Minns inte exakta källan men tror det var en av hans YT videon, kanske den som är 26min lång. Inte säker, men jag brukar inte hitta på saker så jag måste ha läst det någonstans.
Hans far ville ju inte heller att han skulle bli tyngdlyftare så att han börjat som 10-15 åring låter lite skeptiskt.
Klokov blev världmästare 2005. Det är 8 år sedan. Det borde innebära att han då bara hade tränat tyngdlyfting i två år. Grym talang alltså!!!!
Kanske inte bara 10 år, men inte hade han tränat så länge före 2005 inte. Dessutom har han sagt att han inte har "talang", han tränar bara hårdare än alla andra. (se 26min videon, nämner det nånstans där). Dock når man ju inte toppnivå utan bra gener som gett honom explosiva muskler (kan rekrytera många muskelceller samtidigt).
Kanske inte bara 10 år, men inte hade han tränat så länge före 2005 inte. Dessutom har han sagt att han inte har "talang", han tränar bara hårdare än alla andra. (se 26min videon, nämner det nånstans där). Dock når man ju inte toppnivå utan bra gener som gett honom explosiva muskler (kan rekrytera många muskelceller samtidigt).
Du är helt och hållet ute och cyklar. Skulle tro att han har tyngdlyft genom hela sin barn och ungdom. Han är ju ändå son till en före detta världsmästare. Så han har det liksom i blodet.
Här är ett klipp på Klokov som 18 åring. Knappast någon nybörjare.
Du är helt och hållet ute och cyklar. Skulle tro att han har tyngdlyft genom hela sin barn och ungdom. Han är ju ändå son till en före detta världsmästare. Så han har det liksom i blodet.
Här är ett klipp på Klokov som 18 åring. Knappast någon nybörjare.
Skulle inte tro att han tyngdlyft hela sin barndom eftersom att hans far INTE ville se sin son gå i hans spår. Men ja, nog hade han säkert flera års träning på sig då detdär filmades.
Sen kan man även diskutera om extrordinär mental styrka att pressa sig hårdare, att konstant ha toppmotivation inte är en ''talang'' eller ett genetiskt övertag
Sen kan man även diskutera om extrordinär mental styrka att pressa sig hårdare, att konstant ha toppmotivation inte är en ''talang'' eller ett genetiskt övertag
Det är det säkert inte, men vem som helst kan inte lyfta samma vikter som klokov även om de tränade/dopade hårdare i 40 år. Alla föds inte med samma mängd "fast twitch/slow twitch" muskelfibrer och man kan inte göra sina muskler tillräkligt mycket mer explosiva genom bara träning...
Det är det säkert inte, men vem som helst kan inte lyfta samma vikter som klokov även om de tränade/dopade hårdare i 40 år. Alla föds inte med samma mängd "fast twitch/slow twitch" muskelfibrer och man kan inte göra sina muskler tillräkligt mycket mer explosiva genom bara träning...
Man föds alltså med en viss mängd muskelfibrer enligt dig?
Skulle inte tro att han tyngdlyft hela sin barndom eftersom att hans far INTE ville se sin son gå i hans spår. Men ja, nog hade han säkert flera års träning på sig då detdär filmades.
Hans far hindrade honom inte att träna tyngdlyftning, du har snöat in dig alldeles för mycket på en intervju du sett på youtube.
Man föds alltså med en viss mängd muskelfibrer enligt dig?
Du föds med en viss FÖRDELNING av muskelfibrer, en viss mängd "fast twitch" och en viss del "slow twitch" orkar inte förklara längre. Läs på träningslära.se eller wikipedia.
Några svar under trådstarten är intervjun översatt. "Vyacheslav was actually categorically opposed to his son following his path of becoming a world champion".
Så du försöker påstå att Klokovs mentala styrka inte har med talang att göra?
Den mestala styrkan och drivet är av stor betydelse när man kommer till elitidrottare
EDIT:
Att han föds med en högre andel/har anlag för att bygga explosiva muskelfibrer är ju just talang
Så du försöker påstå att Klokovs mentala styrka inte har med talang att göra?
Den mestala styrkan och drivet är av stor betydelse när man kommer till elitidrottare
EDIT:
Att han föds med en högre andel/har anlag för att bygga explosiva muskelfibrer är ju just talang
Jag räknar inte mental styrka som talang. Det kan vemsomhelst få om man vill något tillräkligt mycket, har inte med medfödda FYSIKALISKA egenskaper att göra.
Jag räknar inte mental styrka som talang. Det kan vemsomhelst få om man vill något tillräkligt mycket, har inte med medfödda FYSIKALISKA egenskaper att göra.
Nej har aldrig påstått att det är fysisk egenskaper.
Och nej, den mentala styrka alla elitidrottare besitter är inget som vem som helst kan träna sig till. Vem som helst har inte den mentala styrkan att lägga ner det som krävs för att bli så bra som Klokov, det ser man ju bara på brädan...varannan person ger ju upp/tappar motivationen efter att prövat något program i två månader. Och detta är ingen egenskap som vem som helst kan träna sig till, om man kan träna sig till det.