Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-07, 20:27   #151
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Philley Visa inlägg
Att inte vila på vilodagar låter ändå klokt, man kan nöta teknik på lätta vikter och inte ta ut sig alls.

Riktigt vettig video! Ska absolut testa mer explosivträning då jag verkligen inte är vidare explosiv. Spänsten ska jag nog också ta tag i då.
Tack så mycket
Absolut, man kan ju inte alltid döda sig totalt i gymmet, jag provade det med 10x2 på 80% i böjen i 1 månad... Jävlar. Böjde varje dag, hoppade mellan bak/frontböj varannan dag. Har gått igenom gamla träningstillfällen och räknade ihop totalt 70-80 böj i veckan. Snacka om att man fick vana under stången.

Hade träningsvärk hela tiden, men benen växte hela 2cm (på samma kroppsvikt) och frontböjen ökade från 100-110kg på 2 veckor, bakböjen ökade från 110-125kg. Sista 2 veckorna var dock inte lika effektiva, jag skulle slutat när jag "peaka" om man säger så.

Läst studier nu på senare tid som visar att om du "överkompenserar" träningen en period, följt av en "underkompensering" får du bättre resultat (styrkemässigt) än om du följer en rak linje hela tiden. (Jag gör reservationer för bl.a högre skaderisker dock.)

Detta betyder alltså att om du normalt sett böjer 20 set i veckan på 2 dagar, dubblar du arbetet, överkompenserar, med 40 set i veckan på 4 dagar i kanske 2 veckor, följt av en underkompensering på hälften av volymen i 1-2 veckor. Det är då du gör dina ökningar. Underkompenseringen är den allra viktigaste, något jag som inser att jag gjorde fel med.

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-07, 22:48   #152
Philley
Registered User

Philleys avatar

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey Visa inlägg
Absolut, man kan ju inte alltid döda sig totalt i gymmet, jag provade det med 10x2 på 80% i böjen i 1 månad... Jävlar. Böjde varje dag, hoppade mellan bak/frontböj varannan dag. Har gått igenom gamla träningstillfällen och räknade ihop totalt 70-80 böj i veckan. Snacka om att man fick vana under stången.

Hade träningsvärk hela tiden, men benen växte hela 2cm (på samma kroppsvikt) och frontböjen ökade från 100-110kg på 2 veckor, bakböjen ökade från 110-125kg. Sista 2 veckorna var dock inte lika effektiva, jag skulle slutat när jag "peaka" om man säger så.

Läst studier nu på senare tid som visar att om du "överkompenserar" träningen en period, följt av en "underkompensering" får du bättre resultat (styrkemässigt) än om du följer en rak linje hela tiden. (Jag gör reservationer för bl.a högre skaderisker dock.)

Detta betyder alltså att om du normalt sett böjer 20 set i veckan på 2 dagar, dubblar du arbetet, överkompenserar, med 40 set i veckan på 4 dagar i kanske 2 veckor, följt av en underkompensering på hälften av volymen i 1-2 veckor. Det är då du gör dina ökningar. Underkompenseringen är den allra viktigaste, något jag som inser att jag gjorde fel med.
Fin ökningar!

Rent spontant känns det precis som du skrev att skaderisken ökar men överträning låter nästan som en effekt av detta trots underkompenseringen, eller?

Men jag blev jäkligt sugen på att testa så ska ha detta i åtanke framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 14:21   #153
Philley
Registered User

Philleys avatar

Mycket skönt pass idag

Knäböj
120 kg*4*6
Ganska enkelt, vilade för lite under vissa set vilket blev tyngre sen men allt gick väldigt bra.

Bänkpress
70 kg*4*6
Bänkpress efter knäböj är ingen hit, men gick ändå.

Dips
Kv*8
Kv*8
Kv*8

Benspark 3*10

Avslutade med lite slag och sparkar på säcken och flaggan. Klarar lite mer i flaggan nu än innan så det går framåt

De spelade in någon film på gymmet så skippade frontböjen, även vaderna mest för att det är så tråkigt. Men borde varken slarva med vad- eller magträningen. Kanske borde köra ett separat pass i veckan med bara vader, mage och frivändningar?

F.ö kändes det i benen i knäböjen vilket jag upplevt väldigt få gånger så det var härligt. Tekniken satt fint dessutom.

Citat:
Folk får ju rullstol, proteser, medicin och dyl. Då kan vi ju slänga in bindor där också så att vi erkänner att vara kvinna är ett handikapp, eller möjligtvis en sjukdom..?
Gammal 2013-08-09, 15:18   #154
Petoria
Sponsored by Soros

Petorias avatar

Reg.datum: Jul 2009
Grymma böjar!
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 19:38   #155
Philley
Registered User

Philleys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Grymma böjar!
Danke schön

Citat:
Gammal 2013-08-09, 19:46   #156
LillisJ
Registered User

LillisJs avatar

Reg.datum: Feb 2012
dat dere knaebøj

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-09, 19:55   #157
Philley
Registered User

Philleys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ Visa inlägg
dat dere knaebøj
Thnk yuu mate, ei lyk squats

Citat:
Gammal 2013-08-10, 15:32   #158
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Jäklar, fina böjar minst sagt

Kör du med låg eller hög stångplacering?

Citat:
Gammal 2013-08-10, 16:35   #159
Philley
Registered User

Philleys avatar

Så var det sista ordinarie passet denna veckan avklarat. Kaaanske tränar i morgon.

Marklyft
6*4*130 kg
Tredje setet var perfekt, resten skit rent ut sagt. Behövde vila några sekunder mer mellan repetitioner och greppet gled trots mixat.

Militärpress
6*4*50 kg
Tungt. Var missnöjd men får anse mig nöjd då det bara är 2 reps under PB.

Stångrodd
4*6*75 kg

Chins
5
5
5

Hantellyft åt sidan 7 kg o 8 kg 5 set
Körde 3 set hantellyft direkt efter chinsen.

Stångcurl 35 kg, 27,5 kg 6-10 reps

Pronerad stångcurl
15 kg, 20 kg

Dålig start, bra avslut. Brände i armar och axlar vilket inte händer allt för ofta. Blev lite mage också men inte mycket.

Citat:
Jäklar, fina böjar minst sagt

Kör du med låg eller hög stångplacering?
Tack tack

Hmm vet inte riktigt, tror jag kör med hög, fast jag kan ha stången högre upp. Håller iaf väldigt tajt med händerna (precis utanför det silvriga) så vikten inte kommer på handlederna vilket jag haft problem med innan.

Hur gör du?

Citat:

Senast redigerad av Philley den 2013-08-10 klockan 16:40.
Gammal 2013-08-10, 17:29   #160
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Citat:
Hmm vet inte riktigt, tror jag kör med hög, fast jag kan ha stången högre upp. Håller iaf väldigt tajt med händerna (precis utanför det silvriga) så vikten inte kommer på handlederna vilket jag haft problem med innan.

Hur gör du?
Hmm, okej. Lite mitt emellan low/high bar då kanske? Low-bar vet man om man kör, det är rätt långt ner så man får luta sig rätt skapligt med ryggen för att stången ska ligga kvar.

Stången ligger så högt den kan för mig, ja alltså fortfarande på ryggen och inte på nacken. Aldrig riktigt tänkt på det

Tänkte börja mecka lite grann med stångpositionen i böjen också. Har inget att förlora på det såvitt jag ser det. Mindre risk att "falla fram" om stången ligger längre ner på ryggen, dock kanske man inte når riktigt samma djup pga mindre rak rygg. Sen är det ju lättare att hitta en bättre stångplacering nu när man har lite mer muskler i ryggen, finns liksom bättre förutsättningar för att lägga en stång på lite olika ställen

Gick inte så bra i bänken med brett grepp, men jag får väl vänja mig ett tag. Ska ge det ett försök ett tag till!

Citat:

Senast redigerad av Tobbey den 2013-08-10 klockan 17:31.
Gammal 2013-08-10, 20:29   #161
Philley
Registered User

Philleys avatar

Citat:
Hmm, okej. Lite mitt emellan low/high bar då kanske? Low-bar vet man om man kör, det är rätt långt ner så man får luta sig rätt skapligt med ryggen för att stången ska ligga kvar.

Stången ligger så högt den kan för mig, ja alltså fortfarande på ryggen och inte på nacken. Aldrig riktigt tänkt på det

Tänkte börja mecka lite grann med stångpositionen i böjen också. Har inget att förlora på det såvitt jag ser det. Mindre risk att "falla fram" om stången ligger längre ner på ryggen, dock kanske man inte når riktigt samma djup pga mindre rak rygg. Sen är det ju lättare att hitta en bättre stångplacering nu när man har lite mer muskler i ryggen, finns liksom bättre förutsättningar för att lägga en stång på lite olika ställen

Gick inte så bra i bänken med brett grepp, men jag får väl vänja mig ett tag. Ska ge det ett försök ett tag till!
Ja det är nog lättare att komma djupare med high bar. Men low bar är säkert jättebra att träna det med, tar dessutom mer på insidan av låret.

Känner inte du av om du kör low bar att mycket av vikten ligger på handlederna?

Citat:
Gammal 2013-08-10, 20:47   #162
Tobbey
Do you even PB?

Tobbeys avatar

Citat:
Ja det är nog lättare att komma djupare med high bar. Men low bar är säkert jättebra att träna det med, tar dessutom mer på insidan av låret.

Känner inte du av om du kör low bar att mycket av vikten ligger på handlederna?
Jo, betydlig skillnad. Man får nästan flytta ut greppet lite, samt luta sig framåt tills spänningen på handlederna släpper. Kanske måste lära mig riktig low-bar böj också, just for them extra kilos Inte kört det mycket alls.

Citat:
Gammal 2013-08-10, 22:05   #163
Philley
Registered User

Philleys avatar

Citat:
Jo, betydlig skillnad. Man får nästan flytta ut greppet lite, samt luta sig framåt tills spänningen på handlederna släpper. Kanske måste lära mig riktig low-bar böj också, just for them extra kilos Inte kört det mycket alls.
Jag har varit på en lyftarklubb i närheten som jag antagligen ska gå till då och då så hoppas kunna lära mig bättre teknik där

Citat:
Gammal 2013-08-11, 18:11   #164
iwasdrunk
Registered User

iwasdrunks avatar

Reg.datum: Nov 2012
Jävlar.. bra böjar! Och du är bara 97a!?
iwasdrunk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 19:09   #165
Philley
Registered User

Philleys avatar

Tack! Ja man får börja i tid

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.