2014-07-21, 10:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Jag har börjat köra tyngdlyftning flera dagar i veckan nu och än så länge bara nötit tekniker och försökt få in alla steg i lyften utan att lägga på någon direkt vikt.
Jag har två problem som säkert är vanliga.
Jag är mycket bekvämare med styrkeryck än vad jag är med vanliga ryck. Styrkerycker typ 60 kg men tar bara 50 kg i vanlig ryck. Hur ska jag träna för att vänja mig? Massa ryckböj och dylikt tills man känner sig bekväm och hittar balansen?
Mitt andra problem är att jag inte direkt har något schema, jag bara kör på måfå. Hur skapar man egentligen ett schema för nybörjare inom tyngdlyftning, finns de något man kan kopiera rakt av eller är det väldigt individuellt beroende på hur styrkan är fördelad? Eftersom jag kör 5-6 gånger i veckan vill jag helst kunna utföra övningarna varje dag utan att gå sönder efter 2 veckor. Brukar börja med ryck, vändning, stöt och avslutar sedan med knäböj fram och bak, marklyft och lite stötar/pressar. Ibland blir det lite annat som chins, dips, bänk...
Rörligheten börjar bli riktigt bra. Jag kommer ner hela vägen utan skor så det känns väldigt enkelt med skorna på nu. Styrka från min "gymperiod" är inte heller så dum för mina 75 kg. Jag drog 190 i mark, knäböjde 160 (SL), knäböj fram 120, bänkpress 120 osv så grundstyrkan är ju där.
|
|
|
2014-07-21, 11:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubby
Jag är mycket bekvämare med styrkeryck än vad jag är med vanliga ryck. Styrkerycker typ 60 kg men tar bara 50 kg i vanlig ryck. Hur ska jag träna för att vänja mig? Massa ryckböj och dylikt tills man känner sig bekväm och hittar balansen?
|
Utöver att träna ryck och tänka på att sitta djupt, så styrkeryck+ryckböj. Försök att landa rätt med fötterna direkt och kör ryckböjen utan att korrigera fötterna.
|
|
|
2014-07-21, 13:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Jag har börjat köra tyngdlyftning flera dagar i veckan nu och än så länge bara nötit tekniker och försökt få in alla steg i lyften utan att lägga på någon direkt vikt.
Mitt andra problem är att jag inte direkt har något schema, jag bara kör på måfå. Hur skapar man egentligen ett schema för nybörjare inom tyngdlyftning, finns de något man kan kopiera rakt av eller är det väldigt individuellt beroende på hur styrkan är fördelad? Eftersom jag kör 5-6 gånger i veckan vill jag helst kunna utföra övningarna varje dag utan att gå sönder efter 2 veckor. Brukar börja med ryck, vändning, stöt och avslutar sedan med knäböj fram och bak, marklyft och lite stötar/pressar. Ibland blir det lite annat som chins, dips, bänk...
Rörligheten börjar bli riktigt bra. Jag kommer ner hela vägen utan skor så det känns väldigt enkelt med skorna på nu. Styrka från min "gymperiod" är inte heller så dum för mina 75 kg. Jag drog 190 i mark, knäböjde 160 (SL), knäböj fram 120, bänkpress 120 osv så grundstyrkan är ju där.
|
Snatchbalance är riktigt bra för att få in vanan att sitta snabbt.
|
|
|
2014-07-21, 14:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen
|
Vilken atlet.
Förresten, ni som sysslat med mycket tyngdlyftning. Hur är det med skadorna? Sliter det mer än traditionell styrketräning?
|
|
|
2014-07-21, 14:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
|
|
|
2014-07-22, 09:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Tänkte höra om någon här har erfarenheter att dela.
Vilken är den bästa utrustnings och coach mässigt bästa tyngdlyftare klubben i Stockholm? Den får gärna befinna sig från innerstan och söder ut...alltså inte norrort.
Ursprungligen postat av Kwon
Hur kommer det sig att en Nekrofil hittar sin väg till Kolozzeum?
|
|
|
|
2014-07-22, 14:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Vilken atlet.
Förresten, ni som sysslat med mycket tyngdlyftning. Hur är det med skadorna? Sliter det mer än traditionell styrketräning?
|
Tyngdlyftning är en av de sporter överlag som har absolut lägst skadefrekvens/timmar utfört.
Allt handlar ju visserligen om att man ska ha koll på hur man tränar, kör man dagligt max i allt är det ju en självklarhet att skaderisken ökar jämfört med om man kör teknik och konsekvent träning på ~80%.
|
|
|
2014-07-25, 16:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sjöborg
Tänkte höra om någon här har erfarenheter att dela.
Vilken är den bästa utrustnings och coach mässigt bästa tyngdlyftare klubben i Stockholm? Den får gärna befinna sig från innerstan och söder ut...alltså inte norrort.
|
Om du är på jakt efter förening söder om stan, så kanske Södra TK kan vara något. Vi håller till i Västertorp/Västertorpshallen.
|
|
|
2014-07-25, 17:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Plaad
|
Teknikmässigt såg det verkligen förjävligt ut men satan vad starkt det är!
|
|
|
2014-07-26, 21:07
|
|
Thees for yooou
Reg.datum: Oct 2011
|
|
|
|
2014-07-26, 21:26
|
|
Thees for yooou
Reg.datum: Oct 2011
|
|
|
|
2014-07-27, 00:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2014
|
Citat:
|
Jag börjar med att ställa dig en fråga så jobbar vi utifrån det. Varför känner du dig okomfortabel i sittryck?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:45.
|

|