Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-23, 15:36   #25051
Livet
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är partisk här, det finns gott om folk som tycker att det är kul att använda pulsen som ett verktyg i sin träning. Men jag har aldrig gjort det och aldrig haft något behov av det. Kommer aldrig att göra det heller. Ju färre grejer jag behöver bry mig om desto bättre

Riktlinjen med prattempo stämmer.
Eftersom jag precis har börjat så har jag inte riktigt bildat mig någon uppfattning än men jag gillar siffror och att mäta saker relaterat till träningen så jag kan tänka mig att i framtiden så hamnar jag i någon form av träningsstil där jag främst går efter kanske pulsen och inte känslan. Men det får tiden utvisa.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-23, 23:58   #25052
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Man behöver inte göra saker så avancerat heller. Har man lite hårda pass I sin träning så hittar man snart sin maxpuls. Ett lite hårdare pass på säg 30-40 min där man avslutar med spurt i uppförsbacke så är jag iaf nära maxpuls.

Jag gillar att använda puls för att analysera mina pass I efterhand.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Gammal 2022-05-26, 19:41   #25053
jimmitjoo
Registered User

Reg.datum: Mar 2021
Känsla är personligen det absolut bästa måttet. Pulsen är så pass variabel att den kan diffa flera slag bara man druckit lite kaffe eller sovit dåligt. Vill man ha något pålitligt mått får man gå på laktat, men det är snordyrt.
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-30, 08:20   #25054
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Eftersom jag precis har börjat så har jag inte riktigt bildat mig någon uppfattning än men jag gillar siffror och att mäta saker relaterat till träningen så jag kan tänka mig att i framtiden så hamnar jag i någon form av träningsstil där jag främst går efter kanske pulsen och inte känslan. Men det får tiden utvisa.
Absolut! Men för en nybörjare så tycker jag att puls är ett onödigt fokus att ha, det verkar ju ha krånglat till det hela lite för dig. Jag vill också inbilla mig att det finns något egennyttigt med att gå på känslan, få lära sig hur länge man orkar i en viss ansträngningsnivå, hur sliten man blir o.s.v. När jag började att löpa för fem år sedan så var mitt utgångsläge väldigt likt ditt då jag vägde uppemot 95 kg. Mitt fokus var kontinuitet. I början fokuserade jag bara på att ta mig runt en fyra km-slinga två gånger i veckan. Med tiden blev det lättare och lättare och jag kunde hålla lite högre tempo och addera ett till pass varje vecka. Jag noterade tempot jag höll men det var inget jag styrde träningen utefter. I början var det bara viktigt att jag sprang ett par gånger i veckan.

Sedan vill jag bara skjuta in att handledsmätning av pulsen kan vara lite vanskligt. Vet inte om din klocka är känd för att vara bra på detta men min Garmin-klocka är inte särskilt tillförlitlig vad gäller pulsmätning.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-30, 10:31   #25055
Livet
Registered User

Jag börjar inse det lite sakta men säkert jag också faktiskt, det här med pulsen för nybörjare alltså.

Jag har en Garmin 245 Music och vissa gånger tycker jag att pulsen är rätt skev så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska gå efter den när jag tränar faktiskt. Möjligtvis att man kan köpa ett pulsband och komplettera med för att få mer rättvisande siffror.

Citat:
Absolut! Men för en nybörjare så tycker jag att puls är ett onödigt fokus att ha, det verkar ju ha krånglat till det hela lite för dig. Jag vill också inbilla mig att det finns något egennyttigt med att gå på känslan, få lära sig hur länge man orkar i en viss ansträngningsnivå, hur sliten man blir o.s.v. När jag började att löpa för fem år sedan så var mitt utgångsläge väldigt likt ditt då jag vägde uppemot 95 kg. Mitt fokus var kontinuitet. I början fokuserade jag bara på att ta mig runt en fyra km-slinga två gånger i veckan. Med tiden blev det lättare och lättare och jag kunde hålla lite högre tempo och addera ett till pass varje vecka. Jag noterade tempot jag höll men det var inget jag styrde träningen utefter. I början var det bara viktigt att jag sprang ett par gånger i veckan.

Sedan vill jag bara skjuta in att handledsmätning av pulsen kan vara lite vanskligt. Vet inte om din klocka är känd för att vara bra på detta men min Garmin-klocka är inte särskilt tillförlitlig vad gäller pulsmätning.
Gammal 2022-05-30, 11:02   #25056
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Jag börjar inse det lite sakta men säkert jag också faktiskt, det här med pulsen för nybörjare alltså.

Jag har en Garmin 245 Music och vissa gånger tycker jag att pulsen är rätt skev så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska gå efter den när jag tränar faktiskt. Möjligtvis att man kan köpa ett pulsband och komplettera med för att få mer rättvisande siffror.
Ja, ska du mäta pulsen skulle jag verkligen rekommendera ett pulsband.

Angående tempo och ansträngningsgrad så skulle jag om jag var du enbart tänka på att lägga det på en sådan nivå att du orkar hålla i löpträningen. När jag startade upp löpningen 2017 var det viktigt för mig att passen blev av snarare än att de var snabba. Innan detta hade jag haft ett gäng uppstarter som inte hade resulterat i någonting då jag så snabbt tröttnade då löpningen var så jobbig och kravfixerad. När jag helt släppte detta så var det inte längre jobbigt att gå ut och löpa och jag lyckades hålla i löpningen. Med tiden kom suget för att emellanåt springa snabbare och mer resultatinriktat.

Gammal 2022-05-30, 11:03   #25057
Luddsson
Banned User

Reg.datum: Sep 2015
Citat:

Kör också med Garmin. En gammal trotjänare (Forerunner 35). Går som tåget med pulsband, men handledspulsen är bedrövlig. Bra info här.

Använder alltid pulsband. Tycker verkligen att du ska köra något med ANT+ om du vill ha tillförlitlig puls som connectar lätt, typ Garmins HRM-dual om du vill ha tillförlitlig puls. Deras billigaste standard. Perfekt för alla konditionsidrotter utom simning. Finns för 499:- i svenska butiker.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-30, 11:52   #25058
Livet
Registered User

Grymt! Jag får investera i ett pulsband lite senare i livet då när det kanske är mer motiverat att använda det i träningen.

Just nu känns det som att jag orkar hålla i löpträningen med 3-4 pass i veckan. Det som främst sätter stopp är att jag känner av stor ansträngning i underbenen om jag löptränar två dagar i rad så det försöker jag att hålla mig borta ifrån.

Citat:
Ja, ska du mäta pulsen skulle jag verkligen rekommendera ett pulsband.

Angående tempo och ansträngningsgrad så skulle jag om jag var du enbart tänka på att lägga det på en sådan nivå att du orkar hålla i löpträningen. När jag startade upp löpningen 2017 var det viktigt för mig att passen blev av snarare än att de var snabba. Innan detta hade jag haft ett gäng uppstarter som inte hade resulterat i någonting då jag så snabbt tröttnade då löpningen var så jobbig och kravfixerad. När jag helt släppte detta så var det inte längre jobbigt att gå ut och löpa och jag lyckades hålla i löpningen. Med tiden kom suget för att emellanåt springa snabbare och mer resultatinriktat.
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Kör också med Garmin. En gammal trotjänare (Forerunner 35). Går som tåget med pulsband, men handledspulsen är bedrövlig. Bra info här.

Använder alltid pulsband. Tycker verkligen att du ska köra något med ANT+ om du vill ha tillförlitlig puls som connectar lätt, typ Garmins HRM-dual om du vill ha tillförlitlig puls. Deras billigaste standard. Perfekt för alla konditionsidrotter utom simning. Finns för 499:- i svenska butiker.
Gammal 2022-05-30, 12:28   #25059
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:

Just nu känns det som att jag orkar hålla i löpträningen med 3-4 pass i veckan. Det som främst sätter stopp är att jag känner av stor ansträngning i underbenen om jag löptränar två dagar i rad så det försöker jag att hålla mig borta ifrån.
För att vara helt ny inom löpningen så är tre-fyra pass i veckan rätt mycket. Så tycker absolut att det är en god idé att ha en dags vila mellan passen. Den mängden pass kommer man jättelångt på så jag tycker inte att du bör känna någon stress att utöka detta. När du kommer till den tidpunkten att du vill springa mer så kan du ju istället springa längre på passen.

Gammal 2022-05-30, 12:55   #25060
Luddsson
Banned User

Reg.datum: Sep 2015
Citat:
Grymt! Jag får investera i ett pulsband lite senare i livet då när det kanske är mer motiverat att använda det i träningen.

Två pass löpning två pass crosstrainer/annan konditionsträning per vecka är nog en bra början. Man kan nästan inte stegra löpvolymen för långsamt, är min erfarenhet.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-30, 12:56   #25061
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Vad har vi på ämnet nedkylning under längre lopp i hetta? Jag är anmäld till ett 24 h-lopp i Skövde den 9:e juli. Det har vid flera gånger varit väldigt varmt under det loppet. Här finns det väldigt mycket man kan göra eftersom att man A) springer väldigt långsamt och ostressat och B) har support var 400:e meter.

Det jag har kommit på hittills är väl någon sorts tvättsvamp under en keps. Har även funderat på om det är idé att ha ett gäng T-shirtar i en kylväska som man varvar mellan.

Gammal 2022-05-30, 14:07   #25062
Livet
Registered User

Jag kör en dags vila mellan varje pass så det blir löpning varannan dag. Varannan vecka blir det därmed 3 pass och 4 den nästkommande veckan. Hittills känner jag att det fungerar motivationsmässigt och att kroppen hinner återhämta sig.

Frekvensen kommer jag nog inte känna att jag behöver öka på ett tag men antingen tempot, löptiden eller vilken typ av pass jag kör kan jag leka runt med lite för att försöka hitta lite nya grejer. Hittills har jag bara kört riktigt lugnt tempo i kring 30 minuter per pass.

Citat:
För att vara helt ny inom löpningen så är tre-fyra pass i veckan rätt mycket. Så tycker absolut att det är en god idé att ha en dags vila mellan passen. Den mängden pass kommer man jättelångt på så jag tycker inte att du bör känna någon stress att utöka detta. När du kommer till den tidpunkten att du vill springa mer så kan du ju istället springa längre på passen.
Jag har funderat på det här med andra typer av konditionsträning, helst "low impact" för att skona skenbenen och leder. Jag har bara provat lite crosstrainer hittills men inte riktigt fått upp pulsen så högt. Visserligen kan det ju som sagt nu i början vara lite onödigt att styra efter det men trots det hade jag nog velat ha den snäppet högre än vad den verkar komma upp i när jag kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Två pass löpning två pass crosstrainer/annan konditionsträning per vecka är nog en bra början. Man kan nästan inte stegra löpvolymen för långsamt, är min erfarenhet.
Gammal 2022-05-30, 14:14   #25063
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Jag har funderat på det här med andra typer av konditionsträning, helst "low impact" för att skona skenbenen och leder. Jag har bara provat lite crosstrainer hittills men inte riktigt fått upp pulsen så högt. Visserligen kan det ju som sagt nu i början vara lite onödigt att styra efter det men trots det hade jag nog velat ha den snäppet högre än vad den verkar komma upp i när jag kört.
Crosstrainern är enligt min erfarenhet knepig att få upp pulsen på, men går väl om man kör som en galning.

Frågan här dock är ju varför du inte helt enkelt springer snabbt på något utav löppassen? Om du vill ha upp pulsen. Du måste ju inte springa i prattempo konstant på löppassen om du inte vill det.

Gammal 2022-05-30, 15:43   #25064
Livet
Registered User

Citat:
Crosstrainern är enligt min erfarenhet knepig att få upp pulsen på, men går väl om man kör som en galning.

Frågan här dock är ju varför du inte helt enkelt springer snabbt på något utav löppassen? Om du vill ha upp pulsen. Du måste ju inte springa i prattempo konstant på löppassen om du inte vill det.
Hittills har det egentligen bara varit för att jag vill komma igång så lättsamt som möjligt med löpningen.

Egentligen så körde jag korta intervaller (gå en minut, spring en minut i totalt 15-20 minuter) efter nästan alla gympass för några veckor sedan men sedan kom problemen med skenbenen som ett brev på posten. Det var efter detta jag "egentligen" började löpträna då jag helt enkelt insåg att de 1-1,5 veckorna jag precis genomfört inte var hållbart.
Resultatet blev då att jag började köra lugna pass med fokus på att bara vänja kroppen vid den belastning som löpning innebär och försöka acklimatisera mig.

Med det sagt så tänkte jag faktiskt köra ett intervallpass idag men med längre intervaller och i relativt bekvämt tempo men som jag ändå inbillar mig kommer att driva upp min puls klart högre än vad jag hittills är van vid.
Tänkte prova på 4x4-intervaller med 1-2 minuters vila mellan varje i kanske 12 km/h eller så.
Gammal 2022-05-30, 19:13   #25065
Baskagge
Registered User

Baskagges avatar

Reg.datum: Jul 2005
Tveksamt om det är meningsfullt för motionslöpare att köpa pulsband - det skiljer ytterst lite mot handledsmätning.

https://www.loparshop.se/inspiration...ng-vs-pulsband

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.