Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-09, 13:52   #5521
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Snyggt jobbat! Hoppas du fick mersmak
Gammal 2015-11-09, 16:36   #5522
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Loppet: Del 2

Det var nu det började...

Strax innan jag började springa själv så hade vi blivit passerade av en bekant som jag gärna ville komma före.
Nu hade han(Magnus) alltså ungefär 1,5varv försprång med ungefär halva tiden passerad. Inte bra, men ändå överkomligt då det är på slutet som mycket avgörs!

Ensam var jag såklart inte men nu hade jag ingen att prata med längre. Löpningen kändes ändå så pass lätt och jag kände inga tendenser till att bli uttråkad så jag körde på. Kilometertiderna var lite snabbare hela tiden men återigen det kändes som sagt bra och jag skötte energiintaget med ungefär samma taktik hela tiden. Hade bestämt mig när jag kom fram om det skulle vara dricka eller något fast.
Minns inte hur tidigt det var men lite innan maradistans så varvade jag Niklas första gången och även Magnus bara några hundratal meter senare.
Det gav såklart mig en liten extra kick och humöret blev inte sämre.
Om jag hade räknat rätt så var alltså jag på samma varv som Magnus och såg möjligheten att komma ikapp.

Sprang fortfarande utan musik eller liknande men började i det skedet fundera på om det ändå inte var dax att stanna för att leta fram telefonen.
I samband med det gjorde jag oxå en liten räknemiss. Klockan passerade 4tim och jag började räkna ner. Nu var det mindre än 1 timme kvar. Under några minuter njöt jag av det innan jag började tänka att om det bara är en timme kvar så kommer jag ju inte hinna nå mitt mål.
Det kunde inte stämma för klockan visade att jag låg 30min före! Då insåg jag att det var inte 58min kvar, det var 1 timme och 58min kvar... Skulle alltså få springa ytterligare en timme innan jag kunde börja med nedräkningen

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 17:50   #5523
944RS
Musklig

944RSs avatar

Loppet: Del 3

Börjar se slutet på evighetsdagen

Med musik i öronen kommer man in i lite andra tankar och bara något varv efter marapasseringen så ser jag ryggen på Magnus en bit framför mig. Tänker först att om jag trycker på lite nu så hinner jag kanske ikapp honom lagom till nästa varvning. Där skulle jag i så fall kunna läsa av vilket varv han var inne på för att vara säker på att han inte hade ytterligare ett varv tillgodo.
Men kom på mig själv att det är nog väldigt riskabelt att börja med en sådan fartökning när man varit på språng långt över 4tim. Så jag beslutade med istället för att ge det ett varv till.
Vid passeringen tog jag lite energi och gick i sambande med det ett tjuotal meter innan jag började springa igen.

Jakten på Magnus fortsatte. Och fortsatte. Plötsligt hade jag tappat bort honom. Han hade antigen inte stannat utan fått en lucka eller så stod han och åt när jag passerade och då missat honom. Det var bara till att fortsätta att jaga.
Efter ett varv så förstod jag att han inte var framför mig utan var bakom. Det kändes såklart bra och jag fick nu istället koncentrera mig på att inte tappa för mycket fart.

Började närma mig 50km och någonstans här fick jag mina första krampkänningar på insida lår. Fick försöka hålla ett jämnt tempo och även promenera upp för den lilla backen på vartannat varv.
Mitt mål på 51km var uppnått så nu var varje meter en ren bonus.
Med ungefär 40min kvar till målskottet blev målet nästan enbart att hålla mig före Magnus. Inför varje backe kikade jag över axeln ifall han skulle komma.
Inför de sista varven räknade jag ut att min klocka skulle passera 56km och tävlingsklockan 55km lagom vid varvningen. Kändes skönt. Visste att det egentligen fanns tid för ett varv till men kände mig nöjd.

Så på mitt sista varv dök då Peter upp på en parkbänk. Hans plan på att reta mig lite med att äta hamburgare blev lite misslyckad. Jag var ju färdig så istället för att springa vidare så slog jag mig ner på bänken och slet hamburgaren ur näven på honom.
NamNam, den satt riktigt fint i det skedet. Fick många avundsjuka och förvånade blickar från mina medlöpare som sprang förbi.
Det blev en underbar avslutning på loppet där jag njöt för fullt men ändå höll utkik efter Magnus. Skulle han dyka upp så hade jag såklart fått springa vidare.
De sista 400m gick jag in i "mål" samtidigt som Peter tyckte jag skulle spurta.
Man får lixom inte en bättre tid för att man springer fort.

Gammal 2015-11-09, 19:16   #5524
944RS
Musklig

944RSs avatar

Sammanfattning:

Nu är det avklarat!

Jag genomförde mitt första 6-timmars utan några större problem.
Var lite nervös innan då jag inte alls visste hur kroppen skulle klara av det. Jag har sprungit nästan 6 timmar tidigare, cyklat över 9 timmar och skidat nästan 10 timmar så jag var inte orolig över hur jag hanterar långa tävlingar mentalt. Men det här var något nytt då man inte jagade ett målsnöre på bra tid utan skulle vara taktisk på annat sätt.

Jag klarade mitt mål på 51km
Jag kom längre än Niklas
Jag kom mycket längre än Magnus som tydligen klev av då när jag tappade kontakten (43km)
Jag skadade mig inte

Men ändå vet jag inte om jag är nöjd. Borde man inte blivit lite tröttare? Jag borde alltså sprungit fortare för att få bli slutkörd och känna att man utfört något häftigt.

Missförstå mig inte, klart jag är stolt över prestationen. Men då jag kanske aldrig kommer göra om det borde jag väl gjort det ordentligt från början.

Det var oavsett ändå ett bra träningspass inför Ultravasan nästa år!!

Gammal 2015-11-09, 21:56   #5525
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Jävligt coolt!

Stabilt sprunget.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-09, 22:22   #5526
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Det måste vara väldigt intressant med den mentala biten på såna här typer av lopp. Bra kört!

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 08:12   #5527
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Oj här händer det grejer när man inte hinner vara vid forumet så mycket!

Stort grattis till den fina prestationen! Hade varit kul att slå följe på något sånt här någon gång .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 08:58   #5528
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Som sagt när det gäller ultra så är kanske det viktigaste att starta långsamt. Är som att kroppen ställer in sig på fettförbränning då, och magen blir aldrig stressad.

Det verkar ha fungerat för dig också.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 20:28   #5529
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Snyggt jobbat! Hoppas du fick mersmak
Tackar! Vet inte om det om det blir fler av den här sortens lopp. Men långt kommer jag fortsätta springa!!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jävligt coolt!

Stabilt sprunget.
Väger man 90kg på 180cm så blir mycket lite stabilare

Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Det måste vara väldigt intressant med den mentala biten på såna här typer av lopp. Bra kört!
Tackar! Ja det var lite annorlunda än vanliga lopp. Mest åt det positiva hållet faktiskt för mig som ändå inte är snabb och ofta nojjar över mat och kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Oj här händer det grejer när man inte hinner vara vid forumet så mycket!

Stort grattis till den fina prestationen! Hade varit kul att slå följe på något sånt här någon gång .

Skickat från min iPhone med Tapatalk
På ett 6-timmars lopp är det helt klart roligare om man har någon som sällskap. Säg bara till någon vecka innan när du hittar ett lämpligt lopp så kör vi

Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Som sagt när det gäller ultra så är kanske det viktigaste att starta långsamt. Är som att kroppen ställer in sig på fettförbränning då, och magen blir aldrig stressad.

Det verkar ha fungerat för dig också.
Ja just den biten fungerade utmärkt! Får hoppas på samma "tur" även på Ultravasan!

Gammal 2015-11-10, 21:33   #5530
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
kul rapport! du såg verkligen oförskämt fräsch ut, men det är väl en kvitto på att det du gör, gör du rätt med.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 09:41   #5531
944RS
Musklig

944RSs avatar

Cyklade till och från jobbet igår i ett extra lugnt tempo. Inte supermotiverad egentligen, men ändå kul att kunna komma igång igen.
Baksida lår är väl egentligen det enda som fortfarande är lite stelt. Men det kommer det ju alltid vara så inget konstigt med andra ord.
På kvällen var det grabbens orientering igen. Den här gången skulle de bara springa på elljusspåret i Bunketorp och det är väl inte riktigt hans favorit sysselsättning. Jag borde sprungit med honom men vågade inte riskera något bakslag. Så jag promenerade motsatt riktning och kunde på så sätt möta honom 2ggr istället.

Idag blev det oxå cykeln till jobbet. Benen ännu piggare men det blåste otrevligt mycket så det var inte så mycket roligare...

Gammal 2015-11-12, 08:19   #5532
944RS
Musklig

944RSs avatar

Dagens cykelväder:

11 svettiga grader
Kraftig blåst, framifrån och snett framifrån
Blött underlag med inslag av större pölar

Idag var det 3 av10 på glädjeskalan över att få cykla.

Gammal 2015-11-12, 11:46   #5533
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Dagens cykelväder:

11 svettiga grader
Kraftig blåst, framifrån och snett framifrån
Blött underlag med inslag av större pölar

Idag var det 3 av10 på glädjeskalan över att få cykla.
Kan tänka mig att det är riktigt drygt att cykla i den blåsten vi har haft på sistone. Tycker det är kämpigt bara att cykla till jobbet. :P

Även om det är milt nu så hade jag nog föredragit lite mer vindstilla och torrt, även om det inneburit lite kallare väder.
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 19:00   #5534
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Kan tänka mig att det är riktigt drygt att cykla i den blåsten vi har haft på sistone. Tycker det är kämpigt bara att cykla till jobbet. :P

Även om det är milt nu så hade jag nog föredragit lite mer vindstilla och torrt, även om det inneburit lite kallare väder.
Nu är det iofs bara cykla till jobbet jag håller på med men jag förstår vad du menar.

Håller med för fullt. Blåst och blött är skit!

Lite behagligare på hemvägen med torrare vägar och så hinner jag hem innan det blir mörkt.

Gammal 2015-11-13, 08:29   #5535
944RS
Musklig

944RSs avatar

Idag var det en lättare form av misärcykling. Torrt när jag ställde fram cykeln och gps-klockan.
2min senare när jag skulle börja cykla så började det regna. Inte jättemycket, men med den starka motvinden piskandes i ansiktet så var det inte skoj.

Kan trösta mig med att jag når mitt 100km mål idag och att jag har semester nästa vecka.
En vecka med fokus på att umgås med familjen och lite mer släktingar på Teneriffa. Kommer springa och simma så mycket jag kan men ändå känna mig återhämtad när jag kommer hem igen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:34.