Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Styrkepass och lite cykling igår samt cykelpendling till och från jobbet idag.
Nästa tillfälle för styrketräning blir någon gång i nästa vecka och det kanske bara är bra med en liten paus.
Är anmäld till sommarens Fitness-Five nere i Varberg men eftersom träningen och dieten tyvärr inte alls gått som jag önskat så lutar det nu åt att jag drar mig ur. Surt att inte få tävla i årets enda tävling och som jag haft som mål hela tiden.
Nästa vecka ska jag börja fundera på hur jag ska prioritera träningen resten av året. Är det värt att offra så mycket för att kanske ändå inte komma någonvart...
|
Hmm. Farbror skuggan här då kan ju inte låta bli fast jag kanske borde.
Jag som jobbar med målsättning och har gjort det nästan i så många år som Catstyle är gammal, har massor med regler för hur mål ska vara utifrån alla de otaliga kurser och utbildingar jag gått. Detta är vad jag jobbar med.
En gyllene regel för målsättning är att det ska vara ett
rimligt mål. Är det för lätt att nå så är det inte rimligt, är det för långt ifrån vad man maxpresterar så är det inte heller rimligt. Dessutom om man sätter flera mål så ska de inte ge konflikt med varandra för då är de inte längre
rimliga.
Du försöker alltså springa en ultramarathon som är något som ytterst få genomför i sitt liv, samtidigt som du försöker satsa på en F5-tävling? Vänta nu.
Nog för att många springer runt med stålmannentröja nu, men ehhh... två sådana tävlingar, som båda på ett sätt är extrema på sitt vis, och som kräver två helt olika uppladdningar, förberedelser och förträning.
På ett sätt är du och jag väldigt lika. Vi vill ha bra kondis och fysik, både styrkemässigt och utseendemässigt. Triggas av utmaningar och tävlingar osv. Men det går inte att göra allt på en gång! Det kallas att gå in i väggen och det går utmärkt att göra det träningsmässigt, antingen rent fysiskt för att kroppen inte mäktar med allt eller psykiskt för den press man sätter på sig själv med sina mål.
Jag vet faktiskt ingen som lyckats satsa på en extrem löpartävling samtidigt som man gjort en +10 kg viktminskning som varit kvalitativ samtidigt som man försökt bibehålla eller öka styrka för en styrkeorienterad tävling. Bara två av de tre alternativen är sjukt svåra att uppnå och kräver en enorm taktik och satsning. Du måste bestämma dig och jag rekommenderar att du periodiserar fokus precis som mig, var sak har sin tid, välj ett område och träna dedikerat för det.. underhåll resten. Sedan växlar du. Inte göra allt på en o samma gång