Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-18, 14:04   #6721
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Vätternrundan 2017

Före start:

Bil upp till Motala där vi hyrde rum hos Ulla genom en blocketannons. Helt perfekt med tillgång till parkering, garage åt cyklarna och helt vanliga sovrum knappa 2km från start/mål.
Gick bort till nummerlappsutdelningen och passade på att kolla några minuter på de som startade på kvällen. Tjocka jackor/tröjor, skoöverdrag, vinterhandskar och belysning. Såg inte lockande ut!
Det var väldigt varmt och väderleksprognosen sa att det skulle bli en solig lördag.
Vi fixade med cyklarna och förberedde kläderna med gels, bars och slangar som brukligt inför ett långlopp. Samtidigt så åt jag såklart lite gifflar och annat gott
Kröp till sängs vid 22.15 ungefär och alarmet var ställt på 04:30

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-18, 14:20   #6722
944RS
Musklig

944RSs avatar

Tävlingsmorgonen:

Sov inte så bra som önskat, men ändå inte oväntat. Mycket som snurrade i huvudet och så.
Vaknade innan klockan ringde och kunde börja göra mig i ordning i lugn och ro. Ville äta lite frukost ganska tidigt för att få fart på magen. Hade en ganska stor kebabpizza med pommes i magen från kvällen innan som jag gärna ville bli av med. Lyckades halvbra i första försöket men kände att det fanns tid för ytterligare ett försök.
Fortsatte att smörja in nacke och öron( glömde armarna visade det sig) med solskyddsmedel och fyllde flaskorna med sportdryck. Gick ut och såg plötsligt hur det blev helt dimmigt så långt ögat kunde nå. Var inte kallt så jag tog beslutet att lämna alla överdragskläder, armvärmare och vindväst kvar på rummet. Det var efter det beslutet som jag tänke smörja in armarna men helt enkelt glömde.
Satte mig på toa och fortsatte mitt försök till att dumpa "extravikten". Gick mycket bra, men plötsligt så började klockan visa ganska mycket och det var hög tid att börja trampa bort till starten.
Många andra cyklister var såklart också på väg dit samtidigt och jag var den enda som körde med enbart t-shirt.

Anlände till startområdet samtidigt som ljustavlan visade upp min startgrupp och att det då var mindre än 2min kvar till start. Ingen tid för att bli nervös eller liknande. Nu var det bara att köra igång!

Gammal 2017-06-18, 15:12   #6723
944RS
Musklig

944RSs avatar

Loppet:

Det var ett stort gäng med likadana tröjor i min grupp och jag hade ju köpt min startplats av en från deras gäng. Vid köpet så frågade jag honom vad de hade för tänkt tid och fick till svar att det fanns både sub 9 och 10.
När vi rullade iväg så försökte de samla ihop sitt gäng och jag ville snällt hålla mig undan så jag la mig bakom. Efter några km och vi hade lämnat Motala så frågade jag en av dem vilken tid de skulle köra på. Fick till svar att de var nöjda om de kom i mål på något mellan 12-15tim!! Jag kände mig lurad

Lyckligtvis så kom det ganska omgående efter det beskedet ett stort gäng från gruppen bakom oss. Jag bytte till dem illa kvickt
Kände direkt att det här skulle bli en betydligt mer gynnsam fart för mig om jag skulle ha någon chans att kunna klara sub 9.
Första milen snittade ganska exakt på 30km/h så jag hade inte tappat supermycket, men det var ändå en lite sämre start än önskat.
Låg på 5:e par efter Team Sportia-gänget som höll tempot och behövde inte göra mer än hålla min position.
Dimman låg ganska tät så jag blev fuktig på armarna men absolut inte kall eller blöt. De som hade glasögon såg ut att ha det värre. Jag körde med visiret uppe på hjälmen så jag hade inga sådana bekymmer.
Tempot var helt optimalt och nästkommande mil snittade vi 35,9-35,6-37,8km/h. Min puls låg kring 115-125Bpm nästan hela tiden.

Allt gick enligt plan och enda incidenten var väl när en snubbe 3-4 par längre fram tappade en flaska och killen snett framför mig kör på den. Han klarade sig från att vurpa eller köra in i någon annan med en hårsmån.
Men plötsligt så hände det, sista backen ner mot Gränna så åker en av killarna i Team Sportia-gängen rätt ner i asfalten och blir dessutom påkörd av några bakomvarande.
Jag lyckas precis dra mig åt sidan och får stopp på cykeln i gräskanten. Hela hans gäng stannar och hjälper till. Vi var några som ganska omgående insåg att vi inte kunde bidra med någon hjälp så vi började sakta rulla vidare.
Det anslöt sig några till och vi började köra på igen. Gick inte så fort genom Gränna på kullerstenarna och nu var vi ju utan någon som styrde upp formationen. Svårt att avgöra hur länge vi körde på innan ett litet gäng på 6pers tog kommandot, men nog hann det gå ett par km. Grabbarna höll ett bra tempo och jag var med i rotationen för att hjälpa till.
Snitthastigheterna per mil fortsatte att vara mellan 35-38 hela vägen ner till Ölmstad (83km) där jag enligt plan stannade. Ville fylla en flaska, kissa och ta något att äta. Ställde cykeln bland en massa andra men där kunde man inte kissa så det blev lite onödigt spring i depån för att lösa mitt behov. Samtidigt som jag klev ut ur bajamajan så kände jag att magen bubblade ordentligt och ville att jag skulle gå tillbaka in. Sket () i det och hoppade upp på cykeln istället. Såg nämligen att ett stort Team/lag var på väg ut och jag ville följa dem. Glömde i den vevan att ta mig något att äta. Anledningen till att jag tänkte ta något var för att jag hade slarvat ordentligt med intaget.
La mig sist tillsammans med en kille från Luleå som numera bodde i Danmark. Han hade startat 15 min innan mig och hade som mål att klara sub10. Trevlig kille och vi hade det helt suveränt där vi låg. Klungan körde på riktigt bra och även om det alltid går lätt ner till Jönköping så var ändå upplevelsen att det var ruskigt behagligt.

Men, ständigt dessa men. Den gruppen var tydligen en "fikagrupp" som kör på fort, men stannar på alla depåer för att äta och snacka skit.(Vilket egentligen borde passa mig som handen i handsken)
Så de svängde av i Jönköping (104km) och vi två blev helt ensamma. Eller ensamma är såklart fel ord då det var cyklister överallt. Det var dock bara vi som ville i mål före solnedgång
Han la sig bakom mig genom hela stan och upp för alla backar efter. Jag kände mig stark, men visste såklart att det inte var hållbart i längden att jag skulle sköta tempot själv. Han sa att jag körde för hårt i uppförsbackarna och att han nog låg över sin gräns även bakom mig. Fanns inget att göra mer än att släppa en aning på farten och hoppas på att det skulle komma ett gäng snart igen. Det syns tydligt på mina watt att dessa 20km var där som jag brände mest energi innan det äntligen kom 5 killar från CK Sundet och vi kunde ansluta till dem.
Den lyckan var dock inte så långvarig för efter gissningsvis 10km så körde en av dem ner i en grop och tappade sina flaskor framför mig. Jag lyckades återigen hålla mig undan och kunde fortsätta. De andra stannade för att hjälpa honom med flaskorna.
Så jag och "Dansken" fortsatte ensamma igen. Bara att börja om...

Senast redigerad av 944RS den 2017-06-18 klockan 15:14.
Gammal 2017-06-18, 15:57   #6724
944RS
Musklig

944RSs avatar

Loppet del 2:

Vi behövde dock inte vara ensamma så länge denna gång då det upp ett stort gäng från Ringmurens CK och blåste förbi. Jag kastade mig in i svansen bakom dem och hamnade lustigt nog mitt bland de 6 killarna från Uppsala som jag cyklade med efter incidenten i Gränna. De hade stannat i Jönköping och på något sätt varit långsammare än mig.
Allt var i sin ordning igen och denna grupp höll tempot uppe så pass att vi snittade runt 38km/h ända upp till Hjo. Livet lekte igen!
Jag åt och drack lite mer men ändå bra mycket mindre än planerat.

Det här gänget skulle tyvärr stanna i Hjo så då fick jag och Uppsalagänget + några övriga par sköta oss själva. Till en början gick det ganska bra, men jag fick vid 2 tillfällen uppmaningar om att hålla igen lite när jag var framme. Det blev färre och färre som hjälpte till och till tillslut var vi bara 2 som fick sköta jobbet själva. Några blev avhängda, men vi var nog ändå ett 15tal totalt i våran grupp.
Jag pratade lite med Anton som han hette som var starkast i gänget om att det här inte skulle vara hållbart då det ändå var några timmars jobb kvar. Vi kunde dock inte göra mer än att försöka få hjälp av de andra och ibland kom det upp någon till för en kortare förning.
Ganska utsatt position och jag började bli både kissnödig och i behov av att fylla en flaska. Sa till grabbarna att jag måste stanna i nästa depå och de tyckte det var en bra idé. Så jag fick med mig 5-6pers till in i depån.
Usel depå med långt till vätskan och dum placering och toaletter. Ställde mig mot en mur längs med en grusparkering och uträttade mitt behov. 2 stackars tjejer satt några meter ifrån och kissade (gissar jag). Inte lätt att skyla sig där inte
Ut ur depån så hör jag en av de andra killarna säga: Var är han? Ah , där är Jimmy. Häng på honom! Det kändes ganska stärkande att höra en sådan sak. Visst, flera andra hade tidigare kommenterat att jag såg stark ut och så men det här var ändå speciellt.

Jag kollade inte så mycket på cykeldatorn men hade såklart koll på att tiden skulle bli bra. Sub9 skulle inte vara i någon fara så länge inget drastiskt skulle hända med kroppen eller cykeln. Baksidalår var ömt och knäna smärtade lite men det kändes ändå okej överlag. Nu var det bara att bita ihop och köra på.

Efter en stund så kom Gotlänningarna ikapp oss och vi kunde andas ut igen. Nu fick vi precis den hjälp som behövdes. Det tjocknade dock på med långsamma grupper och en hel del trafik i vägen så vi tappade mycket fart. Att ligga i 31-32km/h bakom en buss kändes frustrerande.
Mitt i den här röran kom ett stort gäng som jag aldrig förstod var de var ifrån och började köra om. Gotlänningarna blev splittrade så jag hakade på den ännu snabbare klungan. Nu fick jag börja ta i lite mer.
Hastigheterna per mil var nu mellan 37,5 och 41km/h
Jag räknade lite på vad tiden kunde bli och insåg att det var ju en riktigt okej tid på gång. Under 8.30 hade jag faktiskt inte ens tänkt på innan.

Mycket folk och begränsat med utrymme från 27mil och hela vägen i mot mål så det var inget annat att göra än att snällt åka med. Det var först sista 5km som jag och några andra körde ifrån det där stora gänget då de troligtvis ville samla ihop sig för en samlad målgång.
Då hade vi lite spurtfest och fick vi fick leka av oss de sista krafterna

Klockan stannade på 8tim 24min (aktiv körtid 8:18) så det blev ett nytt PB med över 1tim då min förra tid var på 9:27.

Det mest absurda där i målet var att jag inte ens var det minsta trött eller hade några krämpor. Snittpuls på 132Bpm och 73% av tiden i zon 2.

Gammal 2017-06-18, 16:05   #6725
944RS
Musklig

944RSs avatar

Efter loppet:

Det var lång kö till maten så jag hoppade upp på cykeln igen och trampade bort till huset. Hade gott om tid på mig att duscha, äta lite gifflar och sedan ta en promenad tillbaka till målet för att möta upp min kollega Said som hade startat 20 min innan mig. Jag körde om honom redan efter 4 mil, så han tog verkligen rådet att ta det lugnt ner till Jönköping på allvar

Eftersom jag inte ätit någon mat så började vi med det när han kom i mål och njöt av den i parken utanför kyrkan bland massa hjältar() som cyklat hela natten.
Efter maten passerade vi en butik och jag handlade gott för hela veckopengen. Ett paket glassar och en Princesstårta/rulle. Kaloribalansen återställd

Gammal 2017-06-19, 09:05   #6726
944RS
Musklig

944RSs avatar

Passerade 400mil för året på cykel under Vätternrundan och vaknade idag upp till en fantastisk morgon. Fokus är inte längre att cykla, men kunde inte låta bli.
Lite öm första km men sedan var det bara underbart.

Nu ska jag ge simningen några försök inför Vansbro. Med cykeltiden som grund har jag nu en rimlig chans att klara Super-Klassikern (En Svensk Klassiker under 20tim).

Gammal 2017-06-19, 10:58   #6727
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Kul målsättning och en av de bästa racerapporter jag läst från dig. Inte ens något gubbgnäll över skador osv. Ännu en gång grattis till ett riktigt bra lopp och en grym utveckling sista åren nu, du har helt klart tagit dig till en ny nivå idrottsmässigt.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-19, 19:10   #6728
944RS
Musklig

944RSs avatar

Tack, är själv väldigt förvånad över att det inte gjorde ont eller liknande. Klart att det kändes både i knän, nacke och händer. Men det är bara normalt.
Tror att jag lyckades ligga precis på gränsen då när jag fick ta i lite mer för vad baksidan skulle klara. Den kändes av, men var under kontroll.

Lika skönt att cykla hem som det var till jobbet. Hade sällskap av Mathias så det gick riktigt lugnt. Värre var det när jag kom hem och bytte till löparskor. Då var benen inte lika glada. Joggade 27min i skogen med äldsta grabben som draghjälp.

Gammal 2017-06-20, 14:07   #6729
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Tack för rapport! Trevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-21, 19:23   #6730
944RS
Musklig

944RSs avatar

Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men jag har precis kommit hem från Trispot med en ny våtdräkt. Testade den i vattnet innan och fick panik av äckligt sjögräs som jag fick i ansiktet. Ändå så köpte jag den i tron om att jag kommer sätta min fot i vattnet igen.
Det blev inte bättre av att den onda i Team Pastahjul skickade ett meddelande om farliga gäddor när jag var på väg dit.

Gammal 2017-06-21, 19:56   #6731
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Reg.datum: May 2009
"Den onda"... Gäddor är inte lika farliga som folkilskna svanar!
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ingen stjärt i världen kan få mig att springa.
On the road to straight perfection
Dravena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 08:01   #6732
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Vet inte riktigt vad jag tänkte på, men jag har precis kommit hem från Trispot med en ny våtdräkt. Testade den i vattnet innan och fick panik av äckligt sjögräs som jag fick i ansiktet. Ändå så köpte jag den i tron om att jag kommer sätta min fot i vattnet igen.
Det blev inte bättre av att den onda i Team Pastahjul skickade ett meddelande om farliga gäddor när jag var på väg dit.
Citat:
Ursprungligen postat av Dravena Visa inlägg
"Den onda"... Gäddor är inte lika farliga som folkilskna svanar!
hahaha, team pastaluuuuuuuuul levererar!

Kul att du kör simning igen! Då ökar helt klart suget att vara publik på dylika tävlingar igen.

Journalen
Gammal 2017-06-22, 08:12   #6733
Dravena
30% Cyborg

Dravenas avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
hahaha, team pastaluuuuuuuuul levererar!

Kul att du kör simning igen! Då ökar helt klart suget att vara publik på dylika tävlingar igen.
Jag vill också vara med som publik, kan inte missa chansen att se Jimmy brottas med gammelgäddan på upploppet.
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ingen stjärt i världen kan få mig att springa.
On the road to straight perfection
Dravena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-22, 08:20   #6734
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dravena Visa inlägg
Jag vill också vara med som publik, kan inte missa chansen att se Jimmy brottas med gammelgäddan på upploppet.
Tanken har slagit mig att köpa en hajfena som man sätter på ryggen och ställa upp som farthållare.

Journalen
Gammal 2017-06-22, 08:34   #6735
BJM
Registered User

BJMs avatar

Reg.datum: Aug 2014
Kul med våtdräkt, funderar på en själv till semestern... Vad blev det för modell?

Du får fråga din SAP-polare på Trispot om MC-vattenlagningen om han inte redan berättat. Det hände efter jag fick släppa, men är redan en rövarhistoria av rang!
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.

Senast redigerad av BJM den 2017-06-22 klockan 08:36.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.