Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-30, 17:25   #2476
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Nilzeen Visa inlägg
Förutom världsmästerskapet i längdhopp, ser ni några uppenbara teknik fel? Mer tryck i höften kanske?

Det första jag tänker på är att länkarna inte funkar.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 17:28   #2477
Wibba
Registered User

Wibbas avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Förutom världsmästerskapet i längdhopp, ser ni några uppenbara teknik fel? Mer tryck i höften kanske?

2 filmer
För mycket framåtvikt i båda filmerna. Du hoppar även framåt i båda. För mycket höft fram istället för men upp tänk! Försök dra stången in mot kroppen aktivt med latsen. Kolla t.ex. "halting deadlift" på catalystathletics hemsida!

Tuben

Senast redigerad av Wibba den 2013-08-30 klockan 17:29.
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 17:43   #2478
Nilzeen
Registered User

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av HookersUnited Visa inlägg
Det första jag tänker på är att länkarna inte funkar.
hmm, märkligt :/ Fungerar perfekt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Wibba Visa inlägg
För mycket framåtvikt i båda filmerna. Du hoppar även framåt i båda. För mycket höft fram istället för men upp tänk! Försök dra stången in mot kroppen aktivt med latsen. Kolla t.ex. "halting deadlift" på catalystathletics hemsida!
Ja, hoppar väldigt mycket framåt. Försöker hålla vikten på hälarna och "uppercuta" stången, men funkar inte särskilt bra.. Är hoppet en kompensering för att man inte drar sig tillräckligt bra under stången eller?

Har gått väldigt mycket efter Jon Norths "superman pull", och tycker inte att tekniken är så långt borta(Alltså den är ju ljusår bort, men liiiiite liknande i alla fall), men likväl hoppar jag 2m varje gång.

Ska kolla upp övningen, tack!

Senast redigerad av Nilzeen den 2013-08-30 klockan 17:48.
Nilzeen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 18:12   #2479
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Du tjuvdrar med armarna. Försök ha dem raka och avslappnade (men ändå aktiva då de ska arbeta med stången).
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 18:28   #2480
Nilzeen
Registered User

Så jag ska med hjälp av ryggen dra in stången mot höften och sen när jag fått momentum på stången, då dra mig under alltså. Har jag fattat det rätt?
Gammal 2013-08-30, 19:00   #2481
Wibba
Registered User

Wibbas avatar

Du drar inte ut draget helt utan du fuskar genom att skjuta fram höften och "slå till" stången. Stången ska inte slås lill och superman pull är egentligen inget vettigt att träna på, de flesta kommer bara slå ut stången med höften och få framåtvikt! Benen ska användas mer.

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-30, 19:14   #2482
Nilzeen
Registered User

Jag har tittat på många duktiga lyftare och de lär ut "bar-body contact" med just höften, det finns även folk som "hip cleanar". Även Glenn pendlay som är en av USAs bästa coacher lär ut den tekniken.

Förlåt om jag går på, men hur kan du kalla det fusk när mängdvis av lyftare använder sig av detta? Bl a Klokov, Jon north, donny shankle och i princip hela cal strengths lyftarteam

Senast redigerad av Nilzeen den 2013-08-30 klockan 19:18.
Gammal 2013-08-30, 19:40   #2483
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Citat:
Så jag ska med hjälp av ryggen dra in stången mot höften och sen när jag fått momentum på stången, då dra mig under alltså. Har jag fattat det rätt?
Stången ska gå in mot höften direkt från golvet, med hjälp av ryggmuskulaturen samt att aktivt sträva efter att ha stången nära kroppen. I början får man överdriva ryggens arbete och då kan det kännas stelt och långsamt men när det sätter sig i ryggmärgen så kommer det inte vara några problem. Att tänka att man ska dra rakt upp och ha stången nära kroppen samt se till att vara rak i ryggen genom draget brukar räcka för att få till det.

Citat:
Jag har tittat på många duktiga lyftare och de lär ut "bar-body contact" med just höften, det finns även folk som "hip cleanar". Även Glenn pendlay som är en av USAs bästa coacher lär ut den tekniken.
Alla av dagens lyftare har kroppskontakt med stången, det som skiljer är var på kroppen kontakten sker och i vilken riktning kraften riktas. Norths teknik kräver att man är väldigt överlutad i draget.

Citat:
men hur kan du kalla det fusk när mängdvis av lyftare använder sig av detta? Bl a Klokov, Jon north, donny shankle och i princip hela cal strengths lyftarteam
Du försöker sätta på stången (jucka höften fram) istället för att få kraft från ben och höft att dra stången uppåt i slutdraget.

Senast redigerad av Primitiv den 2013-08-30 klockan 19:41.
Gammal 2013-08-30, 20:25   #2484
Nilzeen
Registered User

Väldigt bra svar Primitiv, sitter och försöker visualisera hur du menar men det är verkligen grymt svårt :/

Jag har bara försökt skapa de momentum då man kan dra sig själv under stången, det är själva "jucket" du pratar om. Får inte kraften uppåt bara.
Gammal 2013-08-30, 21:19   #2485
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Väldigt bra svar Primitiv, sitter och försöker visualisera hur du menar men det är verkligen grymt svårt :/

Jag har bara försökt skapa de momentum då man kan dra sig själv under stången, det är själva "jucket" du pratar om. Får inte kraften uppåt bara.
Du skjuter stången ifrån dig med knäna redan på vägen ner, det gör att du får vikten på tårna nästan med en gång när du börjar lyftet precis ovanför knät, sen får du aldrig in stången i bana igen utan det blir mer att kroppen söker sig fram mot stången för att få kontakt och då går lyftet framåt. I startpositionen precis ovanför knät behöver benet vara rakare och kroppen hänga över mer.

Hur ser det ut när du lyfter från golvet?
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 06:45   #2486
Nilzeen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Du skjuter stången ifrån dig med knäna redan på vägen ner, det gör att du får vikten på tårna nästan med en gång när du börjar lyftet precis ovanför knät, sen får du aldrig in stången i bana igen utan det blir mer att kroppen söker sig fram mot stången för att få kontakt och då går lyftet framåt. I startpositionen precis ovanför knät behöver benet vara rakare och kroppen hänga över mer.

Hur ser det ut när du lyfter från golvet?
Nu hänger jag helt med. Så mer hängande över och dra tillbaka stången genom att räta på ryggen?

Jag vet inte exakt, har inte de på film. Ska fixa de
Gammal 2013-08-31, 13:36   #2487
Olifter
Registered User

Olifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 11:12   #2488
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Lapikov 200x2

Fin teknik.
Gammal 2013-09-01, 19:26   #2489
Swisskniven
Registered User

Swissknivens avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Primitiv Visa inlägg
Lapikov 200x2

[/YT]8xxF0khWjCA[/YT]

Fin teknik.
Synar och höjer med 10 kg:

Gammal 2013-09-01, 20:02   #2490
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
holy shit

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.