som sagt testa, ökar du mellan varje pass som mig så funkar de ju .. Roligt med ny videoblogg, ska checka
Hur hög brukar frekvensen bli när du tränar på det viset? Du kör väll halvkroppspass, så nästan 3 pass i veckan för varje muskel? Vore riktigt schysst om man kunde få en grundstomme till hur ett sådant upplägg skulle se ut!
Citerar in den här också så att den kommer på den nya sidan.
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy
Inte en dag för tidigt! Här har vi dagens virriga V-logg, hoppas att den kan vara av intresse.
Hur hög brukar frekvensen bli när du tränar på det viset? Du kör väll halvkroppspass, så nästan 3 pass i veckan för varje muskel? Vore riktigt schysst om man kunde få en grundstomme till hur ett sådant upplägg skulle se ut!
Citerar in den här också så att den kommer på den nya sidan.
Precis, sköter jag återhämtning och inte tar ut mig för mkt(lägger på massa disco set pga jag som du har svårt att släppa taget om gammla vanor ).. Så blir de i princip 3 pass för i veckan för varje muskel..
Kör en 2 splitt som är upplagd i den ordningen jag vill utvecklas bäst i, så du kanske får ändra ordning på övningar för att få till den symmetri du är ute efter.
Pass1: Snebänk>Marklyft>Axelpress med hantlar>pullups>reverseflyes>Scottcurl>tricepsexte nsions>sidolyft..
Pass2:Benpress>Ståendevadpress i smith> mage> Lårcurl> Benspark.
Hmm, halvkroppspass är inget för mig. Däremot så kanske det vore något att gå över på den traditionella 3-splitten om man skulle testa detta.
Rekommenderar du att alltid börja med samma "öka-övning" som i DC?
Ex. Bröst:
Pressövning 1:
3 set till failure, här ska det ökas.
Pressövning 2:
Undvik failure, gå på kontakt och utförande. 8-12 reps, 3 set
Jävlar va bra varje v-log är, helt sjukt go att lyssna på!
Känns som du har en jävla bra koll på allt du gör, man kan tro att du har studerat allt detta i typ 20 år...
Nu vet jag mina kommande mål med träningen, få musklerna att klaffa med hjärnan! Tackar
Hmm, halvkroppspass är inget för mig. Däremot så kanske det vore något att gå över på den traditionella 3-splitten om man skulle testa detta.
Rekommenderar du att alltid börja med samma "öka-övning" som i DC?
Ex. Bröst:
Pressövning 1:
3 set till failure, här ska det ökas.
Pressövning 2:
Undvik failure, gå på kontakt och utförande. 8-12 reps, 3 set
Eventuellt några lätta axelpressar, behöver inte ens gå tungt här.
Sidolyft:
3-5 set
Hantelpress, sned bänkpress, cableflyes, pushdowns, frenchpress, sidolyft som exempel på övningar.
9 arbetsset för stora muskler, 6 för mindre.
Nä mitt upplägg är annorlunda.. Dvs du köra bara de 3 arbetsset totalt per muskelgrupp och då samtliga till fail.
Jag brukar köra 1 övning per muskelgrupp för de är lättare att bli bättre då.. Men om du vill kan du köra 1 set till fail i tre olika övningar per muskelgrupp med..
Tex Snebänk 4-6reps till fail
Hantelpress 8-10 reps till fail
Flyes 12-15 reps till fail.. Men som sagt MAX 3 set per muskel..
gå sen vidare till axlar..
Sittande hantelpress 2 set till fail.. Behövs ej mer då framsidan redan får av bänken..
Sidolyft 2 set till fail.. varför bara två set här är för att man med sidolyft kan gå låååångt förbi vanlig fail, vilken du ska göra om de går.. Iaf på sista settet..lite restpause och halvreps så kan jag lova du inte vill göra mer sluta dock räkna när repsen blir fula!
osv osv..
Vill du pumpa ut mer, för o få din "fix" och du känner du kan återhämta dig så kör sista settet på varje muskelgrupp ala restpause och droppsetta medans du plockar av vikterna.. Så gör jag när jag får de för mig, men vad jag märkt hittils är iaf less is more.
Max 3 arbetsset per muskelgrupp som sagt.. Men sen har du ju massa uppvärmings set som du gör med för att inte skada dig under dessa oxå ju.. Dessa höjer ju klart volymen något men ska aldrig göra dig så trött att de påverkar arbets setten..
Bra v-logg. Har följt Chrille länge nu men har inte sett många videos under en period, dock så har jag märkt viktsänkning i ryggövningarna och funderat lite på varför. Jag antog att det just var en fråga om kontakt. Hade varit fint om Chrille själv kunde kommentera hur utvecklingen gått sen han ändrade om.
Riktigt givande och intressant att lyssna på dina tankar kring träning! Kul att du tog just breda latsdrag som exempel också, en övning som jag alltid är lika osäker på om jag får full kontakt i när jag kör, ska bli intressant att se om man kan fixa sig någon egen "mental checklista" tills nästa pass! Mycket bra v-logg
60 x 8
50 x 10 -> 60 x 5 -> 50 x 5
Baksida axlar stående med hantlar: - Dorian Yates style
3 set
Sen vart jag pumpad!
Citat:
Ursprungligen postat av Squamata
Text
Nah, håller mig helst till 3 sets till failure i samma övning då. Tyckte att det var galet skönt.
Ska bannemig sätta mig ner och räkna och fundera på detta!
Citat:
Ursprungligen postat av Numse
Bra v-logg. Har följt Chrille länge nu men har inte sett många videos under en period, dock så har jag märkt viktsänkning i ryggövningarna och funderat lite på varför. Jag antog att det just var en fråga om kontakt. Hade varit fint om Chrille själv kunde kommentera hur utvecklingen gått sen han ändrade om.
Ja, det vore allt kul med en kommentar! Ska ju inte sitta här och säga vad han gör och tänker, men i mina ögon så syns det att det klaffar bättre för honom. Om inte annat så har jag för mig att han lade en liknande kommentar för länga sedan i sin journal.
Det är skönt att ha en kille som du som sköter videobloggningen åt mig! Jag tror jag ska börja samla in alla mina frågor som jag får och låta dig svara på dom i en videoblogg. Det är omöjligt att inte bli imponerad över din kunskap och mognad. Man kommer liksom på sig själv att man sitter med munnen öppen och det droppar saliv eftersom man glömmer bort att svälja... // föreläsare 2018
Måste få skriva några ord, inleder med ett Äntligen någon som reflekterar lite!
Tut exempelvis handlar ju om kontraktioner. Muskelns kontraktion. Inte att utföra en rörelse på ett speciellt sätt. Sätt dig i en preachercurl med en hantel, kontrahera muskeln, gör inte en viss rörelse, kontrahera muskeln så kommer rörelsen av sig själv, dvs i andra hand. Hur muskler och leder fäster gör ju att rörelsen ser annorlunda ut från individ till individ. Därmed är det oerhört! svårt att gå in och såga någons rörelse av att enbart titta på hur stången eller hanteln rör sig. "Strikt" träning i syfte att utföra en rörelse utan att skada sig är vad du lär dig av en vanlig svensson pt, inte hur man bygger muskler, det är iaf min egen åsikt. Sen finns det ju PT:s med grym kunskap också, så kastar inte paj här.
Men det är verkligen underbart att se 20+ individer som sågar Colemans utförande i en viss rörelse, som fö är Världens bästa byggare genom tiderna(tveklöst i min mening)
I en djupare diskussion kan man diskutera ROM, fördelar och nackdelar. Men om man gör en rörelse full tut, dvs muskelns fulla rörelselängd, så utför man rent logiskt full rom.
Vad som är bäst? Vad som är rätt, fel, osv, kan ingen svara på, men det jag uppskattar på ett gym är att kika runt en stund. De finns dom som kanske gör helt fel men iaf försöker tänka på vad dom gör och då har man kommit en bit på vägen.
KUL BLOGG PROXY! Ursäkta får din journalrape men detta ämne är faktiskt grymt intressant, ännu mer roligt då du förstår dig på det också.
PS:
Att se Phil Heath träna är en fröjd för ett tränat öga. Då Coleman, Cutler och Phil tränar med dom vikter dom gör med det utförandet(muskelns arbete) så är det än mer sjukt imponerande vad dom dessutom lyfter under dessa set.