Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-08, 21:32   #7276
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Herman H Visa inlägg
Hur tycker du catapulten funkar? Har du känt någon skillnad i utlåsningsstyrkan?
Catapulten ser jag som hopp- och lekvarianten av bänktröja. Enklare att använda på alla sätt, men det finns kanske inte lika mycket potential i en Catapult jämfört med tröja.

Jag vet inte om jag har sett någon direkt skillnad i utlåsningsstyrkan tack vare Catapulten i sig, utan mer av att använder högre träningsvikter. Det i sig borde öka utlåsningsstyrkan, men jag vet inte. (Har även börjat träna triceps specifikt mer än tidigare).

Framförallt är det roligt. :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2013-04-08 klockan 21:35.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 07:42   #7277
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Roligt är bra Sen tycker jag det hjälper kroppen att vänja sig vid tyngre vikter.

Vad är tanken bakom viktnedgången?
Gammal 2013-04-09, 08:23   #7278
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Roligt är bra Sen tycker jag det hjälper kroppen att vänja sig vid tyngre vikter.
Ja, det är en till faktor. Första gången jag höll 160 i händerna skakade jag som ett asplöv. Nu kan jag ha 180 stabilt.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vad är tanken bakom viktnedgången?
Huvudsakligen hälsoskäl och estetiska diton. Även att ha marginal till klassen uppåt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2013-04-09, 09:35   #7279
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, det är en till faktor. Första gången jag höll 160 i händerna skakade jag som ett asplöv. Nu kan jag ha 180 stabilt.

Huvudsakligen hälsoskäl och estetiska diton. Även att ha marginal till klassen uppåt.
Tiihi. Mikael ska bli tjusig!
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 09:38   #7280
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Kul att det går så bra för dig, Micke!
Gammal 2013-04-09, 09:53   #7281
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Tiihi. Mikael ska bli tjusig!
Åtminstone något mindre anskrämlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Kul att det går så bra för dig, Micke!
Tack! Fast, vad är det som går bra? Jag tycker att jag mest står stilla. Eller att jag höjde vikten i rehab-benpressen?
Gammal 2013-04-09, 09:55   #7282
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
[QUOTE=mikaelj;6385594
Tack! Fast, vad är det som går bra? Jag tycker att jag mest står stilla. Eller att jag höjde vikten i rehab-benpressen?[/QUOTE]

Jag syftade mest på att rehaben går framåt, men framförallt att din bänkpress börjar bli riktigt fin.
Gammal 2013-04-09, 11:32   #7283
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Jag syftade mest på att rehaben går framåt, men framförallt att din bänkpress börjar bli riktigt fin.
Då är jag med. Mm, vore himla trevligt om knäet blir bra snart igen så att jag kan knäböja och marka ordentligt.
Korttidsmålet är 160 i bänken, så att jag kommer över motionärsgränsen!
Postat via en mobil enhet
Gammal 2013-04-09, 11:39   #7284
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Skönt att man bara är motionär, så man slipper hålla på o slita och ha sig i gymmet. Ta ut sig och bli andfådd. Huu.

Som distansåskådare så tänker jag poängtera att det faktiskt visst går ganska bra, förutom då knät (som nu mera är på ganska bra väg att bli duktigare) och fotled (märker du av den fortfarande?). Du har gjort stiliga framsteg senaste tiden. Sett över längre tid än bara since knäskada.
Gammal 2013-04-10, 05:53   #7285
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Skönt att man bara är motionär, så man slipper hålla på o slita och ha sig i gymmet. Ta ut sig och bli andfådd. Huu.

Som distansåskådare så tänker jag poängtera att det faktiskt visst går ganska bra, förutom då knät (som nu mera är på ganska bra väg att bli duktigare) och fotled (märker du av den fortfarande?). Du har gjort stiliga framsteg senaste tiden. Sett över längre tid än bara since knäskada.
Tack, Vunnis!
Gammal 2013-04-10, 06:09   #7286
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Tisdag 9 april 2013: Mark, bänk, disco

Knärehab (negativ benpress)
* 50x15 -> 80x10 -> 110x5
* 80x5 -> 100x5 -> 130x5

Det här känns bra.

Marklyft (utan bälte)
* 70x5
* 100x5 (bra fart!)
* 120x5
* 170x1
* 190x1 @9
* 200x1 @9,5
* 170x7 @8,5
* 170x5 @8,5

Eftersom mina ben inte har lyft några vikter på ett tag var de inte helt med på 190 och 200. På repsetet började det kännas väldigt bra kring rep 3. Filmade på 170x5 och det visar sig att jag lyfter upp höften några cm före jag drar, antagligen för att jag inte helt orkar. 160-170 är en bra vikt att fortsätta från, hursomhelst. Redan från starten på 70 kändes det bra. Väldigt bra känsla överlag! Explosivt. Oklart varifrån den kommer. Hittar inga direkta samband, utöver söndagens kronlyft 6x10. Det kanske gav viktvanan?

Idag (onsdag, dagen efter) har jag ont på ovansidan knäna för att jag dunkar i stången där. :-)

Bänkpress
* 50x5
* 80x5
* 100x3
* 120x1
* 140x3 @10 (stopp på r1, resten touch'n'go)
* 140x2 + F @10
* 50x10

Det kändes så bra när jag sänkte stången på 140 att jag tänkte att jag gör den med stopp. Vilket var dumt eftersom jag ju skulle göra maxrep utan stopp. Hade velat ta en fyra. Nå, nästa gång! Jag tror helt klart på att gårdagens bänkpass (3x3 på snäll vikt) gjorde mycket av dagens träningspass möjligt. Det är just som att förspänna musklerna inför nästa pass. I bänk funkar det väldigt bra för mig, har jag märkt. Ska bli ännu mer spännande när jag väl börjar äta på igen.

Disco (hantellyft åt sidan / bicepscurl / tricepsrep)
* 7x15 -> 5x15 / 25x15 -> 20x15 / 33x15 -> 26x15
* 7x15 -> 5x15 / 25x15 -> 20x15 / 33x15 -> 26x15

Rygg (latsdrag brett vinklat handtag / sittande rodd []-handtag)
* 20x20 -> 13x20
* 23x20 -> 13x16

Lite gnällande bicepsfäste, annars OK. Började medvetet lågt i ryggövningarna för att ha en bas att börja från.

Ben (stående lårcurl, per ben)
* 30x20 -> 20x20 / 30x20 -> 20x20

Körde ett set strypt först (40 reps) som gjorde obehagligt ont i knäet, så jag gjorde resten som vanligt. Skillnad i känslan efteråt på de två.

Kommentar
Bra mark, bra bänk. Bra komplementträning. Jag har kommit på att så länge jag tränar mina komplement och lägger ner tid & energi på dem känner jag mig nöjd med passet, även om huvudlyften inte gick så bra. (I det här fallet gick de bra). Börjar få in en rutin också. Helt klart sympatiskt!

Senast redigerad av mikaelj den 2013-04-10 klockan 06:14.
Gammal 2013-04-10, 06:40   #7287
andeem
Registered User

andeems avatar

Reg.datum: Nov 2011
Intressant med "förspänning". Som nybörjare är det svårt att släppa 48-timmar-mellan-passen-mantrat, men uppenbart finns det en del att hämta i högre frekvens.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-10, 09:23   #7288
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Hm. Kommer du ihåg det här:
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du är det stelaste som gått i ett par skor. Nästa gång skall jag idka våldsmassage på dig.
?
Gammal 2013-04-10, 09:26   #7289
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Intressant med "förspänning". Som nybörjare är det svårt att släppa 48-timmar-mellan-passen-mantrat, men uppenbart finns det en del att hämta i högre frekvens.
Ja, det verkar som att nutidens tränande människor är gjorda av glas.

Citat:
Hm. Kommer du ihåg det här:

?
Japp! Det var på Vallen före ombyggnaden. Vi stod i GKK-rummet till höger om dörren (vinklade mot den) och jag tog tag i dina trapz som var stenhårda. :-)
Gammal 2013-04-10, 09:29   #7290
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

So much have changed.
... Ja, förutom min stelhet då. För mig är det ju aldrig någon som vill ta i.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.