Hej hej!
Jag har ett gäng frågor kring tyngdlyftning, frågade tidigare om schema och blev tipsad om Catalystathletics, gick in och hittade ett program som heter 12 week basic cycle. 5 dagar i veckan i 12 veckor.
Tycker det kan vara vettigt men har egentligen ingen aning, det känns som att det är mycket varianter och om jag är på sats så finns inga bockar att tillgå.
Några frågor som kommer upp är dock, om man vill ha med t.ex. lite tung böj/bänk/mark lägger jag det först i programmet då vikterna på det andra är så låga eller sist för att vara fräsch i de tekniska momenten?
Rygg och magträning samt eventuell byggträning, när var hur?
Är det vettigt att köra ett sånt program eller är det bättre att hålla det väldigt enkelt i början?
t.ex.
Dag 1
Grundpass:
Ryck 6x2
Ryckdrag 5x4
Knäböj 5x3
Överstöt 4x3
Rygg 5x5
Mage 3x8
(extra övningar)
bänk
bb-lull
Dag 2
Grundpass:
Stöt 6x2+1
Stötdrag (osäker på namnet..) 5x4
Frontböj 4x6
Pushpress 4x3
Press 4x6
Rygg 4x6
Mage 4x6
(extra övningar)
bb-lull
Sen får det väl bli 3 dagar till med variation på reps, tyngd osv.
Det som egentligen känns mest osäkert är hur mycket "varianter" som behövs när man är ny på OL? Tränar har jag gjort rätt länge och tror inte att varken volym eller frekvens kommer vara ett problem.
Räcker det att t.ex. ändra vikterna på dessa dagar och kanske köra 4x2+2 i stöt och 5x3 i ryck? Samt lägga in vanlig mark/raka mark/goodmornings och osv.
Skulle dock vilja iaf underhålla bänk/böj/mark och känner att det kan knappast vara dåligt att ha i det i schemat.
Känns som att man skulle vilja ha ett rätt basic schema som är beprövat och tuta på det ett tag medan man nöter teknik och sen lägga i SL momenten/lull när ork/tid finns.
All hjälp uppskattas! Ursäkta den röriga posten är lite trött och tankarna vandrar.
|