Igår var det dax för SZR Race Series omgång 1
Det är en 12v lång serie och man samlar poäng genom sina placeringar. Det är de 10 främsta i sin kategori i varje omgång som får poäng enl. följande:
1 25p
2 18p
3 15p
4 12p
5 10p
6 8p
7 6p
8 4p
9 2p
10 1p
Kategorierna som man anmäler sig till är baserade på vilken w/kg FTP man hamnar på.
Jag är tyvärr inte bättre än att jag hamnar i C med mina nuvarande siffror. Tror jag väger lite för mycket mer än att jag producerar dålig effekt
Loppet var på ungefär 32km och innehöll några tuffa stigningar. På dem har jag lägsta växeln i men har ändå riktigt låg kadens.
Hade inte så mycket mer taktik till en början än att starta ganska hårt och sedan försöka hålla sig i en snabb grupp.
Det var tyvärr så att jag ofta låg lite före eller längt fram i klungan och fick därmed jobba ganska hårt.
Lite strul med internetuppkoppling med 5km gjorde att jag tappade ungefär 25s på klungan och sedan fick köra jäkligt hårt i sista backen för att komma ikapp.
Totalt låg jag nästan 40min i zon 4 och var även uppe i maxpuls under slutspurten.
Hamnade till slut på en 8:e plats av 89 och fick 4 sköna poäng.
Kul att "tävla", men man får absolut inte glömma att siffrorna som man själv och andra får inte är 100% jämförbara med verkligheten. Det är trots allt bara vinterträning