Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-13, 23:13   #301
Nisseg
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Ingår i mitt bastillskott under diet. Frågan är om det är lönt på överskott när man äter mycket och framförallt mycket protein? Men på diet tror jag starkt på HMB.
Oavsett kcal- eller proteinintag verkar ett högt intag av HMB vara fördelaktigt. Varför vissa föredrar det endast vid deff vet jag inte, kanske missade något bland studierna som gjorts. Däremot såg de ju att soldater i fält med många timmar cardio om dagen i katabolt tillstånd inte tappade muskelmassa med HMB-tillskott, i jämförelse med de soldater som inte fick det som blev svagare. Därav kanske slutsatsen att HMB är bra under deff.
Gammal 2014-02-13, 23:25   #302
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Nisseg Visa inlägg
Oavsett kcal- eller proteinintag verkar ett högt intag av HMB vara fördelaktigt. Varför vissa föredrar det endast vid deff vet jag inte, kanske missade något bland studierna som gjorts. Däremot såg de ju att soldater i fält med många timmar cardio om dagen i katabolt tillstånd inte tappade muskelmassa med HMB-tillskott, i jämförelse med de soldater som inte fick det som blev svagare. Därav kanske slutsatsen att HMB är bra under deff.
Är inte bara den studien du nämner utan det finns flera, men det handlar väl främst om sjuka och gamla (som vanligt ) men det pekar ju oavsett på att det är väldigt fördelaktigt på underskott. Men det är möjligt att det kan vara värt på överskott, får jag välja var jag lägger pengarna blir det på diet.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 10:17   #303
Alltidxx
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Ni verkar ha missat inlägg 235.
Alltidxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 12:23   #304
Nisseg
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Har sett den. Förklara gärna vad vi missat. Att HMB endast är ett kosttillskott som är nödvändigt vid kcal-underskott framgår inte i föreläsningen, inte vad jag minns i alla fall.
Gammal 2014-02-14, 13:18   #305
benya
Registered User

benyas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Jag ligger i ganska grovt underskott när jag tränar – äter inget mellan lunch och träningspass men desto mer innan läggdags.
Får HMB samma effekt akut när jag intar det innan träningspass då som vid kcal underskott över tid?
Hur snabb effekt har HMB?
benya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 16:46   #306
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av benya Visa inlägg
Jag ligger i ganska grovt underskott när jag tränar – äter inget mellan lunch och träningspass men desto mer innan läggdags.
Får HMB samma effekt akut när jag intar det innan träningspass då som vid kcal underskott över tid?
Hur snabb effekt har HMB?
du orkade inte läsa förra sidan? :P

90 minuter cirkus är peaken på.
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 01:16   #307
j0nisch
Registered User

j0nischs avatar

Reg.datum: Jun 2012
Varför väljer man HMB istället för bara BCAA?

Nuvarande stats Mål till
Bänkpress:135, 2x130/ - Knäböj: 4x200/ - Marklyft: 210, 4x200/ - Militärpress: 4RM 90kg /
j0nisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 07:43   #308
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av j0nisch Visa inlägg
Det är en metabolit av den grenade aminosyran Leucin.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 12:42   #309
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
De utesluter inte varandra.
Gammal 2014-02-16, 13:05   #310
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Olika syfte:

BCAA för att stimulera muskelanabolism
HMB för att motverka muskelkatabolism

Enkelt uttryckt.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 14:42   #311
j0nisch
Registered User

j0nischs avatar

Reg.datum: Jun 2012
Så HMB är mer "antikatabolt" än bcaa? Så det skulle vara fördelaktigt att ta HMB på till exempel morgonen direkt när man vaknar och bcaa direkt efter träning, eller?

Nuvarande stats Mål till
Bänkpress:135, 2x130/ - Knäböj: 4x200/ - Marklyft: 210, 4x200/ - Militärpress: 4RM 90kg /
j0nisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 00:24   #312
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Så HMB är mer "antikatabolt" än bcaa? Så det skulle vara fördelaktigt att ta HMB på till exempel morgonen direkt när man vaknar och bcaa direkt efter träning, eller?
HMB 60 minuter innan träning men kanske även när man vaknar, vem vet.
Gammal 2014-02-17, 07:06   #313
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Jag tar HMB utspritt under dagen (tre doseringstillfällen) och BCAA efter träning.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 08:06   #314
Karlastrid
Registered User

Reg.datum: Nov 2009
Hur doserar du varje intag? hur timar du på träningsdagar och vilodagar?
Karlastrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 18:46   #315
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Background

Previous research in trained individuals supplemented with beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) has been constrained to short (<10 weeks), non-periodized studies, lacking dietary control, that were subject to poor outcome measures (e.g. skin caliper measurements). These conditions make it difficult to determine HMB’s effects in athletes. The primary purpose of this study was to investigate the effects of 12 weeks of HMB free acid (HMB-FA) supplementation in trained individuals on direct skeletal muscle hypertrophy (ultrasound muscle thickness), strength, and power during periodized resistance training.

Methods

Twenty resistance trained males (21.3 ± 1.9 years) were randomly assigned to consume 3 g per day of HMB-FA (combined with food-grade orange flavors and sweeteners) or a placebo (food-grade orange flavors and sweeteners) in a double blind manner. All subjects participated in 12 week periodized resistance training consisting of full body workouts centered around the squat, bench press, and deadlift, and auxiliary exercises of pullups, military presses, bent over rows, barbell curls and extensions. Volume and intensity undulated such that Monday, Wednesday, and Friday subjects performed hypertrophy (3 sets of 8-12 RM loads and 60 seconds rest), power (3-5 sets of 1-5 repetitions, 40-60 % 1-RM loads, 2-3 minutes rest), and strength (3-5 sets of 1-5 RM loads, with 3-5 minutes rest) respectively for weeks 1-8. This was followed by 2 weeks of an overreaching, pure hypertrophy training on M-TH, and strength on Friday. The final two weeks, subjects tapered (50-80 % volume reduction) while focusing on strength and power. All subjects were placed on a diet consisting of 25 % protein, 50 % carbohydrates, and 25 % fat by a registered dietician who specialized in sport (RD, LDN, CISSN). Subjects total strength (squat + bench press + deadlift), power, and muscle mass of the quadriceps were measured at 0, 4, 8, and 12 weeks. Data were analyzed with a 2 X 4 repeated measures ANOVA with LSD post hoc tests utilized to determine where differences occurred.

Results

There were no differences in total calories, protein, carbohydrate, or fat consumed between groups. There were time, and group x time effects (p<0.05) for total strength, which increased by a greater percentage in the HMB (430.4 ± 22.5 to 507.5 ± 21.7 kg; + 18.3 %) than the placebo group (422.2± 24.9 to 447.5 ± 22.5 kg; + 6.6 %). There were time, and group x time effects (p<0.05) for Wingate peak power, which increased to a greater extent in the HMB (876.6 ± 46.0 to 1035.5 ± 55.7 watts; + 21.9 %) than the placebo group (882.9± 50.8 to 986.3 ± 22.5 kg; + 16.2 %) p<0.05). Finally there were time, and group x time effects (p<0.05) for muscle thickness, which increased to a greater extent in the HMB (50.7 ± 1.6 to 57.8 ± 1.7 cm; + 14.5 %) than the placebo group (49.6± 1.7 to 52.0 ± 1.9 cm; + 4.7 %) (p<0.05).

Conclusions

In conclusion, these results suggest that an HMB-FA supplement can enhance adaptations in strength, power, and hypertrophy following a 12-week, periodized resistance training program.
Ryan P. Lowery, Jordan Joy, John A. Rathmacher, Shawn M. Baier, John C. Fuller, Ralf Jäger, Stephanie M.C. Wilson, Jacob M Wilson. Effects of 12 Weeks of Beta-Hydroxy-Beta-Methylbutyrate Free Acid, Adenosine Triphosphate, or a Combination on Muscle Mass, Strength, and Power in Resistance Trained Individuals. 2013 ISSN Conference Poster.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-9-S1-P5.pdf

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.