Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-10, 08:54   #7306
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Lycka till och ha roligt!

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Gammal 2018-05-10, 21:50   #7307
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Sket sig idag!

Första 6 varven gick väldigt kontrollerat och relativt lätt. Skiljer inte många sekunder i tempo på de varven. Banan och solen var krävande, och det var alltid något som inte var helt 100. Men inget allvarligt utan bara några småsaker.
På 7:e varvet tog jag med telefonen för att kunna lyssna på Sportradion. Fipplade ganska länge med telefonen samtidigt som vi promenerade så tappade lite tid.
Samtidigt hade Mathias börjat bli sliten så det blev lite ojämnt tempo.
Jag lämnade honom sista kilometern och körde på i egen takt. I sista (enda) nerförsbacken så började jag känna av knät lite oroväckande.
Hade dock tappat så mycket tid på varvet att jag inte funderade så mycket mer på det i samband med varvningen.
Vi bestämde att jag skulle springa varv 8 själv för att få lite mer tid för att byta skor och strumpor inför det 9:e varvet.
Nästan omgående så kände jag att knät protesterade och det blev bara värre och värre.
Så det gick inte så mycket fortare detta varv än de första 6
Insåg sista 2km att det inte skulle gå att fortsätta utan att ha jäkligt ont och riskera att få någon jobbig skada.
Kändes så jäkla surt!

Tog en värktablett direkt när jag kom fram till varvningen och drack ordentligt. Visste inte vilket skick Mathias skulle vara i, men jag misstänkte att han inte skulle fortsätta. Ställde mig i starten bara ifall att han skulle göra ett försök till. Han kom in precis innan tiden gick ut och vinkade till mig att det fick räcka.
Då kunde jag också ta samma kloka beslut

Surt att "misslyckas" då jag ändå hade krafter kvar. Men måste ändå erkänna att att det hade varit otroligt tufft att köra på mot +15timmar på den banan. Mycket rötter och en del surhål som tog energi.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 07:47   #7308
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Men ni fick ihop 5 mil iaf i benen? Riktigt bra ändå. Klokt att avbryta om värken slog till, förvånansvärt klokt för att vara du :P

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 07:51   #7309
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
53,6 km får jag det till. Kan ju säga att mina knän i dagsläget hade sagt ifrån bra mycket tidigare än så Tråkigt men bra att avbryta, har lärt mig att det sällan är värt den tillfälliga tillfredsställelsen man får av att kämpa emot smärtan. Segt om hela sommarens löpning blir påverkad. Bra jobb!

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 08:05   #7310
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Lite tråkigt att det inte var orken som fick vara avgörande. Men samtidigt är det ju någon del i kedjan som kommer ge upp förr eller senare i ett sånt här lopp. Bra beslut att inte fortsätta med de förutsättningarna i alla fall!

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 17:43   #7311
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Men ni fick ihop 5 mil iaf i benen? Riktigt bra ändå. Klokt att avbryta om värken slog till, förvånansvärt klokt för att vara du :P
En av fördelarna med den här sortens lopp är att det räcker med att ha klarat ett varv för att ha "klarat loppet". Då är det bara en kamp mot sina egna mål eller placering kvar. I det här loppet var jag ute efter PB och det lyckades jag med. För att nå ytterligare ett PB hade jag fått slita väldigt mycket mer, så då var det ändå lätt att vara klok.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
53,6 km får jag det till. Kan ju säga att mina knän i dagsläget hade sagt ifrån bra mycket tidigare än så Tråkigt men bra att avbryta, har lärt mig att det sällan är värt den tillfälliga tillfredsställelsen man får av att kämpa emot smärtan. Segt om hela sommarens löpning blir påverkad. Bra jobb!
Korrekt, 53,6km blev det! Visst är det frustrerande att inte nå sina mål. Men det är därför jag tränar
Hade jag fortsatt så hade jag kanske försämrat mina chanser att bli bättre nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Lite tråkigt att det inte var orken som fick vara avgörande. Men samtidigt är det ju någon del i kedjan som kommer ge upp förr eller senare i ett sånt här lopp. Bra beslut att inte fortsätta med de förutsättningarna i alla fall!
Helt korrekt även här! Det är någon del som till slut ger upp, och denna gång var det ett knä.
Är väl inte helt förvånad över att det skulle vara kroppen som sa ifrån före huvudet och konditionen. Det är sånt man får leva med när man är dålig på att ta hand om sig.

Gammal 2018-05-11, 19:21   #7312
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Bra jobbat! 5 mil är inte fy skam. Herrn får inte glömma bort att det är tuffare och hårdare än en sthlm marathon.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-11, 19:45   #7313
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Bra jobbat! 5 mil är inte fy skam. Herrn får inte glömma bort att det är tuffare och hårdare än en sthlm marathon.
Jo jag menar inte att det är dåligt eller så. Vill absolut inte nedvärdera någons prestation. Varken min egen eller övriga som också klev av vid samma eller tidigare.

Själva upplägget hade jag bara tränat på vid ett tillfälle och den "banan" och temperaturen var betydligt mer gynnsam. Så jag visste knappt vad jag gett mig in på eller vilken taktik som skulle vara bäst.

Nu kommer jag kanske aldrig mer delta i ett Backyard Ultra igen, så det finns väl egentligen inte något större behov av att analysera och utvärdera. Men samtidigt så vet man aldrig vad för "dumheter" som man blir lockad till att försöka genomföra

Gammal 2018-05-13, 19:17   #7314
944RS
Musklig

944RSs avatar

Verkligen skönt cykelväder de senaste dagarna. Har bara kört en lugn runda och lite transportcykling, men längtar ut på någon lite längre snart.

Har inte känt något i knät sedan löpningen, så förhoppningsvis var det bara tillfällig överansträngning. Eftersom jag inte har några ambitioner på att plötsligt bli snabb, så har jag inte bråttom med att köra på hårt riktigt ännu.

Gammal 2018-05-14, 17:53   #7315
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Men jävlar, det var ju ändå inte dumt jobbat! Well done
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 08:19   #7316
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Hörredu, nu är jag bra nära att joina cykel-patrasket Min kontaktperson på Sporthyra är otroligt seg med att svara men det låter som att jag får en cykel hemlevererad nästa vecka. Lite frågor:

1) Kombinerar du någonsin löpning och cykling med varandra och räknar det som två pass? Jag vet inte riktigt hur mycket två mil cykling är värt. Är en mil ut till stället där jag har tänkt köra mina backintervaller. Självklart bättre än inget men jag lär inte pressa mig i.o.m. att jag ska palla intervallerna. Tänker att ett pass skulle kunna vara att cykla ut dit, springa och sedan cykla hem. Då får jag lite cykelträning "gratis".

2) Den "långrundan" som flest rekommenderar i Norrköping är ca fyra mil lång. Det tänker jag blir ett återkommande pass varje vecka. Hur långt tycker du att mitt längsta pass bör vara innan loppet? Tycker du att jag ska stegra distansen varje vecka? Är ju kort om tid.

3) Om ett pass är pendlingen till Yxbacken och ett annat den där fyramilaren, vad tycker du att jag ska göra det tredje passet? Kan absolut köra fyramilaren igen då jag gissar att man vill samla så många km som möjligt.

4) Vad bör jag göra veckan som loppet går av stapeln? Har alltså tre veckors träning, sedan är det lopp-veckan. I.o.m. att jag är så jävla färsk på detta så gissar jag att kan mer eller mindre kan fortsätta cykla lika "mycket" men ta det lite lugnare.

Känn ingen press att behöva svara genomförligt på allt detta, blev lite mer omfattande än jag hade tänkt mig Men lite generella tankar skulle uppskattas.

Gammal 2018-05-16, 04:40   #7317
944RS
Musklig

944RSs avatar

Kul att du ändå försöker göra något seriöst av den korta tiden fram till loppet.
Du är redan vältränad, så du bör nog mest satsa på att bli bekväm på en cykel. Samla kilometer i olika miljöer och gärna lite tillsammans med andra.

10km låter som en bra uppvärmning inför löpningen, men är på tok för kort för att få uppleva det kämpiga med långlopp. Även om du cyklar hem från backintervallerna med mosiga ben så kommer det nog inte riktigt motsvara hur en trött kropp är efter 15mil och det plötsligt är motvind.
Jag har kört en del brickpass med löp efter en tuffare cykling, men aldrig räknat in den löpningen som kvalité.

Tror du kommer få svar på många "frågor" så fort du kommer igång med cyklingen. För 10-15km cykling i lagom tempo motsvarar en kort promenad ner till glasskiosken. 40km låter också väldigt kort för att vara cykelträning i tävlingstempo. Tror du bör ha cyklat minst 2st 3timmarspass för att hinna känna på just vad som är den begränsande faktorn.

Gammal 2018-05-16, 06:55   #7318
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Kul att du ändå försöker göra något seriöst av den korta tiden fram till loppet.
Du är redan vältränad, så du bör nog mest satsa på att bli bekväm på en cykel. Samla kilometer i olika miljöer och gärna lite tillsammans med andra.

10km låter som en bra uppvärmning inför löpningen, men är på tok för kort för att få uppleva det kämpiga med långlopp. Även om du cyklar hem från backintervallerna med mosiga ben så kommer det nog inte riktigt motsvara hur en trött kropp är efter 15mil och det plötsligt är motvind.
Jag har kört en del brickpass med löp efter en tuffare cykling, men aldrig räknat in den löpningen som kvalité.

Tror du kommer få svar på många "frågor" så fort du kommer igång med cyklingen. För 10-15km cykling i lagom tempo motsvarar en kort promenad ner till glasskiosken. 40km låter också väldigt kort för att vara cykelträning i tävlingstempo. Tror du bör ha cyklat minst 2st 3timmarspass för att hinna känna på just vad som är den begränsande faktorn.
Tack för svar! Inget som kommer som en chock, kanske lite förvåning över att 40K anses så kort. Å andra sidan, ska man cykla i 12-15 h så är det lite av en no-brainer att ett pass som tar 1,5-2 h inte är superduper. Men sådana krävs för att jag ska få med mig folk. Känns viktigt med sällskap i just den här sortens träning

Jag kommer att få just två tretimmarspass. Tänkte köra lite längre på helgen. Börjar på sex mil första veckan, åtta mil andra veckan och tio mil tredje veckan. Beroende på hur sex mil känns så kan man ju justera upp detta. Men vill ha en preliminär, rimlig plan.

Gammal 2018-05-16, 07:07   #7319
speedy83
Registered User

speedy83s avatar

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg

Haha fick man lite perspektiv på sitt pass igår som var 12 km, inte för att jag levde i fantasin att det var ett monsterpass på långa vägar eller att jag var totalt slutkörd men ändå

Får se det som ok ändå som första pass, sen är ju tyvärr det lite av nackdelen med cykling att ett ordentligt pass tar tid jämfört med tex löpning.
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-16, 07:34   #7320
944RS
Musklig

944RSs avatar

Hehe, klart det var lite tillspetsat med min jämförelse. Men nu när Strava ger mig lite siffror kring mitt motionerande så ger det faktiskt samma Training Impact för min cykling på 14km som en rask promenad med hunden.
Enormt stor skillnad mot löpning som ger mycket högre värde än cykling.

Cykla med andra kan vara mycket mer värdefullt än att köra en längre sträcka själv. Det är alltid en massa folk att slå följe med runt hela pölen så det är grymt bra för alla om man är van med den sortens cykling.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.