Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-30, 20:38   #7516
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Lite för osäkert väder för rullskidor nu på eftermiddagen så det blev konditionsmaskinerna på gymmet istället.

15min Ski-erg i 2:30/500m och motstånd 6.
Kunde kört både hårdare och längre, men höll mig till planen denna gång för att skona axeln.

15min roddmaskin. Inte Concept utan det är någon modern variant från Tecnogym. Obekvämt säte och handtag, annars var den okej. Körde halvlungt kring 32 Spm (170-180w) i ungefär 90s, drog 10 hårda tag där jag försökte komma över 300w hela tiden och sedan 90s lugnt om vartannat.

15min trappmaskin. Även denna är från Tecnogym och det är jag ovan med. För smalt mellan handtagen så det var svårt att gå utan att hålla i sig. Ökade tempot successivt och svettades så pass att det nästan stänkte i halva gymmet. Hade handduk med mig, men det hjälpte inte.

15min löpband. Det här bandet klarade upp till 18%lutning så det kändes bra i vaderna. Gick ungefär 90-120s i 5,5km/h och växlade sedan till löpning i 4% lutning och 10,5km/h om vartannat.

Grisigt svettig timme

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-01, 08:53   #7517
944RS
Musklig

944RSs avatar

Kollade upp vädret på YR och såg att det var regn på gång på tisdag. Så då tänkte jag att det är bäst jag passar på att cykla idag måndag istället.
Så det kom som en chock när jag efter en kvart hamnade i en rejäl hagel/regnskur. Gjorde riktigt ont på huvudet de där små kalla isbitarna som bombade mig.
Nu får jag bara hoppas att kläderna hinner bli torra till jag ska hem och att jag inte drog på mig en förkylning.

Gammal 2018-10-02, 07:57   #7518
944RS
Musklig

944RSs avatar

Nu är anmälan betald till Borås-triathlon 1/6 2019. Det blir halv Ironman distans även där.

Gammal 2018-10-02, 08:00   #7519
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Fan vad kul, ska bli spännande att följa! Min kompis gjorde en halv i somras och ska göra en hel nästa år. Sprang sitt första marathon i helgen och gladde sig först över att det gick bra men fick sedan ångest när han insåg att nästa gång skulle han göra detta EFTER simning och cykling

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 20:04   #7520
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fan vad kul, ska bli spännande att följa! Min kompis gjorde en halv i somras och ska göra en hel nästa år. Sprang sitt första marathon i helgen och gladde sig först över att det gick bra men fick sedan ångest när han insåg att nästa gång skulle han göra detta EFTER simning och cykling
Det kommer nog inte bli så annorlunda i min träning än nu. Skulle jag kunna simma så hade jag säkert velat satsa på en bra tid/placering. Nu blir det mest upplevelse över det hela.

Idag har jag varit i simhallen igen. Axeln är fortfarande risig sedan passet för 2v sedan så det blev inte så mycket kvalité över det hela.
Har mindre än 25min på mig i bassängen innan de stänger, så det kommer nog inte bli så mycket bättre i framtiden heller

Gammal 2018-10-04, 19:07   #7521
944RS
Musklig

944RSs avatar

Bilen till jobbet idag för att hinna hem till utvecklingssamtal i skolan.
Stannade till på gymmet före jobbet och sprang intervaller på löpbandet. Evigheter sedan sist!
Valde lite för lågt tempo, men återigen så måste man ju börja någonstans.

Nu på kvällen blev det ett kortare pass på Zwift. Benen var dock inte helt återhämtade, så jag fick skruva ner motståndet med 10% på sista 3min av sista blocket.

Gammal 2018-10-05, 12:51   #7522
944RS
Musklig

944RSs avatar

Blev lite besviken på känslan i benen igår när jag zwiftade så jag ska troligtvis göra ett nytt försök ikväll.

Är naturligtvis medveten om att springa intervaller på löpbandet ett par timmar innan kan vara en starkt bidragande orsak till upplevelsen. Så idag har jag vilat från aktiviteter och ska satsa på kvalité ikväll.

Gammal 2018-10-06, 07:55   #7523
944RS
Musklig

944RSs avatar

Helt klart bättre kräm i benen igår. Det var ett pass på 56min med ordentlig uppvärmning och sedan var huvudmomentet ett block på 20min där man skulle köra 1minutare över/under tröskeln. Inte stenhårt med andra ord, men ändå så det kändes.

Dessa pass kräver att man har en uppdaterad FTP och det har jag egentligen inte. Man borde såklart börja varvet "säsong" med att göra ett nytt test.
Det är dock så jäkla tungt att göra dem, och trist om man måste sänka

Pulsen från passet igår. Inkl 5min extra på slutet där jag hamnade i en backe med fel växel och fick ta i lite
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_20181006-084906.jpg (58.4 KB, 2 visningar)

Gammal 2018-10-06, 19:49   #7524
944RS
Musklig

944RSs avatar

Helt okej lördag!

45min sim i Lundbybadet tillsammans med yngsta grabben, kollegan Henke och Umara-Simon före lunch.

6km jogg tillsammans med äldsta grabben + 7km själv i ett behagligt tempo efter lunch.

Nu film i soffan med båda grabbarna

Gammal 2018-10-07, 18:45   #7525
944RS
Musklig

944RSs avatar

Lugnare söndag än vanligt idag. Lite pyssel med familjen på förmiddagen och sedan en sväng bort till gångvägen mellan Kållereds station och tennishallen i Mölndal.
Först en tur på rullskidorna och sedan samma sträcka med inlines + stavar.

Har riktigt tröga hjul på skidorna, så det är en ren fröjd att flyga fram när man byter till inlines!
Stavarna hade betydligt bättre fäste nu när jag slipat spetsarna, men det släppte ändå lite för ofta för att jag ska känna mig bekväm med att ta i.

Gammal 2018-10-08, 20:54   #7526
944RS
Musklig

944RSs avatar

Styrketräning/rehab/prehab före jobbet som vanligt på måndagar numera.
Det blev dock inte någon handbollsträning för grabben nu på kvällen för han har fortfarande ont i tån från nageltrång.
Så då passade jag på att köra ett kort race på Zwift.

Kunde snabbt konstatera att 3min långsam rull inte var tillräckligt med uppvärmning. Hade tänkt 12-15min, men av olika anledningar så hann jag inte mer.
Full fart från början och sedan bara försöka hålla i så länge som möjligt. Efter 2min började jag ha svårt att andas och benen började bli stumma.
Racet var en kort sprint på 6,7km så det skulle vara över på knappa 10min. Men oj vad det var svårt att köra taktiskt. Hade sällskap av 2st till från B-gruppen som jag anmälde mig till ( Borde kört C) hela tiden och jag märkte att de var så pass starka att jag inte skulle kunna hinna trötta ut dem utan allt skulle avgöras i sista backen eller spurten.
I backen så blev vi omkörda av en annan klunga och då tappade jag bort den ena av mina konkurrenter. Han lyckades få gratisfart med de andra och var omöjlig att hinna ikapp.
Den andra killen gjorde ingen spurt så han kunde jag kanske tagit, men jag vågade inte riskera att belasta min baksida mer så det blev bara att hålla positionen.

Det var dock för få deltagare med för att det skulle ge några viktiga poäng.

Gammal 2018-10-10, 04:38   #7527
944RS
Musklig

944RSs avatar

Vanlig (lugn) cykelpendling igår på de lite kortare omvägar att.
På kvällen var det sedan dags för en löprunda med Mathias. Termometern visade 13grader, så det blev för väldigt svettigt. Mot slutet av rundan när solen gått ner var det istället skönt att jag hade vindvästen på mig.

Vi möttes halvvägs längs vägen mellan Lindome och Kållered och började genast med en lite längre fartökning. 2,5km i 4:14 - 4:22 tempo. Ganska bekvämt för mig, men Mathias fick andnöd och var färdig för att kräkas. Han har aldrig sprungit så långt i den farten innan
3min jogg och sedan en kortare fartökning igen. Då hade han det lite svårare att få upp farten.
En lite längre jogg efter det och så en sista fartökning innan en lång och seg uppförsbacke.
I backen kände jag att benen hade fått jobba lite, men det fanns ändå så pass med kräm kvar att jag valde att förlänga rundan genom Kållered innan jag vek av hemåt.
Sista 4km var jag alltså ensam igen och bara lät kroppen hålla ett behagligt tempo. Hamnade kring 5:30 och det får för dagen vara okej.
Trevligt att krapa ihop 14km efter en arbetsdag med cykelpendling.

Gammal 2018-10-10, 06:57   #7528
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Bra löpt och bra distans(sprang lika långt ). Är dina ben obrydda av en sådan distans?

Gammal 2018-10-10, 07:34   #7529
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bra löpt och bra distans(sprang lika långt ). Är dina ben obrydda av en sådan distans?
Jo de är nog så pass härdade i det laget att det inte känns ett dugg efteråt eller nu dagen efter. Har såklart inte samma kraft i dem om jag skulle behöva göra en spurt eller trycka på upp för en backe.

En mil i tävlingstempo sliter dock rejält på mig. En halvmara i joggtempo före frukost gör mig inget mer än lite extra hungrig

Gammal 2018-10-10, 07:39   #7530
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jo de är nog så pass härdade i det laget att det inte känns ett dugg efteråt eller nu dagen efter. Har såklart inte samma kraft i dem om jag skulle behöva göra en spurt eller trycka på upp för en backe.

En mil i tävlingstempo sliter dock rejält på mig. En halvmara i joggtempo före frukost gör mig inget mer än lite extra hungrig
Då är du som mig. Nu är det ju väldigt olika från dag till dag men generellt skulle jag säga att det är någonstans strax efter 20 km som mina ben börjar bli sega.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.