarna efter (bankeryd, Habo osv). (Ölmstad till Fagerhult är klart tuffaste banprofilen).

Efter Fagerhult är det ganska snäll körning, korrigera grupp om det går för snabbt eller för långsamt. Det är bara halva loppet avklarat.

Hammarsundet är vid typ 25 mil, då är man ordentligt mör i kroppen, det är inga extrema backar men energin brukar vara låg. Bara fokus på att det är kort tid kvar

Stanna så lite du bara kan, du skall göra stopp, men håll stoppen så korta som möjligt, det är en pina att komma igång sen igen annars. Har du inte vant magen vid att äta, så undvik allt för stora portioner per gång. Testa ingen ny energidryck under lopp, drick/ät bara sånt du är van vid sedan tidigare..

Lycka till!
dluddeckens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-04, 14:47   #144
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
Lite körtips, du kanske redan har full koll men du får de ändå

Från Motala ned till Ödeshög går det lätt, och ofta ganska fort, lägg fokus på att komma in i en grupp som håller ett bra och jämt tempo. Gärna ett tempo du känner att du "klarar ganska lätt".

Det är viktigt att ha energi strax innan och efter Jkpg, det är lätt att bli ordentligt trött i backarna efter (bankeryd, Habo osv). (Ölmstad till Fagerhult är klart tuffaste banprofilen).

Efter Fagerhult är det ganska snäll körning, korrigera grupp om det går för snabbt eller för långsamt. Det är bara halva loppet avklarat.

Hammarsundet är vid typ 25 mil, då är man ordentligt mör i kroppen, det är inga extrema backar men energin brukar vara låg. Bara fokus på att det är kort tid kvar

Stanna så lite du bara kan, du skall göra stopp, men håll stoppen så korta som möjligt, det är en pina att komma igång sen igen annars. Har du inte vant magen vid att äta, så undvik allt för stora portioner per gång. Testa ingen ny energidryck under lopp, drick/ät bara sånt du är van vid sedan tidigare..

Lycka till!
Tack för tipsen, kollade banan samtidigt som jag läste det du skrivit. Det är nog bra att vara mentalt förberedd på var det kommer att gå tungt.

Korta stopp blir det nog automatiskt. Dels för att jag är medveten om det där med att benen stelnar till men även för att ju längre man stannar desto senare är man i mål. Det är inte bara 12 h som är ett hägrande mål utan man vill ju även bli klar med skiten så snabbt som möjligt så att det är över någon gång.

Experimenterar som sagt med energiintag under mina två längre rundor den här veckan.

Gammal 2018-06-05, 09:21   #145
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Imorgon drar vi av plåstret och utnyttjar den lediga dagen:

Tio mil och två färjfärder. Jag tror att det blir en riktigt trevlig runda med mycket vatten och landsbygd. Hade ju egentligen detta inplanerat på lördagen men ser inte riktigt poängen med att vänta tills dess när jag ändå är ledig imorgon. Ska bli intressant att se hur detta känns i kroppen.

Gammal 2018-06-05, 10:12   #146
Jocke67
-[][]--------[][]-

Jocke67s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Experimenterar som sagt med energiintag under mina två längre rundor den här veckan.
Det effektivaste skulle jag tro är att träna med så lågt energiintag som möjligt. Upp till ett par timmar bör du kunna köra på bara vatten.
Gammal 2018-06-05, 10:17   #147
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Det effektivaste skulle jag tro är att träna med så lågt energiintag som möjligt. Upp till ett par timmar bör du kunna köra på bara vatten.
Ja, det kan jag. Men jag vill ju få ett kvitto på att kroppen hanterar energiintaget på ett bra sätt så att jag vet att det är ett säkert kort till Vätternrundan.

Gammal 2018-06-05, 11:02   #148
Jocke67
-[][]--------[][]-

Jocke67s avatar

Vad är det du Vill kolla? Att magen pallar sportdryck, hela eller vad det nu är så du tänkt köra på?
Gammal 2018-06-05, 11:05   #149
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Vad är det du Vill kolla? Att magen pallar sportdryck, hela eller vad det nu är så du tänkt köra på?
Dels det, även få en lite känsla för vad det ger energimässigt samt öva på att plocka upp t.ex. en gel och äta medan jag cyklar. Helt enkelt göra det så tävlingslikt som möjligt.

Gammal 2018-06-06, 20:48   #150
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Var ute på en 8 mils runda idag. Gick rätt bra och känner mig inte så sliten nu efteråt. Glömde däremot solkräm så har nu den tydligaste cykelbrännan någonsin.

Hur har det gått för dig macke?
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.