Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-23, 09:56   #1831
LkpgOL
Registered User

LkpgOLs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhh Visa inlägg
Drömde inatt att jag hade lärt mig ryck och stöt och var så jävla glad
Har viljat lära mig dessa övningar nu ett bra tag för att blanda in dem i min styrketräning, har ni några guider från youtube eller tips på hur jag lär mig?
Ja om du bor i Kalmar så finns Kalmar AK.

Tror inte du lär dig bättre teknik från youtube än från någon av tränarna där nere.

Tyngdlyftning som satan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187039

Senast redigerad av LkpgOL den 2013-01-23 klockan 09:58.
LkpgOL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 10:57   #1832
Bult1
Registered User

Reg.datum: Oct 2011
Är ingen direkt fantast av tyngdlyftning, däremot bodybuilding men råkade "komma över" ett gammalt klipp från Ronnie Coleman's första tyngdlyftnings tävling. Och det kanske inte är så många som har sätt det här klippet då han blev känd för bodybuilding och inte tyngdlyftning

Hans första tävling --> http://www.youtube.com/watch?v=eeGZOmtXpBU&t=14s

Några år senare med betydligt grövre vikter: http://www.youtube.com/watch?v=pXZZhvFPhVU&t=1m8s

Senast redigerad av Bult1 den 2013-01-23 klockan 11:02.
Bult1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 11:40   #1833
rememberence
Registered User

rememberences avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Bult1 Visa inlägg
Är ingen direkt fantast av tyngdlyftning, däremot bodybuilding men råkade "komma över" ett gammalt klipp från Ronnie Coleman's första tyngdlyftnings tävling.
Det du tänker på är styrkelyftning, det har ingenting med tyngdlyftning att göra
Folk som pratar om sig själva, och är kända för att de gör just det, brukar inte ha så mycket substans. Lägg till obefintlig självkritik och ödmjukhet, överdriven arrogans och gudkomplex. Så har du hela den moderna fitnessligan.
rememberence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 17:39   #1834
amazingwanderer
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av LkpgOL Visa inlägg
Det vore snällt. Är det Erik eller Håkan annars jag ska ta kontakt med?
Patrick är ansvarig, ska lära mig pm:a så skickar jag hans nr sen!
Gammal 2013-01-23, 17:47   #1835
amazingwanderer
Registered User

Citat:
Är ingen direkt fantast av tyngdlyftning, däremot bodybuilding men råkade "komma över" ett gammalt klipp från Ronnie Coleman's första tyngdlyftnings tävling. Och det kanske inte är så många som har sätt det här klippet då han blev känd för bodybuilding och inte tyngdlyftning [/url]
Gammal 2013-01-23, 21:02   #1836
johan10
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Tjena, jag är lite sugen på att pröva tyngdlyftning. Jag bor i södra Stockholm, har någon tips på var man borde vända sig?

Dock är jag orolig för en grej, jag har en axel som spökar lite. Har kört rehab tålmodigt under hösten. Nu i januari har jag kunnat köra på gymmet "som vanligt", om än jävligt lätt än så länge.
johan10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:17   #1837
Plaad
Registered User

Plaads avatar

Citat:
Är ingen direkt fantast av tyngdlyftning, däremot bodybuilding men råkade "komma över" ett gammalt klipp från Ronnie Coleman's första tyngdlyftnings tävling. Och det kanske inte är så många som har sätt det här klippet då han blev känd för bodybuilding och inte tyngdlyftning

Några år senare med betydligt grövre vikter: http://www.youtube.com/watch?v=pXZZhvFPhVU&t=1m8s
Never go full retard...

A journey to the world of gains.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=191267
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
fokuserar själv enbart på snabbhet vid samlag.. men kör på det i träningen du!
Plaad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:20   #1838
bigtraps
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:

Tyngdlyftning?
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:35   #1839
amazingwanderer
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av johan10 Visa inlägg
Tjena, jag är lite sugen på att pröva tyngdlyftning. Jag bor i södra Stockholm, har någon tips på var man borde vända sig?

Dock är jag orolig för en grej, jag har en axel som spökar lite. Har kört rehab tålmodigt under hösten. Nu i januari har jag kunnat köra på gymmet "som vanligt", om än jävligt lätt än så länge.
att rycka med en knasig axel är inte att rekommendera, men är du intresserad så har SAK fasta träningstider för sina nybörjare! http://www8.idrottonline.se/StockholmsAK/
Gammal 2013-01-24, 06:43   #1840
LkpgOL
Registered User

LkpgOLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av johan10 Visa inlägg

Haninge AK kanske kan vara något om du bor i södra stockholm. Annars SAK om du bor mer centralt.

Tyngdlyftning som satan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187039
LkpgOL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 10:44   #1841
johan10
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Tack för tipsen! Det där för nybörjare på SAK verkar ju kanon. Tyvärr är jag uppbokad idag och jobbar på lördag så det får bli nästa torsdag.
johan10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 17:20   #1842
tokborn
Registered User

tokborns avatar

Reg.datum: Jun 2011
Var så länge sedan jag hade någon att fråga och jag har inte masat mig iväg till lokala atletklubben än så jag slänger ur mig frågor här.

Hur lär man sig stöt om man är tyngdlyftare? Jag är i grunden friidrottare och har bara köttat på under många år och har mindre bra utförande på mina vändningar (för att inte tala om själva överstöten, kan nog vända upp ca 30kg mer än vad jag stöter). Framför allt kan jag inte hantera att komma ned i "sitt", borde jag köra mer frontböj då? Sänka vikterna och tvinga in sittvändningar? Handlar det bara om att vara tuffare och tvinga sig under stången?

Jag tar ca 4/5 i frontböj jmf vanliga böj, har svårt för frontböj då jag upplever att jag inte kan dra in ordentligt med luft för att spänna ut (när jag kör tunga set), samma problem inför överstöten.

För nivåjämförelse, 150kg i vändning (120 i stöt), 160 i frontböj.
tokborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 18:35   #1843
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008
Man har oftast någon coach eller liknande som ger kritik, har man inte det får man filma och jämföra med bra lyftare och försöka hitta felen. Hittar man inte felen trots detta kan det vara bra att lägga up filmer efter kritik i de redan existerande trådarna som finns.

Det viktigaste är nog rörligheten, se till att du har nog bra rörlighet både för att ta dig ner i sitt ordentligt i en ryckböj men se även till så att du har nog med rörlighet i bröst/axlar för att kunna få fram huvudet i överstöten, annars kommer du svanka för att kompensera och då kommer du skada ryggen. Been there, done that. När du har rörligheten som krävs handlar det mest om att verkligen bara våga, tvinga sig ner och under. I början är man rädd för att missa för många gånger så självförtroendet dör men helt plötsligt börjar man klara lyften och då bättre än nånsin.

Starka frontböjar med den ration, min ratio är nog mer 2/3 men då är det bröstryggen som begränsar och inte benstyrkan.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 21:13   #1844
tokborn
Registered User

tokborns avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Det viktigaste är nog rörligheten, se till att du har nog bra rörlighet både för att ta dig ner i sitt ordentligt i en ryckböj men se även till så att du har nog med rörlighet i bröst/axlar för att kunna få fram huvudet i överstöten, annars kommer du svanka för att kompensera och då kommer du skada ryggen. Been there, done that. När du har rörligheten som krävs handlar det mest om att verkligen bara våga, tvinga sig ner och under. I början är man rädd för att missa för många gånger så självförtroendet dör men helt plötsligt börjar man klara lyften och då bättre än nånsin.

Starka frontböjar med den ration, min ratio är nog mer 2/3 men då är det bröstryggen som begränsar och inte benstyrkan.
Ska fila på positionerna och rörligheten, be en träningspolare filma lite också. Känner mig urstark från marken men känns tråkigt att man leker upp vikterna och inte kan stöta därefter, vore coolt att stöta upp mot 140-150kg. Hur långt efter ligger man folk som tävlar i Sverige om jag går ned till 90kg (98kg nu) och stöter 140kg?

Kanske inte var så illa då men säger detsamma om frontböjen, saknar tryck och bröstryggen ger vika, ska nog ändå nöta mer sådant under våren.

Senast redigerad av tokborn den 2013-01-24 klockan 21:15.
tokborn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-24, 21:34   #1845
amazingwanderer
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tokborn Visa inlägg
Hur långt efter ligger man folk som tävlar i Sverige om jag går ned till 90kg (98kg nu) och stöter 140kg?
finns ett par lyftare runt 150 i klass -94kg, sen superstjärnan mr. Svensson på +175kg. riktigt imponerande om du klarar 140! var/är du duktig friidrottare?

Senast redigerad av amazingwanderer den 2013-01-24 klockan 21:35.
amazingwanderer är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.