|
Twin Peaks är löjligt bra stundtals, men man ska fundera lite över vilka förväntningar man har på den. Såg igenom serien i sin helhet förra sommaren och var väldigt glad att jag gav den en ordentlig chans. Tog ett tag för mig att uppskatta den, delvis då just beroende på förväntningarna. Trodde (som jag även skrev för någon vecka sedan vill jag minnas) att det skulle vara någon typ av skräckserie. Därför blev jag väldigt förvånad när istället någon typ av relationsdrama med starkt fokus på kaffedrickande utspelade sig framför mig.
TP gör i sina bästa stunder precis allt rätt; musiken, dialogen, samt framför allt även karaktärerna i sig själva. Däremot känns den helt klart daterad (vilket inte nödvändigtvis behöver vara något enbart negativt), samt, beroende på vissa omständigheter, även väldigt ojämn kvalitetsmässigt.
Såg förresten att Hemlock Groove nämndes några inlägg ovanför och det är en serie helt klart inspirerad av TP. (Även fast de väljer att köra fullt ut på tonårs-skräckis-stuket). Inte i närheten av lika bra förstås, men mer modern och faktiskt helt OK. Uppskattade den faktiskt betydligt mer än House of Cards (apropå Netflix).
|