Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-23, 20:25   #3031
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
för mig har första draget fungerat bättre när jag tänker att jag ska initiera lyftet med svanken. Att bara fokusera på att hålla den.
Gammal 2014-02-23, 20:56   #3032
Nilzeen
Registered User

Reg.datum: May 2010
Kämpar jättemycket med mitt drag, men det känns som jag har sämst vinklar i hela världen.

Men det passet som klippet är ifrån så tyckte jag att jag fick till det. Alltså jag svankar så mycket det bara går och min rygg ser exakt likadan ut om där är 150 eller 50kg på stången :/

Edit, såg nu att min rygg var liiiiiiite mer rundad än min 105 vändning.

Senast redigerad av Nilzeen den 2014-02-23 klockan 21:02.
Nilzeen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 21:22   #3033
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen Visa inlägg
Kämpar jättemycket med mitt drag, men det känns som jag har sämst vinklar i hela världen.

Men det passet som klippet är ifrån så tyckte jag att jag fick till det. Alltså jag svankar så mycket det bara går och min rygg ser exakt likadan ut om där är 150 eller 50kg på stången :/

Edit, såg nu att min rygg var liiiiiiite mer rundad än min 105 vändning.
Jag tycker också att du tappar ryggen lite, eller egentligen inte får till den riktigt från starten heller. Inte så att du är långt ifrån men det går att göra lite bättre. Det går ju inte att se från den position kameran är men kanske måste du trycka isär knäna lite i startpositionen för att "få plats" att nypa till svanken? Sen kan det vara så du istället för att tänka på svanken ska tänka "upp med bröstet", ibland gör det skillnad. Får du upp bröstet hela vägen så kommer du kanske automatisk att komma ett par cm till i draget och får på så sätt stången att gå mer rakt upp.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 21:35   #3034
Nilzeen
Registered User

Förstår precis vad du menar och det är lite så jag känner också. Starten är så jävla knölig för mig, men eftersom den är tight under hela lyftet (som jag skrev i inlägget innan så ser den alltid ut så, även i maxtunga markar) så har jag inte tänkt så mycket på det utan var glad att det kändes bra för en gångs skull

Får nog testa att flytta ut knäna lite då, för jag tänker hela tiden på att brösta upp mig men kommer inte riktigt ner. Men jag har en väldigt lång överkropp och korta armar så det blir typ att jag nästan har hela magen mot benen :/

Men tack för svaren, ska testa imorgon
Gammal 2014-02-24, 14:28   #3035
sunetdanne
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Får man fråga vad som är så hemskt med double knee bend? Väldigt många amerikaner lyfter så, och de lyfter bra med vikt.
USA är inte landet man ska titta på när det gäller utveckling av OL. OL är mer än bara styrka och "muscla upp" vikterna.

Bouble knee bend. Tja Kanske att du tappar position och kommer i ett onaturligt läge. Prova hoppa/sträcka på dig från double knee bend läget. Gör sedan samma utan att böja knät igen. Vilket känns naturligare och explosivare.

http://lifthard.com/no-i-dont-teach-...ble-knee-bend/

Senast redigerad av sunetdanne den 2014-02-24 klockan 14:30.
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 14:46   #3036
Nilzeen
Registered User

Vad säger att de har dålig utveckling? De har ändå schyssta resultat, kanske inte om man jämför med toppländerna, men dem spelar ju inte enligt samma regler om du förstår.

Det kanske är så som du säger, men jag reagerar på att det verkligen är my way or the highway attityd om den motsatta tekniken. Triple extension hyllar sin egna stil och hatar på double knee bend och vise versa.
Gammal 2014-02-24, 15:13   #3037
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Har den här varit uppe?

"Lift like a girl" ??

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 15:28   #3038
sunetdanne
Registered User

Citat:
Vad säger att de har dålig utveckling? De har ändå schyssta resultat, kanske inte om man jämför med toppländerna, men dem spelar ju inte enligt samma regler om du förstår.

Det kanske är så som du säger, men jag reagerar på att det verkligen är my way or the highway attityd om den motsatta tekniken. Triple extension hyllar sin egna stil och hatar på double knee bend och vise versa.
5% är dunderhoung resten är styrka och teknik. Du kan ta dig till pallplats i OL utan piroger men inte till Guld eller VR. Kinserna börjar äta piroger som sista resursen, när allt annat är på plats.

Det finns en intressant artikel om trippel vs catapult har ev vart upp i denna tråd. Felet många gör är att titta på andra och sen tro att så ska man lyfta, t.ex låg höft som kinser kör med. Dem kör med låg höft för att dem har korta lår och den stilen passar för dem. Låg höft med långa lårben = o optimalt osv.
Gammal 2014-02-24, 15:30   #3039
Wibba
Registered User

Wibbas avatar

Reg.datum: Jan 2013
Sverige är så dåliga i tyngdlyftning ändå så de flesta måste sluta analysera och ta efter andra och helt enkelt träna mer själv.

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 15:43   #3040
Nilzeen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av sunetdanne Visa inlägg
5% är dunderhoung resten är styrka och teknik. Du kan ta dig till pallplats i OL utan piroger men inte till Guld eller VR. Kinserna börjar äta piroger som sista resursen, när allt annat är på plats.

Det finns en intressant artikel om trippel vs catapult har ev vart upp i denna tråd. Felet många gör är att titta på andra och sen tro att så ska man lyfta, t.ex låg höft som kinser kör med. Dem kör med låg höft för att dem har korta lår och den stilen passar för dem. Låg höft med långa lårben = o optimalt osv.
Nu förstår jag vad du menar, och jag håller helt med! Har ändå fått uppfattningen att där är några "aggresioner" när det kommer till olika lyftstilar
Gammal 2014-02-24, 17:16   #3041
Swisskniven
Registered User

Swissknivens avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Nu förstår jag vad du menar, och jag håller helt med! Har ändå fått uppfattningen att där är några "aggresioner" när det kommer till olika lyftstilar
Den uppfattningen har du säkert fått av Jon North. Han skriker det i typ varje podcast. Typiskt wag the dog-trick. Kan bara säga att det hände en del för mig när jag slutade ta efter honom. Inspirerande visst, men inte optimalt tyngdlyftningsideal för alla.
Gammal 2014-02-24, 18:45   #3042
Nilzeen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Swisskniven Visa inlägg
Den uppfattningen har du säkert fått av Jon North. Han skriker det i typ varje podcast. Typiskt wag the dog-trick. Kan bara säga att det hände en del för mig när jag slutade ta efter honom. Inspirerande visst, men inte optimalt tyngdlyftningsideal för alla.
Dels, men det har även kastats mycket skit mot catapult.

Är det illa om man inte bryr sig ett skvatt och bara kör sin egna teknik? Tills jag skaffar en coach dvs.
Gammal 2014-02-24, 19:47   #3043
Nilzeen
Registered User

Lägger in en fråga samtidigt.

I mina vändningar så drar jag inte stången fullt ut, knäna halv böjda, inte helt upp på tå och höften är inte heller helt upprättad. Alltså har jag ett par kilon till att hämta, men vilka övningar är bäst för att få till det? Hängvändningar eller från bockar eller något?
Gammal 2014-02-24, 22:08   #3044
whuddafuks
Elskar pråttin asså

Reg.datum: Nov 2012
Ni som kör tyngdlyftning 3 dagar i veckan, hur ser era pass ut?
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 22:35   #3045
sunetdanne
Registered User

Citat:
Lägger in en fråga samtidigt.

I mina vändningar så drar jag inte stången fullt ut, knäna halv böjda, inte helt upp på tå och höften är inte heller helt upprättad. Alltså har jag ett par kilon till att hämta, men vilka övningar är bäst för att få till det? Hängvändningar eller från bockar eller något?
Bockar så du slipper bli trött av att hålla emot. Sen tänk muscle snatch/clean. Kolla hur du ser ut när du går upp på tå i spegel. Tänk bara shrug and jump(inte jump and shrug som rippetoe säger).

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:13.