Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-22, 10:18   #7096
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Sju-erg upplägg beror på vad du vill förbättra.
Jimmy bör köra 4*4 för att bygga lite mer toppfart och hålla stakningen även i lätt motlut.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 10:23   #7097
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Jimmy bör köra 4*4 för att bygga lite mer toppfart och hålla stakningen även i lätt motlut.
Okej. Jag vet inte vad jag vill förbättra, allt? Främst vänja kroppen vid att staka länge.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 11:54   #7098
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Jo det är säkerligen en bra idé. Gäller bara att hålla på med en vettig teknik även i stakmaskinen, för jag tror att min "felaktiga" rörelse kommer därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej. Jag vet inte vad jag vill förbättra, allt? Främst vänja kroppen vid att staka länge.
Jag tycker mig se alla möjliga sätt som andra kör inför Vasaloppet. Intervaller trodde jag skulle vara mer aktuellt, men tycker mest att folk kör distans.
Senast när jag körde lite längre (10km) så höll jag ett lugnare tempo för att "spara" på armarna och fokuserade på att att använda magen samt skjuta fram höften för att få en längre rörelse.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-22, 13:18   #7099
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Jag tycker mig se alla möjliga sätt som andra kör inför Vasaloppet. Intervaller trodde jag skulle vara mer aktuellt, men tycker mest att folk kör distans.
Senast när jag körde lite längre (10km) så höll jag ett lugnare tempo för att "spara" på armarna och fokuserade på att att använda magen samt skjuta fram höften för att få en längre rörelse.
Okej Första passet testar jag väl helt enkelt att köra lite distans då.

Gammal 2018-01-23, 08:35   #7100
944RS
Musklig

944RSs avatar

Verkade länge om hur jag skulle spendera 90min i Kungsbacka medans grabben tränade. Ville ju vila benen så löpning gick bort.
En genomkörare i gymmet hade nog funkat, men med tanke på hur axlarna kändes vid skidåkningen så behövde de kanske också få vila. Så även om man kan hitta vissa övningar på gymmet som inte belastar ben och axlar så valde jag bort gymmet.

Packade ner badbyxor och sånt. Simhallen ligger ändå i huset bredvid där han tränar.
Tack och lov så var bassängen så överfull med alla möjliga sorters folk så jag satte mig bara i bubbelpoolen med ett gäng "kraftiga" damer.
Han såklart med en halvtimme i bastun också, och något som slog mig var att alla som var där inne var överviktiga. Alltså inte bara något extrakilo, utan feta!

Gammal 2018-01-23, 08:42   #7101
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Badhus brukar vara rätt bra på att locka överviktiga personer. De kraftiga damerna kör den mycket skonsamma vattengympan och de kraftiga männen simmar lite längder. Mindre begränsningar i vatten än i ett löpspår för dessa individer.

Jag är helt övertygad om att det kommer att vara mindre feta personer i framtiden, när min generation har blivit äldre. Finns ett helt annat träningsintresse och medvetenhet bland oss jämfört med våra motsvarigheter för 20 år sedan.

Gammal 2018-01-23, 09:27   #7102
944RS
Musklig

944RSs avatar

Ja det är bra att de rör på sig. Merparten av dessa kraftiga individer simmar dessutom snabbare än mig.
Men just igår så var det nog få "simmare" jag såg. De var nog för feta

Gammal 2018-01-23, 12:17   #7103
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är helt övertygad om att det kommer att vara mindre feta personer i framtiden, när min generation har blivit äldre. Finns ett helt annat träningsintresse och medvetenhet bland oss jämfört med våra motsvarigheter för 20 år sedan.
offtopic, men, allt pekar tyvärr på tvärtom. 2006 var totalt 46% överviktiga och feta, 2016 var det 51% av svenska folket enligt folkhälsomyndigheten. Bland de som är 16-29 år var det 22% 2006 och 2016 var det 29%, så även bland de yngre så ökar fetman/övervikten. Rätt galet ändå att det är så stor andel.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ikt-och-fetma/

+ studie från 2017;
https://www.idrottsforskning.se/unga...r-unik-studie/

Tillgången till processad snabbmat, färdiglagad mat, snabbmatsrestauranger etc i kombination med att fler och fler fysiskt krävande jobb försvinner och kommer ersättas av automatisering, vilket gör att yrken rent generellt blir mer stillasittande. Jag tror psykisk ohälsa som också ökar hänger ihop med detta, man äter helt enkelt mer och sämre för att kompensera stress mm. Jag tror tyvärr att man måste göra något mer radikalt för att bryta trenden.

Journalen

Senast redigerad av shadowfire den 2018-01-23 klockan 12:18.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 13:24   #7104
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
offtopic, men, allt pekar tyvärr på tvärtom. 2006 var totalt 46% överviktiga och feta, 2016 var det 51% av svenska folket enligt folkhälsomyndigheten. Bland de som är 16-29 år var det 22% 2006 och 2016 var det 29%, så även bland de yngre så ökar fetman/övervikten. Rätt galet ändå att det är så stor andel.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...ikt-och-fetma/

+ studie från 2017;
https://www.idrottsforskning.se/unga...r-unik-studie/

Tillgången till processad snabbmat, färdiglagad mat, snabbmatsrestauranger etc i kombination med att fler och fler fysiskt krävande jobb försvinner och kommer ersättas av automatisering, vilket gör att yrken rent generellt blir mer stillasittande. Jag tror psykisk ohälsa som också ökar hänger ihop med detta, man äter helt enkelt mer och sämre för att kompensera stress mm. Jag tror tyvärr att man måste göra något mer radikalt för att bryta trenden.
Ja, det där är ju svårt att argumentera emot Att jag har en bra magkänsla för framtiden väger nog inte så tungt!

Gammal 2018-01-24, 20:41   #7105
944RS
Musklig

944RSs avatar

Försökte vara ordentligt utvilad till skidåkningen igår. Blev lite stressigt och knepig matplanering inför då föräldramöte i skolan drog ut på tiden rejält.

Började snöa i samma ögonblick som vi parkerade bilen vid skidstadion i Borås. Blåste ganska mycket så snön yrde lite extra.
Slutade nog snöa efter en kvart ungefär, men blåsten tilltog.
Spåren var i sämre skick än tidigare, men ändå hästlängder bättre än i Hindås. Att det var lite "knöligare" gjorde mest att man fick växla mellan diagonalt och stakning lite oftare. Var kanske inte någon direkt nackdel. I uppförsbackarna så var spåren borta och man fick saxa upp istället. Lite synd, men det var överlag bra ändå.
Motvind var en intressant upplevelse. Svag nerförsbacke men ändå stod man "still" när man stakade.
Något som var positivt var att jag ganska naturligt valde att köra stakning med frånskjut framför diagonalt.
Tekniken sitter verkligen inte, men det går framåt. Det tar fortfarande ganska mycket energi så 90km kommer bli tufft.
Totalt blev det denna gång 17km

Frågade Jonas om han trodde jag skulle klara loppet under 8tim. Han svarade utan betänketid något jag inte tänker nämna här

Gammal 2018-01-28, 12:25   #7106
944RS
Musklig

944RSs avatar

Vanlig cykelpendling till jobbet i fredags och styrketräning samt löpning 13km i torsdags.

Igår var det skidträning på schemat då det fanns en liten lucka med bra väder och inga övriga aktiviteter som stör.
Tyvärr fick jag inte med mig någon alls denna gång. Så det var bara att köra ensam till Borås (82km enkel väg).
Väldigt halt på vägarna och halvvägs så låg det en bil på taket uppe i viltstängslet med lyset på och kille stående utanför.
Såg dem för sent för att hinna stanna. Det måste ha hänt ganska strax innan jag passerade men ingen annan hade heller sett det i tid för att stanna. Kändes väldigt fel att bara köra vidare.
Sänkte farten rejält och det blev tjock dimma stundtals på sista delen in mot Borås.
Uppe vid skidstadion var det snöfattigt på alla andra ställen än i spåret. Lite synd då det varit väldigt fint innan.
Redan före 09 var där ganska mycket folk och det fortsatte välla in bilar hela tiden.
Minusgraderna hade gjort spåren snabba. Mycket snabbare och i bättre skick än någon av de andra tillfällen jag varit där.
Testade att köra med bindningen i olika lägen för att få se om jag kunde känna någon skillnad i glid och fäste.
Och det kunde jag absolut göra, men det är såklart inte extremt mycket skillnad utan det är tekniken som avgör.

Jag körde på varv efter varv och tränade på lite olika saker på olika delar av banan utan att ta i för mycket. Plötsligt var jag uppe i 20km och började känna mig lite trött i kroppen. Men ville upp i 26-27 för att ha kört lika långt som kollegan som är uppe i Säfsen.
När jag väl var uppe på det så ville jag nå 30km. Så då tänkte jag ta ett förkortat sista varv, men körde hela i all fall och så slutade jag plötsligt på strax över 31km istället.
Farten var mycket högre idag än tidigare, men det berodde nog till 90% på underlaget än att jag blivit bättre.

Gammal 2018-01-29, 10:02   #7107
944RS
Musklig

944RSs avatar

Avslutade förra veckan med en Group Workout på Zwift på morgonen tillsammans med äldsta grabben. Hans FTP är nog en aning för låg då han skulle köra på väldigt låga watt.
Jag hade förvisso inte så svårt att hålla mina siffror heller, men det var ändå mer rimlig belastning.

Hamnade i "bråk" med en dam som ställde sin kundvagn i en parkeringsplats och påpekade att den minsann också är ett fordon och har rätt att stå där.
Jag vann den striden utan att behöva yttra ett ord, ställde bara min bil så gott det gick i halva rutan och stängde av motorn. Hon tröttnade efter en stund och gick iväg med sin vagn. Det lönar sig att vara uthållig

Sista aktivitet för helgen blev att jag sprang Salming Trailchallenge "Reflex" med yngsta grabben. Han tyckte det var skoj, även om det var mörkt och lerigt.

Gammal 2018-01-29, 10:26   #7108
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Välte du inte kundvagnen?
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-29, 10:44   #7109
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Välte du inte kundvagnen?

Allan disapproves.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-30, 05:43   #7110
944RS
Musklig

944RSs avatar

Gym före jobbet igår och återigen så fokuserar jag på övningar som jag hoppas ska hjälpa mig i skidåkningen.
Värmde upp i Ski-Ergen som vanligt.

Tyckte det skulle vara en bra idé att springa en sväng på kvällen medans grabben har sin handbollsträning. Men det regnade och var kallt samtidigt som jag hade lite ont i magen (mer gaser än vanligt) och var ruskig trött.
Satt kvar i bilen säkert 6-7min innan jag ändå kom igång. En vinst att jag inte gav upp och bara fällde sätet för en powernap. Sen om själva passet gav så mycket mer än om jag vilat en timme får jag låta vara osagt.
Blev iallafall 12,5km på asfalt runt omkring i Kungsbacka i beskedligt tempo.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.